{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indspænding og glidetøjler?
  • #1   17. jun 2011 nej ..

• #2   17. jun 2011 Nej det er det ikke. Eller meningen er det samme. Indspændinger er noget "fast" sat fra saelgjord til trensen med en gummiring midtejs. Glidetøjle er fra gjorden op igennem biddet og op som ekstra tøjle

• #3   17. jun 2011 OG begge laver skade hvis det ikke bruges rigtigt.

• #4   17. jun 2011 Inspænding er KUN til longering og glidetøjle kan der rides med, HVIS man kan finde ud af det

• #5   17. jun 2011 Præcis!

• #6   17. jun 2011 okay. Mange tak.

• #7   17. jun 2011 Mener slet ikke man skal bruge nogen af delene, da det aldrig har været meningen at hesten skal holdes kunstig i holdning, og det er lige hva begge dele gør, eller det der er værre.

• #8   17. jun 2011 Vil du bruge det på din hest - siden du spørger.

I min verden er det kun til at smide i skraldespanden smiley

• #9   17. jun 2011 Man kan godt ride med indspændinger, dog anbefaler jeg glidetøjler, hvis man skal ride med det, fordi man kan gøre dem kortere/længere ligesom almindelige tøjler, det er meget sværere at regulere længden på indspændinger uden træning.

Jeg mener det er i orden at bruge glidetøjler, hvis man har et problem, hvor hesten fx smider hovedet i vejret ved galopanspring. Ligger man glidetøjle på kan det hjælpe med at løse problemet, i stedet for at man skal blive ved med at ligge og slås med det.. :o)

• #11   17. jun 2011 Jeg er helt enig i at disse 2 "hjælpetøjler" burde ligge i skraldespanden!

Ganske enkelt fordi som de andre så klogt siger, så giver det en kunstig holdning for hesten, og det er altså ikke sundt. Ligeledes går man jo et skridt tilbage i sin træning, da hesten så ikke får lov at sætte sig på bagparten og skubbe ryggen med, som er det, der giver den rette holdning (Som jo skal være FORAN lod, det glemmer mange desværre!).

Med disse "hjælpetøjler" får alt for mange heste lov til at gå på forparten, hvilket ikke er meningen.

I mine øjne er ingen dygtige nok til at ride med disse hjælpemidler.

Jeg ser det lidt sådan: Man vil gerne have længere hår, og fremskynder processen med ekstensions. Men uanset hvor dygtig frisøren er, så vil håret altid være kunstigt. Det tager tid og få langt hår naturligt.

Sådan er det også med den naturlige holdning på hesten, der kommer af bagpartsaktionen.

• #12   17. jun 2011 Ida og story:

Hvis du bruger glidetøjlen forsvinder dit problem ikke.

Hesten har intet andet valg end at gøre hvad du siger fordi den er fastlåst.
    Dit problem er næppe løst ved at bruge glidetøjle, hesten den kommer nemlig ned og gemmer sig og går bag hjælperne og gør kun problemet værre.

Man skal virkelig vide hvordan en glidetøjle virker, og nej det kan alle og en hver ikke ride med. Og i skal ikke komme og fortælle mig at i kan ride med den helt perfekt. For det er det ingen i mine øjne der er gode nok til!

Og indspændning skal bruges ordentlig! Det skal bruges på hesten når den longeres og ikke når den bliver reddet! Det er det de er skabt til! Kan føre til langvarige problemer, især under tilridning. Det har jeg faktisk bevis på!

• #14   17. jun 2011 Line Lundsgaard Nielsen. L

De er ikke beregnet til at man skal ride med dem! Men selvfølgelig har de en hvis god virkning på hesten, uden tvivl. De skalbare bruges rigtigt, for hvis du ikke bliver brugt rigtigt kan de havde en dårlig effekt.

Bla kan hesten ikke lærer at gå frem til tøjlen via en indspænding, som man fx gør man ungheste. det har den modsatte effekt, men vil kun kunne mærkes hvis man prøver at ride hesten frem til tøjlen. Og det vil jo ikke virke for hesten har ikke lært det. Den har lært at gå ind og gemme sig, ved at ma har givet den indspænding på. Og så skal man passe på at hesten ikke bliver bange for sin mund.

• #15   17. jun 2011 Så du siger man skal lærer fra nybegynder af at ride med glidetøjler?

• #17   17. jun 2011 Line:

Nu var det ikke for at belære dig om du havde brugt det rigtigt.

Jeg fortæller dig bare hvad de er beregnet til!

• #18   17. jun 2011 Hmm er ret sikker på det ikke var en debat om man skulle eller ikke skulle ride med det. Men bare hvad forskellen var.
    Desuden er min vurdering dertil stadig at alle kan have en hest der mangler et vink med en vognstang også er det sgu genialt. Men det er ikke noget man BARE rider med. Man rider med det hvis der er nogen der har fortalt hvordan man gør eller hvis man ved hvordan man gør og man gør det slet ikke hver gang- Inspændings vil jeg aldrig bruge i ridningen da det er meget voldsomt men under træning i longen HVIS hesten ikke er en der går amok. Der ville jeg nok heller bruge Chambon da den er mere fleksibel.

• #19   17. jun 2011 Jo, det kan godt løse et problem. Og findes der overhovedet nogen, som kan ride perfekt med eller uden glidetøjler??

Longerer man med indspændinger, går hesten da i samme holdning, som hvis man rider med glidetøjler.. Desuden kan man ikke engang hjælpe den til at bruge bagparten lige så godt i longe, som man kan når man rider på den. Et godt alternativ til at longere med inspændinger et dobbeltline, det har jeg brugt rigtig meget førhen, synes dog også det er ret svært, så man skal lige finde teknikken :o)

• #20   17. jun 2011 Ida: Men man kan godt lære den og bruge bagparten, selvom den er i longe. Igen det kræver bare tid tålmodighed og træning.

• #21   17. jun 2011 Nej, det er som sagt svært i longe :o)

• #22   17. jun 2011 Jeg syntes heller ikke man skal bruge indspændinger i longen. Ser ikke noget formål med det - ud over tvungen holdning, det er ikke ensbetydende med at hesten bruger sig korrekt.

Hvordan kan indspændinger hjælpe en til at ens ben sidder bedre under ridningen? det forstår jeg ikke.

• #23   17. jun 2011 Ja, var bare nysgerrig om det var ment som seriøst eller ironi?

• #24   17. jun 2011 Mollie: Tror du har misforstået Marie lidt måske?

Det er super svært og forklare. Kan slet ikke lige få det formuleret.

• #25   17. jun 2011 Øh - sådan som den er skrevet tror jeg ikke den kan misforstås?

Men giv da selv et bud på hvordan det skal forstås så.

• #26   17. jun 2011 Misforstod det ikke nej, det var bare måden det var formuleret på som gav forvirring.

Men godt at høre du deler samme mening.

• #27   18. jun 2011 Ja, der findes mange "hjælpemidler" for personer, der ikke tænker på hesten, men som kun forsøger at opnå resultater. Hvis man vil træne for at lægge den "rigtigt kropsholdning" ind i en hest, så er der mange andre metoder end disse hjælpemidler. Resultatet bliver ofte også bedre om meget mere permanent, når hesten får det lært.

Efter min mening, Så burde mange af disse "hjælpemidler" ikke være tilladt uden man havde været på et kursus omkring hvordan og hvornår man måske bruger det.
    Det burde gælde bla. glidetøjler, indspænding, spore, stangbid, hingstekæde og sikkert flere ting, ja også knudegrime, da man tit se heste på mark, der har knudegrime på. En knudegrime er et træningsredskab og ikke en grime.
    Det er jo et problem i hele hesteverdenen, at de små nye ryttere kopiere, hvad de ældre laver. Meget af træningen ser jo utrolig let ud, når man har forstand på det, så andre uden den basale viden og træning kopiere det. Og når man nu synes, det er smart at ride med stangbid og ikke tænker på, hvor lidt der skal til. Et stangbid kan ha en udveksling på måske 1:5 eller mere - hvis du trækker bare 1 kg (der er det samme træk, som en finpistol skal bruge til aftrækket, altså hvad en finger let kan), så får hesten 5kg træk i munden.

Synes bare hestefolk skulle tænke lidt over hvad de laver og hvorfor.
    Der er jo ikke ret mange af os, der kommer til OL, så hvorfor ikke tilpasse træningen efter vores og hestens evner. Bare en lille tanke.

• #28   18. jun 2011 Jeanne: eg vil nu sige mig helt uenig i det du siger. Min pony er præcis som du beskriver, og stikker gerne af i både trav og galop. Ikke fordi han vil være ond, men fordi vi har en kommunikationsfejl, og han er bare en fartræser.

Han har haft glidetøjle på én gang, pga min uvidenhed. Og det er 2 år siden. Og kunne aldrig drømme om at putte det på ham igen. Til gengæld er vi gået back to basis, og "tilrider" ham på ny, så han kan få grundsignalerne ordentligt.

Det er noget rigtig røv, når man egentlig gerne bare gerne vil videre, og ride LA osv. Men sådan er det. Og det går faktisk relativt hurtigt, på en måned har han lært og stoppe i skridt blot for sædet. Og så er det jo bare og arbejde sig videre derfra.

Henrik: Ja, du har ret. Det der bare er problemet er jo at dem, der rider OL, burde jo heller ikke gøre det. Deres heste går jo heller ikke korrekt, og de har også lært det via disse tvangsmidler. Desværre

• #29   18. jun 2011 Min var tilredet hos professionelle så grundridningen var på plads. Det var ikke et spørgsmål om at komme videre men ikke at skade sig selv eller andre. Hellere glidetøjle end at skulle sidde og flå i en hest der render med hovedet i vejret og har taget kontrollen. Og glidetøjlen er ikke hårdere end man gør den til. Min hang løst og blev ikke redet på, men var det til at samle op i når der var behov.

• #30   18. jun 2011 Jeanne S. Jeg bryder mig bestemt ikke om din holdning til træning. Din tankegang virker låst, da du ikke overvejer andre muligheder end " at skulle side og flå i en hest".
    Der er virkelig andre muligheder - enten har du en kommunikations brist mellem dig og hesten eller (her kommer den ubehagelige) du kan ikke ride. Man ser ofte at en god rytter i løbet af meget kort tid kan samle en hest - både få hoved og hals på plads samt få "motoren" ind. Så træning er løsningen og måske endag mest til dig. Der er jo en grund til at en beridder bliver uddannet på tidligst 7 år.

• #31   18. jun 2011 Jeanne: Jeg ved nu ikke om jeg mener at det forsvarer at hesten løber under ridning, at den har været i ridning ved berider. Der findes lige så mange dårlige som gode, og jeg kunne ikke finde på at sætte min hest i ridning ved berider, da det kun er penge for dem, og jo flere de kan få igennem jo flere penge til dem. Og så kan man jo spørge sig selv, om hesten så egentlig har lært de korrekte ting, eller om den bare har fået det vist gennem fx en hjælpetøjle?
    Siger ikke alle er sådan, men de findes.

Henrik: Jeg kan igen erklære mig enig.

• #32   18. jun 2011 Jeanne: Jeg mener bestemt ikke at jeg har sagt at du er hård. og hvordan du behandler din hest vil jeg helst ikke kommentere, da jeg ikke aner en dyt herom.
    Men min antagelse om dig og din måde og holde hest på er da, at jeg tror du vil det bedste for din hest. Det vil de fleste af os, og vi har alle individuelle opfattelser af, hvad der er bedst.

Men det gør ikke, at jeg skal være enig i brugen af "hjælpetøjler" eller ej.

• #33   18. jun 2011 Jeg mener bestemt ikke du skal gå hjem og prøve glidetøjlen smiley jeg kan bare godt af og til savne lidt nuance og ikke bare glidetøjle=tortur. Bare fordi man ikke følger tidens trends kan man godt vide hvad man gør og få et godt resultat. Og heste er jo så forskellige, at hvad der virker på en kan være en virkelig dårlig ide på en anden og man kan ikke rigtig gøre sig klog på en hest man ikke har arbejdet med.

Jeg har været væk fra sporten i mange år, og kan godt høre der er sket meget i retningen af det populære "på hestens præmisser" (eller hvad det mest korrekte nu hedder), men det jeg hører og det jeg ser er altså ofte rimelig langt fra hinanden. Og man kan sagtens fx være bidløs rytter og stadig være meget hård, så det kommer helt an på rytteren, og meget lidt på hvad der er sat på hesten.

• #34   18. jun 2011 Hihi, nej det kan du heller ikke få mig til da smiley
    Har som sagt gjort det en gang, måske to, men gør det heller aldrig mere.

Og ja du har fuldstændig ret i trenden om "arbejde på hestens præmisser". Det bliver misbrugt i lige så høj grad, som fx en glidetøjle. Rigtig mange tror at man træner på hestens præmisser, hvis blot man fjerner biddet og køber en rebgrime. Men den går nu altså ikke. Jeg bestræber mig selv på at arbejde ud fra en så naturlig måde for min hest som muligt. Og det er både i forhold til udstyr, træning, fodring skoning osv, men det er langt fra hver dag det lykkes.

Det vigtigste for mig er at min hest stoler på mig, og at han nyder mit selskab. Og det tror jeg han gør. Det næste mål er så og indlære noget ordentlig dressur i ham, i stedet for det bras han har med i bagagen fra Polen. Så det er som jeg skrev tidligere, back to basic, og lære grundridningen på ny. Denne gang tager vi udgangspunkt i den klassiske ridning i stedet for alm engelsk dressur, og kapsun i stedet for bid.

Kommentér på:
Indspænding og glidetøjler?

Annonce