Alt for stramme næsebånd {{forumTopicSubject}}
Hvorfor er det nogle vælger at stramme deres næsebånd helt ind?
- og hvorfor overhovedet bruge kæberem?
Jeg selv rider uden, da jeg ikke kan se idéen i at ride med.
- og når hesten smasker under træningen betyder det jo at den har det okay og forstå det signal der bliver givet, det kan man som rytter jo hverken se, fornæmme eller høre, hvis næsebåndet er helt stramt (:
Jeg har også set, mødt og kender mange som spænder det alt for stramt ifl. reglen om to fingre på næseryggen, og kunne godt tænke mig at høre nogle grunde hvorfor man bruger det, hvorfor ikke, hvorfor det er stramt og hvorfor ikke (:
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Ang næseremmen, så er den jo et krav hvis man vil starte dressur, så alene af den grund, vil mange jo være tvunget til at ride med den, uanset om de vil det eller ej.
For stramme næsebånd, skyldes jo nok et forsøg på at "snøre mule sammen" hvis man har en hest med tungefejl eller som render med åben mund (ikke at jeg anbefaler den løsning på sådan et problem)
Tror dog eferhånden at mange er opmærksomme på problemet. Min egen kan slet ikke rides med at stramt næsebånd. Ikke medmindre man nyder 1 tmes "slagsmål" dagligt da.
Han rides endten med kombineret eller alm æsebånd med ca 3 fingre (på højkant) plads mellem næseryg og næsebånd, så det kan vidst ikke siges at være for stramt.
nov 2007
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 361
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
nov 2006
Følger: 134 Følgere: 187 Heste: 5 Svar: 867
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.634
Jeg ser heller ikke det store problem i at ride med næsebånd, jeg synes bare mine heste er pænere uden, og jeg brugte det som en pyntegenstand, for den var så løs som muligt, og så kunne jeg lige så godt tage den af.
nov 2007
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
Derimod kan vi godt blive enige om at en hest der åbner munden eller hakker på biddet antyder stress og i en hvis grad også fejlridning :0)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Egentligt, så er næsebåndet opfundet til at man i gamle dage kunne tage bidet af hesten også binde hesten fast - altså næsebåndet var en "seperat" del af trensen.
Så fandt man ud af at man kunne bruge det til at lukke munden på hesten og man fandt ud af at man kunne sætte en martingal fast i næsebåndet..
Så der er egentligt ikke så meget formål i det, det at det støtter bidet kan jeg ikke se.. Hverken det øverste eller nederste, det er dybt overflødigt og kun til pynt
Derfor bør det også være spændt så man kan få min. to fingre på højkant på hestens næseryg.
Dyrenes beskyttelse beskriver det meget godt:
(link fjernet)
Der findes intet mere frastødende end en hest i vinterpels hvor man kan se hvor tæt næsebåndet sidder da pelsen popper ud til alle sider eller en hest med kandar på hvor der er strammet så meget at huden popper ud.
Jeg undre mig virkelig over hvordan man får dem op igen og hvordan de bliver så stramme? Maja slår med hovedet og stikker det i vejret hvis det bliver for stramt...
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.634
Jeg tror på at hesten begyndet at skumme kraftigt når den går under lod, og derved knækkes det forkerte sted, og ikke kan synke spyttet.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvad med heste der skummer - bare af at have bidet i munden?
Eller heste der slet ikke skummer, men rides meget bag lod?
nov 2004
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 141
nov 2007
Vi har selv en af slagsen. Hun er en belgier på 6 år. Blev kørt til som 3 års, og har de første to år ikke lavet stort andet end at øve sig i at skridte og trave med vogn på. Altså ingen højere grad af samling, ingen pakken sammen, ingen hiven og sliden i munden osv
-men hun skummer voldsomt.
Hun er så osse en hest der tygger, smasker, bakser med tungen osv, særligt når hun er lidt oppe at køre.
Og hun har faktisk "tungeproblemer" selv når hun bare går i grimen;o)
-og det må man så arbejde på, uden at stramme næseremmen yderligere.
At jeg nævner urolig hånd, er jo ikke fordi de problemer altid skyldes en urolig hånd. Det var blot for at påpege at en rolig mund jo kræver en let og rolig hånd (sammen med alt det andet der osse skal fungere)
Charlotte -bidet kan skam hives tværs gennem munden osse med en næserem på. Hvis man ser næseremmen som en mulighed for at lukke munden sammen på hesten, så er man allerede godt igang med at misbruge det
Alt for stramme næsebånd