{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
725 visninger | Oprettet:

Indspænding {{forumTopicSubject}}

Hvordan har i det med at bruge indspænding i longe på en unghest der skal til at tilrides?

Snakkede med en i dag som brugte det på udvendige side og det har fungeret rigtig godt. Indspændingen gir nemlig hurtig efter hvis hesten nu tager hovedet op og så går ned igen.

Eller mener i man som person godt selv kan sidde oppe på hesten og lære den at gå til biddet? Det har jo noget med eftergivenhed at gøre =)(Og selvfølgelig at komme bag fra)

Jeg har nemlig lige fået denne unghest i forgårs og skal til at begynde at longere hende med sadel og trense på.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indspænding
  • #1   29. apr 2012 Synes det er ok, så længe den ikke er meget stram, og tvinger hesten ned i unaturlig holdning smiley

• #2   29. apr 2012 åhh jeg mener a man ikk ska bruge den på en ung hest, men ja som de skriver oven over, så er det jo fint, hvis man er til den slags når den ikk er stram smiley

• #3   29. apr 2012 Synes også det er ok så længe den ikke er for stram og ikke alt for lang tid af gangen..

Måske starte ligeså stille ud med bare at have den på i skridt og lidt trav..

• #4   29. apr 2012 Efter min mening - nej. Aldrig.
    Jeg kan forstå dem, som er tilbøjelige til at sætte det på ældre heste, der skal korrigeres på grund af fejlridning/fejltræning.

Men, når man har en ung hest... en ung, uspoleret, ifejlbarlig hest... Altså, det er SÅ nemt, at lære den at bære sig selv, svare rigtigt for hjælperne, gå afslappet og afspændt og det hele - HELT uden hjælpetøjler. Det tager ikke mere end en uge før hesten kan svare korrekt for alle hjælpere i skridt og trav i longe, og så er det jo kun et spørgsmål om tid før hesten har styrke nok til at give endnu mere bæring, og man kan forfine sine signaler endnu mere.
    På heste der allerede er blevet fejltrænet, tager det selvfølgelig længere tid, så med mine akademiske øjne, er det altid en fordel at starte med en rå unghest, end en allerede tilredet hest.

Det jeg laver med min hest, er naturligt for hesten, og den svarer naturligt på alt det, jeg beder den om. Så jeg har faktisk den korrekte reaktion fra dag 1. Som hesten udvikler sig, kan jeg kræve mere og mere samling, bæring, mere balancering, mere fremad osv.. Men i bund og grund, så gør hesten det rigtigt fra starten af, hvis man selv bruger sine hjælpere på en hensigtsmæssig måde. Indspænding er IKKE en hjælp for hesten.

• #5   29. apr 2012 jeg har longesystem på min en gang i mellem, i ca. 5 min, dog max 10 min.
    den sidder meget løst på ham, og er heller ikke stram hvis han vil kigge skyer..
    -men den virker fremragende, og han går så fint med den..

• #6   29. apr 2012 Magister: Det er også SÅ nemt at give de forkerte signaler så hesten bliver fejlredet.

• #8   2. maj 2012 Jeg ved ikke lige hvordan man opretter en side, men hvad gør i for at få hesten bedst frem bag fra?

Kommentér på:
Indspænding

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce