vil ikke give efter i skuldrene ? {{forumTopicSubject}}
hej alle
jeg har jo været så heldig at få denne dejlige kat. 1 pony som heder Fun Time. hun har en rigtig fin gang men når jeg rider vil hun ikke tage skuldrene ordenligt til sig ? jeg har prøvet ved min underviser at få dem ordenligt ind og HOLD DA HELT OP!!! vor fik hun en helt anden gang ;D men desværre kan jeg kun holde den i meget kort tid ;/ og jeg skal bruge næsten hele ride timen på at få redet de skuldre ind, og jeg bruger en MASSE kræfter på det. jeg rider med sporer for at forstærke mit signal men lige så snart jeg ligger benene til hende begynder hun at løbe ;( og så bruger jeg en hel del tid på at få hende ned i tempo igen ;( er der nogen der har en idé om hvorfor hun løber sådan ? og hvordan kan jeg få redet skuldren ind uden at bruge så mange kræfter ? og er der nogen der har nogen gode råd til at sænke hendes tempo ?
Hiilsen den problem ramte rytter
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvad mener du med skuldrene ind?
Mener du hesten skal gå i holdning eller hvordan?
Og hvad gør du for at hesten skal gøre det?
Hvis du bruger mange kræfter duer det ikke og er højest sandsynligt heller ikke behageligt for hesten. Ridning skal slet slet ikke være en kamp eller noget hvor man bruger meget styrke.
mar 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 4
okt 2004
Følger: 76 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 241 Svar: 1.021
Uanset hvad kan du ikke rette skuldrene ind, hvis du ikke har din hest redet korrekt frem for din schenkel, så den sætter af med bagbenet og giver dig mulighed for at få indflydelse med dit sæde, når du vil bede om det løft og den "opbremsning" af tempoet, som alt sammen er afgørende for at få nakken afslappet og få strækket fra bagbenene, over ryggen, ud gennem skuldrene og videre ud gennem hele halsen.
Når du vil arbejde med skuldrene lyder det for mig som om du arbejder en helt masse med bøjning - korrekt?
Husker du at enhver bøjning skal komme som støtte omkring dit indvendige sædeben og schenkel? Hvis du laver den i tøjlen vil du miste skuldrene...
Generelt lyder det for mig som om du ikke har tempokontrol endnu og det er basis for at kunne få lov at arbejde med bøjning og skulderkontrol - så i min verden hedder det ligeudretning og en helt masse arbejde med tempoet, hvor du bliver opmærksom på hvor meget schenkel er for meget på din hest og hvor meget er tilpas, samt at du får "installeret" frem og tilbage signalerne... De er SÅ vigtige når du skal begynde at arbejde med den sideførende energi som skaber bøjning...
Rådfør dig med din underviser - kan din undervise ikke hjælpe dig eller forklare dig hvad du skal gøre og hvorfor - jamen så ville jeg personligt overveje om ikke det var på tide jeg skiftede underviser :o)
Det gjorde jeg selv for et år siden og hold fast hvor var det bare den bedste beslutning nogensinde :o)
mar 2011
jan 2010
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 22
jan 2010
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 22
okt 2004
Følger: 76 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 241 Svar: 1.021
Lyder som om der skal en god gang intensiv undervisning til, så du får hjælp til at få hende i balance og bliver opmærksom på dine egne signaler...
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
Grunden til at du skal have bøjlerne af er at så kan du ikke så nemt sidde og spænde op. Så skal du tænke noget mere over din balance i sædet og være eftergiven i lænden.
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 83
og slap af i skuldrene.. prøv at forestil dig at dine albuer skal køre hen ad jorden, dog uden at tvinge dem ned
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Så længe hesten spænder ville jeg ikke ride uden bøjler, men derimod holde mig til letridning og så først smide bøjlerne når hesten er afslappet..
mar 2011
vil ikke give efter i skuldrene ?