{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
493 visninger | Oprettet:

Kan det trænes væk? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en lille vallak på snart 1 år..

Og han bliver hurtigt frustreret..
Fx. når vi trækker nogle af hestene væk, fordi de skal rides, eller når han ikke lige kommer først ind i stalden, eller hvis hans sidekammerat i stalden bliver flyttet..
Og det skal lige siges at ved alle disse tilfælde, er der ALTID andre heste sammen med ham!.. smiley

Men når han bliver frustreret, spæner han rundt, smider sig og ruller sig, tager tilløb mod heget og stopper lige før hegnet..
Han sad på et tidspunkt fast ved væggen da han rullede sig, og så gik han i panik, og vi måtte ind i boksen og hive ham væk fra væggen..

Hans små stunts kan altså blive farlige.. Især hvis han en dag VIRKELIG løber igennem hegnet. (hvilket er sket 2 gange nu, men af andre årsager) ..

Kan det trænes væk, eller går det over når han bliver ældre?. .

Min opstalder siger at han bliver spændende at tilride, da han vil opføre sig præcis på samme måde(Altså blive frustreret) ..

OG DET GIDER JEG SIMPELTHEN IKKE! ..

Håber i har nogle gode råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan det trænes væk?
  • #1   31. mar 2012 ja det kan trænes væk, men jeg ville ikke begynde endnu, han er alt for lille. at bekymre sig om hvordna han bliver at tilride er for tidligt

• #2   31. mar 2012 Jeg SKAL da bekymre mig om det bliver livsfarligt eller hvad. Det er da noget man ikke kan undgå når ens opstalder lukker sådanne noget ud? ..

Altså jeg ville sige at det er NU det skal trænes, inden han bliver for stor og stærk og kan gøre hvad han vil? ..

• #3   31. mar 2012 hesten er stadig en baby, du skal ikke endnu bekymre dig om hvordan den biver at tilride, det er tidligst om 2 år, der kan nå at ske meget endnu.

ignorer dens opførsel, i en sådan grad at du ikke står og bekymre dig når den gør som den, vis den at det ikke betyder noget når de andre fjernes.

almindelig træning og almindelig lydighed, er hvad din hest skal lære nu,

• #4   31. mar 2012 Jeg står i stalden og hvor han ikke kan se mig når han skaber sig sådan.. Så det er slet ikke fordi han får opmærksomhed når han skaber sig..

Jeg vil sige at han kan hvad en ung hest skal kunne i den alder, så jeg ved ikke hvad jeg ellers skulle træne? Han er lydig og gør hvad der bliver sagt..

Ja der kan nå at ske meget endnu, men derfor må man vel for fanden godt overveje hvordan hesten bliver at tilride?.. Det er jo nemlig nu at JEG skal til at spare sammen til at sende ham i ridning om 4-5 år, hvis han bliver problembarn og jeg ikke selv magter opgaven smiley

• #5   31. mar 2012 det er da bare at begynde at spare sammen. den adfærd han viser nu kan du ik regne med er den han har når iden er inde til tilridning

• #6   31. mar 2012 ignorer det så godt du kan og ros hm helt vildt meget når han gør det rigtigt, så vil han finde ud af at det er meget sjovere at opføre sig ordentligt smiley Vil ikke sige at det er for tidligt at lære ham at gå stoppe og bakke når i går tur, det kan også være med til at hjælpe ham godt på vej smiley

• #7   31. mar 2012 Jeg vil bestemt ikke mene det er for tidligt? - specielt hvis han har sin grundtræning iorden, så er det da bare med at komme igang! Det er jo også stressende for den lille fyr, at han hele tiden skal være på vagt om nogen forsvinder fra ham..

Hvis jeg var dig ville jeg starte med at prøve at afløse hans frustration med noget positivt.. Gør han det også når det er ham der forlader de andre, eller kun når de andre forlader ham?
    Fx på folden når en anden bliver hentet ind, som du beskriver, ville jeg have et torv i ham, og gå rundt med ham på folden. Når en anden bliver hentet, skal han have lov at se dette. Så længe han står stille, får han ros og en godbid (overvej evt kilkkertræning), men så Hart han bliver urolig og løber fremad, drej ham da rundt på en lille cirkel omkring dig, og stå så stille igen.. Du bør hele tiden berolige ham med stemmen og tale positivt - stryg ham over halsen og "fløjt uden lyd"(vildled, hvis du forstår), da dette på hestesprog, vil betyde "bare rolig" smiley

Gå en masse ture med ham alene, og rentag cirkeløvelsen hver gang han bliver urolig..
    Jeg vil mene dette er en form for seperationsangst, og det kan tage lang tid at komme sig over, afhængig af hesten.. Står selv med en lignende hest for tiden, som jeg arbejder med på denne måde, og det virker altså smiley

Tålmodighed er nøglen smiley gå endelig igang, med at hjælpe den lille fyr med at finde ro!

• #9   31. mar 2012 hmm.. tror måske det går over eftersom han bliver mere moden og selvstændig. ellers evt. vis ham, at det er okay, at heste bliver taget væk fra ham.
    Evt. øv med, at du tager en hest ind fra folden, rundt om hjørnet, hvor han ikke kan se den, og så vender tilbage med hesten, og lukker den på fold igen, og set samme gør du med den næste hest, så han ser, at hey? hestene kommer altså tilbage igen, så ingen grund til panik!( :
    -Seb.

• #10   1. apr 2012 Også enig med Sissel, han skal lære at det er i orde at han bliver "alene tilbage" Og han må forstå at der ikke sker noget ved det, at han kan være rolig sammen med dig og at du kan være hans ven lige så meget som de andre heste kan. Det vil også hjælpe jer rigtig meget i fremtiden smiley

Men du skal heller ikke gå hen til ham og trøste ham vær gang det sker, for så får han bare den idé at han bare skal skabe sig lidt og så kommer mor med guf og trøstende ord smiley Det var det jeg mente med at ignorere det, men jeg synes ike at han er for lille til at lære at hans venner nok skal komme ind på folden igen smiley eller tilbage i deres bokse smiley

Kommentér på:
Kan det trænes væk?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce