{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.188 visninger | Oprettet:

Hvordan fungere jeres gigtheste? {{forumTopicSubject}}

Hej HG:).
Min pony har gigt i højre bagben og er i behandling med sprøjter og vi venter på at forløbet er slut og vi får afvide om han bliver ridehest igen.
Men nu er jeg blevet intresseret i gigtheste og hvordan de trives i det daglige?

Så skriv gerne hvordan jeres gigtheste fungere under ridning i det daglige. Det ville være et plus hvis i har ridevideo så jeg selv kan se det med mine egne øjne?:)
Og hvilken grad har jeres heste gigt?

Min egen har som sagt gigt i højre bagben(i hasen) og muligvis venstre bagben også - venstre ved vi ikke da dyrlægen ikek ville bøje det ben da min pony tog det voldsomt på højre bagben.

Håber i vil dele jeres erfaringer osv da jeg selvf. håber at min bliver ridehest og kan rides i alle gangarter igen!:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan fungere jeres gigtheste?
  • #2   4. okt 2011 Okay:)

• #3   4. okt 2011 Jeg måtte aflive min frederiksborg hoppe med gigt samme sted som din pony.. Der kunne desværre ikke gøres noget. smiley
    Jeg er også ret sikker på at det var en slemmer grad.

Men hun var også gammel, så jeg valgte at give hende 1 år som hyggehest, desværre kunne hun ikke gå ned efter vand mere tilsidst.

• #4   4. okt 2011 Jeg havde en på 24,der levede i en del år med det. Jeg brugte diverse tilskuds"mediciner" indtil jeg blev introduceret for Bio freeze. som er en lindrende creme, man smører på stedet, der gør ondt.
    Dette kan klart anbefales og er ikke så dyrt som mange "flex" produkter.

• #5   5. okt 2011 Nina: Vi er slet ikke ude i aflivning emd min, heldigvis da!:)

MIlle P: Kan du evt. sende et link til det?:)

• #6   5. okt 2011 min har også gigt.. Han fungere rigtig fint. Ride nogle LA'er på den til klubdtævner..

Den går i løsdrift og bliver redet stort set hver dag. Så den hele tiden bliver holdt i gang..

• #7   5. okt 2011 Okay:)

• #8   5. okt 2011 http://www.saxild-naturfoder.dk/shop/cortaflex-ha-pulver-338p.html
    Det virker, men den vil nok ha godt af en blokkade først, men derefter skal den kun ha pulver om vinteren og lidt om sommeren..

• #9   5. okt 2011 Axel har slidgigt i forkoderne og en lille smule forandring i bagkoderne.

Han får glucosamin og MSM, men ellers gør vi ikke noget i forhold til behandling.
    Han får lidt ekstra tid at skridte varm i, vi vælger stævnerne lidt med omhu så han ikke skal gå unødigt mange km på asfalt, og han bliver ikke sprunget mere.
    Men ellers er alt ved det gamle, han fungerer upåklageligt.
    Har netop i år (hvor det er konstateret) kvalificeret sig til DM

• #10   5. okt 2011 Min vallak på 9 har gigt i begge bagben. han bliver reddet hverdag (minus hans ugentlige fridag), han bliver som regel reddet i dressur, men vi har også sprunget ham på det seneste smiley han har haft det længe og har absolut ingen mén af det smiley det vigtige er jo bare at bruger lidt længere tid til at skridte til og af, og samt at holde dem igang smiley min går også på fold fra 10-18:30, hvor han leger meget med unghestene smiley

• #11   5. okt 2011 Min hest får ikke og har kke fået nogen behandling for sin spat nogensinde, da det aldrig har været et problem smiley Han har absolut ikke ondt og elsker at lave noget smiley

• #12   5. okt 2011 Men hvordan kan i ride dem når de har slidgigt? så halter de da?
    hvad er MSM?

• #13   5. okt 2011 Fænrik -nej det gør de ikke nødvendigvis.

Der er jo stor forskel på hvor tidligt det opdages -axel blev røntgenfotograferet på baggrund af en minimal taktforskydning. Ikke først da han var halt og havde ondt.

Jeg har selv gigt, og git er altså ikke = smerter 24/7/365. Det KAN det self være, men man kan gøre meget ved at holde sig igang, arbejde med smidighed, minimere muskeltab (typisk som følge af at man skåner et led og overbelaster et andet) osv.

Det værste man kan gøre for en hest med gigt, er at lade den stå stille. Som absolut minimum skal den på fold HVER dag (og ikke bare i en time), men bedre var det at trække med den.

Har den SÅ ondt at end ikke en trækketur er muligt, ville jeg aflive.

Det er ikke ualmindeligt at en gigt-hest er en smule stiv lige når man går igang med den. Derfor er ekstra tid til opvarmning i skridt nødvendigt, så man ikke går igang med arbejdet før alle led er godt varmet op og stivheden er "gået væk".

Nu er der self forskel på osse hvor stor gene hesten har af gigten alt efter hvor det sidder, og self som tidl nævnt, af hvor fremskredet det er.

Man kan ikke redde led der er ødelagt, men man kan nogen gange "bremse" udviklingen (om ikke andet for en tid).

• #14   5. okt 2011 Måtte aflive min dressurhest A la Luigi, pga. gigt i forbenet smiley Han reagerede ikke på ledvæske, og han fik også MSM kur som dog hjalp en smule, men han ville aldrig blive dressurhest.

• #15   5. okt 2011 Nuser og Basse har små problemer om vinteren i kulden, det klarer vi med varme bandager/stald gamasher og undgår glat føre. Udover det grundig opvarmning. Ingen haltheder, bare lidt stivbenet i de første 5-10 min.
    mvh merete

• #16   5. okt 2011 Vil også anbefale så meget naturlig motion som muligt for gigthest - det allerbedste er helt sikkert løsdrift. For det er den tid i boksen, der gør det slemt.

Min veninde giver sin gigt-hest ingefærpulver i foderet. Men ved ikke om det er noget hokus-pokus. Det skulle eftersigende være rigtig god til leddene smiley

Jeg ville passe på med springningen. Der ved jeg, at min venindes hest reagerer voldsomt - hæver og bliver halt dagene efter. Men dressur og lange skovture kan den sagtens tåle smiley

• #17   5. okt 2011 smiley

• #18   5. okt 2011 ja helt klart så meget foldtid og motion så muligt for en med slidgigt!!
    http://www.biofreeze.dk/ her er linket. Det er billigst at købe ved koropraktore fremfor helse butikkerne.

Kommentér på:
Hvordan fungere jeres gigtheste?

Annonce