{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest stejler
  • #1   12. apr 2010 det var da mærkeligt?, er det noget nyt for hende?

• #2   12. apr 2010 Hvad gør du før under og efter hun stejler?

• #3   12. apr 2010 Har hun grime eller trense på når det sker?

• #4   12. apr 2010 Jeg havde det samme problem med min, da den var så ung, og jeg gjode simhelhen det, at jeg træk tilbage i tovet, så han var ved at falde, og han har aldrig gjort det siden smiley .

det er måske lidt hårdt, men en hest, skal bare vide hvem der bestemmer ..

• #5   12. apr 2010
    Signal forvirring evt.?

• #6   12. apr 2010 Jeg har bare den indstilling, at en hest skal vide hvem der bestemmer!
    Men du skal jo heller ikke vælte den bagover ? Du skal bare bakke med hesten når det sker..

Men jeg har kun oplevet gode ting med at vise hesten, at den ikke bestemmer..
    Du kan komme voldstomt til skade hvis den begynder at tro, at den er lederen overfor dig.

Men er selvfølgelig forskelligt..

• #7   12. apr 2010 Du kan godt vise hvem der bestemmer uden at være ond.. En god leder er ikke ond, men retfærdig

• #8   12. apr 2010 det har heller intet med at være ond at gøre.. Men det er et stort dyr! Og det er ikke lavet af glas.. Jeg har ikke sagt at man skal slå hesten, men man er nogle gange nødt til at være hård..,

Og så kan i sige hvad i vil, med at man er mishandler og jeg ved ikke hvad..

Men det er altså store dyt man har med at gøre hver dag !og de skal ikke tage magten..

• #9   12. apr 2010 Når hun feks går ude og jeg vil trække med hende (hun har grime på), tager jeg fat i grimen og vil til at gå, ligger hun ørerne tilbage og begynder hun at rejse sig, jeg hiver ned i grimen.
    Jeg han ikke fordrage når heste stejler og bliver bange.... smiley

• #10   12. apr 2010
    Ved hun overhovedet hvad du vil have hende til? smiley

• #11   12. apr 2010 Hun er vant til at være i hænder, jeg nusser og strigler hende hverdag, men trækkes med vil hun bare ikke.

• #12   12. apr 2010 Malene & Lovada < - Så fordi det er et stort dyr skal man være ond?

Ej come-on.. Det er da absolut ikke nødvendigt..

Jeg har selv unghest, og jeg har skulle læpre voksne køer der aldrig har haft en grime på at gå pænt, og det kan gøres UDEN at være ond, og jeg skal hilse at sige at en voksen ko bestemt ikke er let eller medgørlig smiley

Og jeg har IKKE sagt noget om mishandling :S Der er langt fra bare at være ond til at mishandle den, så drop det!

Nej de skal ikek tage magten, derfor skal man stoppe dem før de gør det.. Som en god leder ville gøre

Susanne J - Kan du trække hende i et træktov?

• #13   12. apr 2010 Hun vil heller ikke trækkes i tov, så stopper hun.

• #14   12. apr 2010
    Hvis den ikke har været vant til at være i hænder, tror jeg den fatter bjælle af hvad du vil have den til.
    Dvs. den ved ikke hvad den skal gøre for at slippe for presset der kommer når du trækker i grimen, det løser den så ved at stejle.

• #15   12. apr 2010 Altså selvfølgelig skal hesten ikke vælte! Men den skal vide, at den ikke er rart når han gør sådan noget, og selvfølgelig rose den helt vildt når den gør noget godt ..

Du kan evt også tage en gulerød, og lokke den til at gå, hvis du forstår = smiley

• #16   12. apr 2010 når jeg har grime og tov på hende og vil trække med hende, tror jeg hun bliver forvirret og usikker, selvom jeg siger kom så og hiver i tovet.
    Også stejler hun......

• #17   12. apr 2010 Jeg ville aldrig i mit liv trække en stejlehest i grimen. Den har da fattet at du ikke kan holde den når den går i vejret.

Trækketov på og så en masse tålmodighed. Lig konstant tryk i grimen til den tager et skridt, så slip tryk og ros. Hvis den fortsætter så sørger du får at tovet er slapt, hvis den stopper igen, så ligger du igen tryk, indtil den reagere.

En hest skal lære at reagere på at nogen hiver i den, da det ikke er naturligt. Og det gøres bedst ved at belønne med fjernelse af det ubehagelige ved korrekt reaktion.

Det er vigtigt du ikke hiver og flår eller nykker i den eller sådan noget. Bare stil dig med hele vægten i tovet, og lad den trække los indtil den reagere rigtigt. Bakker den så følger du bare med, men med samme pres på grimen.

• #18   12. apr 2010 er altså lidt enig med Malene & Lovada, det er store dyr, og det kan nemt blive farligt hvis de tager magten fra en, og nu er de jo ikke lavet a glas... Man skal selvfølgelig ikke tæve dem eller volde dem skade, men ex. hvis en hest stejler/ prøve på det mens jeg sider på den, ja så får den altså en mellem ørene med pisken, eller en i måsen..
    Men et råd, til at den stejler når du forsøger at gå med den, kunne vare at tage en lille pisk med, og når hun så stopper så be hende gå frem igen, venligt men bestemt, og når hun så gør det, så ros og en godbid smiley

• #19   12. apr 2010 Kunne ikke have sagt det bedre selv, Tinne! (:

• #20   12. apr 2010 Tak for alle svarerne, jeg må prøve mig frem.

• #21   12. apr 2010 Team Stengade: Når jeg siger man ikke skal hive, mener jeg man ikke skal stå og rykke til, slippe, rykke til, slippe osv.

Du skal stille dig foran ham og så ligger du bare alt din vægt i. Han vil højst sandsynligt reagere ved at løfte hovedet op og trække kontra. Her holder du så bare presset, lige meget hvad han gør, med mindre han tager selv det mindste skridt fremad, så slipper du og roser.

Det kan også trænes på staldgangen, hvor du ligger vægt nedad i grimen, til han reagere korrekt ved at sænke hovedet.

Hvis du føler dig nødsaget til at "skubbe" ham til siden, ud af balance, så bør du have en med der kan holde trykket i grimen for dig, for ellers lære han aldrig at han slipper for ubehaget ved at gå fremad.

• #22   12. apr 2010 Hmm, ja men mener stadig det er bedst at lære ham at gå fremad, selvfølgelig kan du godt bruge det i starten, men stadig efter samme princip, og ville meget hurtigt arbejde mig frem foran hesten.

• #23   12. apr 2010 For mig lyder det "bare" til at være mangel på håndtering... det ville et føl også typisk gøre hvis det skulle trækkes de første gange.

Jeg tror måske bare problemet med din, er at den har fundet ud af det hjælper. Et føl er dog trods alt lettere at håndtere.

Så min mening er: træn med den... evt. med en gulerod for at få den til at gå osv. Vil den ikke trækkes, får den jo heller aldrig lært at stå bundet osv.

Kommentér på:
Unghest stejler

Annonce