{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
829 visninger | Oprettet:

Omskoling af traver. Video :-)) {{forumTopicSubject}}

Jeg er gået igang med at omskole min traver. Det har jeg til maj været i 1 år.

Han er en gammel væddeløber, og har løbet travløb hele sit liv, indtil for snart 1 år siden, hvor jeg fik ham. I hans karriere har han vundet 122 700kr ind vha. travløb, så han har været en hyppig deltager på banerne :-))

Men læs gerne beskrivelsen først :-))
Gode råd modtages gerne ;-))

http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=280856

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Omskoling af traver. Video :-))
  • #1   28. mar 2012 Jo tak ;-))
    Jeg har mange problemer med mine ben, og min holdning. Ret nederen egentlig --' Men det arbejder vi skam på. ;-))
    Undervisning får jeg skam smiley Vores fremskridt er små, men de er der smiley Men godt råd, tak smiley
    Vi arbejder også fra jorden, dog ikke med dressur endnu, men det skal vi også til at igang med :-))
    Men mange tak :-))

• #2   28. mar 2012 Jeg har selv haft 2 travere jeg har omskolet fra travløb til ridning.. Jeg vil anbefale dig at få kigget på din sadel, den ligger i bagvægt og du ryger helt ud på bagsvidslen, hvilket giver et ubehageligt tryk i hestens ryg.. Den har ingen tillid til dine hænder, så jeg vil sige at enten skal du skifte underviser eller få mere af den, for efter 1 år burde den have tillid til biddet/dine hænder, går ud fra den har fået tjekket tænderne grundigt efter? For det kunne sagtens ligne den har noget der sidder og generer...

Tror du med sadel der ligger korrekt og korrekt længde bøjler, vil kunne følge meget bedre med, og så ville jeg nok vente med at trave før den ligger stabilt til i skridten.... Pøj Pøj med ham

• #3   28. mar 2012 <b>Line</b>
    Jep, de er nu dejlige smiley Og som du siger, så elsker de at blive brugt, og er nogle energibomber smiley Også er der dejligt meget at arbejde med :-))

<b>Jeanette</b>
    Mange tak for de gode råd :-))
    Min mor mener det hele sidder som det skal, men er totalt uenig med mig under ridningen --' Selv synes jeg, at jeg rider med for korte tøjler, nemlig fordi kan går sådan med munden og smasker, men der er hun uenig. Hun mener det er noget han gør, bare fordi han er traver, og bliver ret sur, når jeg snakker om, at det kan have noget med biddet at gøre --'
    Derfor har jeg også overvejet at prøve helt uden bid, men det gør det ikke bedre, efter hendes mening. --'
    Men hans tænder er tjekket :-))
    Tak igen smiley Vil lige kigge på det smiley

• #4   28. mar 2012 Enig med * Hende med drømmehestene smiley *

Du skal ikke bruge dine fødder til at rejse dig op i letridning, du skal bruge schenklerne. PLUS du skal tilbage med benene, så de er lodrette med ryggen. Og husk at skifte diagonal smiley

Måske du skulle prøve at få den mere ned i holdning. Den får ingen muskler i ryggen af at gå og kigge på stjerner.

Held og lykke med din smukke traver smiley

• #5   28. mar 2012
    Jeg synes også du skal have bøjlerne lige et hul kortere.

Jeg ville indføre mange flere overgange i træningen. Det er ikke nødvendigt at trave og trave og trave den samme lille volte.
    Og det er vigtigt at du bøjer ham rundt på volten, han skal ikke kigge ud af. Prøv at lær ham det i skridt til at starte med. Der er det nemmere at holde balancen, holde styr på sine signaler og meget nemmere for ham at forstå.

Hvordan går han hvis du giver efter på tøjlen? Der er en enkel gang hvor han søger frem, men du giver ham ikke tøjle og så fortsætter han med at holde hovedet i sky. Pas på du ikke kommer til at holde din balance i tøjlen, man kommer hurtigt til at gøre det, især i letridning.
    Du kan prøve at skridte for lidt længere tøjler og tage meget blidt i tøjlen. Enten til at dreje, halve eller hele parader, og når han lystrer bare det mindste, så ros og give efter. Eventuelt bruge din schenkler til at skubbe ham i den retning du nu vil have ham. Men det ville være en stor hjælp, hvis han var blødere på tøjlen, så du ikke sad og hang i tøjlen i trav.

Når du laver overgange til galop, så skal du sidde meget mere stille i din opstilling. Det er meget lokkende at bruge hele kroppen for at skubbe hesten igang, men når hesten i forvejen ikke har en super balance, så gør du det mere besværligt for. Desuden ville jeg anbefale at du rider ham ligeud efter anspringet, så han har en chance for at holde balancen og samtidig oplever at galop kan være sjovt, og ikke en gangart man skal kæmpe for at holde sig i. Hans balance er bare ikke god nok til sådan en lille volte og især ikke i starten af en galoptur. Det ville også være bedst hvis han oplevede at det var dig der lavede overgangen fra galop til trav, og ikke ham selv.

Jeg synes det ville være en super ting, hvis du longerede ham. Men der skulle virkelig arbejdes. Så når han skridter rundt, skal han søge frem og ned - hvilket giver ros, hvis han runder sig på volten: ros. Kun enkelte skridt skal roses til skyerne. Små korte travintervaller, hvor han roses hver gang han søger ned mindste smule frem og ned, og sættes ned i skridt.

Alt i alt: rund ham mere, træn dine egne signaler og giv ham chancen for at søge ned.
    Håber det kan bruges smiley

• #6   28. mar 2012 <b>Am</b>
    Mange tak, for de meget gode råd! smiley

Jeg fik at vide, under hele træningen, at jeg red med for lange tøjler... Det var jeg nu ikke helt enig i. Men jeg kortede dem ikke ret meget op, og hev nu heller ikke i ham, men jeg fik stadig at vide, at jeg red med for lange tøjler... :-//
    Når vi skridter, så er det for helt lang tøjle, og sådan ville jeg nu også helst ride. Men både min underviser og min mor, rider efter den moderne dressur. Hvor man har ekstrem korte tøjler, og hesten skal gå med hovedet nede i en holdning. Så hver gang jeg har løse tøjler, så får jeg at vide, at jeg skal korte dem meget op. Men så er det først han spænder op, og går med hovedet i sky, men det ser de nok ikke...

Han drejer selv ind på de små volter, men det er klart noget vi skal arbejde på. Jeg tror vi sætter ridningen lidt på standby, også arbejder fra jorden.

Vi longerer en del. Først var det med indspændinger, men dem er jeg slet ikke fan af, og nu foregår det i en kapsun i stedet. Dette har vi dog kun gjort en gang, men det skal vi mere igang med :-))

Men, igen, mange tak for de gode råd! smiley

• #7   28. mar 2012 jeg vil også sige lidt kortere bøjler. ville træne ham i longe med i galloppen og evt. sætte nogle indspændninger på i trav ( i longe) og jeg ville træne en masse overgange. men det ser rigitg fint ud når man tænker på den har gået løb:-)

• #8   28. mar 2012 På centimetermål er dine tøjler egentlig også forholdvis lange, men du har jo kontakt. Faktisk ville jeg også mene at du skulle have kortere tøjler, men med længere arme. Det gør det også meget lettere at give efter og så undgår man at holde balancen i tøjlen.

Men når han stiver så meget af, synes jeg ikke man skal ride med så meget kontakt. Det kommer der ikke rigtig noget produktivt ud af.

Det er vigtigt at du runder ham på volten og det er dig der bestemmer hvor stor volten bliver (og den skal være ret stor, når han er så stiv). Han skal runde sig som en banan om dit indvendige ben, ligesom sådan:
    http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8n829_3omqiRkmntLiRtSlqK0nBlmHgs3d4LTUrz92lroPusaX37sffsX
    Han vil have svært ved at stille sig i halsen i starten, men det skal nok komme med træning.

Hvis han selv drejer i galop skal du stadig holde ham ligeudrettet og kun ride i galop på en langside og sætte ham ned i trav når du når hjørnet. Og det skal være okay at han løber stærkt i galoppen, det gør det nemmere for ham at holde balancen.

• #9   28. mar 2012 <b>Maria</b>
    Nu er jeg ikke fan af indspændingstøjler. Jeg har godt nok brugt dem, men det er slet ikke den rette træningsmetode, når min hest ikke har ret meget/intet balance ;-))

<b>AM</b>
    Jeg kan ikke rigtig runde ham. Jeg prøver at "skubbe" ham ud med indvendige schenkel, men indtil videre forstår han det ikke. Har du en ide til, hvad der muligvis kan hjælpe? ;-))
    Mange tak, igen :-)) Galoppen var nu mest fordi min underviser gerne ville se om han kunne, eller ej :-))

• #10   29. mar 2012 <b>Jeanette & Kaliber smiley </b>
    Til at starte med ville jeg sige at du kun skal skubbe med schenklerne når du skal dreje ham og bruge dem som styring, ikke bruge dem til at runde ham endnu. Han skal lige forstå signalet.

Du kan ride rundt på hovslaget og stille ham udad på langsiderne, runde ham i hjørnerne og have ham ligeudrettet på kortsiderne.
    Når du stiller ham skal du bare tage lidt i den tøjle du nu vil stille ham til, hvis han drejer skal du støtte op på den modsatte tøjle og skubbe ham ind på plads igen med schenklen. Lige så snart han går ligeud igen, slipper du presset og prøver igen. I starten vil han have svært ved at forstå at han kun skal dreje hovedet og at kroppen ikke skal følge efter. Derfor skal du være præcis og give efter ligeså snart han går rigtigt. Når han er så stiv i halsen skal du sikre dig at han ikke drejer hele halsen, men buer i halsen (skal jeg finde et billede for at vise hvad jeg mener?) og han vil ikke kunne stille sig særlig meget i starten, så bare ros ham lige så snart han gør det smiley

• #11   29. mar 2012 <b>AM</b>
    Mange tak for de gode råd, og vejledningen! smiley
    Du må meget gerne finde et billede af det smiley

• #12   29. mar 2012 Haha, overdrivelse fremmer forståelsen smiley
    (link fjernet)
    - Bare for at give dig en ide af hvad jeg mener

• #13   29. mar 2012 Haha xD Ja, det har du ret i x)
    Og mange tak :-))

• #14   29. mar 2012
    Du må lige give en update om hvordan det går smiley

• #15   29. mar 2012 Det skal jeg gøre smiley

• #16   30. mar 2012 Nu kan jeg være med på omskoling af traver, video! :O)

http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=281068

Kommentér på:
Omskoling af traver. Video :-))

Annonce