{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.176 visninger | Oprettet:

Stejler {{forumTopicSubject}}

Min ellers søde hest, er begyndt på at stejle når jeg går med ham. Han bliver bange over ingenting, han plejer at være utrolig cool og der skal meget til at gøre ham bange normalt. F.eks forleden gik vi tur, og på vejen tilbage gik han helt amok. I går trænede vi så fra jorden, holde afstand, bakke, stoppe osv, han var meget sød og kom da jeg kaldte selvom der gik to føl forbi der var meget spændene. Vi gik så lidt ind i ridehuset, da jeg ville træne akademisk fra jorden, og så begyndte han at stejle op af mig flere gange, over bitte små lyde og nogen gange når jeg ikke kunne høre noget. Der var to andre heste i ridehuset der intet gjorde. Nu tænker jeg så hvad jeg skal gøre ved det? Skal jeg bare træne normalt og håbe det går væk? Har ikke trænet så meget her i vinteren da jeg har været syg. Eller skal jeg have fat i noget proffecionel hjælp? Han er virkelig ikke sød at være sammen med når han gør sådan, han bliver helt fjern i blikket og respektere mig ikke.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stejler
  • #1   5. feb 2011 Ville nok give det en chance for at gå væk, kan være forårskuller, som kan trænes væk. hvis ikke så skader lidt hjælp aldrig. for hellere få hjælp i tiden, fram for at kører helt af sporet. evt longepisk med plastik pose om. så lad ham stejle og hoppe på den. husk altid af sikre dig han er på afstand når i arbejder.
    Håber det går væk af sig selv.

• #2   5. feb 2011 Jeg havde under ingen omstædnigheder tilladt en hest at stejle op af mig....det er ALT for farligt. Jeg havde omgående irettesat den meget kraftigt...Uanset årsag, så skal hesten ikke stejle op af sit menneske. Aldrig.

• #3   5. feb 2011 Det kan jo være energioverskud efter en kold og træls vinter....

men det lyder mærkeligt.. kan han have smerter?

• #4   5. feb 2011 Min første tanke er også om den har smerter...

Men det kan også være zink mangel der gør at den reagerer og bliver bange for "små" ting... zink mangel gør nogle heste hyper-sensitive... få evt dyrlægen til at tage en blodprøve...

• #5   5. feb 2011 Tina: Tak. Men hans ben kan komme utrolig langt ud når han stejler.
    K A: Det er jo heller ikke fordi jeg lader ham gøre det, men man kan jo ikke gøre noget når han er deroppe, så snart han lander rusker jeg i tovet så han bakker meget hurtigt væk fra mig.

• #6   5. feb 2011 Gitte: ja måske. Men der var jo intet da vi trænede på banen, lige pluselig siger det bare klik. Han burde ikke have ondt nogen steder. Og det er jo bare når jeg går med ham. Først da vi trænede udenfor, løb jeg hvor han gik efter mig, der gad han knap gå, så tror næsten ikke det er pga energi.
    Tina: zinkmangel? Kan det gøre så meget? Men skal alligevel snart have dyrlæge ud, så der kan jeg da lige høre hende.

• #7   5. feb 2011 Min brune hest havde også den uvane, da jeg fik ham...han stejlede - HØJT!

Jeg gav ham trense på, en hingstekæde igennem bidringen, under hagen og over i den modsatte bidring...

Og da han så stejlede himmelhøjt op, da jeg bad man stå stille, så råbte jeg højt og rykkede alt hvad jeg kunne to gange i kæden. Han blev meget forskrækket. Det var i januar sidste år...Hesten har aldrig stejlet siden.

• #8   5. feb 2011 Min hest har også haft en periode, hvor den stejlede... både med og uden rytter... han havde INGEN problemer med at stejle, men da han blev undersøgt af dyrlægen/kiropraktoren viste det sig at han havde: et låst forknæ, skubbet brystben, forskydning af hoften og en låsning ved korsbenet....! og det eneste tegn på alt det var at han stejlede helt vildt...

Han har haft en periode hvor han blev bange for ingenting, men nu er han begyndt at få zink, og nu bliver han ikke længere bange for ingenting smiley

• #9   5. feb 2011 Det var en anden rytter i stalden, der sagde til mig at min hest måske var hyper-sensitiv pga zink-mangel... spurgte dyrlægen og han sagde det samme, så nu får den ekstra zink til den får sine depoter fyldt op smiley
    Hvordan det lige hænger sammen ved jeg ikke... men det hjælper smiley

• #10   5. feb 2011 Var lige inde og se at det er en araberblanding du har...ved ikke om det med zinkmangel gælder dem... for mange af dem er jo hypersensitive af natur... har selv haft araber... og synes de er nogle "kyllinger" en gang imellem smiley

• #11   5. feb 2011 K A: bruger ikke bid på min hest. Og ja det kan godt være det er farligt når han gør det, men ved der må være en grund, og kunne derfor ikke finde på at give ham bid og hingstekæde på, og rive i den. Vil have han skal respektere mig og ikke være bange for mig.
    Tina: okay. Jamen det kan da godt være. Tjekkede lige hans foder, han får 250 mg zink om dagen i det, ved ikke om der også er zink i hø og wrap. Men umiddelbart virker det ikke som om han har ondt. Han kan jo gå fra at være helt nede og ikke rigtig gide noget, til at komme helt op i det felt hvor der ingen forbindelse er. Ved du om zinkmangel kan gøre noget ved pelsen? Jeg tror det er de andre der har været efter ham, men han har ligesom sådan nogle pletter uden pels.

• #12   5. feb 2011 Måske....håber ikke, du kommer galt afsted....

Held og lykke med det.

• #13   5. feb 2011 Tina: ja lidt kylling er han, men det er blevet bedre med årene. Så tænkte det måske bare var fordi jeg har haft forsømt hans træning lidt de sidste måneder.

• #14   5. feb 2011 K A: tak. Jeg har bare langt meget træning i at netop ikke bruge vold på den måde på ham, da han er typen der går helt i selvsving hvis man gør noget i den stil, han finder sig ikke det og bliver bare mere på tværs. Men råber også lige op af ham når han gør det. Samt rusker i tovet når han lander så han bakker hurtigt bagud.

• #15   5. feb 2011 Fint fint...jeg har også meget følsomme trakehner heste, der ikke tåler en masse voldsomt. Derfor håndterer jeg dem i 99,999% af tiden altid roligt og forsigtigt. Derfor ved de også, at en sådan irettesættelse er min dybeste alvor og absolut over grænsen - hvorfor de altid respekterer det efter èt forsøg.....

Jeg vil ikke risikrere min eller min hest sikkerhed - derfor sørger jeg for at den slags situationer kun opstår en enste gang. Og ja, beklager men en gedigen skideballe/fysisk markering er langt det mest effektive efter min erfaring.

Mine heste er naturligvis ikke bange for mig - hvorfor skulle de det? Tvært i mod.....

• #18   5. feb 2011 Jeg er helt enig med KA

• #19   5. feb 2011 Vegetaren: er enig. Men jeg giver ham bare løst reb når han gør det, og når han er landet bakker jeg ham. Men jeg kan jo ikke vente på at han er faldet helt til ro, og så bakke ham, for han falder først til ro når han er tilbage i stalden, og så er det jo forsent at "straffe". Men når han er deroppe, er jeg nødt til at gøre ham opmærksom på mig, for han lukker helt af, og jeg vil ikke komme til skade.

• #20   6. feb 2011 Min gør det når jeg rider, f.eks. i går da jeg satte mig op gad den da egentlig ikke stå stille så den stejlede lige tre gange, og blev bare sur, råbte højt så stoppede den, og den bukker også, det er energi overskud, de har stået meget inde i år, og når de har været på fold kunne de ikke løbe fordi der har været glat, nu er de rigtig kommet i gang, der er masser af tid på folden og de bliver redet, fårårskulder er jeg sikker på smiley

• #21   6. feb 2011 Enig med KA. Der er grænser for hvad man skal udsætte sig selv for. Og stejlende heste er ganske enkelt skide farligt. Har selv brugt hingstekæde i grimen på en uopdragen hingsteplag engang.

• #22   6. feb 2011 hmm jeg finder mig hel og ikke i at min hest stejler nær mennesker.. og derfor skal dyret ikke lære det før jeg ved 100% hvor jeg har ham.. men er slet ikke sikker på at den skal lære det..

nå men jeg har en gang klasket ham på halsen kun så den bliver forskrækket ikke noget der gør ondt.. og det kom som en refleks.. det er jo det de gør på folden de bider og sparker hinanden.. men det har jeg ikke mulighed for..

• #23   6. feb 2011 Jeg er også enig med KA. Hvis han på et tidspunkt stejler så højt at tovet glider ud af dine hænder, hvad gør du så?
    Det er meget respektløs over for andre hvis han løber løbsk i ridehuset, blot fordi du ikke har sat dig i respekt smiley

• #25   6. feb 2011 Vegetaren: NEJ, det er ikke OK, at hesten stejler, heller ikke selvom det er pga frygt. Hesten har en masse andre muligheder for at vise sin frygt (hvis det er det, det drejer sig om) - den skal bare ikke stejle, når den er i nærheden af mennesker - slut!

Jeg er meget uenig i, at man skal slippe og tale med beroligende stemme - det vil hesten meget let opfatte, som en belønning for sin adfærd, hvilket er meget uhensigtsmæssigt.

• #26   6. feb 2011 Enig med K A !

• #27   6. feb 2011 Synes du et par gange inden for kort tid har skrevet herinde om adfærdsændring hos din hest?
    Jeg ville få en underviser ud der kan se præcis hvor problemet opstår.. Som de andre siger kan man jo ubevidst komme til at belønne den dårlige adfærd hvilket den ikke skal ligegyldig om det er hestens ide eller din skyld.

• #28   6. feb 2011 Ville ikke rose ham når han gør det, men bryder mig heller ikke om tanken om at give ham et bid i munden og så hive hårdt i det når han gør det. Desuden tror jeg ikke det hjælper at hive en hest ned imens, den er jo stærkere end mig.
    Når han har gjort det kom han op to til tre gange, hvor jeg bakkede ham bagefter, og til sidst var han ved at lette, men undlod, ved så ikke om det var pga han ikke ville alligevel, eller om han havde forstået jeg ikke ville have det. Og han stejler ikke bare lige op, han kaster sig sådan til siden, i et forsøg på at komme væk.
    Katrine: det var samme problem sidst, bare kun på tur, men nu gjorde han det også i ridehuset. Jeg tænker bare om det kan være min skyld, fordi han kun er blevet trænet en gang om ugen hele vinteren, og om det så kan gå over ved regelmæssigt træning. Eller om jeg skal have fat i en prof. træner.

• #29   6. feb 2011 det er okay, hvis en hest stjler én gang, men flere gange, det er ikke okay. du bliver nød til at sætte dig i respekt, ellers kan det gå galt.
    en af mine veninders hest gjorde det samme, hun slog et æg i hovdet på den da den kom ned, den gjorde det aldrig igen, men det var også sidste løsning.

jeg er fuldstændig ening med KA

• #30   6. feb 2011 Jeg ved godt det ikke er okay han gør det. Men der er jo mange måder at sætte sig i respekt. Er det bedst bare at droppe bid og hingstekæde på, og så ruske hårdt i det når han gør det, eller skal man gøre som jeg gør og vente til han er landet, eller skal man gøre noget helt tredje? Det kan jo som sagt bare være fordi vi ikke har trænet meget, og så vil han vel få respekt for mig igen med tiden, uden jeg behøver gå imod hele vores træning.

• #31   6. feb 2011 jeg ville "råbe" altså men en skrap stemme sige nej lige så snart han er på jorden igen så bakke ham og så rose ham. hvis det bliver ved så prøv det med ægget:)

• #32   6. feb 2011 Hmmm tænker om du måske ubevidst har givet ham 'magt'?

Altså du på en eller anden måde på et ubevidst plan giver ham lov til det han gør..
    Måske var det en idé at få en ud, som du før har samarbejdet med for at se om det måske er noget i dit kropsprog, der ligesom giver lov eller som han bare misforstår..

Ellers så kan det såmænd også bare være forårs kuller og han bare ikke kan koncentrere sig som sædvanlig under jeres træning, der skal måske mere udfordring til eller bare han skal bare have lov at krudte af og køres træt...

• #33   6. feb 2011 Katrine: det er også det jeg gør. Og så snart jeg har bakket ham og han går frem uden jeg har givet ham lov, bakker jeg ham igen.
    MLC: tror ikke det er fordi jeg har givet ham lov, for det synes jeg ikke at jeg har. Men Ja tænker det måske bare er fordi han er frisk, og så når det er længe siden vi har trænet, har han "glemt" at han ikke må den slags. Men da jeg prøvede at lege med ham, inden han blev kuk-kuk, gad han ikke rigtig løbe eller noget.

• #34   6. feb 2011 okay, så ved jeg næsten ikke hvad du ellers skulle gøre. jeg vil nemlig ikke mene du skal bruge voldsomme metoder som, bid og higstekæde?

men hvis han bliver ved så prøv det med ægget, lige så snart han er kommet ned så klask et æg i hovdet på ham, for så tror han at han bløder?
    men det er jo ikke sikker det virker på din hest?

• #35   6. feb 2011 Har hørt det ofte ved heste som bliver menneskelig gjort, istedet for de har en rigtig leder som i naturen som godt kan sætte sig i respekt på en pæn måde smiley
    Vil råde dig til at du skal have fat i ham blive rigtig sur og så må du klappe ham med en pisk over bringen når han stejler op af dig og have trække torv over mulen og så rykke ham ned.

• #36   6. feb 2011 Katrine: ja så er vi nok enige. Har også hørt med en våd klud, men tør jo ikke komme for tæt på ham når han stejler, da jeg helst ikke vil have en hov i hovedet.
    Annika: jeg vil ikke slå ham, samt jeg tror ikke på jeg kan hive ham ned igen. Har altid hørt man skal give reb når det er, da en hest ellers vil gå imod trykket og stejle højere.

• #37   6. feb 2011 Nej, at klaske et æg i hovedet på hesten er da en rigtig dum ide...og den med, at hesten tror den bløder holder overhovedet ikke. Det er vores hjerner, der laver den "kobling" - ikke hestens. Jeg kender et par stykker, der har gjort det - helt og aldeles uden effekt.

• #38   6. feb 2011 den med æget er dårlig... det kan ske bagefter at hesten ikke vil gå ind i små rum som trailer fordi den er bange for at slå hoved..

• #39   6. feb 2011 En hest der stejler op af sit menneske har virkelig mangel på respekt. det er ALDRIG akseptabelt lige meget hvad grunden er. Nu bider jeg meget mærke i at du skriver at du ikke har trænet meget i vinter pga sygdom, og tænker hvor meget har den så været ude af sin boks? Jeg er helt enig i hvad KA siger med at det bare skal stoppes første gang og det må ikke ske igen. mellem hest og menneske skal der være en gensidig respekt og det er der bestemt ikke hvis den rejser sig op af dig. Jeg bruger bid på mine heste men ville ikke irettesætte hesten med det på med mindre jeg virkelig ikke kunne holde den.
    jeg havde sidste vinter en unghest sående som rejste sig op af mig en dag den skulle ind fra fold, da den gjorde det slog den med forbenene efter mig, og når den gør det er det for mig virkelig alvor og derfor slog jeg en lykke om næsen med træk toven (for at kunne tage luften hvis den ville gøre det igen.) den gjorde det med det samme igen og jeg svingede da enden af tovet så den bakkede væk fra mig og så tog jeg luften. den har aldrig prøvet det igen og fik pludselig en helt anden respekt for mennesker. (det skal siges det var en hest jeg havde fået ind 1,5 mdr tidligere og den havde ingen respekt for mennesker overhovedet og ja andre heste bankede den for et godt ord)
    jeg mener ikke vold er vejen frem MEN man skal sætte sig i respekt.. heste er for store og farlige hvis de ikke repektere os....

• #40   6. feb 2011 Mette: er enig med dig. Men jeg gør jo noget ved det, jeg slår ham bare ikke. Men rusker med tovet ud efter ham, så han skynder sig at bakke for ikke at blive ramt. Han har været på fold fra 8-15 hver dag, men har ikke trænet med ham, eller kun en til to gange om ugen.

• #41   6. feb 2011 -Laura&Safir<3

Nej, netop derfor jeg skriver ubevidst smiley
    Bare fordi du ikke synes det, kan man sagtnes komme til det på heste 'sprog', især hvis det er lang tid i siden, i rigtigt har trænet...

Uanset om han er frisk eller ej, må han jo stadig ikke stejle op af dig...
    Jeg ville kigge på, hvad du gør inden det sker, hvad kan du gøre for at stoppe det, inden det kommer så langt, så ikke straffe ham for det han gør, men forbyg og ros når dan så gør det rigtige og stoppe adfærden...

• #44   6. feb 2011 Jeg synes nu heller ikke, det er fair at sige, at ÈN fysisk afrettelse som følge af stejleri er mishandling - så er der vist rigtig RIGTIG mange ting, der må indgå under netegnelsen mishandling.

Jeg synes faktisk selv, at jeg er en god og omsorgsfuld hesteejer, der gør alt hvad, der står i min magt for, at mine dyr skal leve et godt, trivelig og trygt liv. Det er måske også noget af grunden til, at det er lykkedes mig at få følsomme trakehenre til at være de blideste, mest omgængelige og lethåndterbare heste samtidig med, at de er uddannet længere end den gennemsnitlige hest.

Jeg synes faktisk, at det er mere "mishandling" at lade en hest være usikker og søge grænser for at finde tryghed over længere tid. Det skaber forvirring og en hest, der vil prøve og prøve at finde grænser og dermed støtte til at forstå, hvad der forventes af den.

Men nå - vi er alle forskellige.....

• #45   6. feb 2011 uj, jeg ville godt nok ALDRIG nogenside acceptere min stejler, hvis den gør vil den blive irrettesat. hvis jeg husker rigtigt, så i følge ryttermærke papirerne, skulle det hvist være tidspunkter hvor hesten udviser farlig adfærd (som at stejle) den skal straffes... siger ikke hesten skal gennemtæves eller noget, men straffes på en eller anden måde

jeg er glad for min er klar over hvad der er tilladt at gøre og hvad der ikke er, min hoppe er 5 år gammel, og folk vil hellere trække hende ind fra fold end de andre "voksne" heste - en fast hånd er vigtig, især når de begynder at gøre ting som at stejle

• #46   6. feb 2011 Synes I er lidt hårde ved mig. Jeg har på intet tidspunkt sagt at han godt må stejle op af mig, og jeg har et meget klart nej signal, for han hopper over hvor gærdet er lavest. Nej hesten er ikke af porcelæn, for hvis jeg behandlede ham som om han var, ville han aldrig gøre hvad jeg bad ham om. Når han gør det hjælper det bare ikke at hive ham ned, for så kaster han sig til siden i stedet. Jeg lader ham aldrig komme for tæt på mit personlige rum, han ved godt han skal holde afstand, men når han bliver sådan er det som om han ikke ser mig, og han vil bare væk. Jeg prøver at være rolig omkring ham hele tiden, for hvis man selv begynder at løbe rundt, hive og flå osv, så bliver han bare mere utryg og tror der er noget farligt, og så bliver det værre.
    Men i dag var han helt rolig, så det kan godt være det bare var en mindre hjerneblødning han har haft de to andre dage.

• #47   6. feb 2011 Nu skriver jeg intet sted om at slå eller banke men helt ærligt den tager ikke skade af at få klar besked.. Så jeg en der stod med en hest der stejlede og hun så ruskede i tovet ja så ville jeg nok grine lidt for mig selv og tænke, den der ber hun selv om. for at ruske i tovet er lige netop noget der gør den rejser sig højere.. som jeg skrev ville jeg svinge tovet foran den og tage luften for så vil hesten få et chok og komme ned i en fart. jeg er værken heste visker eller noget i den stil men logisk tænkning og alm håndtering kan altså gøre rigtig meget ved sådan et problem..

• #48   6. feb 2011 Jeg rusker naturligvis ikke når han har rejst sig, men så snart han lander rusker jeg i tovet så han bakker hurtigt tilbage. Jeg tror bare ikke jeg skal give ham mere at stejle over, hvis han høre et tov i luften, bliver han da nok ikke mere rolig. Han gør det jo fordi han kan høre noget farligt, og vil væk fra det.

• #49   6. feb 2011 Laura: jeg ville prøve at kontakte hende her http://www.hesteforstand.dk/
    Hun er rigtig dygtig og mage sød og hun arbejder ud fra hestens præmisser, dens indlæring og forstand.. hun er uddannet inde for heste adfærd, så intet hestehviskeri eller tvang.. tror hun er lige den der kan hjælpe dig uden at du skal ud i vold og magt..
    Jeg er så ikke enig med de andre.. tror ikke på alt det respekt vrøvl, respekt er noget vi går op i ikke heste, de handler ud fra indstinkter og indlæring.. og man lære ikke hesten noget ved at "sætte sig i respekt" kun ved korrekt træning af adfærd..
    Men nej en hest må selvfølgelig ikke stejle op ad en.. men at iføre den bid og kæde mener jeg ikke er løsningen, der er en grund til at den stejler og den løses ikke med smerte.. bid + kæde kan faktisk gøre stor skade på hesten hvis man rykker af alle kræfter..

• #50   6. feb 2011 Signe: Tak. Det kan jeg bruge til noget. Og er enig med dig i hvad du siger.

• #51   6. feb 2011 Signe: har lige opdaget jeg har haft hende ude før. Så det vil jeg nok prøve igen smiley

• #52   6. feb 2011 Laura: Glad for at du kunne bruge det smiley jeg har i hvert fald været rigtig glad for hendes hjælp da jeg havde en stress hest, fik en helt anden hest.. og har også kun hørt godt fra andre..

• #53   6. feb 2011 Signe: hun hjalp mig med at få min hest til at slappe af under ridning, og har brugt hendes metoder siden til at lære ham at stå stille osv. Tror jeg kontakter hende igen.

Kommentér på:
Stejler

Annonce