{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
950 visninger | Oprettet:

At give efter? {{forumTopicSubject}}

jeg er lidt forvirret over dette begreb. for man for jo altid at vide at man skal give efter når heste giver efter. men så tænker jeg lidt at hvis man giver efter stopper man egentlig så ikke med at "ride" hesten. Jeg har fået at vide at jeg ikke bare må sidde stille på min pony, men hvordan kan man give efter når man alligevel skal korrigere? løsner man bare "grebet" om heste og korrigere videre? eller .... ? og så lige et par spørgsmål til smiley

hvad gør man hvis hesten svare helt og aldeles korrekt på hjælperne i øvelser, men lige så snart man giver efter så løber hun ? ( nu ved jeg jo ikke om det er min skyld, for hvis jeg gir efter forkert så er der jo en grund til at hun gør det) og så læste jeg et sted sætningen " at bøje falsk" hvad betyder det ?

og er der nogen som kender en RIGTIG god underviser i midt-jylland ? smiley i må endelig rette på mig i dette indlæg, da jeg er lidt af et spørgsmålstegn lige nu smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At give efter?
  • #1   22. maj 2012 må man ikke sidde stile på hesten? hvor kommer det dog fra? Man SKAL sidde stille på hesten....

• #2   22. maj 2012 det er fordi at min pony meget nemt kommer til at kede sig i ridningen, så hvis hun ikke får noget arbejder begynder hun at blive forvirret, f.eks. hvis vi har været rundt på en volte, i en bøjning, og jeg så giver efter inde i bøjnigen, og sidder stille, så begynder hun at lave taktfejl, miste bøjningen og bliver nervøs, som om hun ikke rigtig ved hvad hun skal gøre af sig selv. så derfor bliver jeg HELE tiden nødt til at give hende arbejde ellers ridder vi ind i den slags konflikt. men i må endelig igen rette mig hvis noget jeg siger er forkert, for det er altsammen noget min gamle underviser har fortalt mig, og jo hun har prøvet at ride min pony smiley

• #5   22. maj 2012 Ja hvis man ikke giver efter for man en hest der er tillært hjælpløs = døv for hjælperne.

Man må aldrig holde et pres (fra tøjle ell ben) i mere en et øjeblik, ellers lære hesten ikke at reagere ordenligt på pressen smiley

Altså i schenkelvigning så skal man også kun give et kort signal med ben og tøjle, og når hesten viger for presset, så skal man give efter, og så skal hesten fortsætte schenkelvigningen af sig selv smiley
    ( hvis den så slår fra, så giver man self. signaglet igen, men kunsten er at stoppe øvelsen FØR hesten slår fra, og når den har musklerne kan man trække tiden længere og længere smiley

• #6   22. maj 2012
    Hvis du giver efter, så betyder det at øvelsen er slut (for det meste, der kan selvfølgelig være undtagelser jeg ikke lige har tænke på), så jeg kan da godt forstå hun mister bøjningen, når du signalere til at hende at nu har hun gjort det du krævede af hende.

• #7   22. maj 2012 Når du giver efter stopper du presset smiley

Ex. Hesten skal frem, du klemmer med schenklen, hesten går frem schenklen forsvinder smiley

• #8   22. maj 2012 Man skal give efter - og blive ved - når hesten har forstået det signal man lige har givet.

Der skal være en let kontakt til hestens mund (- og man må aldrig få ondt i arme og hænder af at ride...)

• #9   22. maj 2012 PS. at give efter betyder normalt ikke, at øvelsen er slut. Det indikerer, at hesten gør det rigtige og skal blive ved indtil den får næste signal/ordre.

• #10   22. maj 2012 Når jeg plejer at "give-efter" på tøjlen, plejer jeg jo som altid i dressur, at have fat i hende, som man nu har fat, og så for at se om hun selv søger ned, slipper jeg først min indvendige, og så min udvendige tøjle, og ser om hun bliver gående til biddet, og så strammer jeg tøjlerne op igen, men ikke sindsyg meget. smiley

• #11   22. maj 2012 Som flere skriver, så skal man når hesten går korrekt netop sidde stille på hesten.. man skal jo ikke konstant sidde og bede den gøre noget hvis den allerede gør det.. hesten lære når du giver efter.. dvs du giver et signal, når hesten gør det rette så stopper du signalet, fordi det er når du fjerner presset at hesten "tænker" hov det var det jeg skulle.. med tiden vil hesten så lære at fortsætte indtil du beder den om noget nyt (stopper den med det du bedte om før du beder den stoppe, så beder man den bare igen og fjerner presset igen)..
    Man skal ikke holde presset eller ride hvert skridt, så ender man med en hest der ikke aner hvad signalerne betyder og som ignorere schenklen mere og mere..
    Hvis du først fjerner presset når øvelsen er færdig så er det ikke øvelsen du lære hesten men at stoppe, det den ønsker er at dit pres forsvinder og at du fjerner det er ros og signal om at det den gør lige der er det rigtige..

Kommentér på:
At give efter?

Annonce