{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

Unghest der stejler {{forumTopicSubject}}

Hej alle.. Nu ved jeg godt at de fleste ungheste er problemfri, men min søsters unghest stejler.. Ikke hele tiden, men hver gang den skal trænes eller den er i wn ny situation.. Ikke fordi at hun er bange, men det virker lidt som noget hun bare gør hvis hun er uenig i proceduren eller skal være på tværs:-D Hun er 2 år nu og er egentlig en rigtig fin hest med alt og tager de fleste ting med oprejst pande.. Er der nogen der har nogen ideer til hvordan man kan vænne hende af med denne dårlige vane..???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest der stejler
  • #1   18. okt 2013 Mener " ikke problemfri" smiley

• #2   18. okt 2013 For den lov til at slippe når den stejler?

• #5   18. okt 2013
    Du kan ikke beskrive lidt nærmere i hvilke situationer hesten stejler, altså hvad udløser det? :o)

• #6   18. okt 2013 Indtil videre bliver der mest trænet longering og udstyr.. Hun klare det hele rigtig fint, men lige pludselig springer en bombe og hun er helt vild.. Hun har hverken hovedtøj eller noget på imens.. Når hun så stejler holder vi fast og siger et hårdt " NEJ".. Men det er ligesom om at efter 5-10 min er hendes tålmodighed brugt. Op og så gider ikk mere.. Hun bliver rost når hun gør det rigtigt.. Men er også bare bange for at det er noget som hun tager mwd videre når ridningen begynder..

• #7   18. okt 2013 Hun er kun 2? Så er det måske derfor hendes tålmodighed er opbrugt på 10min smiley

• #8   18. okt 2013 Ja.. Men hvordan er den bedste måde at "afrette" hende på når hun så gør det?

• #9   18. okt 2013 lad hesten være hest.. hun er kun 2.. så nøjes med at træne hende minimalt.. desuden er en hest i form et HELVEDE at tilride.. smiley det er dem der laver al balladen.. smiley

• #10   18. okt 2013 2 1/2 smiley Selvom hun ikke et ældre mener jwg stadig ikke at hendes reaktionen skal være at stejle.. Måske tager jwg fejl..??

• #12   18. okt 2013 Lyder for mig somom hun mentalt ikke er parat. Synes i skal starte med at lave lidt Horsemanship på hende istedet. Lære hende at i omgåed hende og går ture med hende osv. Men al den anden træning ville jeg nok ikke gå igang med før hun er 3.

Jeg er kun lige gået igang med min for en månede siden da han var 3 år og 3 mdr.
    Og han er mentalt klar og elsker bare at vi laver noget.

• #13   18. okt 2013 Syntes i jeg helt skal lade hende være.. Vi træner hende ca 1 gang om ugen og lidt forskeligt hver gang.. Lidt udstyr den ene gang og så lidt longe og pressenning og pqraplyer osv,

• #14   19. okt 2013 Der er ikke nogen der anklager dig. Vi kommer blot med bud da du spørger.

• #16   19. okt 2013 Årh min mobil drillede så læste self forkert. Sorry.

Synes ikke i skal lade helt vær men bare tag den med ro og i hendes tempo.

• #17   19. okt 2013 Er jeg total fra den?

Min to års træner jeg hver-hveranden dag og tit i en time eller 2

• #18   19. okt 2013 Men jeg tror i presser hende min Osie var også et helvede han stejlede, bed, sparkede og bukkede konstant

så droppede jeg longe, krav og alt det der og lavede noget horsemanship i en mrds tid og siden da har han stolet mere på mig og kun gjort den slags ting når jeg ikek er i god humør

• #19   19. okt 2013 Kallie. Hvordan træner du den?

Min 3 års trænes kun 15-20 min i longe og skridt og trav i den tid.

Normalt sir man det bedste er at lade heste vokse til den er 3 og så lade den stå på sommergræs for så at gå igang derefter.

Der er sikkert mange råd men det var det jeg lærte hos Hasse Hofmann i sin tid.

• #21   19. okt 2013 Kailie, der er intet problem i at træne 2 års så tit som du gør, rolig :). Så længe det bliver gjort med måde, og ikke er krævende træning. Men bare det at de er i hænder og opdrages er jo træning.

Dog vil jég give andre ret i, st det ikke lyder som om hun er mentalt klar. Giv hende lidt ferie også start op med noget mindre krævende som heller ikke tager så lang tid.

• #23   19. okt 2013 Senere i træningen hvis den evt. Bliver ved med rytter, når den engang skal tilrides, så tag et råt æg og idet den stejler så når den er højest, så klask ægget ud i toppen af dens hoved.
    Det gør ikke ondt på hesten, men den vil med det samme stå stille, da den tror den har slået hul i hovedet. ( virker dog ikke på alle heste)
    Held og lykke

• #24   19. okt 2013 Min pony er 3 et halv nu, han reagerer ved at springe frem i luften, når der sker ting han ikke kan håndterer - han er nervøs, men der er rigtig mange som siger til mig at han bare skal lære det og så bare holdes fast.. Men jeg har haft én problem unghest, og jeg gør det ikke igen, så jeg lytter til min hest.. Han er stresset i enhver situation jeg ikke står lige foran ham, så derfor sætter jeg mig ikke op på ham..
    Lyt til din hest - ungheste siger fra, oftest ikke på grund af smerte men på grund af manglende overskud .. Hvis i virkelig vil træne den op nu, så synes jeg at i skal tage en håndfuld godbidder med, og så gøre træningen til sjov eller gå en tur med den smiley smiley

• #25   19. okt 2013 Det er ikke unormalt at en unghest stejler, hvis den bliver frustreret. Gjorde min også. De har jo ikke noget verbalt sprog, så se det som hesten måde at fortælle dig noget i stedet for kun uønsket adfærd.
    Så er det dit job som hesteejer at prøve at tolke hvad hesten siger og vurdere om du kan fjerne det der frustrerer din hest. Som de andre siger, kan det meget vel være at den føler sig presset og ikke kan rumme træningen i sit lille unghestehoved smiley

Min stejlede hvis han, når vi gik tur og kom forbi andre heste, specielt heste der løb på en fold reagerede han på.. Det løste jeg i samråd med min træner. Vi gik tilbage til basics, og gik meget meget korte ture. 100 meter første dag, lidt længere næste gang osv. Humlen var at jeg aldrig skulle gå længere end han kunne rumme det. Og hvis vi alligevel endte i en situation, hvis han stejlede, så skulle jeg give et nøk i kapunen (foretrækker kapsun til unge heste, de er stærkere end en grime, og så undgår man at komme til at hakke hesten i munden) og bakke ham (man skal dog som sagt prøve at undgå at komme i den situation). Den metode løste min hests stejlen på 2 uger, hvor jeg gik med ham hver anden dag. Det er nu 3 år siden og han har aldrig stejlet siden smiley
    Min var dog 3 1/2 år gammel der. Han fik fri fra han var 2 1/2, hvor han var til kåring, til han blev 3 1/2.

• #26   19. okt 2013 Ov glemte helt at sige at jeg klikkertrænede min. Så jeg begyndte at klikke og rose ham for noget så basalt som at gå 20 meter pænt. Man behøver ikke bruge klikker eller godbidder, men man skal huske at rose ungheste til skyerne for selv små ting, da små ting kan have stor betydning for en ung hest som endnu ikke ved hvad der er rigtigt og forkert.

• #27   19. okt 2013 Hun bliver jo kun ca trænet 1 gang om ugen og det er jo ikke mete end 15-20 min ad gangen.. Resten af tiden er hun jo "bare" hest hehe.. Og der sker jo lidt forskelligt men tror jeg vil sige til min søster at hun skal have 1 mdr eller 2 fri.. Med hygge ture kun.. Tak for hjælpen.,:-D

Kommentér på:
Unghest der stejler

Annonce