Hjælp - Stejler {{forumTopicSubject}}
Halløjsa...
Håber der er nogen "kloge" hestefolk herinde der kan hjælpe mig lidt..
Min hest er begyndt at stejle helt umotiveret når jeg rider den,,
Det startede for omkring fire måneder siden da jeg skulle ind og opereres i mit knæ.. Jeg fik en rytter til at ride hende til undervisning i dressur 2 gange om ugen og spring 1 gang om ugen..
Det gik fint det første stykke tid, men derefter begyndte hesten altså at stejle fuldstændig vildt.. Og umotiveret..
Jeg bad ryttren om at lade hesten stå, så ville jeg bare arbejde fra jorden..
Jeg begyndte at arbejde fra jorden da jeg ikk selv måtte ride.. Det gik super fint, hun slapper af i longen, går ned med hovedet i en afslappet stilling og det hele..
Jeg blev klar til at ride igen, og satte mig op..
Ikk engang en runde kunne hun skridte uden at stejle..
Jeg fik massør ud og hun kunne intet mærke eller se, har haft kiropraktor ude og heller ingenting der..
Hva er det der kan få hesten til at stejle uden grund??
Det skal lige siges at jeg hverken har fat i tøjle eller lægger ben til når det sker..
Nogen gode råd derude??
OBS - jeg kan ikk sætte hende på plads pga benet, ellers havde jeg drevet hende fremad..
nov 2006
Følger: 58 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 170 Svar: 725
Tænderne er lige blevet tjekket og der var intet..
Jeg kan trykke hende alle steder uden hun siger noget..
Hun stejler ikk når vi skal springe, kun når vi rider dressur i ridehuset..
Bare der står et spring i ridehuset så er der ikk det mindste, bare det er der..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Signalforvirring? Tillært adfærd?
nov 2006
Jeg tror simpelthen ikk den har ondt..
Og signalforvirring!!!
Måske, men så skal den anden rytter have givet hende virkelig dårlige signaler, for der var intet da jeg red hende før operationen..
Syntes bare det er mærkeligt at der bare skal stå et spring og så er hun sød..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hesten kan sagtens være signal forvirret - dvs. ikke forstå hvad du siger. Måske den anden rytter har givet hesten blandede signaler fx. bedt den om at gå frem og stoppe på samme tid hvor hesten så har set eneste udvej at stejle og hesten derfor nu bruger det som en hver udvej hvis dne føler sig presset.
Du kan også selv - efter du er blevet opereret give nogle andre signaler, hesten aner igen ikke hvad den skal gøre og vælger at gå op.
RNAC! - Vil bare give dig disse links, det at hesten er fræk findes ikke
(link fjernet)
http://hest-online.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&id=2242&urlinfo=Andrew+Mclean-S%E5dan+fungerer++++hestens+hjerne
Videnskab/forskning længe leve.
nov 2006
Den tanke har også strejfet mig..
Men hva kan jeg så gøre??
Udover jordtræning og gå ture i skoven??
Min ridelærer siger også at det var den forkerte rytter til den hest, men det hjælper jo ikk at sige nu, når det var hende der fandt hende for mig..
nov 2006
der burde bare ikk være nogen forvirring omkring signalerne.. Jeg sidder stille i sadlen og driver hende frem i skridt..
Jeg rører ikk tøjlerne de hænger løst..
Jeg vil nemlig tage det stille og rolig, nu når jeg selv er ude af træning..
Min ridelærer som kan ride snart alle heste, kan heller ikk få hende til at stoppe...
Hun kan ikk skridte afslappet rundt i hallen..
nov 2006
Jeg kan fører hende løst med lange tøjler bagfra og der er intet..
Hun reagere fint fra jorden..
Men måske jeg bare skal starte helt fra bunden igen..
Tillidstræning, longearbejde, stabillisering i skridt osv osv..
Bare træls når jeg har haft kampen med hende en gang for snart 1½ år siden.. Da hun skulle tilrides..
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Hvis du har fået den tjekket af diverse fagfolk,og ingen kan finde en årsag, kunne du måske overveje at lade hesten komme iridning hos en kyndig person, der kan korrigere denne uheldige adfærd. Jeg er ikke enig i, at man ikke må irettesætte og afstraffe - man skal blot være sikker på det fysiske samt de signaler man sender er ok.
Min unge hest, der ikke havde været i hænder indtil sit 5. leveår havde disse stejle-tendenser. Jeg korrigerede ham meget kraftigt og efter 2-3 stejle-forsøg med en skideballe til følge, har han ikke rejst sig siden. Det er nu over et halvt årsiden han sidst forsøgte. Det er muligt hesten er usikker eller i tvivl - det kan den vise mig på mange måder, men IKKE ved stejl.
Held og lykke med din hestfremover.
jul 2007
Følger: 97 Følgere: 93 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 621
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 782
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
RNAC: Eftersom heste ikke kan være frække er det ikke grunden.. og selv om den kunne så er straf for det første forbudt iføle DRF's nye regler samt hesten intet lære af straf, derfor er det uhensigtsmæssigt at straffe, hesten skal i stedet lære hvad man ønsker den gør i stedet..
KA: Korrigere er i min verden en helt anden ting end at straffe.. at korrigere er at sige nej og fortsat bede om det ønskede til den gør det eller hvis man ikke har bedt om noget stoppe den i den forkerte adfærd og så bare fortsætte, at straffe er at slå hesten, sparke den hårdt, flå den i munden eller lignende, altså påføre den smerte eller voldsomt ubehag for at straffe den..
Det er fint nok at korrigere hvis hesten har fået indlært sig noget forkert, bare man samtidigt indlære det rigtige.. men ikke at straffe ..netop fordi den måske stopper men hvis problemet stadig er der så kommer det bare til udtryk på anden måde..
Og så skal man passe på med at bedømme at hesten intet fejler, har desvæærre mødt flere hvor dyrelægen intet kunne finde og hesten derfor blev forsøgt sat på plads, hvilket ikke virkede hvor det til sidst viste sig den alligevel havde skade, fx en hoppe hvor 2 nakkehvirvler nærmset var smuldret væk og den derfor skabte sig når der blev krævet holdning..
apr 2008
Du har ret i, at man skal være kritisk, hvis dyrlæger, kiropraktorer (der er værdiløse i mine øjne), massører osv erklærer hesten rask - men man skal sørme også være kritisk overfor sig selv, for hold da op, hvor findes der bare mange heste med diagnosen "dårlig ridning" eller "dårlig håndtering", hvor ejeren bliver ved at undskyld sin utiltrækkelighed med opfundne sygdomme hos hesten.
Jeg bruger afstraffelsen i min opdrageæse af hestene ved tre ting; Bid, spark og stejl. Jeg accepterer ganske enkelt ikke denne adfærd.
Min unge hest som jeg omtale før, rejste sig meget højt, hvis man trak med ham og så bad ham stå stille, hvis det ikke lige pasede ham. Jeg gav ham en trense med almnindeligt bid på og satte en hingstekæde igennem bidringene, så den støttede op mod hans hage. Da han rejste igen, så råbte jeg højt NEEEJ!!! og så rykkede jeg to gange alt hvad jeg kunne i hingstekæden/biddet. Han blev meget forskrækket og har aldrig rejst sig siden. Det var i januar måned, og jeg har i øvrigt ikke siden anvendt noget, der minder om afstraffelse ift den hest siden. Vi har det faktisk rigtig godt sammen i daglig dagen
I sådan nogle tilfælde ser jeg intet galt i det. Jeg har erfaring med, at EN meget kraftig og tydelig fysisk afstraffelse har særdeles god virkning for det forstår hesten tydeligvis, i stedet for man går og små-tjatter mod den samme uønskede adfærd gang efter gang efter gang. Jeg går ikke ind for man skal slå til højre og venstre, men jeg synes det er på sin plads i, når hesten udviser en farlig adfærd.
nov 2003
Stejle ville jeg ikke straffe men derimod finde ud af hvorfor og tage det derfra, da der altid er en grund..
Du har været heldig at det du gjorde virkede (jeg mener så du kunne have skadet hesten ved at flå alt hvad du kunne i en hingste kæde).. men du ved jo ikke hvorfor den stejlede, og hvis der nu var anden grund end at den havde fået lært det så kan det senere komme til udtryk på anden måde, er du heldig var det bare tillært adfærd og den har så åbenbart forstået at det var skidt adfærd..
Hesten forstår ikke afstraffelsen, den forstår ikke hvorfor den straffes og den lære ikke af straf, den forbinder blot det den gjorde i øjeblikket med smerte, men det betyder ikke den forstår..
apr 2008
Men jeg er uenig i, at hesten ikke forstår afstraffelse - sådan retter de jo også hinanden i naturen. Fx har jeg i nu 25 år altid haft hundred procent succes med at uddele en syngende lussing til en hest, der har bidt mig. Jeg ar aldrig blevet bidt af den samme hest to gange. Vedr stejleriet har jeg også kun haft succes med en meget klar og tydelig afstraffelse - min nuværende hest har jo ikke stejlet siden trods mange nye udfordringer. Og ja, du har ret i, at hesten kunne være kommet til skade, da jeg rykkede i hingstekæden....men det kan jeg leve med, når alternativet er gentagne stejl, hvor mennesker, der håndterer ham kan komme alvorligt til skade. Hesten er et stort og stærkt dyr, og i min verden er det ultra vigtigt, at den kender grænserne og respekterer dem.
Naturligvis lærer hesten ikke, hvad den skal gøre ved afstraffelse - den lærer kun, hvad den IKKE skal gøre. Derfor er der jo en anden side af sagen, der bygger på ros og atter ros, når hesten udfører den adfærd, vi ønsker. Min unge hest, der ikke accepterede at stå stille og som rejste sig, har jeg naturligvis rost uendeligt, når han har stået stille. Han kan vise på mange måder, at han ikke forstår mig fx ved at gå rundt, skrabe i jorden med et forben osv - det kan jeg leve med, men stejl det accepterer jeg ikke. I hans tilfælde er der ikke tale om tillært stejleadfærd, da hesten aldrig har været håndteret inden jeg fik ham. Han er i dag en utrolig sød og tillidsfuld hest, som er hyggelig at være sammen med og som elsker at behage sit menneske - og en hest, der kender mine grænser.
I min verden får man den gladeste og mest tillidsfulde hest, når den møder grænser, nærvær og kærlighed.
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
men har tænkt om din hest får succes med at stejle..altså at du stopper ridningen? det kunne måske være motivation for hesten til at fortsætte?
Og hvis det er en tillært adfærd på dressur banen, så prøv at lægge din træning i naturen istedet...der kan sagtens rides dressur i terrænnet også.
ved godt det ikke er særlig betryggende at ride på en hest der stejler. ;-(
og så synes jeg du har taklet det rigtig fint, ved at træne fra jorden..måske din hest bare lige skal have tilliden til dig igen, nu "du" har udsat den for noget den er blevet forvirret/skræmt over...
men ellers så synes jeg du skal søge professionel hjælp. Ikke hos en der vil kæmpe med den, men en der har forståelse for at se bag problemet...det jeg mener er ikke en der symptom behandler, men som prøver at finde grunden....og arbejder derudfra..
nov 2003
Straf kan være effektivt i at stoppe en adfærd (hvis denne ikke har en dybere grund som stadig er der, fx smerter, voldsom stress eller lignende) men det er meget svært at administrere, da det både kræver man kan give straffen helt præsic og at man kan læse hesten og at man fx kun slår en gang og ikke flere fordi man hidser sig op.. derfor er det farligt fx at opfodre til brug af straf, da mange ikke har timingen og så går det rigtig galt, eller de mener hesten skal straffes hver gang den gør noget galt.. og så mener jeg at alt kan løses uden med tålmodighed..
apr 2008
Min pointe er bare, at en fysisk afstraffelse kan være utrolig effektiv, HVIS den gives under de rigtige omstændigheder. Naturligvis bør al træning af hesten basere på gensidig tillid og forståelse. Er der tvivl, utryghed eller måske fysisk smerte hos hesten er den meget velkommen til at vise mig det - bare ikke med bid, spark eller stejl.
apr 2008
nov 2003
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
nov 2007
Følger: 52 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 328
Måske det lyder grusomt i nogens øre, og nogle vil nok mene det er ukorrekt, men det hjælper. Min egen havde en fræk periode hvor den bare sprang rundt. Én i røven og et huk i siden så den fløj frem i galop. Hvis så den prøvede på at rejse sig, hev jeg den til den ene side mens jeg sparkede til den. og når så den var rolig igen, så tog jeg den i skridt og klappede den. Det hjalp virkelig meget.
Husk en hest skal have retningslinjer. De skal vide når det er forkert. Selvølgelige roses når det er korrekt, og det er forskellig fra hest til hest hvor hård man skal være før de forstår det. Hvis en hest overtager magten, kan den slå dig ihjel så let som ingenting.
Morhest sparker og bider også sin baby indtil den har lært at opføre sig. Præcis som hende, skal du sætte dig i lederrollen.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 782
nov 2003
Hjælp - Stejler