{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.454 visninger | Oprettet:

Sug på tøjlen ??? {{forumTopicSubject}}

Jeg undre mig over at jeg tit møder sætningen "hesten skal skubbe bag fra og have et sug på tøjlen", hvorfor er det smart?

Som min ser verden er ud:
Hvis jeg skal skubbe en tung fodervogn, så vil jeg kippe mit bækken bag ud, sådan mine ben er bagved mit balancepunkt, for den position kan jeg bruge tyndekraften til at hjælpe med at skubbe. Men det kræver jeg har noget at skubbe i mod, for ellers vil jeg falde på næsen, eller også må jeg løbe, så jeg hele tiden flytter mine ben ind under mit tyndepunkt, som ligger foran mig.

Hvis jeg skal bære en tung fodersæk, vil jeg kippe mit bækken ind under min krop mine ben ind under mig, og mit tyndepunkt er bag mig, som bringes til ligevægt, at det som jeg bære - for i den position kan jeg løfte.

Hvis jeg i min skubbeposition (bækkenet skubber bag ud og mine ben bag mit tyndepunkt, som ligger foran mig,) vil løfte, vil jeg ret hurtigt få ret ondt i ryggen, ligesom det er begrænset, hvor mange kg jeg kan løfte i denne position. På samme måde så er det begrænset, hvor mange kg jeg kan skubbe, når mit bækken er ind under mig, og min vægt bag ud. - altså enten kan jeg bære eller også kan jeg skubbe, at gøre begge dele på en gang, er besværligt, for jeg kan ikke både kippe mit bækken frem og tilbage på en gang.

Tilbage til hesten: Hvis hestens bagpart skal skubbe, må hest lige, som jeg, kippe bækkenet bag ud, have benene bag ved sit tyndepunkt, og ligesom med mig, må hesten have noget at skubbe imod, for ikke at falde på næsen. Det kan være tøjlen den skubber i mod, eller forparts musklerne kan holde i mod, hvilket giver spændinger i disse muskler. Hvis der ikke er noget det holder i mod vil den begynde at løbe hurtigere og hurtigere.

Hvis hesten skal bære, må den kippe bækkenet ind under sig, for kun i denne position kan hesten løfte. Skal den løfte i "skubbe-positionen" vil den, ligesom jeg, få ondt i ryggen, og det bliver aldrig rigtig godt. Og skal hesten løfte mine 73 kg, så vil jeg klart foretrække, at den kipper bækkenet ind og derved træder ind under tyndepunktet, for så kan det lettest og sundest løfte mig. Når den har bækkenet kippet ind under sig, vægten lidt tilbage for tyndepunktet (op af bakke følelse), så har hesten ikke behov for at lægge vægt på bidet, da hestens balancepunkt er tilbage, så alt jeg vil have i hånden, er vægten at tøjlen, da hesten ikke både kan skubbe og løfte samtidig, den kan jo ikke både kippe bækkenet bag ud og ind under sig på samme tid. Ligesom hestens balancepunkt, ikke samtidig kan lige tilbage og frem på en gang.

og tilbage til "hesten skal skubbe bag fra og have et sug på tøjlen".

Så hvis hesten skal skubbe og rytteren skal mærke en kontakt på tøjlen, som er mere end tøjlen i sig selv vejer, så må hesten kippe bækkenet bag ud og skubbe frem, og denne fremdrift, er så den som rytteren mærker i sin hånd, som "sug på tøjlen". Fordi når hesten skubber, er det nødvendigt at have noget at skubbe imod, da hesten jo eller vil falde eller løbe.

Men vi er jo ret enige som at målet med ridning er at hesten kipper bækkenet ind og bære - så hvorfor er det smart at hesten kipper bækkenet bagud og skubber?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sug på tøjlen ???
  • #1   14. dec 2019 Jeg bruger ikke termen "sug på tøjlen", men jeg rider efter at hesten skal strække sig ud til kontakten. Og det skal IKKE forveksles med at hesten ryger på snuden og hænger tungt i tøjlen. I stedet skal den holde tyngdepunktet tilbage samtidig med at den strækker halsen ud af kroppen og løfter brystbenet.

Nogle vil kalde det sug, men jeg er klar over at der også findes andre meninger om hvad sug er, og hvor jeg slet ikke er enig i fremgangsmåden.

• #2   14. dec 2019 Du mener vel sug på bidet, ikke?

• #3   14. dec 2019 Jo. Sig på bidet

• #4   14. dec 2019
    Når det kommer til dressur er det så mange termer og måder og sige tingene på - som oftest så menes der 117 forskellige ting, med det samme udtryk.

Så derfor spørger jeg altid folk når de skriver - fx sug på tøjlen, for at være med på hvad de mener.

For mig er sug på tøjlen at hesten strækker sig frem til tøjlen, søger tøjlen, strækker hånden og er løsgjort. Jeg havde fx en pony i dag der startede med at være spændt og ikke søgte tøjlen, ikke strakte sig ud til hånden - og brugte derfor tiden på at få hende løsgjort, så hun fik det sug på tøjlen.
    Jeg vil ikke ride med flere kilo i hænderne og bære hesten, men vil gerne kunne mærke hesten fortil.

Ridning er for mig meget noget om følelse - dvs. jeg ville nok være en elendig underviser. Så når jeg rider - så handler det om hvordan jeg føler hesten er fortil, om jeg føler den er løsgjort, føler den strækker sig frem til tøjlen mm.
    Så jeg skal gerne indrømme - at jeg ikke tænker teknisk på det, men rider efter hvordan jeg føler hesten går da jeg synes det er ganske let og mærke om hesten vælter, eller bære sig.

Bare fordi man ønsker et sug på tøjlen, betyder det ikke, at hesten vælter på næsen.

• #5   15. dec 2019 Som Krikken er jeg nok en “hvordan føles det” når jeg rider - for det er ikke for mig kun begrebet “sug på tøjlen” “ud til tøjlen” “følge tøjlen” som gør at jeg føler det hele er rigtigt - når det hele er rigtigt, så føler jeg det som jeg sidder på en blød smidig hest, hvor jeg uden problemer føler jeg sidder ned omkring hesten med lange ben, hvor hesten ikke er stødende i sine bevægelser men blød og svingende, hvor den er spændstig hvilket absolut ikke er det samme som spændt, hvor den smidigt reagerer på signaler og kan bøje/dreje/stilles uden spændinger smiley

For at komme derhen, så ønsker jeg bla at min hest er trænet og tryg i at følge tøjlen - får han lang tøjle skal han følge ud efter den lange tøjle, kortes tøjlen op skal han ikke lægge sig med 100 kg på biddet. På sigt skal han igennem træning blive stærk nok og uddannet nok til at kunne holde takten i alle tempi - for takten forsvinder hvis hesten iler og/eller spænder op.
    75% af min ridning består af overgang og tempoveksel - her arbejder jeg konstant med afskub og bæring.

For jeg kan ikke forlange konstant bæring af min hest - i den ideelle verden på en muskuløs veltrænet hest kan jeg forlange bæring i længere perioder,men på en unghest eller mindre trænet hest kan jeg ikke forlange særlig meget bæring. Her er jeg veltilfreds med balance/ligevægt og taktfasthed - og selv det kan være hårdt for fx en unghest.

Så helt reelt kan man ikke kun ride bæring, men bliver også nød til at arbejde med afskub - men er man hele tiden med takt og løsgjorthed som basis, så ender man ikke med en hest som fiser afsted med 120 km/t, bagbenene smidt bagud og 500 kg i hver tøjle.

Mvh Charlotte

• #6   15. dec 2019 Uff jeg synes den sammenligning med mennesker er helt ude smiley At hesten skubber af er jo ikk om den skubber noget foran sig men hvordan den bruger sine bagben en hest med et korrekt skub træder langt ind undersig med bagbenene og i en elasisk, smidig bevægelse skubber den af jorden altså løfter sig væk fra underlaget og tager sin rytter med hen over ryggen og frem til hånden hvor suger er. Altså hesten søger kontakt til hånden på en sårn måde at de ligger let i hånden, bær sig selv og ved forlængelse af tøjlen strækker hals og hoved frem og ned til den igen finder suget. Så hesten der skubber af er snare et udtryk for afskubbet altså hestens måde at "sætte" af på smiley

Det er meget en følelse og som andre nævner er den svær at forklare og den kommer kun gennem korrekt ridning bagfra altså aktive bagben der bliver sat godt ind under hesten og "skubber" af med god kraft. det er ridning for benene frem til hånden og dette kan aldrig opnåes vil tøjleridning - kun en falsk følelse af hesten går i holdning uden sug eller hænger på tøjlen

• #7   15. dec 2019 Julie: er her er et billede af en hest som skubber, og på ingen måde bære, de bæknet er kippet bag ud.

profilbillede
  • #8   15. dec 2019 Og her er et billed af en hest som bære, hvor hesten kipper bæknet ind under sig og bære.

profilbillede
  • #9   15. dec 2019
    Julie: Mener du, at den brune hest, går korrekt?

• #10   15. dec 2019 ..... I første omgang, så tænker jeg ikke man skal begynde og sammenligne en hest i fri trav og en hest i piaffe. Hvis du nu kiggede på billeder/video af Fiontini i piaffe/passage så er sammenligningsgrundlaget noget andet.

Et piaffe billed vs. fri trav, er der automatisk mere bære og kip i bækkenet eftersom det er det hesten skal i en piaffe - vs. en fri trav.

At sammenligne piaffe og fri trav er som at sammenligne et menneske der laver en vejrmølle og en der laver englehop. No can do.

• #11   15. dec 2019 Krikken, så du mener ikke, at en hest i fri trav skal bære? At benene bagbenene også i en fri trav, bør træde inder under hesten, og ikke hænge langt efter hesten, med bæknet tydeligt kippet bag ud?

• #12   15. dec 2019 Læs igen. Jeg mener ikke man kan sammenligne et piaffe og fri trav billed.
    Uanset hvilket billed af fri trav man vælger, vil det pga. måden piaffe udføres på automatisk ligne at hesten i piaffe bære mere, end den i fri trav - eftersom det ene er en bevægelse på stedet, det andet er en bevægelse hvor farten/skridtene øges.

Jeg kan godt fornemme at du ikke er fan af billeder af Fiointini - men lad være med at sammenligne det med et piaffe billed, hvis du gerne vil argumentere for noget og vil vise gode/dårlige eksempler, så start med billeder der er i samme momenter og samme øvelse. Det andet virker mere som om man vil forvrænge tingene til sin fordel.

Der udover, så find noget video af Fiontini og kig på det, istedet for billedet, så får du en fornemmelse af ridningen.

• #13   15. dec 2019 Hesten skal ha afskub i bagbenene altså sætte af eller hvad du nu vil kalde det. Bagbene skal self ikk hænge efter den Får så er den ikk i korrekt bæring. Hesten bagben vil fra naturen side blive bag hesten når den skubber af. Men bevægelsen starter altså bærende under hesten i dens tyngde punkt. Når du går efterlader du jo os et ben bag dig. Og sidst du kan jo naturligt nok ikk ha samle samling o fri trav som i piaffe.

• #14   15. dec 2019 Helt enig - man kan ikke sammenligne fri trav og piaff - men jeg er som de andre også med på, at den fri trav der vises ikke er lige en jeg ville klappe af begejstring for, men sammenligne det er No go.

Det jeg oplever med hesteavl er, at nogle heste er avlet mod afskub, mens andre er avlet mod bæring - og presser du en hest ud i noget, hvor det kræver mere styrke af den end den lige har pt, så vil du selvfølgelig se tydelige “fejl/svagheder”.
    Så kan man så argumenterer mod at man ikke skal starte før hesten er stærk nok ect.

Jeg har jo selv min bette Pinot som her viser en fri trav - hans ben er pænt indenunder, men han er endnu ikke stærk nok til at tage bæring, derfor er han faktisk rimeligt meget ude i hånden på min berider. Men fri trav er nok hans “værste øvelse” og nok der hvor vi først ser en middelgod fri trav, når han er 14-15 år.
    Til gengæld er han knaldhamrende god til at sætte sig i galop og i piaff arbejde - passage er som fri trav noget han kan blive bedre til.

Så det her er også noget om, at hestene har svagheder og styrker udfra deres eksteriør - og de to fremhævede billeder ovenover ovenikøbet på to forskellige hestetyper på forskellige uddannelsestrin.

Mvh Charlotte

profilbillede
  • #15   15. dec 2019 Julie: jeg valgte disse 2 billedet, fordi de ret tydeligt viser forskellen på at bære og at skubbe. - som var min pointe i dette opslag. For at være sikker på vi snakkede om det samme. Ikke for at en hest i fri trav og paiff skal have samme sammelings grad, men fordi forskellen er så ekstrem tydelig.

• #16   15. dec 2019 Tak Charlotte: din fri trav og den brunes hest fri trav, viser også forskellen på at bære og at skubbe. - men nu havde jeg ikke dit billede smiley

Og det var hvad jeg ville vise, for at sikre at Julie og jeg snakkede om det samme, men brugte forskellige ord smiley

• #17   15. dec 2019 Jo men du kan bar ikk sammenligne afskub med a skubbe en vogn foran dig. Det jo to vidt forskellige ting. Tilbage til når du går helt alm så skubber din fod der er i jorden også af lig inden du løfter den. Det 100% naturligt. Træningen med hesten skal bar gøre den stærkere og mere ind under sig så vi får det smidige stærke og bærende afsæt/afskub du kan ikk fjerne det mest naturlige og s der os nævnes avles der forskelligt nogle med mere afsæt nogle mindre. Det ikk et problem vis hesten er redet korrekt og bruger sine bagben aktivt og dermed ikk slæber dem efter sig

• #18   15. dec 2019 Vil dertil lig tilføje jeg os bedre kan lig Charlottes frie trav tiltrods for man ser hesten har svært ved det an billedet af fiotini.

• #19   15. dec 2019 Julie, du har tabt mig.

Hvorfor mener du ikke man kan sammenligne?

Hvis jeg skal skubbe, vil jeg kippe mit bækken bag ud og have mine ben bag mig. Den brune hest, viser præcis det samme, at benene er bag ud, og bækkenet kippet bag ud.

• #20   15. dec 2019 Men hesten skubber jo ikke noget foran sig den bærer en rytter men derfor er den narturlige bevægelse stadig at bagbenet sætter af bag hesten hvilket kaldes afskub- Det har intet at gøre med at skubbe til noget

• #21   15. dec 2019 Julie, jo jeg vil mene at hesten når bækkenet er kippet bag skubber sig frem, Ryggen er stivet og sænket for at overføre fart, og det giver ret meget vægt ude i hånden.

Modsat bæring, hvor ryggen er løftet og blød, og ingen vægt i hånden på rytteren.

Men hvis du ikke mener at hesten skubber frem, når bækkenet er kippet bag ud, og bære når bækkenet er kippet ind under hesten, hvad mener du så at forskellen er om hesten har kippet bækkenet frem eller tilbage?

• #22   15. dec 2019 Vis hesten bær sig rigtig er vægten under hesten. Self vil bæringen blive mindre med højere fart men dermed kan den jo stadig godt bære sig og skubbe af jorden du kan jo også godt løbe med en fodersæk vis du vel og mærket har styrken til det. Dermed ikk sagt at alle heste går dette for det drejer sig i sidste ende om korrekt ridning over ryggen og frem til hånden med bæring og afskub. At det ideelle er svært a opnå og mange skyder genvej og dermed mister bæringen er så en hel anden snak

• #23   15. dec 2019 Kipper den bæknet bagud smider hesten ryggen og er dermed ikk i bæring og over ryggen.

Igen afskub har ikk noget afgøre med om man skubber noget foran sig eller ej. Afskubbet er der altid. Både i fri trav og i piaffe bar i forskellig grad alt efter hvormeget hesten skal frem over jorden.
    Arbejder hesten Med aktive bagben over ryggen og med let sug på tøjlen så bærer den sig med bæknet kippet ind under sig og vægten på bagparten

• #24   15. dec 2019 Julie: Jeg snakket om to forskellige scenarier.

1) hestens bækken er vendt bag ud. bagbenene træder bag hesten, ryggen et stivnet, hesten et tung i hånden. - hvad vil du kalde det bagbenene gør, hvis ikke de skubber. (Nej dette er ikke korrekt eller ønskværdig ridning, men at dømme på de fremviste videoer på fb, er dette ret udbredt)

2) hesten har kippet bækkenet ind, bagbenene træder ind under rytterens vægt, ryggen er smidig og løftet, og der er nærmest ingen vægt i rytterens hånd, her vil jeg mene at hesten bære, hvad vil du kalde det?

• #25   15. dec 2019 Så vi enige men sammenligning med a skubbe en vogn den ser jeg bar ikk bagbene skubber altid af ellers ville hesten ikk komme frem. Det du kalder skubber kalder jeg manglede samling og bæring og en hest på forparten

• #26   15. dec 2019

Det har Intet med at flytte sig, for i begge eksempler flytter hesten sig. Det er måden hvorpå hesten flytter sig, som jeg benævner enten at skubbe eller bære, alt efter bækkeners position. vi kalder det bare noget forskelligt. smiley

• #27   15. dec 2019 Jeg blev bar forvirret af dit skub fodervogn eksempel smiley smiley

• #28   15. dec 2019
    Det du nævner Charlotte med at nogle heste har styre i det ene og andre i det andet.

Det ses fx tit ved PRE heste - de har tit gode passage og især piasse, men deres fri trav er tit dybt elendig for at sige det mildt. Hvor varmblods heste ofte kan have det omvendt, men der findes nogen der har det som PRE heste - Fiontini virker til at være en af dem.

Ligesom nogen har styrke i galop, nogen har styrke i sidebevægelser osv.

Svagheder bliver sjældent lige så gode som hestens styrker, uanset hvor meget og hvordan de trænes. Det trækker så bare ned og andet trækker op - det gør jo ikke at hesten ikke skal have lov til at starte stævner.

• #29   15. dec 2019 Jeps - stævner skal jo ikke først startes når/hvis hesten forventes at gå til 99-100% smiley

PRE typerne er ofte rigtig gode til at sætte sig og bære, men passage synes jeg ofte de mangler løft of fremaddrift i, her bliver det ofte noget stampestampe noget. Mens varmblodshestene ofte kan lave noget flot passage, og mindre god piaff - overgangene ind og ud er så ofte det som gør forskellen i karakterene.

Jeg tror ofte i de her tråde med “er det her korrekt eller ej” at man ofte kommer til at fokuserer på et enkelt moment, fremfor at se hesten som et specifikt individ med svagheder og styrker.
    Jeg kan se fordele og ulemper ved de fleste hestetyper - og den perfekte hest fra dag 1 af findes ikke.

Mvh Charlotte

• #30   15. dec 2019
    Præcis. Jeg har også kunne finde på før i tiden og sidde og kigge på billeder og pille dem fra hinanden ( den gang var du nok med på HN hvor støvsugerbanden var der ), eller video for den sags skyld.

Det er jeg kommet over - det med at bruge tid på at disse og nedgøre andre folks ridning. Jeg er bare kommet frem til at nogle ting er gode, andre ting er mindre gode - både hest og rytter har forskellig styrke og gør altid deres bedste, selvom jeg måske ikke er enig, ligesom jeg heller ikke kender baggrunden for det jeg ser på et billed og/eller video.

• #31   16. dec 2019 Det handler ikke om at gøre noget forkert eller rigtigt, men om at forstå, hvad det sker inde i hesten, og derfor tage en bid af gangen.

At tage et moment ud, og se hvad sker der i hesten her, og hvad er godt og hvad er ikke så godt. for så at tage den næste moment ud. og så kan billede jo nemt have ændret sig. Hvis man filmer en trænings lektion af hest, og efterfølgende gennemgår det billede for billede, vil man jo kunne finde billeder hvor alt bare spiller, og også billede "hesten nærmest falder fra hinanden" - men det ændre ikke ved, at ved at se på hvad der sker inde i hesten, hvorfor "hesten nærmest falder fra hinanden", og hvorfor går hesten "perfekt" her. Er ret lærerig for mig.

• #32   16. dec 2019 Dorthe C - du har helt ret, lærerigt er det også for mig, for det er yderst sjældent jeg sætter ord på og teori bag - og der er det såmænd også sjovt at se hvad andre tænker/mener.

Jeg kan dog som Krikken skriver godt huske de gode gamle dage på hestenettet, hvor det hele gik op i mudderkastning alt efter om du red udfra den ene teori eller en anden. Det var meget lidt lærerigt den gang - men lærerigt her mange år efter, hvor man kan huske hvor stejlt man kunne stå overfor hinanden, hvor man/jeg i dag nok er mere “ der er mange veje til Rom” smiley

Så absolut en lærerig tråd du har lavet smiley

Mvh Charlotte

• #33   16. dec 2019 Charlotte:

Jeg er ”grubler-typen”, alle detaljer bliver vendt, drejet, bøjet, sammenlignet, analyseret for tendenser, og ser om jeg kan finde lignende ting i andre grene, og det kan være alt lige fra kost til neuropsykologen til mit bækkenposition. Indtil jeg har fået den dybe forståelse at et emne, dvs. min viden er total sovset ind i hinanden. – og det gælder også detaljerne inden for dressurridning – det er måden jeg lære på, og den måde min hjerne fungere på, at krydse viden på tværs. Jeg har ikke forstået et emne, før jeg har fået lavet alle parellerne.

også rider jeg kun undervisning 5 måneder om sommeren, resten af tiden rider jeg selv, og underviser mig selv, og jeg er kommet ret langt, ved at studere hestens biomekanik, og sammensætte min ridning efter den viden, og få koblet følelse og viden sammen. Så pt studere jeg hvad andre lægger op, for at uddanne mine øjne, og aflure fif. – ikke for at dømme dem som forkerte, men for at blive klogere, også er det at nogle ting ikke giver mening i min indsovsede-total-indflettede-hjernes-viden. –som her ”sug på bidet”.

Men jo, jeg rider også på følelse – men min hjerne vil også have den kognitive viden bag en følelse, og for så kan jeg kognitivt bruge den viden, til at ændre min ridning – også igen koble følelse og kognitiv viden.

Kommentér på:
Sug på tøjlen ???

Annonce