At give efter? {{forumTopicSubject}}
jeg er lidt forvirret over dette begreb. for man for jo altid at vide at man skal give efter når heste giver efter. men så tænker jeg lidt at hvis man giver efter stopper man egentlig så ikke med at "ride" hesten. Jeg har fået at vide at jeg ikke bare må sidde stille på min pony, men hvordan kan man give efter når man alligevel skal korrigere? løsner man bare "grebet" om heste og korrigere videre? eller .... ? og så lige et par spørgsmål til
hvad gør man hvis hesten svare helt og aldeles korrekt på hjælperne i øvelser, men lige så snart man giver efter så løber hun ? ( nu ved jeg jo ikke om det er min skyld, for hvis jeg gir efter forkert så er der jo en grund til at hun gør det) og så læste jeg et sted sætningen " at bøje falsk" hvad betyder det ?
og er der nogen som kender en RIGTIG god underviser i midt-jylland ? i må endelig rette på mig i dette indlæg, da jeg er lidt af et spørgsmålstegn lige nu
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 40 Svar: 1.389
jan 2010
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 22
maj 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 118 Svar: 1.043
Man må aldrig holde et pres (fra tøjle ell ben) i mere en et øjeblik, ellers lære hesten ikke at reagere ordenligt på pressen
Altså i schenkelvigning så skal man også kun give et kort signal med ben og tøjle, og når hesten viger for presset, så skal man give efter, og så skal hesten fortsætte schenkelvigningen af sig selv
( hvis den så slår fra, så giver man self. signaglet igen, men kunsten er at stoppe øvelsen FØR hesten slår fra, og når den har musklerne kan man trække tiden længere og længere
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Hvis du giver efter, så betyder det at øvelsen er slut (for det meste, der kan selvfølgelig være undtagelser jeg ikke lige har tænke på), så jeg kan da godt forstå hun mister bøjningen, når du signalere til at hende at nu har hun gjort det du krævede af hende.
okt 2011
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.187
Ex. Hesten skal frem, du klemmer med schenklen, hesten går frem schenklen forsvinder
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Der skal være en let kontakt til hestens mund (- og man må aldrig få ondt i arme og hænder af at ride...)
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 885 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Man skal ikke holde presset eller ride hvert skridt, så ender man med en hest der ikke aner hvad signalerne betyder og som ignorere schenklen mere og mere..
Hvis du først fjerner presset når øvelsen er færdig så er det ikke øvelsen du lære hesten men at stoppe, det den ønsker er at dit pres forsvinder og at du fjerner det er ros og signal om at det den gør lige der er det rigtige..
At give efter?