Kaster med hovedet. {{forumTopicSubject}}
Jeg er begyndt at ride en dejlig araber dreng, men når jeg rider på ham, kaster han ofte med hovedet, hvilket ikke er særlig godt, især fordi han nogle gange mister balancen og er ved at vælte med mig...
Jeg oplever mest at han gør det når jeg presser ham, fx. hvis jeg trækker ham ind fra fold og han er stædig, eller "arbejder/tager kontakt" med bidet... problemet er mindst når jeg rider med hackamore og har helt løse tøjler, og ingen "kontakt" til ham...
Jeg har snakket med hans ejer, som siger at han altid har gjort det...
Jeg mistænker muligvis at hans kasten med hovedet, stammer fra mishandling (da han var helt ung og hingst var hans tidligere ejer bange for ham, og har vidst slået ham med tove og diverse ting), altså et mén han har fået fra hans ungdom. Er dog ikke sikker på det..
Nogle der har idéer til hvad der kan være skyld i det??
maj 2007
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 622
Sørg for når han gør det at give noget fremdrift, min pony havde en periode hvor hun gerne ville kaste hovedet hvis man pressede hende til at lave noget, der begyndte jeg at drive hende kraftigt frem, HVER gang hun kastede med hovedet og det fik hende til at stoppe..
Men vigtigt at du starter med at sikre dig at han ikke gør det pga. ømhed
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 32 Svar: 373
Det kan være ungheste/hingste leg, det gør min, men det er når han blærer sig, eller er glad. Og det lyder det ikke til at det er ved din part
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvis du fx. lægger pres i nakken, når han ikke vil med ind fra fold, han skal bøje nakken i dressuren fx. også - så kunne der være en sammenhæng mellem noget ømhed :o)
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
Cille:
det du siger med at drive fremad, er faktisk lidt sjovt, for nu har jeg ikke redet på ham særlig mange gange, så han prøver mig stadig af på banen... Men inden han fik en pause (har lige stået på pause i en mdr. tid pga. muk), var jeg lidt ekstra bestemt og efter ham en dag, og der stoppede han med det til sidst (og de andre numre han laver når vi træner)...
Jeg tror heller ikke det er tænderne, for hesten bliver passet i hoved og r*v, og så det hænger ikke sammen med at han altid har gjort det...
Karen : nu er den hverken hingst eller unghest mere...
Han er meget god til at vise hvis han har ondt, og tvivler på, at jeg vil kunne give ham grime på, på folden og hovedtøj på hvis han har ondt...
jan 2006
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
jan 2006
Jeg har også bemærket at mange af hans numre, kommer efter vi har redet i noget tid, jeg tror også let han kommer til at kede sig, og hvis jeg rider med hackamore, så begynder han at bide i stangen og tøjlerne, når han kan komme til det... Dog slår han nogle gange rimelig tidligt med hovedet, men hvis jeg rider ham ned ad grusvejen, hvor han ikke er så tit, så stopper han med det, for så har han straks mere travlt med at kigge på alle de andre ting omkring ham ...
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
maj 2007
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 622
Kaster med hovedet.