Give efter på tøjlen {{forumTopicSubject}}
Ja, det er nok en lidt pinlig udtalelse at komme med herinde, men - jeg har det skisme lidt svært med de tøjler dér og hvor meget eller hvor lidt kontakt og at give korrekt efter!
Problemet ligger nok i, at jeg faktisk ikke helt er klar over, hvad der præcis lægges i udtrykket "at give efter på tøjlen".
Hvad gør man egentlig? Fik engang lidt undervisning af en dygtig klassisk dressurrytter, som sagde: Konstant let kontakt til tøjlen, som følger hestens bevægelser, så den ikke får nogen ryk eller mister kontakt momentvis.
Så det plejer jeg at gøre, holde en lille kontakt til tøjlen. Og når så hesten giver efter, hvad så? Skal kontakten forblive uændret eller skal hesten belønnes ved at slække på kontakten? I så fald, hvor længe skal man slække på kontakten?
Ih, jeg synes det er svært. Nu har jeg altid bare været hyggerytter, men har jo fået min egen hest og er begyndt at få dressurundervisning. Er blevet undervist af nogle forskellige, og hver gang har jeg sagt at jeg har problemer med at finde den rigtige kontakt og er usikker på, hvordan jeg skal administrere mine hænder når vi rider. Men det er som om, jeg ikke kan få et reelt svar. Får bare at vide, at jeg skal drive hesten frem, men det hjælper jo ikke det store, hvis jeg kommer til at stoppe den fortil fordi jeg ikke har styr på mine hænder!
Er der nogle, der kan give nogle rigtig gode tips og dele lidt viden?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det kommer an på hvad du giver efter for :o)
Giver du efter fordi du sidder og piller, nuldre, nykker, arbejder, tager og giver osv. i hestens mund?
Eller giver du efter fordi hesten strækker sig frem og søger mere plads - men ikke fordi du sidder og piller og nykker i den?
nov 2010
Følger: 53 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 58 Svar: 206
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
jun 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 978
det er indiviullet hvor meget folk viser de giver efter, nogen slipper tøjlen 1 cm, andre giver den 10 cm.
Personligt er jeg selv inde i en fase der hedder: Give efter, arbejde, løsne på tøjlen, arbejde, give efter.
Nogen gange hvis hesten er stærk eller bare i en øvelse giver man også efter, det er vigtig at hesten får lov til at slappe af i sine halsmuskler, ellers bliver den spændt og kan blive lidt stiv.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Lad mig omformulere den anden:
Eller giver du efter fordi hesten strækker sig frem, fordi den vil længere ned med hovedet og gå, ikke længere kan bære sig i den position man forlanger, syre til, vil strække sig osv.
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
Det er vigtigt dine håndled er afslappede, da de tillader hesten at arbejde og svinge naturligt den smule med hovedet de gør det når de traver :o)
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.337
Når du skal lave en halv parade skal du klemme med lårene, og en anelse i tøjlen hvis den ikke reagere hun på lårene sammen tid med at du rider med sædet. i dette tilfælde kan min godt spænde lidt op derfor tager jeg og giver efter(altså holder lidt igen i tøjlen sammentid med jeg klemmer med benene og så giver slapper jeg af i hånderne igen) hvis du forstår.. for min er det nok, hvis jeg har spændt i hænder og håndled at jeg slapper af i dem igen og jeg på den måde giver efter..
Det blev lidt langt og er ikke sikker på at det er forståligt men ellers skriver du bare
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Men jeg ved at mange har den holdning at der altid skal være kontakt på bidet, så for dem tror jeg eftergiften er at slække på tøjlen, men at der stadig er kontakt, og så tage mere kontakt hvis der er brug for korrektion.
Eller sagt på en anden måde: Man rider altid med let kontakt og tager mere kontakt ved korrektion, men giver efter til den lette kontakt igen når hesten gør det den skal.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Give efter på tøjlen