1.740 visninger
|
Oprettet:
"Mere sug på tøjlen" ? {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG
Jeg var til stævne i weekenden og det gik rigtig fint, men en af kommentarerne jeg fik fra dommeren var, at hvis hesten fik mere sug på tøjlen ville det hæve niveauet. Men jeg forstår ikke helt det med mere sug på tøjlen, hvordan kan jeg forbedre det? Er det ikke noget der kommer med træningen? Hvordan kan man se forskel på en hest der har ordentligt sug på tøjlen og en der ikke har?
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.976
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 183
Mere sug på tøjlen opnår du ved at blive ved med at ride din hest frem til en samling. Jeg tror ofte den halve parade er meget misforstået og ikke bliver brugt nok. Samlingen og sug på tøjlen kommer ved at du rider hesten frem til den halve parade på tøjlen, hvormed bagbenene kommer ind under hesten og halsen dermed stilles korrekt. Desværre er der også dressur-dommere der ikke forstår rideteorien korrekt.
nov 2004
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 141
Nu er det jo svært at sige hvad dommeren mener i lige dit tilfælde, men kan forstille mig at hesten ikke søger frem til din hånd og bliver ude hos dig, det vil sige den bukker nakken længere tilbage og derved bliver din tøjle løs. Det kan der være mange årsager til, men den hyppigste årsag er dog at hesten ikke stoler på rytter og bliver fremme ved den stabile hånd. Det kan dog også være pga manglende muskulatur hos hesten og når den bliver træt bukker den bagom. Eller du har måske redet med for lange tøjler, så den hele tiden skal lede efter dig. Du er ikke i tvivl når du har det rette sug på tøjlen, og for mange ryttere giver det en helt aha oplevelse når den er der.. Men ja igennem trænning og undervisning skal i skam nok komme på helt rette vej..
okt 2008
Følger: 28 Følgere: 42 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 141
Ofte mærker man ”suget” som en stabil, elastisk kontakt, og ved heste som har tendens til at tygge og klapre på biddet, vil man mærke at der er ro i munden.
For at opnå ”sug” skal man kunne drive på hesten så den bruger bagparten. For at kunne drive på hesten, skal den have lært at vente, så den ikke bare løber når den bliver drevet på - men holder tempoet og tager større skridt.
Hovedets placering er ikke så vigtigt for suget. Naturligvis må den ikke kigge på stjerner, men det er rytteren som bestemmer hovedets placering - og bør kunne skifte mellem dybere og højere positioner - uden at miste suget.
nov 2004
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 141
sep 2007
Følger: 128 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 81 Svar: 396
Han skriver om den halve parade...
"Den halve parade er essensen i uddannelsen af hesten. Det er gennem de halve parade vi styrker dens samlingsgrad og balance, og gør den klar til at udføre alle øvelser. Den halve parade fungerer kun efter hensigten så længe man holder hesten engageret og let for hjælperne. Hvis hesten begynder at gå imod hjælperne, så har man ikke længere en positiv effekt af de halve parader. I udførelse af den halve parade driver man på og får en reaktion fra hesten, og i den fremaddrift kan man stå i mod på tøjlen, indtil man har opnået den ønskede energi i bagbenene, der giver den ønskede samling. Driv på, stå imod, slap af, giv efter og rid fremad. Det er recepten på en halv parade."
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
mar 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 234 Svar: 797
Super tusind tak, nu har jeg vidst forstået det; hesten skal søge frem til hånden og blive der med en blød kontakt. Det må jeg øve mig på til næste gang
I er en stor hjælp, tusind tak
Kan i have en rigtig dejlig dag
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Havde det været mig der var blevet udstillet sådan uden at have givet lov, var jeg altså blevet ret sur.
sep 2007
Følger: 128 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 81 Svar: 396
Som er lagt offentligt ud til diskussion, jeg mener derfor at copyright er ophævet, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl!
okt 2004
Desuden har du senere linket til et billeder taget fra HG.
okt 2004
apr 2007
Følger: 136 Følgere: 128 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 176
God weekend.
"Mere sug på tøjlen" ?