{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.740 visninger | Oprettet:

"Mere sug på tøjlen" ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG smiley

Jeg var til stævne i weekenden og det gik rigtig fint, men en af kommentarerne jeg fik fra dommeren var, at hvis hesten fik mere sug på tøjlen ville det hæve niveauet. Men jeg forstår ikke helt det med mere sug på tøjlen, hvordan kan jeg forbedre det? Er det ikke noget der kommer med træningen? Hvordan kan man se forskel på en hest der har ordentligt sug på tøjlen og en der ikke har?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Mere sug på tøjlen" ?
  • #1   12. mar 2012 Anne - og dog, på sidste billede er hesten under lod, man vil gerne have hesten går lidt foran lod.

• #2   12. mar 2012 Jeg synes ikke man kan sammenligne de billeder du hiver frem. Hest nr. 1 laver jo piaff og går for resten med sit hoved i korrekt stilling (nakken som det højeste punkt og let foran lod), hvor hest nr. 2 tydeligt er på et andet uddannelsesniveau og dermed ikke har opnået korrekt hovedstilling endnu (går bag lod og knækken i halshvirvlerne midt på halsen).

Mere sug på tøjlen opnår du ved at blive ved med at ride din hest frem til en samling. Jeg tror ofte den halve parade er meget misforstået og ikke bliver brugt nok. Samlingen og sug på tøjlen kommer ved at du rider hesten frem til den halve parade på tøjlen, hvormed bagbenene kommer ind under hesten og halsen dermed stilles korrekt. Desværre er der også dressur-dommere der ikke forstår rideteorien korrekt.

• #3   12. mar 2012 Ikke helt gode billeder at lægge ind, da en spansk hest typisk går højt fortil og den ligger faktisk 100% i lod, og nummer 2 billed ligger bag om lod, heller ikke det korrekte sted for hesten..
    Nu er det jo svært at sige hvad dommeren mener i lige dit tilfælde, men kan forstille mig at hesten ikke søger frem til din hånd og bliver ude hos dig, det vil sige den bukker nakken længere tilbage og derved bliver din tøjle løs. Det kan der være mange årsager til, men den hyppigste årsag er dog at hesten ikke stoler på rytter og bliver fremme ved den stabile hånd. Det kan dog også være pga manglende muskulatur hos hesten og når den bliver træt bukker den bagom. Eller du har måske redet med for lange tøjler, så den hele tiden skal lede efter dig. Du er ikke i tvivl når du har det rette sug på tøjlen, og for mange ryttere giver det en helt aha oplevelse når den er der.. Men ja igennem trænning og undervisning skal i skam nok komme på helt rette vej..

• #4   12. mar 2012 Når hesten ”suger” korrekt, betyder det at den arbejder godt og korrekt bagfra op til hånden.

Ofte mærker man ”suget” som en stabil, elastisk kontakt, og ved heste som har tendens til at tygge og klapre på biddet, vil man mærke at der er ro i munden.

For at opnå ”sug” skal man kunne drive på hesten så den bruger bagparten. For at kunne drive på hesten, skal den have lært at vente, så den ikke bare løber når den bliver drevet på - men holder tempoet og tager større skridt.

Hovedets placering er ikke så vigtigt for suget. Naturligvis må den ikke kigge på stjerner, men det er rytteren som bestemmer hovedets placering - og bør kunne skifte mellem dybere og højere positioner - uden at miste suget.

• #5   12. mar 2012 Anne Katrine A, nu er det ikke alle der rider med halve parader på tøjlen..... Og hvis dit sæde er korrekt og du hjælper hesten korrekt frem, så er en anspænding i sæde og baller nok til at forhindre rygmuskulaturet i at bevæge sig og derved har du din halve parade.

• #6   12. mar 2012 Jeg har lige købt bogen Dressur med hjerte og forstand af Hasse Hoffmann, den er fantastisk!

Han skriver om den halve parade...

"Den halve parade er essensen i uddannelsen af hesten. Det er gennem de halve parade vi styrker dens samlingsgrad og balance, og gør den klar til at udføre alle øvelser. Den halve parade fungerer kun efter hensigten så længe man holder hesten engageret og let for hjælperne. Hvis hesten begynder at gå imod hjælperne, så har man ikke længere en positiv effekt af de halve parader. I udførelse af den halve parade driver man på og får en reaktion fra hesten, og i den fremaddrift kan man stå i mod på tøjlen, indtil man har opnået den ønskede energi i bagbenene, der giver den ønskede samling. Driv på, stå imod, slap af, giv efter og rid fremad. Det er recepten på en halv parade."

• #7   12. mar 2012 Det man har i hånden mangler man bagtil.

• #8   12. mar 2012 Okay så har jeg nok haft for løs tøjle ;D

Super tusind tak, nu har jeg vidst forstået det; hesten skal søge frem til hånden og blive der med en blød kontakt. Det må jeg øve mig på til næste gang smiley
    I er en stor hjælp, tusind tak smiley

Kan i have en rigtig dejlig dag smiley

• #9   12. mar 2012 Et sidespring: Tror i at rytteren på palomionen syntes det er sjovt i bare smider hendes billeder ind og diskutere hendes ridning på disse billeder? Eller er der spurgt om lov?
    Havde det været mig der var blevet udstillet sådan uden at have givet lov, var jeg altså blevet ret sur.

• #10   12. mar 2012 Altså billederne er taget fra et lignende indlæg på heste-nettet.
    Som er lagt offentligt ud til diskussion, jeg mener derfor at copyright er ophævet, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl! smiley

• #11   12. mar 2012 Vil stadig ikke mene at copyright er ophævet af den grund, blot fordi hun har lagt billeder på HN er det da ikke sikkert hun vil ende som diskutionsemne på andre fora.
    Desuden har du senere linket til et billeder taget fra HG.

• #12   12. mar 2012 En anden ting er så at rytteren heller ikke selv mener at hesten (palominoen) har nok sug på tøjlen og hun arbejder med at få suget.

• #13   22. mar 2012 Jeg er også ret sikker på, at Bianca gerne vil spørges førend billeder af hende og Woody er over det hele..

God weekend.

Kommentér på:
"Mere sug på tøjlen" ?

Annonce