{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

Indspænding {{forumTopicSubject}}

Hvorfor i himlens navn er det lige man absolut skal bruge indspænding eller glidetøjler når man skal ride er det nødvendigt at bruge tvang for at få hesten i holdning?
Jeg har haft mange heste igennem årenes løb og redet mange heste til og aldrig haft behov for at bruge det. Jeg synes bare det ikke er nødvendigt:

Hold nu en pæn tone alle sammen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indspænding
  • #1   22. feb 2013 Det kan være en god hjælp på nogle heste. Det kan fx give mere ro fortil og hjælpe med balancen hos en hest, der først er ved at bygge muskler op. Rider ikke selv med indspændinger, men glidetøjle bruger jeg af og til. Og til longering bruger jeg Pessoa-systemet.

• #2   22. feb 2013 Hvorfor i himlens navn skal vi have endnu et emne om det. Jeg har gennem årenes løb set mange af disse tråde og aldrig selv oprettet en.

Søg i forum, der er 10.000 identitiske tråde smiley

• #3   22. feb 2013 Det er jo bare at gå udenom tråden, hvis man ikke gider at deltage smiley Ingen der tvinger en jo.

• #4   22. feb 2013
    Fordi du skal ha' noget og spørge om :o)

Flabet sagt ;o). Men du kunne starte med at spørge i en pænere tone, der er mindre anklagende. Også kunne du starte med at søge i forum, for der er som Anna nævner, pænt mange tråde omkring det :o).

• #6   22. feb 2013 Ved nogle heste virker det, ved nogle virker det ikke..
    Det handler om at tilpasse sin træning til hesten! smiley

• #7   22. feb 2013 Btw. du er nok nødt til selv at holde dig selv i en pæn og knap så fordømmende tone som du beder andre om at gøre...

• #8   22. feb 2013 Når jeg rider min kusines store DV på 176 rider jeg med glide tøjler da han ellers ikke kan holdes tilbage i gallopen:)

• #9   22. feb 2013 Når I siger "man tvinger hesten ned med indspændingstøjler og glidetøjler " så tænk lige over, at det er kun din hånd der bestemmer hvor hårdt det skal være for hesten, og hvor ondt det skal gøre. Indspændingstøjler og glidetøjlerer ikke noget der tvinger hesten ned, men det kommer an på hvor hårdt du tager i tøjlerne og hvor meget du strammer den ind, man skal gøre det med fornuft og hvis man har styr på det. I nogle tilfælde hjælper det hesten der er igang med at bygge musklerne op og for andre er det unødvendigt. Disse hjælpmidler behøver ikke betragtes som tvang og mishandling, fordi det er kun dig der bestemmer grænsen :-).

• #10   22. feb 2013
    Men nu vi er ved det. Jeg ville elske og se billeder af en hest med indspænding på der er foran lod, kan strække sig frem og ned og indspændingstøjlen ikke er stram - helst video.
    For det mangler jeg nemlig ! :o)

• #11   22. feb 2013 Altså jeg bruger fx. indspændinger i longe for at støtte hende, og får ar hun kommer ned og bruger ryggen smiley Meningen med dem er jo at de skal støtte hesten, og ikke skal bruges til tvang el. lign. Mange har den opfattelse af dem at "det er den nemme vej".. Syntes dog at man skal blive dygtig nok til at bruge dem og ikke omvendt ;D

• #12   22. feb 2013 Så enig, så enig.

Har en hest først opbygget musklerne dertil, og rides den desuden korrekt, vil den selv søge ned når den er klar. Jeg mener ikke, at glidetøjle eller indspændinger bør bruges af nogen - de uerfarne ryttere har ikke stabiliteten og rutinen til at binde an med den slags potentielt skadelige forordninger, og den erfarne rytter kan selvhjulpent ride sin hest i samling i takt med dens udvikling. Samlingen og dermed også styrken dertil, skal komme bagfra. Og en glidetøjle gør intet godt for dette, men presser blot hestens nakke nedad. Dette hjælper ej heller hesten til at bruge ryggen bedre - for at ryggen kan løftes, kræver det ind undergribende bagben. Presses nakken blot nedad, kan bagparten stadig slæbes efter, og gavner dermed ingenlunde ryggens funktion.

• #13   22. feb 2013 Jeg ved godt der er mange tråde om emnet:-) Det er bare mange gange sådan at folk tror med inspænding og glide tøjler så får man hesten til at gribe ind under sig hvilket jeg er meget uenig i . De uerfarne ryttere burde slet ikke få den ide at bruge det. Jeg er helt enig med dig Johanne R at det skader mere end det gavner. Og til Krikken man har altid lov til at spørge smiley jeg kunne også godt tænke mig at se en video eller billeder hvor de går foran lod når de enten har det ene eller andet på smiley

• #14   22. feb 2013
    Eller generelt med nogle som helst former for indspænding dvs pessoa, chambon mm. har jeg kun set en hest gå foran lod samt kunne strække sig frem og ned en gang. Det kunne også være rart :o)

Den eneste form for indspændning jeg har set en hest kan overstående med altid er fast chambon.

• #15   22. feb 2013 Altså min hest og min søsters hest har gået en del med indspændinger og de har ikke taget skade smiley Tvært imod.. Jeg har haft en del problemer med min tinker hoppe, at hun gik på forparten.. Da jeg stort set har lært hende alt i en selv ung alder og ikke særlig meget undervisning vidste jeg ikke 100 % hvordan jeg fik hende på bagparten.. Jeg fik så hjælp af en ret dygtig rytter som hjalp mig med dem.. Og begyndte derefter så at longere meget med dem, og efter dette er hun begyndt at gå på bagparten - jeg fik selvfølgelig ogs hjælp fra ryggen af! størstedelen af arbejdet sker jo på ryggen smiley

Fx. havde jeg min søsters hest på et tidspunkt - han går pt. på Lb-La plan - men jeg kunne ikke arbejde ham ordenligt ned.. Jeg satte indspændinger på ham dog løse og deraf arbejdede vi os fremad.. Og han gik hverken på bagparten eller støttede med sin nakke..

Eller så syntes jeg at i alle meget gerne må komme og på Marco med indspændinger smiley

Kommentér på:
Indspænding

Annonce