Uansvarligt at køre uden bid? Uansvarligt at køre uden bid?
Hej Hg
Jeg er nu stille og roligt gået igang med at tilkøre min dejlige fjordhest på 16. Hun er super sød i skov, dog stadig lidt usikker hvis der fx er skrigende og legende børn, eller generelt ting hun ikke kan genkende. Det vil jeg selvfølgelig få trænet rigtig meget inden jeg sætter vogn bag på, og jeg vil gå en masse ture for lange liner, inden jeg sætter vognen på.
Men som sådan generel holdning, synes i så at det er uforsvarligt at køre hende uden bid? Det vil foregå i sidepull og hun vil som sagt blive trænet rigtig meget inden vognen kommer på, og menneskerne kommer i vognen. Men hvad synes i, og hvorfor?
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
Held og lykke
jan 2009
Følger: 196 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 227 Svar: 2.600
Og Malle: Lige min tankegang. Tak
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
jan 2009
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Når man sidder på hesten, kan man bruge vægt, schenkler osv. Den mulighed har man ikke når man sidder på vognen, hvorfor et bidløs hovedtøj ikke fungerer optimalt.
Ved kørsel kan linerne kun virker endten ved at trække eller ved at give efter.
Når man rider kan man osse gøre dem til siden eller mod halsen.
Man har ganske enkelt ikke de samme indvirkningesmuligheder når man sidder på vognen.
Og derfor mener jeg ikek bidløs kørsel er sikkert.
nov 2007
-så må man ty til prof hjælp.
jan 2009
Mht. bidløs trense har du nogle gode pointer (: Men hvorfor tror du at biddet er bedre? Mener du at hesten bliver mindre bange hvis den har bid i munden?(:
jun 2009
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 49
jan 2009
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
Noget helt andet er at JEG personligt synes det er uforsvarligt at køre hest uden bid.
I øvrigt ville jeg råde dig til at inden du sætter vogn bagefter, at din hest i longen kan skridte, trave og galopere med en ting bagefter sig, feks en trækælk eller tønde, UDEN at gå i panik.
jan 2009
Frejafin: Enig med din første pointe, mht. forsikringen
Og mht. longeringen, er det også en del af min planlagte træning
jun 2009
jun 2009
sep 2007
Mener du en elg ? Vi har ingen elge i danmark.
Og hvis det ikke står nogen steder, hvor skulle man så vide det ? Alt skal stå oplyst i forsikringspapierne, man kan ikke bare lige opdigte lidt regler når kunderne har brug for forsikringen. Hvilken forsikring står det i ?
jun 2009
sep 2007
jul 2008
Følger: 168 Følgere: 157 Heste: 7 Emner: 154 Svar: 1.147
Personligt skal du virkelig være 100 % sikker på at du kan stoppe hende lige meget hvad der sker, for der kan se de værste ting med sådan en vogn spændt efter en hest i panik.
Duke havde gået for lange liner i skridt, trav og galop, på tur og banen, og kunne stoppe, samt trække rive og plader, samt ha træ stænger spændt på maven, men alligevel ender han med at gå i panik da jeg prøver hans nye sele på ham sammen med en proff, vognen var kun lige spændt fast i den ene side, han skulle bare prøve selen, og jeg ender med at blive væltet nogle gange og kørt ned. meget av i knæ.!!
Og selv den proff, sagde at han aldrig havde troet den hest ville regere sådan, han havde stået og halv sovet under alt. men med et slog den klik.
Omkring noget andet har snakket med politet og de siger intet om at man skal ha bid i munden på hestene...
nov 2007
Forskellen er hvad du kan gøre ved det. Og har du e bidløs trense på, så har du begrænsede muligheder. Du kan trække i linerne, og er hesten ikke helt panisk, så vil stop-signalet forhåbentligt virke.
Men lad os nu sige at hesten ER noget ude af den, så kan du ikke gøre meget andet end at snakke med den, og trække i linerne. Vil du dreje hesten, jamen så kan du hale i den ene line -men drejesignalet kan ikke gives ligeså entydigt/kraftigt med en sidepull som med et bid, fordi du fra vognen som sagte kun kan virke endten ved at trække eller ved at give efter -du kan ikke flytte linen til siden, som du ville kunne hvis du red.
Når hesten har bid på, og du tager i den højre line, så trykker bidet imod højre lade.
Den bidløse trense virker i lige så høj grad ved et tryk/træk på siden af hovedet, som ved et træk bagud. Og de mulighed kan man ikke bruge når man kører.
Jeg ved ikke om det er helt volapyk det jeg får skrevet -synes det er utroligt svært at få ned på skrift hvad jeg mener.
-jeg tror det ville være lettere at forklare hvis man have en hest at demonstrere det på;o)
sep 2007
jul 2008
sep 2007
nov 2007
Og panikker hesten i longen med et eller andet skramlende efter sig, er det ganske sandsynligt at den aldrig bliver kørehest igen.
Synes det projekt lyder helt bindegalt.
sep 2007
jun 2009
mar 2009
Følger: 171 Følgere: 152 Heste: 4 Emner: 218 Svar: 2.752
Jeg har selv tilkørt min pony bidløst, hvilket gik meget bedre end da vi prøvede med bid. Vis du kan styre hesten, ser jeg intet problem. Lige meget om det er med bid eller uden bid, skal man kunne styre hesten.
(link fjernet)
(link fjernet)
nov 2007
Er der tale om en løbsk hest, handler det måske mere om at styre den udenom farer end om at stoppe den.
Self skal den OSSE stoppes, men i første omgang er det vigtigste vidst at få den guidet udenom evt forbipasserende, biler mm.
Og her er chancerne større med bid end uden, ganske enkelt pga de muligheder man har for at indvirke når man sidder på vognen.
sep 2007
Men hvis hesten ikke i longen kan skridte, trave og gallopere med en genstand efter sig uden at gå i panik, skal man da ALDRIG sætte en vogn efter og proppe mennesker i, for det skal da ende i en ulykke.
jul 2008
Men min hest kan altså ikke stoppes med et bid, han tar bare tøjlen og løber endnu hurtigere hvis du begynder at sidde og flå ham i munden.
sep 2007
Det må da være almindelig grundtræning på en bane. Man kan jo starte med at nogle GÅR efter hesten med noget " farligt" indtil den kan acceptere det, og så i longen i skridt med et brædde der ikke larmer, men ligger tungt på jorden osv osv.
sep 2007
nov 2007
Alligevel er han altså en stabil kørehest både derhjemme og til konkurrencer, og uanset om der står publikum og råber og skriger eller om der er ro omkring ham.
Han køres både med "pæn vogn" og marathonvogn, på vej, i skov og som nævnt til konkurrencer.
At binde ting efter hesten i longen, er bare farligt. Det tjener ikke noget oraktisk formål i forhold til kørslen.
Men du skal da være velkommen til at ringe de erfarne kuske op og spørge om de gør det. Personligt kender jeg ingen dygtige kuske der bruger den slags i tilkørslen.
jan 2009
Høre på alle jeres kommentare, tager dem også til mig - i den grad
Mht. Majkens kommentar:
Jeg vil som sagt også træne alt, alt alt hundrede gange før jeg sætter vogn på. Og med vognen vil der også blive trænet en hel del.
Samtidig skal det lige siges at hun generelt er en ret så idiotsikker pony (ved godt at alle heste kan blive bange og panikke, men der er altså forskel på hvor stor chance der er) og hun er aldrig stukket af hverken i skoven eller andre steder. Kun en enkelt gang med min part, hvor hun ikke havde tov i hende..
Michelle:
Nu lægger du meget vægt på lige præcis sidepullen. Hvad så med hackamore? Er det mere ansvarligt?
sep 2007
nov 2007
Andre spænder først for i 2-spand.
Henrik høper som har hjulpet med tilkørslen af vores, spænder direkte for vogn, og har ingen problemer med dette (han lever af at undervise, tilride og tilkøre, så det er altså mange heste han har gennem hænderne).
Hestene gøres først stabile i lange liner, når det fungerer spændes de for. De første mange gange i hal/på bane, og når de er sikre nok, ja så osse i skov, på vej osv.
Det er fuldstændigt unødvendigt at lade hesten karte rundt i longe med diverse ting skramlende efter sig.
sep 2007
jul 2008
Ved jeg godt, vi 2 har ofte haft denne snak herinde ;o) Kontaktede os selv en proff og fik rigtigt meget hjalp der, men som jeg skrev fik selv han et chok over den måde min hest regerede på lige med et.
Frejafin
Altså det er de færeste rytter jeg har set, hvor hesten er løbet løbsk med dem, hvor de har siddet og taget blidt i tøjlen og været afslappede.
Isa
Du skal gøre det du føler dig mest sikker ved, men du skal bare altid have andre mennesker sikkerhed for øje også.
nov 2007
Den virker ved at stramme om næsen (hvor sidepullen jo trykker/trækker, så strammer hackamor'en).
Self kan man til en hvis grad styre ved at trække i den ene tøjle/line. Men den er altså primært lavet "som bremse" -styringen foregår så primært med rytterens andre hjælpere.
-og dem har man jo ikek adgang til når man kører;o)
Igen -jeg ville vælge at køre med bid. Det behøver ikke være synd for hesten, men det kræver self at man lærer at køre korrekt -at bruge sine hjælpere (stemme, pisk osv) korrekt, og at hesten lærer signalerne at kende, helt som havde man villet køre bidløs -her ville man jo osse indlære signalerne først, inden vognen kommer på.
Der er heller ingen krav om at man vælger at skarpt stangbid, blot fordi det er kørsel.
Vi bruger ungarsk kørebid, som stort set er et alm trensebid, blot med den forskel at der er 2 ringe i hver side -den ene til linen og den anden til at sætte bidet fat til trnsen med. Det gør at bidet ligger ret roligt i munden, selvom det er 2-delt. (du kan se det på Balders profil)
sep 2007
mar 2009
sep 2007
nov 2007
Majken -det handler jo om at de rigtige signaler er indært. Helt som man bruger en god portion tid på at indlære stopsignal med bidløs trense, bør man jo osse gøre det med bid (selvom mange glemmer det)
nov 2007
HVIS man endelig VIL køre bidløs, så synes jeg da som minimum man bør invistere i en køregrime. Sådan en er beregnet til formålet.
De der hjemmestrikkede løsninger giver jeg altså ikke meget for
jan 2009
Er der nogen som har forslag til dygtige tilkørselsmennesker man kan kontakte?
sep 2007
jul 2008
Ja lige præcist og det er altså os at flå i munden på hesten. og for det meste påfører man jo så hesten smerte og de fleste heste regere så ved at løbe endnu hurtigere fordi de vil flygte fra smerten, det ligger i deres natur.
Michelle W
Nemlig, kan kun give dig ret. har faktisk lyttet en del efter dig. Men idag lærer man at styre med tøjlen.
mar 2009
Heldigvis er Hoody ikke en pony der bliver bange for hver en mand. Så det er nemt at køre ham, uden han bliver bange
nov 2007
Da jeg startede med at køre var det med Balder, min fars erfarne kørehest. En belgier der absolut ikke var bange for noget.
Alligevel endte vores første køretur med at han blev forskrækket over noget i løb afsted -vi var på vejen så til vores held kunne jeg holde ham ligeudrettet så han bare fortsatte ud af vejen.
Var han drejet af, kunne vi være væltet grundet grøfte og ujævn mark.
En hackamore er bare ikke egnet til kørsel, ikke så meget fordi den er bidløs, men fordi dens fonktion ikke er at virke som "styring" men derimod primært som "bremse".
Er hesten bange, er det ganske ofte sådan at den ikke kan stoppes omgående, men kan man styre den udenom farer, er man jo allerede nået et godt stykke.
Igen -insisterer man på at køre bidløs, bør man i det mindste købe egnet udstyr.
nov 2007
Ligeså meget ideen med at binde ting efter den -det betyder at hammelreb (eller hvad dælen man nu har valgt at bruge, for man ser jo mange kreative forsøg) er tæt over jorden = hesten kan nemt træde henover rebet, og dermed blive viklet ind.
Går hesten rundt på virkel, er risikoen for at hesten får et ben over rebet stor.
Så vil man binde ting efter den, bør man gøre det meget mere kontrolleret end man kan i en longe.
I øvrigt mener jeg slet ikke man bør binde tingene fast. Vil man lade den slæbe noget inden man spænder vognen fast, kan man bruge en hjælper. Lad rebet gå fra tingend er skal slæbes, op til skaglerne og ned til hjælperen som så holder enden af rebet. Skulle hesten blive bange e.l. kan man uden problemer slippe det den slæber på, og dermed kommer hverken hest eller andre tilskade.
mar 2009
Han synes derimod at en hackamore er god at køre heste på, ihvertfald vis det skal gøres på den bidløse måde.
nov 2007
Personligt synes jeg det virker ret logisk at et "bid" der ikke virker ensidigt, men derimod virker ved at stramme om (hele) næsen når der tages i linen, ikke giver et entydigt og klart drejesignal, hvorfor det bedst anvendes sammen med vægt og schenkler (og det har man jo ikke når man kører)
jan 2009
nov 2007
Den er lavet til formålet, modsat hackamore, rebgrimer og hvad folk nu ellers bruger.
jan 2009
Rebgrime har da godt nok aldrig været i mit hoved, var mere ude i sidepull eller kapsun
nov 2007
jan 2009
mar 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 234 Svar: 796
Uansvarligt at køre uden bid?