11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Holdning vs. øvelser {{forumTopicSubject}}
Da dette emne skabte debat i en anden gruppe tænkte jeg at det kunne være det også kan her - altid godt med massere af indput og noget at tænke over!
Skridtede af på ridebanen igår efter en tur på Maja og når jeg så er på banen så kan jeg virkelig ikke lade være med at samle tøjlerne og lave lidt "sjov".
Så hyggede lidt rundt med lidt øvelser, hvilket jeg blev overrasket over at Maja kunne - jeg ved hun kan dem, men troede ikke hun kunne dem så godt efter så lang pause fra noget der ligner dressur, men øvelsesstærk må man sige hun er.
Men til sagen.
Schenkelvininger i skridt og trav, fra midterlinjen og ud og fra hovslaget og ind sad på rygraden, endnu mere gjorde galopanspring fra trav og i skridt var det bare WOW, man lagde bare benet tilbage også var hun i galop efter max 2 skridt. Hun kan også fra parade, det skal bare lige finpudses.
Men her lyder mine spørgsmål:
Hvad mener du om at ride dressur hvor man fokusere på øvelserne ( fx. i schenkelvigning at der fokuseres på at bagparten er med og der ikke er for meget bøjning ), men er ligeglad med holdningen ( altså om hesten bukker nakken ) ?
Den kære Maja hest har nemlig ingen muskler og der får hun nok heller ikke af så uregelmæssigt jeg rider der kan gå alt fra 2 uger imellem til 3 dage i træk.
( for at give et billed af hendes muskler så et billed: http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/4404626_l.jpg )
Hvordan ville du træne en sådan hest? ( altså nada muskler, men keder sig og bliver dvask af at gå rundt og kun lave volter/frem ned ).
Skal indskydes at hun før i tiden har haft en tendens til at blive helt sløv på banen og være umulig at drive fremmad og jeg derfor nu gør alt for ikke at kede hende der igen.
Vil prøve og få det optaget, aner nemlig ikke hvordan hun bære sig imens/hvordan det ser ud.
jan 2007
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 8 Emner: 1.001 Svar: 6.474
Tror det er en god ide at lave i rigtigt mange tilfælde, ligesom versader Man kan jo bare lave dem meget flade, så det ikke bliver så svært i starten
nov 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 1.037
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Schmølz - Præcis, jeg bruger det også som en øvelse på at hun skal lytte til mig. Hun kan ikke en versade og fatter nada af det, men kan ikke få halv skævt i hendes hoved, men hvis du har en genial ide til hvordan det læres så kom glad!
Patricia B - Det også lidt det jeg oplever.. Man skal glemme holdning på Maja og bare lade den komme af sig selv. Hun kan sagtens søge frem og ned og gå med hovedet i bringe højde, men højere nej ikke umiddelbart.
Men til tider, med tålmodighed og "ligegyldighed" så kommer den af sig selv.
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
jan 2007
plejer at gøre sådanne ved højre rundt:
ride godt rundt i hjørnet på kortsiden, og så holde ben og tøjle som rundt i hjørnet, men kigge lige ud, og drive lige ud Holde vægten på højresædeben, støtter godt i venstretøjle højre ben skal tilbage og så venstre ben lidt frem, og klemme skulderen udad og self. modsat den anden vej ;P
sep 2007
Det har jeg prøvet, da det var det der gav mest mening og hun forstår ingenting af det... Enten så forsætter hun lige ud, ellers så går hun ud og går skårt igennem.
Hun kan godt lave en bagpartsvendning, så det er ikke fordi hun ikke ved hvad man beder hende om når man vil flytte hendes forben.
jan 2007
sep 2007
Har også prøvet på volte, det gav heller ikke rigtigt noget. Kan være jeg bare ikke kan finde knapperne
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
Synes det er fint at ride øvelser selvom hesten ikke "er til bidet." det vil jo alligvel komme hvis man arbejder med at få hesten til at bruge sig rigtigt... Og hvis hesten i forvejen har svært ved at ligge sig ned foran kan øvelserne jo også hjælpe til at slappe af og ja..
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Mit fokus er altid ligudretning og tempo, og ved at arbejde med de ting kommer min hest så "i holdning".
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Og det er så det jeg træner i diverse øvelser. Når jeg rider noget, fx en 10 meter volte eller what ever, så arbejder jeg med at få skulderen på plads, og rette halsen ud mellem skulderbladene, og samtidig holder jeg tempo bagfra. Og så giver min hest også efter.
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Synes bestemt at med dressurøvelser hører det hele med, derfor også holdningen. Tror ikke der er meget muskelløsgørende ved en schenkelvigning med hesten med næsen i sky, så hellere lang og dyb. Men alting har jo en begyndelse, så det kommer vel med tiden + vi er forskellige som ryttere, så hvad jeg synes er godt for os, behøver jo ikke være godt for jer.
Lizet
nov 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 1.037
Men det har nok også noget med at jeg som rytter ikke fokuserer så meget på hendes holdning men får flere ting at tænke på - har tendens med at "tænke" for meget når jeg rider i stedet for bare at ride. Jeg skal gerne distraheres lidt, så går det bedre
Holdning vs. øvelser