{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.430 visninger | Oprettet:

Alt for stramme næsebånd {{forumTopicSubject}}

Hvorfor er det nogle vælger at stramme deres næsebånd helt ind?
- og hvorfor overhovedet bruge kæberem?

Jeg selv rider uden, da jeg ikke kan se idéen i at ride med.
- og når hesten smasker under træningen betyder det jo at den har det okay og forstå det signal der bliver givet, det kan man som rytter jo hverken se, fornæmme eller høre, hvis næsebåndet er helt stramt (:

Jeg har også set, mødt og kender mange som spænder det alt for stramt ifl. reglen om to fingre på næseryggen, og kunne godt tænke mig at høre nogle grunde hvorfor man bruger det, hvorfor ikke, hvorfor det er stramt og hvorfor ikke (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alt for stramme næsebånd
  • #1   31. jul 2010 Kæberem? Den har til formål at sikre at trensen ikke kan ryge af... Og kender dog ikke nogen der strammer den så den generer;o)

Ang næseremmen, så er den jo et krav hvis man vil starte dressur, så alene af den grund, vil mange jo være tvunget til at ride med den, uanset om de vil det eller ej.
    For stramme næsebånd, skyldes jo nok et forsøg på at "snøre mule sammen" hvis man har en hest med tungefejl eller som render med åben mund (ikke at jeg anbefaler den løsning på sådan et problem)

Tror dog eferhånden at mange er opmærksomme på problemet. Min egen kan slet ikke rides med at stramt næsebånd. Ikke medmindre man nyder 1 tmes "slagsmål" dagligt da.
    Han rides endten med kombineret eller alm æsebånd med ca 3 fingre (på højkant) plads mellem næseryg og næsebånd, så det kan vidst ikke siges at være for stramt.

• #2   31. jul 2010 Og så mener jeg i øvrigt ikke at smasken er et godt tegn -en hest skal, efter min mening, være "rolig i munden". Altså hverken smaske, tygge e.l.

• #3   31. jul 2010 Vi har simpelthen pillet næseremmene af på vores trenser. Vi kan ikke mærke forskel - om vi rider med eller uden næserem, så derfor pillede vi dem af, så hestene fik mere "frihed". Kæberemmen hænger jo bare og dingler 2-3 centimeter under kæben, så den generer jo ikke hesten. Og lidt hold skal der jo være, så trensen ikke ryger af smiley

• #4   31. jul 2010 Kæberemmen skal altid være løs, så den ikke generer, når hesten bøjer i ganachen :0) Næseremmen bruges for at holde biddet på plads i hestens mund og den skal selvfølgelig spændes så hesten ikke generes af den :0)

• #5   31. jul 2010 jeg synes det er utrolig grimt hvis man ikke rider med næserem eller hvad i nu kalder den. og man skal ride med det til stævner så det er jo næsten alene en grund til næsten alle rider med det. jeg har ikke mødt ret mange der har spændt næsebåndet helt ind. self. er der nogle der gør det, det vil der jo altid være, men ikke så meget at de er generet af det..

• #6   31. jul 2010 fatter heller ikke dem der strammer næseremmen så meget at man ikke kan få så meget som en knappenål ind under. Disse mennesker er dyremishandlere efter min mening. Der skal altid være plads til to fingre under smiley

• #7   31. jul 2010 Michelle: Min smasker når jeg roser ham, og hans glimt i øjet når han smasker viser mig at det ikke er negativt. Han smasker også når jeg står og strigler ham, går tur med ham, og egentlig i alle de ting han nyder.

Jeg ser heller ikke det store problem i at ride med næsebånd, jeg synes bare mine heste er pænere uden, og jeg brugte det som en pyntegenstand, for den var så løs som muligt, og så kunne jeg lige så godt tage den af.

• #8   31. jul 2010 Sascha -min hest smasker da osse af og til... ligesom han gaber og gør andre sære ting når man står og hygger. Men når der rides, ønsker jeg ikke smasken. Der ønsker jeg en "rolig mund" (som self kræver en rolig hånd fra rytterens side)

• #9   31. jul 2010 Michelle og Sascha b- utroligt spændende debat... Mange heste (især dressur) skummer jo også i munden under arbejde. Det kan være fordi hesten 'pisker' spyttet til skum med sin tunge - derved dannes skummet jo af en 'urolig mund' eller efter nogens mening af en stresset hest, hvorimod andre tror på at når hestens halsmuskulatur spændes korrekt (dressurmæssigt, anatomisk korrekt - hvad man nu vil) vil disse muskler trykke på hestens spytkirtler, hvorved skummet dannes... Desideret smasken tror jeg ikke nødvendigvis er stresrelateret, selvom det, som skrevet, kan være konsekvens af en rytters inkompetence :0) Det er nok svært at blive enige om..

Derimod kan vi godt blive enige om at en hest der åbner munden eller hakker på biddet antyder stress og i en hvis grad også fejlridning :0)

• #10   31. jul 2010
    Egentligt, så er næsebåndet opfundet til at man i gamle dage kunne tage bidet af hesten også binde hesten fast - altså næsebåndet var en "seperat" del af trensen.

Så fandt man ud af at man kunne bruge det til at lukke munden på hesten og man fandt ud af at man kunne sætte en martingal fast i næsebåndet..

Så der er egentligt ikke så meget formål i det, det at det støtter bidet kan jeg ikke se.. Hverken det øverste eller nederste, det er dybt overflødigt og kun til pynt smiley
    Derfor bør det også være spændt så man kan få min. to fingre på højkant på hestens næseryg.

Dyrenes beskyttelse beskriver det meget godt:
    (link fjernet)

Der findes intet mere frastødende end en hest i vinterpels hvor man kan se hvor tæt næsebåndet sidder da pelsen popper ud til alle sider eller en hest med kandar på hvor der er strammet så meget at huden popper ud.
    Jeg undre mig virkelig over hvordan man får dem op igen og hvordan de bliver så stramme? Maja slår med hovedet og stikker det i vejret hvis det bliver for stramt...

• #11   31. jul 2010 Michelle: Jeg bruger ikke bidet, jeg har en meget meget let kontakt, men for at styre ham rundt på banen er det tøjlen på halsen, og ellers min vægt, så det kan ikke komme af en urolig hånd.

Jeg tror på at hesten begyndet at skumme kraftigt når den går under lod, og derved knækkes det forkerte sted, og ikke kan synke spyttet.

• #12   31. jul 2010
    Hvad med heste der skummer - bare af at have bidet i munden? smiley
    Eller heste der slet ikke skummer, men rides meget bag lod?

• #13   2. aug 2010 Alt udstyr kan bruges forkert, om det er en næserem en gjord eller et bandager med ting og sager i, ja så vil der altid være ryttere som ikke kan admistrere at bruge disse ting hensigtmæssigt korrekt på deres heste.. Tror heller ikke at dem der opfandt sporrer og pisk havde til hensigt at de skulle bruges til at tæve løs på hesten, men det er der også nogen der gør..Men igen som alle de andre ting et hjælpemiddel der gør det nemmere for hest og rytter at samarbejde under de bedste forhold.. Næseremmen er jo opfundet for netop at kunne være blødere ved hestens mund. Ja den skal holde munden lukket( men ikke overdrevet strammet) for at når du bruger bid til ridning så bliver det siddende korrekt placeret i hestens mund og den ikke kan åbne munden og biddet stikker igennem munden. Det lyder måske voldsomt, men ved ikke lige hvordan jeg ellers skal forklare det. Prøv at tænk på alle de stakkels rideskole heste der tripper rundt. Hvis de små børn der rider dem bare kunne sidde og flå biddet rundt i munden på dem hvordan ville de så ikke se ud i mulen? Så er der en bid ring ja, men jeg har sgu også set dem havne inde i munden på heste fordi folk igen ikke har et klap begrab om hva de laver og netop skal ride uden næserem, og panikken opstår fordi hesten bliver skræmt eller andet.. Alt udstyr er udviklet til at hjælpe os med at gøre det nemmere for hest og rytter, mest rytter. Men ALT udstyr kan og vil bliver brugt forkert så længe der er mennesker der rider..

• #14   7. sep 2010 Tja -jeg må altså lige stemme i med Maja her (det skulle jo ske før eller siden *G*). Jeg kan komme i tanker om MANGE heste der skummer kraftigt uanset om de går bag lod eller ej.

Vi har selv en af slagsen. Hun er en belgier på 6 år. Blev kørt til som 3 års, og har de første to år ikke lavet stort andet end at øve sig i at skridte og trave med vogn på. Altså ingen højere grad af samling, ingen pakken sammen, ingen hiven og sliden i munden osv
    -men hun skummer voldsomt.

Hun er så osse en hest der tygger, smasker, bakser med tungen osv, særligt når hun er lidt oppe at køre.
    Og hun har faktisk "tungeproblemer" selv når hun bare går i grimen;o)
    -og det må man så arbejde på, uden at stramme næseremmen yderligere.

At jeg nævner urolig hånd, er jo ikke fordi de problemer altid skyldes en urolig hånd. Det var blot for at påpege at en rolig mund jo kræver en let og rolig hånd (sammen med alt det andet der osse skal fungere)

Charlotte -bidet kan skam hives tværs gennem munden osse med en næserem på. Hvis man ser næseremmen som en mulighed for at lukke munden sammen på hesten, så er man allerede godt igang med at misbruge det

Kommentér på:
Alt for stramme næsebånd

Annonce