1.242 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 56 Svar

Uansvarligt at køre uden bid? Uansvarligt at køre uden bid?

Hej Hg
Jeg er nu stille og roligt gået igang med at tilkøre min dejlige fjordhest på 16. Hun er super sød i skov, dog stadig lidt usikker hvis der fx er skrigende og legende børn, eller generelt ting hun ikke kan genkende. Det vil jeg selvfølgelig få trænet rigtig meget inden jeg sætter vogn bag på, og jeg vil gå en masse ture for lange liner, inden jeg sætter vognen på.

Men som sådan generel holdning, synes i så at det er uforsvarligt at køre hende uden bid? Det vil foregå i sidepull og hun vil som sagt blive trænet rigtig meget inden vognen kommer på, og menneskerne kommer i vognen. Men hvad synes i, og hvorfor?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uansvarligt at køre uden bid?
  • #1   13. mar 2011 Altså nu kan der jo ske ulykker med og uden bid. Hvis du træner hende rigtigt og bruger lang tid for lange liner og evt. har en trækker med eller en der kan gå ved siden af eller noget den første gang du er i skoven med vogn, så kan jeg ikke se noget problem i det.

Held og lykke

• #2   13. mar 2011 Cecilia: Hvad synes du forskellen er på med og uden bid?(:

Og Malle: Lige min tankegang. Tak smiley

• #3   13. mar 2011 Så lidt da, håber det lykkedes for dig. Heste der kan styres uden bid i munden er vejen frem! smiley

• #4   13. mar 2011 Hehe, det synes jeg også smiley

• #5   13. mar 2011 Ja det mener jeg det er. Jeg har intet imod bedløs ridning, men bidløs kørsel mener jeg er farligt.

Når man sidder på hesten, kan man bruge vægt, schenkler osv. Den mulighed har man ikke når man sidder på vognen, hvorfor et bidløs hovedtøj ikke fungerer optimalt.

Ved kørsel kan linerne kun virker endten ved at trække eller ved at give efter.
    Når man rider kan man osse gøre dem til siden eller mod halsen.

Man har ganske enkelt ikke de samme indvirkningesmuligheder når man sidder på vognen.

Og derfor mener jeg ikek bidløs kørsel er sikkert.

• #6   13. mar 2011 Og så mener jeg i øvrigt osse det er uansvarligt at tilkøre en hest hvis ikke man selv har stor erfaring med kørsel.
    -så må man ty til prof hjælp.

• #7   13. mar 2011 Michelle, det var bestemt heller ikke planen at tilkøre hende alene smiley lige nu er vi kun på komando plan og lidt lange liner på banen smiley Så der er lang vej endnu, men kan ligeså godt begynde at overveje tingene.

Mht. bidløs trense har du nogle gode pointer (: Men hvorfor tror du at biddet er bedre? Mener du at hesten bliver mindre bange hvis den har bid i munden?(:

• #8   13. mar 2011 det er u forsvarligt hvis dersker en ulykke dekker forsikringen ikkke og du har beder styr på hesten med bidet hved du over hovet hvad du gør

• #9   13. mar 2011 sanne, jeg er i gang med at sætte mig ind i kørsel, og jeg er igang med at finde en dygtig køreseltræner der kan hjælpe os. Så rolig rolig (;

• #12   13. mar 2011 Vílle virkelig godt vide hvor der står i forsikringens papierne at forsikringen ikke dækker hvis man køre vogn med hest uden bid ?? Det har jeg godt nok aldrig hørt, og hvad er det for e forsikring ? En egen ulykke, hestens ansvarsforsikring eller ??

Noget helt andet er at JEG personligt synes det er uforsvarligt at køre hest uden bid.

I øvrigt ville jeg råde dig til at inden du sætter vogn bagefter, at din hest i longen kan skridte, trave og galopere med en ting bagefter sig, feks en trækælk eller tønde, UDEN at gå i panik.

• #13   13. mar 2011 Minkevennen: Jeg ville ikke smide bid i munden på hende bare for at køre, så mishandling kommer vi ikke ud i, uanset hvad smiley

Frejafin: Enig med din første pointe, mht. forsikringen smiley
    Og mht. longeringen, er det også en del af min planlagte træning smiley

• #14   13. mar 2011 det står ingen steder jen med mit job ved jeg sådan noget ens udstyr skal være i jorden sådan er reglerne og man skal også have bid på når man rider på vejen i dkal lige huske på at el rydyr kan smader en bil en hest kan dræbe bilen og dem er er i den

• #15   13. mar 2011 og det er ikke mishandling og brige hovedt

• #16   13. mar 2011 Sanne, jeg forstår ikke dit indæg ??

Mener du en elg ? Vi har ingen elge i danmark.

Og hvis det ikke står nogen steder, hvor skulle man så vide det ? Alt skal stå oplyst i forsikringspapierne, man kan ikke bare lige opdigte lidt regler når kunderne har brug for forsikringen. Hvilken forsikring står det i ?

• #17   13. mar 2011 nej et rådyr og det er ligisk tænkning

• #18   13. mar 2011 Free fjord, men tanke er at uanset hvordan man vender og drejer det, så ER et bid lettere at stoppe en hest med. I en sidepull ville du være magtesløs hvis hesten stikker af med dig og vogn, du ville bare hive alt hvad du kan, og det eneste der sker er at hesten måske trækker hovdet lidt indad.

• #19   13. mar 2011 Eyy søde.
    Personligt skal du virkelig være 100 % sikker på at du kan stoppe hende lige meget hvad der sker, for der kan se de værste ting med sådan en vogn spændt efter en hest i panik.

Duke havde gået for lange liner i skridt, trav og galop, på tur og banen, og kunne stoppe, samt trække rive og plader, samt ha træ stænger spændt på maven, men alligevel ender han med at gå i panik da jeg prøver hans nye sele på ham sammen med en proff, vognen var kun lige spændt fast i den ene side, han skulle bare prøve selen, og jeg ender med at blive væltet nogle gange og kørt ned. meget av i knæ.!!

Og selv den proff, sagde at han aldrig havde troet den hest ville regere sådan, han havde stået og halv sovet under alt. men med et slog den klik.

Omkring noget andet har snakket med politet og de siger intet om at man skal ha bid i munden på hestene...

• #20   13. mar 2011 Nej self bliver hesten ikke mindre bange af at have et bid i munden. Bliver hesten bange, så bliver den bange uanset hvilket ustyr den har på.

Forskellen er hvad du kan gøre ved det. Og har du e bidløs trense på, så har du begrænsede muligheder. Du kan trække i linerne, og er hesten ikke helt panisk, så vil stop-signalet forhåbentligt virke.
    Men lad os nu sige at hesten ER noget ude af den, så kan du ikke gøre meget andet end at snakke med den, og trække i linerne. Vil du dreje hesten, jamen så kan du hale i den ene line -men drejesignalet kan ikke gives ligeså entydigt/kraftigt med en sidepull som med et bid, fordi du fra vognen som sagte kun kan virke endten ved at trække eller ved at give efter -du kan ikke flytte linen til siden, som du ville kunne hvis du red.

Når hesten har bid på, og du tager i den højre line, så trykker bidet imod højre lade.

Den bidløse trense virker i lige så høj grad ved et tryk/træk på siden af hovedet, som ved et træk bagud. Og de mulighed kan man ikke bruge når man kører.

Jeg ved ikke om det er helt volapyk det jeg får skrevet -synes det er utroligt svært at få ned på skrift hvad jeg mener.
    -jeg tror det ville være lettere at forklare hvis man have en hest at demonstrere det på;o)

• #21   13. mar 2011 Hvad er logisk tænkning ?? at vi har rådyr i danmark eller hvad ?

• #22   13. mar 2011 En løbsk hest kan ikke stoppes, med eller uden bid.

• #23   13. mar 2011 og kunne man så ikke lade være med at sige at det er mishandling at bruge bid, det er simpelthen noget vrøvl og en alvorlig påstand at slynge ud og ganske respektløs.

• #24   13. mar 2011 Frejafin -hvor stor erfaring har du med kørsel. Man binder dælme da ikke ting efter hesten i longe... det er farligt og risikoen for at hesten vikles ind i hvadend man har sat efter den, er stor.
    Og panikker hesten i longen med et eller andet skramlende efter sig, er det ganske sandsynligt at den aldrig bliver kørehest igen.

Synes det projekt lyder helt bindegalt.

• #25   13. mar 2011 Maiken M, det kan være VIRKELIG næsten umuligt at stoppe en løbsk hest, men UANSET hvad så har man en større chance med bid.

• #26   13. mar 2011 det finder i ud af den dag i slår en i hjeld

• #27   13. mar 2011 Nææh, det synes jeg endelig ikke?
    Jeg har selv tilkørt min pony bidløst, hvilket gik meget bedre end da vi prøvede med bid. Vis du kan styre hesten, ser jeg intet problem. Lige meget om det er med bid eller uden bid, skal man kunne styre hesten.

(link fjernet)

(link fjernet)

• #28   13. mar 2011 Majken -nu snakker jeg ikke om løbske heste, men om heste der er bange. Der er en forskel.
    Er der tale om en løbsk hest, handler det måske mere om at styre den udenom farer end om at stoppe den.
    Self skal den OSSE stoppes, men i første omgang er det vigtigste vidst at få den guidet udenom evt forbipasserende, biler mm.

Og her er chancerne større med bid end uden, ganske enkelt pga de muligheder man har for at indvirke når man sidder på vognen.

• #29   13. mar 2011 Micehlle W, jeg har ikke erfaring med kørsel, men har en bekendt som rider westeren og ved at det er en af tingene som westeren heste SKAL kunne. Og selvfølelig starter man ikke med at binde raslende konserveses dåser efter hesten og sætter den i galop. Så dum er jeg da ikke.

Men hvis hesten ikke i longen kan skridte, trave og gallopere med en genstand efter sig uden at gå i panik, skal man da ALDRIG sætte en vogn efter og proppe mennesker i, for det skal da ende i en ulykke.

• #30   13. mar 2011 Altså heste der er løbsk stopper ikke lige gyldigt hvor hårdt du sidder og flår i bidet eller bidløse trenser. Den stopper altid af sig selv.

Men min hest kan altså ikke stoppes med et bid, han tar bare tøjlen og løber endnu hurtigere hvis du begynder at sidde og flå ham i munden.

• #31   13. mar 2011 Micehelle , hvis hesten ikke kan det i longen, hvad ville du så gøre når du sidder i en vogn og hesten går i panik i trav over at have noget efter sig, hvorefter den sætter i galop og går endnu mere i panik ??

Det må da være almindelig grundtræning på en bane. Man kan jo starte med at nogle GÅR efter hesten med noget " farligt" indtil den kan acceptere det, og så i longen i skridt med et brædde der ikke larmer, men ligger tungt på jorden osv osv.

• #32   13. mar 2011 Majken M, hvem snakker om at FLÅ en hest i munden ??

• #33   13. mar 2011 Frejafin -det er altså ikke sådan man tilkører heste. Jeg vil give en rimelig sikkerhed for at spændte du et eller andet sært efter Axel i longen, så er der god mulighed for panisk hest.

Alligevel er han altså en stabil kørehest både derhjemme og til konkurrencer, og uanset om der står publikum og råber og skriger eller om der er ro omkring ham.
    Han køres både med "pæn vogn" og marathonvogn, på vej, i skov og som nævnt til konkurrencer.

At binde ting efter hesten i longen, er bare farligt. Det tjener ikke noget oraktisk formål i forhold til kørslen.

Men du skal da være velkommen til at ringe de erfarne kuske op og spørge om de gør det. Personligt kender jeg ingen dygtige kuske der bruger den slags i tilkørslen.

• #34   13. mar 2011 Okay, mange kommentare på en gang.

Høre på alle jeres kommentare, tager dem også til mig - i den grad smiley
    Mht. Majkens kommentar:

Jeg vil som sagt også træne alt, alt alt hundrede gange før jeg sætter vogn på. Og med vognen vil der også blive trænet en hel del.

Samtidig skal det lige siges at hun generelt er en ret så idiotsikker pony (ved godt at alle heste kan blive bange og panikke, men der er altså forskel på hvor stor chance der er) og hun er aldrig stukket af hverken i skoven eller andre steder. Kun en enkelt gang med min part, hvor hun ikke havde tov i hende..

Michelle:
    Nu lægger du meget vægt på lige præcis sidepullen. Hvad så med hackamore? Er det mere ansvarligt?

• #35   13. mar 2011 Micehelle W- det er muligt, ved ikke ret meget om kørsel. Men godt at det kan lade sig gøre uden også. For ja du har ret, det kan da hurtig blive farligt, det er MEGET små bidder man snakker om. Men jeg ved bare at min bekendte gør det som et led i tilridningen af hendes westerensheste.

• #36   13. mar 2011 Nogen bruger det at lade hesten trække en palle, et dæk e.l. inden den spændes for.
    Andre spænder først for i 2-spand.

Henrik høper som har hjulpet med tilkørslen af vores, spænder direkte for vogn, og har ingen problemer med dette (han lever af at undervise, tilride og tilkøre, så det er altså mange heste han har gennem hænderne).
    Hestene gøres først stabile i lange liner, når det fungerer spændes de for. De første mange gange i hal/på bane, og når de er sikre nok, ja så osse i skov, på vej osv.

Det er fuldstændigt unødvendigt at lade hesten karte rundt i longe med diverse ting skramlende efter sig.

• #37   13. mar 2011 Micehlle, rolig trækker mine ord tilbage og har i øvrigt ikke sagt det skal være skramlende ting. Tror faktisk også min bekendte, bruger træstubbe, paller og trækælke.

• #38   13. mar 2011 Michelle W
    Ved jeg godt, vi 2 har ofte haft denne snak herinde ;o) Kontaktede os selv en proff og fik rigtigt meget hjalp der, men som jeg skrev fik selv han et chok over den måde min hest regerede på lige med et.

Frejafin
    Altså det er de færeste rytter jeg har set, hvor hesten er løbet løbsk med dem, hvor de har siddet og taget blidt i tøjlen og været afslappede.

Isa
    Du skal gøre det du føler dig mest sikker ved, men du skal bare altid have andre mennesker sikkerhed for øje også.

• #39   13. mar 2011 Hackamore mener jeg heller ikke er egnet til kørsel nej. "styresystemet" ved sådan en er jo noget anderledes.

Den virker ved at stramme om næsen (hvor sidepullen jo trykker/trækker, så strammer hackamor'en).

Self kan man til en hvis grad styre ved at trække i den ene tøjle/line. Men den er altså primært lavet "som bremse" -styringen foregår så primært med rytterens andre hjælpere.
    -og dem har man jo ikek adgang til når man kører;o)

Igen -jeg ville vælge at køre med bid. Det behøver ikke være synd for hesten, men det kræver self at man lærer at køre korrekt -at bruge sine hjælpere (stemme, pisk osv) korrekt, og at hesten lærer signalerne at kende, helt som havde man villet køre bidløs -her ville man jo osse indlære signalerne først, inden vognen kommer på.

Der er heller ingen krav om at man vælger at skarpt stangbid, blot fordi det er kørsel.
    Vi bruger ungarsk kørebid, som stort set er et alm trensebid, blot med den forskel at der er 2 ringe i hver side -den ene til linen og den anden til at sætte bidet fat til trnsen med. Det gør at bidet ligger ret roligt i munden, selvom det er 2-delt. (du kan se det på Balders profil)

• #40   13. mar 2011 Altså tunge ting der ikke rasler og er flyvske.

• #41   13. mar 2011 Jeg vil dog sige, Hoody føler sig dejlig fri med hackamore, men stadig kan jeg stoppe ham, vis det skulle gå ud hvor han bliver alt for hys.

• #42   13. mar 2011 Majken, nej selvfølgelig sidder rytteren ikke afslappet når hesten stikker af i vild galop. De fleste går selv i panik ,fordi vores menneskelige angst for døden bliver udløst. Man ville gøre ALT for at stoppe hesten og SKAL også gøre alt, det er et spørgsmål om liv og lemmer og sikkerhed og der er bare ikke tid til at sidde og tænke over om man gør det blidt og korret. Så selvfølgelig ville man hive hårdt i biden og gøre alt for at stoppe og dreje hesten.

• #43   13. mar 2011 Frejafin -men osse trækælke, paller o.l. er farlige, når de er bundet efter en hest der løber i cirkel;o)

Majken -det handler jo om at de rigtige signaler er indært. Helt som man bruger en god portion tid på at indlære stopsignal med bidløs trense, bør man jo osse gøre det med bid (selvom mange glemmer det)

• #44   13. mar 2011 AHS -men "drejeeffekten" er yderst begrænset med hackamore, så skulle der blive problemer en dag, er dine muligheder for at styre ret begrænsede. Så kan man så håbe at den ikke er så bange at du heller ikke kan stoppe, for så er du altså på den.

HVIS man endelig VIL køre bidløs, så synes jeg da som minimum man bør invistere i en køregrime. Sådan en er beregnet til formålet.
    De der hjemmestrikkede løsninger giver jeg altså ikke meget for

• #45   13. mar 2011 Okay, tak for svarene folkens smiley

Er der nogen som har forslag til dygtige tilkørselsmennesker man kan kontakte?

• #46   13. mar 2011 Micehlle, det er også pisse farligt at ride, det handler om at tænke sig om og vudere situationen .Kan hesten MAGTE at have noget efter sig, uden at panikke. Hvis ikke gør man det jo nok ikke. Gavner det eller gør det , det værre ?? Det må man jo vudere.

• #47   13. mar 2011 Frejafin
    Ja lige præcist og det er altså os at flå i munden på hesten. og for det meste påfører man jo så hesten smerte og de fleste heste regere så ved at løbe endnu hurtigere fordi de vil flygte fra smerten, det ligger i deres natur.

Michelle W
    Nemlig, kan kun give dig ret. har faktisk lyttet en del efter dig. Men idag lærer man at styre med tøjlen.

• #48   13. mar 2011 Nu er det sådan Hoody endelig kan ''ved'' hvilken vej jeg vil styre ham. Han har lært på lyde, at stoppe, dreje, & frem. Så er det jo bare at sige den enkle lyd, hvor så jeg tager en lille smule i tøjlen, ja så gør han det jo.

Heldigvis er Hoody ikke en pony der bliver bange for hver en mand. Så det er nemt at køre ham, uden han bliver bange smiley

• #49   13. mar 2011 EHS -jamen vores reagerer da osse fint på lyde... indetil den dag de bliver bange og pludselig ikke gør det.

Da jeg startede med at køre var det med Balder, min fars erfarne kørehest. En belgier der absolut ikke var bange for noget.
    Alligevel endte vores første køretur med at han blev forskrækket over noget i løb afsted -vi var på vejen så til vores held kunne jeg holde ham ligeudrettet så han bare fortsatte ud af vejen.
    Var han drejet af, kunne vi være væltet grundet grøfte og ujævn mark.

En hackamore er bare ikke egnet til kørsel, ikke så meget fordi den er bidløs, men fordi dens fonktion ikke er at virke som "styring" men derimod primært som "bremse".
    Er hesten bange, er det ganske ofte sådan at den ikke kan stoppes omgående, men kan man styre den udenom farer, er man jo allerede nået et godt stykke.

Igen -insisterer man på at køre bidløs, bør man i det mindste købe egnet udstyr.

• #50   13. mar 2011 Frejafin -det er nu ikke så meget i tilfælde af at hesten går i panik jeg er bekymret.
    Ligeså meget ideen med at binde ting efter den -det betyder at hammelreb (eller hvad dælen man nu har valgt at bruge, for man ser jo mange kreative forsøg) er tæt over jorden = hesten kan nemt træde henover rebet, og dermed blive viklet ind.
    Går hesten rundt på virkel, er risikoen for at hesten får et ben over rebet stor.

Så vil man binde ting efter den, bør man gøre det meget mere kontrolleret end man kan i en longe.

I øvrigt mener jeg slet ikke man bør binde tingene fast. Vil man lade den slæbe noget inden man spænder vognen fast, kan man bruge en hjælper. Lad rebet gå fra tingend er skal slæbes, op til skaglerne og ned til hjælperen som så holder enden af rebet. Skulle hesten blive bange e.l. kan man uden problemer slippe det den slæber på, og dermed kommer hverken hest eller andre tilskade.

• #51   13. mar 2011 Der er du fuldstændig uenig med min gamle ridelære.

Han synes derimod at en hackamore er god at køre heste på, ihvertfald vis det skal gøres på den bidløse måde.

• #53   14. mar 2011 EHS -jamen så synes jeg da du skal forklare mig hvordan sådan en hackamore virker, for åbenbart må jeg være håbløst uoplyst.

Personligt synes jeg det virker ret logisk at et "bid" der ikke virker ensidigt, men derimod virker ved at stramme om (hele) næsen når der tages i linen, ikke giver et entydigt og klart drejesignal, hvorfor det bedst anvendes sammen med vægt og schenkler (og det har man jo ikke når man kører)

• #54   14. mar 2011 nu siger du at hvis man insistere på at gøre det bidløst, skal man så i det mindste have det rigtige udstyr. Hvad mener du så er rigtigt udstyr, Michelle?

• #55   14. mar 2011 At man istedet for alle mulige "hjemmestrikkede" løsninger, går ud og invisterer i en køregrime. Jeg vil tro en sådan kan fåes i trav-verdenen. I hvert fald kan der ved travløb gives dispensation til at køre med sådan en.

Den er lavet til formålet, modsat hackamore, rebgrimer og hvad folk nu ellers bruger.

• #56   14. mar 2011 Det vidste jeg ikke, så det vil jeg da undersøge smiley Tak.

Rebgrime har da godt nok aldrig været i mit hoved, var mere ude i sidepull eller kapsun smiley Men travgrimen lyder interessant. Tak smiley

• #57   14. mar 2011 der er skam fol -osse herinde -som kører med rebgrime;o)

• #58   14. mar 2011 Hold da op.. o:

• #59   15. mar 2011 Jeg kører min fjordhoppe på 16 år uden bid smiley Så det vil jeg mene du kan, så længe man har kontrol over hesten smiley

Kommentér på:
Uansvarligt at køre uden bid?

Annonce