{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
822 visninger | Oprettet:

Bidløs - hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere.

Jeg har en ældre frederiksborger hoppe, som tidligere har gået som vognhest - dog ikke med stor succes, da hun ikke reagerede (stoppede) på biddet. -Jeg ved ikke mere end at hun stejlede hvis man forsøgte at stoppe hende...
Nu er hun havnet hos mig, og jeg rider hende, men kun i ridehus og på bane, da jeg flere gange har oplevet at hun vælger at ignorere biddet - eller endnu værre - hun sætter farten meget op hvis jeg forsøger at stoppe hende.
Hun reagerer tydeligvis meget negativt på at have bid i munden - men kan ellers på en god dag gå rimelig samlet og pænt til biddet. Som skrevet er hun en ældre dame og vi laver lidt dressur på absolut hyggeplan...

Jeg er nu blevet spurgt hvorfor jeg ikke vælger at ride hende bidløst... Hmm, det ved jeg sådan set ikke. Jeg ved slet ikke noget om at ride bidløst og ved sørme heller ikke om jeg tør! Er ellers ikke pyldret, men jeg tror jeg vil få en fornemmelse af ikke at have kontrol...-Er jeg helt galt på den? Og hvis det er det jeg skal prøve, hvordan kommer jeg så i gang? Og udstyr?
Hjælp hvis I kan, for hun har helt sikkert dårlige oplevelser med sig i bagagen, og jeg vil gerne gøre det bedste for hende...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs - hvordan?
  • #1   8. dec 2010 jeg følger lige med her håber det er ok smiley

• #2   8. dec 2010 Altså den føste gang jeg skulle prøve at ride bidløst på en gammel part gav jeg den grime på uden på hovedtøjet så jeg havde to sæt tøjer - et til biddet og et til grimen. På den måde får man lidt fornemmelsen af hvordan hesten reagere på det smiley

• #3   8. dec 2010 Selvfølgelig ;0)

• #4   8. dec 2010 Har selv prøvet lidt med min egen traver smiley
    Jeg er ikke den med mest erfaring, men men..
    Jeg har søgt meget, og fulgt meget med i div. debatter osv.
    Det første du overhovedet skal gøre, hvis du skal ride bidløst, er at jordtræne. Sørge for at hun reagere fra jorden af på dine kommandoer, altid start med bak, stop og til siden smiley
    Det kan godt være lidt skræmmende til at begynde med, og det bedste du kan gøre er nok at starte ud i et tomt ridehus, især når du først vælger at sætte dig op på hende uden bid. Så ved du hun ikke kan løbe særlig langt, og hav en hjælper med som er ved hesten hoved smiley

Men uanset hvad, så kan biddet være overflødigt, det handler bare om træning. Nu siger du hun er en ældre dame, så det kommer nok til at kræve mere tålmodighed end ved en helt ung hest smiley
    Men held og lykke med det, hvis du vælger at gøre det smiley

• #5   8. dec 2010 Jeg er bidløs...

Som jeg ser det har du 2 muligheder for at få en ordentlig ridehest:
    1) Start forfra med bid, indlær alle kommandoer med tøjlen på ny så den forstår at et tag betyder stop og ikke løb osv osv.
    2) Læg biddet på hylden og indlær alle kommandoer med bidløs optømning.

Begge dele kræver arbejde og tålmodighed smiley Afhængig af hvordan du har det med biddet og hvilke oplevelser hesten har med det, vil det nok være lettest at vælge bidløst

• #6   8. dec 2010 Det var til Karina D ...

Løvgreen: Ja ok, men hvordan kommer jeg så videre? Det er jo ikke fordi jeg skal ride hende i grime...? Vil gerne have mere hjælp - altså for ikke at gøre noget forkert - hvis du forstår?

• #7   8. dec 2010 Først og fremmest må du træne at ride hende meget for benene - lære hende at stoppe når du klemmer osv. Prøv at lægge grime på og gå ved siden af og træn hende i at stoppe når hun lytter til din stemme.Først når hun er lydig på disse ting kan du prøve at sætte dig op og lade en anden trække dig. Så kan du lige så stille bruge de værktøjer du har trænet tidligere.

Mvh Christine

• #8   8. dec 2010 Trine K: Det lyder fornuftigt - og ja, det kommer til at tage laaaaaang tid - damen er 19 år og ret bestemt med visse ting... ;0)

Katrine P: Tror du har ret - og biddet er nok den dårligste løsning... Men hvad skal jeg have af udstyr? Der må da være noget der dur og noget der ikke gør....?

• #9   8. dec 2010 Christine Dal: Tak - det har vist lange udsigter :0) Håber jeg tør - GRINER

• #10   8. dec 2010 Henriette, prøv bl. a. at kigge på www.kapriole.dk
    han har nogen super gode videoer, og det er meget baseret på at bruge kapsunen, og handler meget om at fokusere på at hesten slapper af, og har styr på kommandoerne smiley

• #11   8. dec 2010 Altså jeg rider min part med sidepull og jeg skiftede fra den ene dag til den anden. Men hun er også en lille tinker pony som er meget rolig og omgængelig.

Det med grimen var at du kunne få et indtryk af hvordan hun ville reagere uden næste skridt er at ride uden.

• #12   8. dec 2010 Trine K: Tak, det vil jeg gøre.

Løvgreen: Nå, sådan! Så forstår jeg det bedre - ja, dat må da helt klart prøves!

• #13   9. dec 2010 Hackamore er også en mulighed...så rides hun bidløst for stemme, vægt og schenkler og så har man hackamoren som nødbremse...så der er ingen vej udenom jordtræning for at indlære signalerne for stemmen. smiley Men med hackamoren har du mulighed for at sidde på hende og prøve af hvordan hun reagere uden bid, uden at føle du ingen kontrol har.

• #14   9. dec 2010 - Jeg har ikke læst alle svarene i denne tråd, så hvis jeg gentager: sorry smiley

Det lyder til at din hoppe har haft nogle knap-så-heldige oplevelser med biddet og ved at stejle har forsøgt at 'sige fra'. Hvis jeg var dig ville jeg tage et par gange i ridehuset hvr jeg <i>med</i> bid øvede "stop" for et så let signal som muligt. Så snart hesten sænker farten / stopper slipper presset på tøjlen 100% og du roser hesten - enten verbalt eller evt med en lille godbid (så forbinder hun det at stoppe med noget godt - du skal bare være opmærksom på at hvis hun begynder selv at stoppe, så er det nok en god idé at droppe godbidderne igen - men du kender jo nok din hest og ved sikkert selv om dette kan lade sig gøre:)). Når træk i tøjlen medfører at hesten sænker farten / stopper (alt efter hvad du ønsker) kan du forsøge dig med bidløs - når du træner bidløst skal du bare være opmærksom på, at hvis du konstant rider med kontakt på tøjlen, ja så har du ingen muligheder for at stoppe hesten <i>hvis</i> den skulle løbe af med dig, da den er blevet vænnet til presset og derfor vil den i en stresset siteuation ofte "overhøre" dette pres - dette er selvfølgelig ikke et "valg" hesten tager, men dens instinkter der siger "LØB" og så gør den dét da den før har haft succex med dette.

Du kan godt regne med at det kommer til at tage noget tid, at lære din hest at tag i tøjlen = stop.
    Og så lige en indskudt bemærkning til det du skriver: "<i>jeg tror jeg vil få en fornemmelse af ikke at have kontrol</i>", for jeg tror det er helt normalt at tænke "uden bid har jeg ingen kontrol" da vi ofte er 'opdraget' til at tænke sådan, jeg vil dog ikke mene at dette er tilfældet. Jeg rider lige nu min undervisers hingst og de første par gange red jeg ham med bid, derefter skifede vi til bidløst (og det var første gang han nogensinde var blevet redet uden bid) - men jeg havde langt mere kontrol over ham. På trods af at vi havde fanget ham på en af hans dårlige dage og han var helt oppe i det røde felt, var der en helt anden ro over ham og han havde ikke travlt med biddet også. Han stoppede for tøjlen hver eneste gang og han drejede når han fik besked på det - og så blev han hurtigere rolig end normalt. Så at "bidløs = ingen kontrol", det tror jeg er noget man lige skal vende i hovedet på sig selv og også ud og se/mærke, at de fleste heste fungerer ligeså godt (hvis ikke bedre) uden bid som de gør med bid smiley

Held og lykke med hoppen smiley
    Knus F&F

• #15   9. dec 2010 jeg har bare gjort det, først bare uden noget på marken (faktisk sådan jeg var oppe på min nordbakke som den første), og så med et trækketov og grime på tur... har ikke tænkt så meget over det, men bare afsted... smiley

• #16   9. dec 2010 Mit råd ville være at du får en ud der ved noget om bidløs ridning, ikke en 14årig da det problem du beskriver kan gå hen og blive temmelig farligt hvis ikke du får den rette hjælp. Og rid så bidløs et stykke tid, når hun har lært at du intet gør kan du sikkert begynde at vænne hende til biddet igen =)

• #18   9. dec 2010 Tak allesammen ;0)

Der er jo nok at gå i gang med... Så hvad javer jeg her på computeren? Afsted med mig ;0)

Tak.

Kommentér på:
Bidløs - hvordan?

Annonce