{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
888 visninger | Oprettet:

indspænding og glidetøjler {{forumTopicSubject}}

Nu ahr jeg siddet og luret på både profiler og billedafstemninger osv og jeg er flere gange faldet over billeder af små piger på små ponyer hvor de rider med indspænding eller glidetøjler...

Det forstår jeg ikke. det er uendeligt svært om ikke noget nær umuligt at bruge en hjælpetøjle korrekt og jeg nægter at tro på at alle disse ponyryttere på 10-11-12 år (også ældre og yngre) bruger dem korrekt..

så her en lille opfordring: hvis du ikke kan ride uden en hjælpetøjle..ja så lad den ligge og lær at ride ordentligt!!!!

så kom ud af busken folkens og fortæl hva jeres holdning er til hjælpetøjler og hvorfor du bruger dem/ikke bruger dem id netop din ridning.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  indspænding og glidetøjler
  • #1   25. sep 2007 Hej Gitte
    Hvor har du da ret, det er vild svært at ride med sådan en, og jeg tror heller ikke på at børn kan bruge den rigtig. Men jeg har hørt flere gange at en glidetøjle bliver brugt som NØDSTOP.... Det kan der så være flere meninger om, hvor fornuftigt det er, men det burde ikke være nødvendig på en ridebane.

• #3   25. sep 2007 Jeq er imod at ride med chambon !

• #4   25. sep 2007 RIDE !!
    Ikke longere...

• #5   25. sep 2007 Jeg bruger altid indspændingstøjler når jeg longerer, fordi min hest ikke har lært at bruge ryggen rigtigt endnu.

• #6   25. sep 2007 jeg har ikke noget i mod glidetøjler da det har hjulpet mig rigtigt godt på vej med mickey da jeg havde nogle problemer med hans holdning. men jeg kan da stadig godt finde på at bruge dem men jeg bruge ikke så meget mere..

men derimod inspændings tøjler DEM er jeg meget i mod der går dårlige rygter om dem og hvad de har gjort ved andres heste halse hvor de får hingste hals hvad er det for noget dem kan jeg ikke klare .

• #7   25. sep 2007 søg i forum... der har været 100000000000000 indlæg om det emne.

• #8   25. sep 2007 Jeg bruger indspændingtøjler nogle gange når jeg longere, men jeg spænder skam ikke hesten ind! Glidetøjle derimod, jeg har aldrig haft brug for det, så vil ikk udtale mig (: men jeg vil give dig ret i at de der shetlændere osv med børn på 5 år på ryggen, så synes jeg ikk det er fedt med hjælpe tøjler medmindre de har svært at styre dem, men så burde der da være en anden udvej..

• #9   25. sep 2007 ÅHH NEJ IKKE IGEN..! ..

Jeg har INTET IMOD GLIDETØJLER, hvis man kan bruge dem, jeg har redet med dem. Og det har KUN VÆRET GODT for mig og dundees ridning,

• #10   25. sep 2007 Orker sgu ik skrive sådan et langt indlæg for at forklare det i detalj, men jeg er FOR glidetøjler på MEGET FÅ heste, det vil sige dem man kan have glidetøjlene på for at lære dem at bruge sig på den KORREKTE MÅDE, ik for at få næsen ind mellem benene. Jeg havde en pony der var MEGET svær at ride dressur på, det var svært for ham fordi han syntes det var kedeligt og ik havde så mange muskler, dermed protesterte han ret meget fordi det jo var tungt for ham at arbejde KORREKT. Men med glidetøjle på havde han på en måde mere at gå på, han protesterede knapt og man kunne faktisk ride lidt styrkende øvelser på ham og efter en tid var han så stærk at han ikke længre protesterede selvom man red uden glidetøjlene. Det skal siges at de aldrig var strammet hårdt!!

Ulf er ikke en hest der fungere med glidetøjler.. Men han har godt af en omgang med Gouge engang i mellem. Det er som en Chambon, MEN den er designet til at RIDE med, ikke til LONGERING og det er meget mild. Det får ham til at slappe mere af og arbejde lidt extra, noget der trængs en gang i mellem (max en-to gange om måneden).

Det blev vidst lidt langt alligevel:p

-Tiril R

• #12   25. sep 2007 Jeg bruger ikke nogen hjælpetøjler. Min hest har jeg lært at gå til biddet ved hjælp af longering, og har overført det til ridning. Hugo er stadig i læreprocessen, men jeg har ikke haft brug for glidetøjler eller andre hjælpemidler.

Jeg synes det er åndssvagt når folk fx. rider skovtur eller lign. med glidetøjler og andre af den slags. Gør det kun hvis det er et tidspunkt hvor man selv er ligeså koncentreret som man forlanger hesten skal være, OG hvis man har et seriøst problem, og får undervisning samtidig med at man bruger den, med mindre man selv kan ride meget korrekt med den, synes jeg det er i orden.

• #13   25. sep 2007 Eegntlig synes jeg at hjælpetøjler er okay, så længe man har styr på dem (det synes alle jo selvfølgelig de har) og man i hvert fald har f.eks. en ridelærer til at hjælpe sig med det.
    Jeg red selv med glidetøjle på min palomino engang, men den var nærmest psykisk helt afhængig af en hjælpetøjle, fordi vi i undervisning red ham lang tid med chambon, og havde han den ikke på, uanset om den var fuldkommen løs til træning, så kunne han intet.
    Så red jeg med glidetøjle i stedet, da jeg meget bedre kunne give helt slip på ham så med hjælpetøjlerne.

• #14   25. sep 2007 jeg har intet i mod dem hvis man blot bruger dem korrekt smiley

jeg har en løs chambon på luckas i longeringen for at få hans muskler bygget rigtigt op.. men det er sjældent han bliver longeret for han er en dør til det smiley

• #15   25. sep 2007 min traver har tydeligvis gået med indspændingstøjler inden jeg fik hende og de er blevet brugt MEGET forkert. Ice har fået en "ekstra" muskel i nakken og den gør ondt på hende. og det er kun fordi hun er blevet spændt helt vildt ind i stedet for at arbejde hende ned.

• #16   25. sep 2007 er meget imod sådanne hjælpemidler der tvinger hesten i position.
    Det burde forbydes for både 9-årige men også professionelle at ride med såsan noget.
    Et godt eksampel på at professionelle folk heller ikke kan finde ud af at bruge indspænding rigtigt er dennne sag:

(link fjernet)

• #17   25. sep 2007 -Jolly & Camino- .

Nu er det jo ikke alle der bruger dem sådan..

• #18   25. sep 2007 Jeg har aldrig fattet meningen med hverken det ene eller det andet, hvis jeg skal være ærlig. Aner ikke hvordan det fungerer, men glidetøjler kan jeg heller ikke li, hvis det er som jeg tror. Heh.

Bruger selv martingal, da jeg vik afvide, at det var den mildeste form for hjælpemiddel der kunne få Masca ned med hovedet. Vil ikke tvinge min hest i holdning på den grove måde, da det kan ødelægge mere end det gavner..

• #19   25. sep 2007 at longere uden nogen form for indpænding er nytteløst... så er det jo bare som at jage hesten rundt på folden.
    Formålet m indspænding er at få hesten til at bruge ryggen rigtigt.

Man kan self også longere heste for at få krudtet af dem, eller under tilridning. I de tilfælde ville jeg ikke bruge indspændinger.

Hjælpetøjler ville jeg personligt ikke bruge, men kan da godt se, at det kan være gavnligt på nogen...

En chambon er bare et forkert instrument... burde ikke findes

• #20   25. sep 2007 Ja, undskyld. men hvorfor kan I ikke li en chambon?

Min veninde rider med det uden problemer? Gør dog ikke selv, da det spænder ham for meget op- efter min mening

• #21   25. sep 2007 Du kan ikke give efter på en chambon, det kan man på en glidetøjle

• #22   25. sep 2007 Glemte lige at skrive til mit indlæg at jeg selvfølgelig bruger indspændinger i longering, men i yderste hul. Hvis man ikke bruger indspændinger når man longerer, kan man risikere at få den helt forkerte virkning. Nemlig at hestens inderste forben bliver overbelastet, at den skyder skulderen og ikke får brugt ryggen overhovedet.

>> -Jolly & Camino- . Det er da helt vildt. Har aldrig set noget lignende!! ö Det må gøre virkelig ondt på den stakkels hest.

• #23   25. sep 2007 Tiril R: Er det ikke en stor fordel, at der ikke er to tøjler at holde styr på? Kan hesten godt tage hovedet helt op, selvom den går med sådan en?

Jeg var meget imod hjælpetøjler, da jeg aldrig i hele mit liv har haft brug for det. Men har brugt indspænding under longering, lige siden vi fik Casel. Bruger det¨på alle hestene nu. Det er rigtig godt, hvis de er anvendt rigtigt - så de kan blive smidige. Ofte oplever jeg faktisk, at de går bedre i en longe med indspænding, end når man rider dem. Fx min pony, Rival, har faktisk aldrig skummet i munden, når jeg red på ham Da han prøvede indspændingstøjler for første gang, skummede han og sugede på bidet for første gang. Det siger selvfølgelig noget om min ridning, men også noget som hesten (eneste hest jeg ikke kunne få til at suge ordentlig). De tøjler må kunne tage og give efter på de nøjagtige rette tidspunkter og på den rigtige måde.
    Jeg har brug en glidetøjle på Fini. Hun blev tilredet med hård hånd, og hun tog hovedet op og kiggede skyer, mens hun fræsede afsted og smed ryggen(og ja, dyrlægen har tjekket hende). Så så jeg, at hun fandt tryghed i at have en indspændingstøjle på under longe. Jeg forsøgte mig, og da hun mærkede, at hun ikke kunne tage hovedet op og fræse, holdt hun fuldstænding op med at gøre modstand. Kunne ride med helt løse tøjler resten af tiden. Og jeg har faktisk kun brugt den den ene gang på hende. Nu slapper hun af, søger ned, så hun kan blive lang og få ryggen op, så hun kan få nogle rygmuskler.
    Derfor synes jeg ikke længere, at det er noget fanden har skabt smiley Man skal bare huske at give efter og håndtere den rigtigt, så er det helt okay med mig. Håber dog ikke, at jeg får brug for den mere end den ene gang smiley

Ja, laaaaang smørre smiley

• #24   25. sep 2007 Og så er indspændingstøjler i longen KANON til en hest, der bare altid skal skyde skulder

• #25   25. sep 2007 Tja... jeg har jo selv redet meget med glidetøjle, så jeg kan jo ikke have noget imod brugen...

Men se'følig skal det bruges korrekt, så jeg håber at de der gør det, får hjælp fra professionelle, og kun bruger det hvis der er en fornuftig grund.

• #26   26. sep 2007 Jeg bruger begge dele.
    Og har haft stor nytte, af begge dele.

Har prøvet chambon én gang, og det var en gang for meget.
    Aldrig har jeg mærket en hest, der gik mere mod bidet, end der.

Så til ridning, glidetøjle.
    Til longering, indspæninger.

• #27   26. sep 2007 Bruger intet. Og Cæsar har aldrig i sit liv haft en på. Helle kommer ikke til det så længe jeg rider hende. Jeg longerer aldrig.

• #28   26. sep 2007 Jeg syntes det er lidt en dille, med fx. glidetøjlen. og har samme holdning at det er folk der ikke kan ride der skal have det på.... men kan også se ideen med den hvis den bruges rigtigt, hvilke desværre sker sjældent.
    Vi har fået ny berider, og inden for ganske kort tid, rider alle hendes ryttere rundt med glidetøjle, unge som gamle???? skræmende
    Hun skulle prøve min, satte sig op, tog far i munden, så hun begyndte at slå med hoved, ( skal siges hun er meget følsom), straks bad hun om en glidetøjle?? så det er sidste gang hun har været på ryggen af hende med hjælpetøjle....

• #29   26. sep 2007 Kiki F: Håber da ikke det nogensinde bliver en dille at bruge glidetøjle... synes ikke ligefrem det ser særlig godt ud, så ligefrem at det skulle bruges uden grund........

Jeg har selv brugt den til Masetto, fordi han har dårlig ryg og ikke kan tåle at slå hovedet op, da hans ryghvirvler da vil slå sammen og gøre ondt...

Og desværre havde han fra begyndelsen været redet i for høj holdning, hvilket gjorde hans rygmuskler korte og svage og det resulterede i at han hvis han ville stritte imod gjorde det ved at slå hovedet op... og så havde vi balladen med ryggen.

Nu hvor han har haft glidetøjlen på og har fået længet og styrket sine rygmuskler, har han ændret sin vane, så han næsten altid søger nedad... også når der er noget han vil sige fra overfor. Hvis der er noget han ikke forstår eller synes er for hårdt.

Så på den måde har glidetøjlen hjulpet min hest til et sundere reaktionsmønster.

• #30   26. sep 2007 Jeg brugte glidetøjler da min traver skulle lære at søge ned dog kun lidt ad gangen, måske det første ½ år + lærte hende 1 -2 - 1 - 2 trækket for nedsøgningen til biddet vil dog også sige jeg havde aldrig lært at bruge den men var forsigtig da hun havde en følsom mund og det ville jeg ikke ødelægge

Men idag vil jeg nok mene der er faktisk ikke ret mange der ved hvordan den skal bruges korrekt og specielt ikke små bøørn

Kommentér på:
indspænding og glidetøjler

Annonce