1.508 visninger
|
Oprettet:
At ride hesten i holdning {{forumTopicSubject}}
Efter al den snak om bag lod, Rollkür og LDR, tænkte jeg at det var en god anledning til at oprette et emne omkring hestens holdning og træningsmetoder dertil.
Hvordan er DIN metode, til at ride hesten i holdning?
Du behøver ikke at forklare Andreas' eller Anky's, men DIN EGEN metode som du bruger når du skal ride hesten i holdning.
Syntes det kunne være utrolig spændende at se, hvordan andre gjorde det.
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.606
Så snart han går frem løsner jeg kontakten til hans mund, sådan så han har plads til at søge fremad.
Når han så er i trav og går godt frem, så rører jeg slet ikke på tøjlen. Hvis han er nok fremme for mig, så søger han selv frem mod hånden og ned.
Det er den måde jeg rider min unghest i holdning på, og det virker utrooligt godt på ham Tager man i tøjlerne for at få ham på plads bliver han utroligt urolig på hovedet, meget overdrevent, og stiver sig i nakken.
Så, vejen frem med min, er rolig, rolig hånd og fremdrift :o)
aug 2007
Følger: 103 Følgere: 120 Heste: 2 Emner: 664 Svar: 3.105
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.194
Jeg samler hesten ved at ride godt frem, og få bagparten med, evt ved hjælp af en dressurpisk.
sep 2008
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
Altså, den skal sætte sig på bagparten, komme op i ryggen og derved finder hovedet sig til rette. Jeg øver denne form for samling ved at få hjælp fra pisken
nov 2008
Følger: 127 Følgere: 122 Heste: 6 Emner: 246 Svar: 2.054
okt 2008
- Fordi vi ikke gør som dig?.. My way or the highway, right?
okt 2008
- Tænkte jeg nok med den måde du havde uformet dit indlæg på ;o)
okt 2008
- Lige nøjagtig! - Jeg bliver ligeledes ofte rost for min skarpsindighed, og min evne som menneskekender!
Når nu du er den næste Adolf Hitler, så bør du gøre som en diktator gør bedst; spred dit budskab!
Lav din helt egen tråd, og forklar alle herinde hvordan man på bedst mulige måde rider sin hest i holdning!
Forklar dem hvordan den eneste rigtige måde er! Eller, endnu bedre... Red alle hestene i Danmark og kom ud med hvor forkert det er at ride sin hest i holdning!
okt 2008
- Ej, jeg tager gas på dig.. Jeg vil give dig ret i at nogle har en underlig måde at gøre det på, men langt fra alle!
Hvem er det helt præcist du henvender dig til i denne tråd mht. bizar måde? :o)
sep 2008
okt 2008
- Det har jeg ikke set, holder mig fra de debatter, da jeg har en mening folk herinde ofte går amok over
sep 2008
okt 2008
- Jeg gider sgu' ikke mere, forf folk herinde er så skide kloge at de kunne undvære deres hoveder - de mener kun at deres mening gælder, og alt andet er grov dyremishandling.. -.-'
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Rider ikke hesten i holdning, jeg samler den og derfra kommer holdningen. For at hjælpe med at samle den, skal den være på bagparten først og når hesten kommer dette vil hovedet selv komme ned.
Efter opvarmningen ( som er den vigtige del for mig ang. at samle ) så sætter jeg mig ned i nedsidning, laver lidt halve parader, overgange, volter, slangegange mm. også søger hun selv ned.
ALDRIG i livet om jeg vil pille hende ned, nykke eller noget andet - hun bliver for det første mobset over det og stiv, for det andet så skal samling/holdning komme fordi bagparten er med.
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Gud ja, jeg havde sku da glemt lige selv at skrive hvordan jeg gjorde det xD
Hvis det er en hest der skal lære holdning, bruger jeg meget det med at drive den frem. Jeg driver en masse, men sørger alligevel for at den ikke slår over i trav. Så plejer hesten som regel selv at gå i en forholdsvis naturlig holdning. Hvis der ingen reaktion er, øver jeg en masse løsgørende arbejde som volter, slangegange og så igen forsøger mig. Jeg undgår så vidt mulig at tage tøjlen, men jeg har stadig kontakt i munden. Jeg benytter mig også nogle gange af at "lege med tøjlen", imens der bliver drevet frem i sædet med fokus på at få bagparten med.
Hvis det er en hest der allerede har lært det, lægger jeg altid ud med at klemme med benene og mærker hurtigt bagefter at den giver efter ï munden og afrunder pænt i halsen. Jeg er meget obs på ikke at ride under lod, og er en af de ryttere der hellere ser den være lidt for lang end for "spændt sammen".
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Skal jeg stille den evt. i hjørnerne eller på volten er det min udv. tøjle der kontrollere hvor meget hun skal bøjes, samt at skulderen ikke falder ud. Taber hun sporet, og ikke reagerer for udvendige tøjle, bruger jeg inv. tøjle til at få hende på plads igen.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
For mig er det vigtigst at hesten er afslappet og reagere for signalerne.. når den er det så sørge jeg for at den går lige og halsen er lige på kroppen..
Så beder jeg den efterhånden om at træde mere ind under sig med bagbenene, hvorved den ligger mere vægt bagud, løfter forpart og hals og hoved falder ind på plads..
Når den når dertil har jeg en let kontakt på tøjlen (så jeg lige kan mærke hesten) og jeg bruger aldrig tøjlen til at pladsere hestens hoved, da dette kun bukker nakken og skaber en falsk holdning..
Antihero: Jeg er enig med dig.. må jeg være med i din kult
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.252
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
Og jeg vil også starte med at give jer ret: der er nogen som ret hurtigt går amok over vores forskellige måder at gøre tingene på - vi har vel alle sammen lært en forskellig måde at ride heste i holdning?
Men ved vi ikk alle sammen at holdning ikk er når hesten knækker nakken men når den kommer ind under sig med bagdelen og bøjer ryggen og derefter bøjer den selv hele halsen og nakken og nærmest er bøjet som en banan??
Men jeg har en dejlig 10års vallak og ham træner jeg det fra jorden først - så gør han det sgu næsten selv fra ryggen...skide smart
men jo, fremaddrift fremfor tøjler, pisk og diverse sinsyge redskaber og jeg vil også lige sige jeg intet har i mod pisk, hvis man kan bruge den korrekt og ikke som straf!!!!
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
At ride hesten i holdning