{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at ride hesten 'lang'
  • #1   15. jul 2010 altså det at ride hesten lang handler om at få hesten til at strække sig fremad i halsen, så det linament der løber langs torntappene bliver hevet frem og derved rejser ryggen.... Det lyder nemt, men det er de færreste der kan finde ud af det, da folk nemlig tror det bare gælder om at få hesten til at sænke hovedet/støvsuger ridning. smiley Håber det var svar nok. Ellers må jeg prøve igen ;D

• #2   15. jul 2010 hmm. skal man gøre noget bedstemt? smiley er det kun 'dressur-heste' som gør det smiley ?

• #3   15. jul 2010 Når jeg rider min hest "lang" som man kalder det, så betydet det at jeg lægger ham dybt for til. Nakken er derfor ikke hævet, næseryggen er lidt foran lod og hesten slappen af i hele overlinjen. Hele kunsten med det her er at man kan lægge sin hest dybt for til uden den mister bagparten, altså skal den fortsætte med at bruge sig korrekt og slappe af i hele overlinjen (ryggen). Personligt synes jeg det er den bedste måde man kan opvarme sin hest på og jeg gør det hver dag. smiley

• #4   15. jul 2010 org mærkeligt d:

• #5   15. jul 2010 Som Natacha skriver, så handler det ikke om at få mulen helt ned i sandet, men at hesten går i balance og er afslappet.
    Nej det er bestemt ikke kun dressurheste. Alle ryttere (næsten) bruger det, både spring og dressur. smiley

• #6   15. jul 2010 sejt [: skal man bare stadig have tøjlekontakt og arbejde med hesten, men hesten skal bare have 'lang' hals og slappe af?

Det kræver arbejde d:

• #7   15. jul 2010 Ja man skal stadig have tøjlekontakt og man skal stadig kunne lave sidebevægelser og hvad man nu ellers laver med sin hest. Man kan tit se om man gør det rigtig hvis der kommer en "pølse" frem i den øverste del af halsen, altså musklen. Det her med at gøre hesten lang styrker også hele overlinjen og gør at den sætter nogle muskler som man får brug for senere hen når man begynder at tage den lidt mere op foran for så er den stærk nok til det. smiley

• #8   15. jul 2010 Tak ;D

• #9   16. jul 2010 Det var så lidt. smiley

• #10   16. jul 2010 hvad gavner det?

• #11   16. jul 2010 cool d:

• #12   16. jul 2010 (link fjernet) 12:50:25

Det her er sådan jeg rider min pony lang.
    Hun får lov til at komme lidt bag lod, så lader jeg hende søge godt frem ad, og derefter giver jeg hende den støtte hun har behov for.

På den måde får hun mere power bagfra : )

• #13   16. jul 2010 Nu er der mange måder at gøre det på.. nogle vil have hesten foran lod, nogle bagved.. nogle lader hesten selv strække sig, andre piller/pladsere hoved med tøjlen osv.. men det der gælder alle metoder er vel at hesten skal gå til "bidet" (hvordan man end normalt mener den er det) men bare strække sig mere i hele kroppen så samlingen ikke er så høj..
    Jeg mener at det er sådan unghest skal rides og sådan man bedst varmer op/køler ned..
    I min verden foregår det så altid foran lod og ved at lade hesten selv strække sig uden at rytteren påvirker hoveds pladsering..

• #14   16. jul 2010 Min bedste måde at tjekke om hesten accepterer biddet er at give tøjle hhv. samle op, og her skal hesten acceptere begge dele og strække uden at hugge i tøjlen eller lægge sig tungere.

• #15   16. jul 2010 Anne, hvis du ikke har redet din hest lang før, så synes jeg, det er meget vigtigt at du ved, at når du gør det skal bøjningen i halsen komme bag fra - altså fra hesten bagpart og fra mit sæde og schenkler. Med det mener jeg at du kan ikke lægge hesten dyb eller i hele taget bøj den med tøjlen. Hvis bøjningen ikke kommer bag fra vil din hest slå fra så snart du giver efter og giver den lidt tøjle. Det er i meningen at når du giver din hest lidt tøjle, så skal hesten søge frem og ligge sig på ny på tøjle, således du igen har forbindelse til hestens mund.

Det skal lige siges at hvis din hest ikke har prøvet det før kan det tage lang tid før den finder ud af hvad det går ud på. Efter min mening er den bedst metode at lære hesten det ved at lave nedsidning og simpelthen ride med for lange tøjler og så lave små tempo skift (ikke øgninger) og skridt/ trav overgange, små volter og skifte volte mange gange. Det skal lige siges at det kan være rigtig svært at lave nedsidning og ride med lange tøjler, det kræver meget af maven og din egen balance, men det er god træning smiley

God fornøjelse smiley

• #16   16. jul 2010 mange tak smiley det hjalp du sagde det smiley

Kommentér på:
at ride hesten 'lang'

Annonce