{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest stejler
  • #1   18. jul 2010 ride frem når hun mærker at den vil stejle

• #2   18. jul 2010 Så går man tilbage i tilridningen. Ungheste stejler ofte, hvis man presser dem hurtigere end de er klar til.
    Min begyndte at stejle i skoven, så jeg har droppet skovtur i en periode og er gået tilbage til at trække ture i skoven og ride på bane indtil han igen er klar til at prøve skovtur.

• #3   18. jul 2010 At stejle, er en af de voldsomste former for konfliktadfærd. Når hesten stejler, er det som regel fordi der er noget galt. Det kan være en fysisk smerte i dens krop, fra dårlig tilpasset sadel, tandspidser, overspændte muskler o.s.v. Det kan også være psykisk ”overbelastning”, grundet: forvirring, for meget pres o.s.v.
    Det kan selvfølgelig også være tillært adfærd, hvis man gang på gang har haft episoder hvor den stejler.

Jeg ville få hesten undersøgt fysisk og hvis der ikk er noget ville jeg som Signe skriver, gå skridtet tilbage og om igen.
    Ikke noget med at klaske æg i hovedet, el klappe den en med pisken, som nogen anbefaler. Min dreng havde det som tillært adfærd da jeg fik ham, grundet for meget pres. Idag har vi arbejdet det væk, stille og roligt.
    Min hoppe gjorde det også da jeg købte hende, de havde redet på hende uden hun havde muskler til det og sadlen passede ikke, så hun var meget øm. Idag gør hun det aldrig.

Husk at hesten ikke er hverken dum, fræk, stædig osv. Årsagen findes nu nok. Håber i får styr på det.

• #4   18. jul 2010 Tildels enig med Signe B. Det kan være fordi den unge ikke forstår hvad der forlanges af den og det går for hurtigt frem.

Anett har også ret, det kan også være fordi der er noget der gør ondt.

Prøv at går tilbage i træningen og se om det evt hjælper.
    Tjek den igennem om der er nogen steder den spænder.

• #5   18. jul 2010 Har et godt gammel trick som virker og det er ikke noget som gør ondt.
    Ta et æg, direkte fra bakken, ha det i lommen og ligeså snart den går i vejret skal man "smadre" ægget oppe mellem ørerne på den.
    Så tror hesten den er gået mod loftet og bløder, og det har virket på et par stykker jeg har redet som var nogle bøller smiley Det syntes de jo ikke er ubehageligt. Ellers kan man enten dreje den til højre eller venstre lige idét man kan mærke den skal til at lave numre.

• #6   18. jul 2010 ægget er en dum idé . Hesten ''fejler'' noget et eller andet sted, så ja, gå tilbage og få den tjekket.

• #7   18. jul 2010 Charlotte: Tvivler på der er nogen der har lyst til at bruge den form for psykisk vold mod sin hest i dag!!!

• #8   18. jul 2010 Vil helt klart ikke råde digl til at bruge den med ægget el den med pisken mellem ørene, det kan opfordre nogle heste til at eksplodere endnu mere og blive en rigtig farlig situation.
    Syntes heller ikke det etiske i det er i orden, syntes det er respektløst overfor hesten.
    Tænk hvis der var nogle der smed æg efter os hvis vi ikke havde lært hvad vi skulle, var forvirrede, el ikke gik korrekt fordi vi havde ondt.

• #9   18. jul 2010 Først ville jeg få den tjekket i hoved og røv at den ikke har ondt. Dernæst ville jeg give den 1 måned fri og prøve at bagyndre helt forfra, lade være med at forvent noget som helst af den.
    Hvis den begynder at stejle skal du fortælle den det er forkert når den gør det, men ikke efter. smiley

• #10   18. jul 2010 Den fik ordnet tænder inden den kom i tilridning! Hun er lidt hissig anlagt fra sin mor.

• #11   18. jul 2010 Psykisk vold.. Det er jo ikke noget der gør ondt på hesten altså! Dem jeg har redet er blevet tjekket i hoved og røv, og fejlede intet, det var kun pjat, og fik det trick af en som faktisk har levet af at tage sig af ungheste de sidste 30 år. Sku ikke nogen der har taget skade af det.

• #12   18. jul 2010 Charlotte, men det er ikke noget den tager skade af, men vil bare ikke mene det er vejen frem for en unghest.

Af hun er hidsig, er ikke nogen god grund til at hun stejler, vil stadigt mene at det enten er fordi hun har ondt, eller fordi hun ikke forstår hvad der forventes af hende.
    Når en unghest bliver stresset prøver den at flygte, det ligger til dens natur, det er vores opgave at få den til at forstå hvad der forventes af den.

• #13   18. jul 2010 Havde ikke lige læst at "hende der tilrider", troede den var lidt mere uddannet..

• #14   18. jul 2010 charlotte: psykisk vold kan gøre lige så ondt som fysisk vold. Heste er også levende dyr, med både hjerte og hjerne.

• #15   18. jul 2010 Mener ikke det er nogen form for vold man udøver....

• #16   18. jul 2010 hvordan vil du have det med at få smidt æg i hovedet når du dummede dig, fordi du var forvirret eller havde smerter? Du skal nok se, at skete det gentagne gange, vil din selvtillid synke .

• #17   18. jul 2010 Ej... den med ægget er sgu langt ude. Ikke ligefrem en venlig måde at træne sin hest på.

Som Signe B siger: Måske skulle i tage den et par niveauer ned i træningen? Når den får en sejr i nogle øvelser den er god til, så får den selvtillid og bliver hurtigt klar til mere uddannelse smiley

• #18   18. jul 2010 Dem der har haft med heste at gøre i 30 år er måske også dem der tror at hesten bare er dum, fræk og stædig. Heste pjatter ikke bare, de reagerer på det de bliver udsat for. Hesten hjerne kan ikke tænke at nu tager jeg dælme røven på hende smiley

• #19   20. jul 2010 nogle heste stejler også fordi de føler sig pressede. fx hvis du ligger benet til dem, er det ikke sikkert de ved hvad de skal gøre, og den eneste måde de føler de kan fortæller dig at den ikke forstår hvad det er man vil have den til er at stejle.

jeg kender en unghest som ikke vil have nogen på jorden holder den i tøjlerne når man stiger op, men finder sig i alt andet. Jeg tror bare det er fordi hesten forsøger at sætte en grænse.

Kommentér på:
Unghest stejler

Annonce