Sug på tøjlen/til biddet/på tøjlen osv. . {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle gæve interesserede hestedebattører
Et emne har vakt min interesse, da jeg efter mange år uden hest nu har lånt en hingst som jeg rider for ejer indtil han bliver solgt..
Som udgangspunkt kan jeg sige om mig selv som rytter at jeg rider efter det jeg mener hesten er klar til og jeg er tilhænger af meget blide signaler og aldrig tvang. Jeg har meget rolig hånd og rider for sæde/schenkler.
Det der især har min interesse er det meget brugte fænomen med at hesten skal "være til tøjlen".. Dette tænker jeg især gør sig gældende i den "moderne dressur".
Hvordan definerer I det at hesten er til tøjlen/biddet ?
Jeg rider selv helst med 1 gr. på tøjlen og ALDRIG bag lod men ser så mange ryttere der sjældent slækker en millimeter på tøjlen, hvilket jeg selv gør som ros når hesten er eftergivende og på lod eller endnu bedre lidt foran ...
Jer der rider remonte/klasssisk/akademisk har I mindre fat fortil end alm. dressurryttere ?
Min vurdering er at når hesten er i selvbæring tager den selv den støtte fortil som den behøver (for mig er det praktisk talt ingenting med ham jeg rider) og det er præcis der jeg føler det virker helt rigtigt...
Men er jeg gal på den, er hesten "gået af tøjlen" når den slipper fortil eller er den i virkeligheden i selvbæring ? (forudsat af den naturligvis er løst svingende i ryggen og træder mindst i eget spor )
Det er fuldt ud muligt at styre hesten rundt med denne lette tøjle, men igen er det "forkert" ?
Dette er et kryptisk emne, svært at forklare men håber nogle derude vil poste deres holdning
Hingsten og jeg kan ses i mit fotoalbum, kritik er velkommen jeg har ikke redet i 6 år
Mvh
Malou
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Dressur har ændret sig meget.
Bag lod er helt tilladt, hesten skal samles når den er 4år og kan sætte i galop efter 3 dage.
Er af den overbevisning at tøjlen intet andet har og gøre end at bruges som stop signal, evt. guide til hvor den skal gå hen af.
Hesten skal og kan sagtens selv søge ned hvis den er afslappet og har røven med, derfor behøves man ikke sidde og pille, nykke, arbejde med tøjlen, tage i indvendige og hvad det ellers kaldes.
Halve parader for sædet, overgange og en løs tøjle kommer man langt med. Hesten skal søge ned selv.
Derfor skær det mig i hjertet når jeg ser ryttere der sidder med to konstant urolige hænder der hiver i begge tøjler hele tiden, hesten får ikke fred.
Eller en rytter der hiver i udvendige eller indvendige fordi hesten slår fra - så lad dog vær....
Hesten behøves ikke tøjlens støtte eller tøjlens hjælp for at være samlet.
Hvad man har i hånden, mangler man bag til.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 1.230
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
For et eksempel har mange heste selvbæring i skridt, vi beder dem om at gå frem, og de går frem ad, uden vi konstant driver dem frem. nogle heste mangler denne fremaddrift og har derfor ikke selvbæring i fremaddriften. Selvbæring i ramener er dog noget andet, men dette kan sammenlignes for at give the big picture
apr 2007
Følger: 136 Følgere: 128 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 176
Men jeg tænker så bare når jeg selv føler jeg har et sug fortil, så er det faktisk primært fordi hestens hoved befinder sig mere eller mindre bag lod og det bryder jeg mig bestemt ikke om !
Det kan jo desværre godt føles "rigtigt" når hesten dykker, men for mig at se, er det fordi den prøver at komme væk fra et for stort pres fra hånden. Det føles jo bla. rigtigt fordi nakkebåndet trækker i torntappenes ligamenter som derfor automatisk løfter ryggen op... Men så snart hesten tager hovedet op igen, slappes de og man er lige vidt fordi hesten i virkeligheden aldrig var samlet ved at udføre denne bevægelse.... Men der er jo meget mere til bag lod problematikken end jeg vil komme ind på her
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Jeg vil gerne at hesten (og ikke rytteren) selv tager kontakten til bidet -at når jeg giver efter på tøjlen, så strækker den sig frem og ned efter bidet.
Den skal IKKE hænge på bidet og jeg vil ikke skulle "bære" hesten rundt i tøjlen.
Men den skal søge en let kontakt til tøjlen.
Axel går gerne bag bidet hvis han kan komme til det. Problemet med det, er at han så faktisk går spændt i halsen, idet han konstant "gemmer sig" for bidet. Jo mere tøjlen kortes, jo mere snævert vil han så gå. Det synes jeg ikke er positivt. Jeg vil hellere have han lægger sig frem til tøjlen.
Særligt når han er for vogn, er det praktisk talt umuligt at styre mm når han går bag bidet, idet man jo der ikke kan benytte sæde og shenkler, men kun stemme,pisk og liner. Og går hesten bag bidet, er linerne sat ud af funktion.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Selvom man ønsker sug på tøjlen, er der altså stadig tale om lethed i hånden -der skal ikke være 50kg i hver hånd. Det er ikke sug på tøjlen, men derimod en hest der hænger på tøjlen.
I mine øjne lige så forkert som en hest der gemmer sig bag bidet
apr 2007
Lige for at illustrere det jeg beskrev før
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Hesten kan sagtens bære sig selv uden tøjlehjælp, og den kan også sagtens ende bag lod. Så om du på en løs tøjle får det ene eller det andet er svært at sige, men jeg synes man kan mærke det på gangen og på hele kroppens holdning. Personligt vil jeg helst have en hest der bærer sig selv, uden en konstant tøjlekontakt. Jeg synes det svarer til at man bliver ved med at klemme den i siden for at bede om trav, når den traver. Men det er der mange der har en anden mening om ved jeg :o)
Når jeg ser på billederne ser jeg en afslappet hest. På nogle af billederne går den lidt på forparten synes jeg, og et par af dem går han lidt samlet. Men den helt store samling er det ikke synes jeg. Pas på du ikke kommer til at hænge en lille smule frem, og du kigger tit ned. Kig op, så får du sikkert rettet ryggen også :o)
apr 2007
Sug på tøjlen/til biddet/på tøjlen osv. .