{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

western VS Dressur {{forumTopicSubject}}

Ja emnet har nok været på et par gange men kunne faktisk godt tænke mig at hører folks meninger og holdninger om de 2 forskellige måder at ride på.

Jeg står i den situation at jeg skal til at ride lidt ude ved min onkel. de har paint og jeg må nok indrømme at det -ikke- lige er min drømmehest.

Jeg sys det er en super fed måde at ride på men har svært ved at forholde mig til når vi er derude at jeg/ vi nærmest lyder som mishandler af vores heste fordi vi rider dressur. Jeg føler ikke helt jeg kan argumentere imod ham når han siger noget for han har jo ret i mange ting,

fx at vi bringer hesten i en holdning som ikke er naturlig. og vi tvinger den rundt i nogle øvelser som heller ikke er naturlig.

hvad er jeres mening om western.??

Det ska lige siges at den måde de rider hedder plesure og er en fuldstændig utvungen måde at ride på.

Hva´ fa´en skal jeg sige ham imod når han kommer med hans mundhøvl mod mig??

jeg føler ikke at jeg er hverken ond eller noget ved min hest ved at ride dressur.

kom med jeres meninger tøser!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  western VS Dressur
  • #1   3. maj 2010 Hvis man sætter plesure op mod nutidens dressur holder jeg også med din onkel smiley

• #2   3. maj 2010 Øhm.. Kan ikk rigtig udtale mig om western, da jeg ikk ved særlig meget om det. Men jeg vil da råde dig til, at læse noget om westernridning. Så kommer du nok ikk til at sige noget forkert smiley

• #3   3. maj 2010 Må også sige at tager man nutidens dressur sat op mod western, så giver jeg din onkel ret =)

Men indenfor alle discipliner er der hårde ryttere, så man kan ikke sætte det op på den måde....

• #4   3. maj 2010 Bar' bed ham om at klappe i smiley

• #5   3. maj 2010 Er helt enig med din onkel med show klasserne.
    Men i rodeo klasserne og fart disiplinerne er noget ikke specielt kønt

er selv westernrytter, og kan intet kønt se i den engelse verden anden heste der er krøllet helt unaturligsammen, ikke lyfter ryggen korekt, med en masse takt fejl og unaturlig gang

• #6   3. maj 2010 Now: hvad med evt at komme med din holdning, nu har du været oppe og ride på en westernhest og du er engelskrytter

• #7   3. maj 2010 jamen min holdning er lidt forvirrende. har sagt ja til at ride hans hingst pga han ikke har for meget tid.

han kommer med rigtig mange gode ting men det er jo meget anderledes.

jeg sys det er vildt spændende og imponerende men må sige jeg holder stadig fast i min dressur men kan helt klart bruge en masse af de ting han fortæller.

mICH: hvis du er western rytter må du næsten også kende min onkel:-) han hedder viggo mortensen og min moster anette mortensen. deres farm hedder circle M farm ligger lidt uden for tistrup de har været DM mestre nogle gange samt EM mestre.:-)

• #8   3. maj 2010 Navne siger mig et eller andet, kan da lige spørge min mor huun er lidt mere inde i det (:

men hvis du skal til at ride western så prøv ar få ndervisnin og hold dig lidt til det i et par uger, du får en helt anden holdning til din ridning

• #9   3. maj 2010 Skuespilleren?
    Så har han (vil jeg tro) jo prøvet lidt af alle dicipliner i forbindelse med sin film og derfor vil du aldrig kunne omvende ham ligemeget hvad du siger nu hvor han har taget stilling til hvad han synes er bedst smiley

• #10   3. maj 2010 Skuespille? Er han det? Så vidt jeg ved har de da et stutteri http://www.circlemfarm.dk/

• #11   3. maj 2010 ja det er deres hjemmeside.det er Gamblers Invitation jeg skal til at ride.

hehe nej det er ikke skuespilleren de hedder bare det samme:-)

men sys det er meget forvirrende at jeg faktisk er den eneste i familien som ikke rider western, har bare aldrig rigtig fanget mig. men nu er blevet lidt mere åben og vil da gerne prøve at se den verden lidt an.
    de vil selvfølgelig undervise mig de gange i ugen jeg rider ham så jeg ikke kommer skrævt ind på det:-)

• #12   4. maj 2010 Tja -hvis nu vi antager at den dressur der er tale om, faktisk er korrekt dressur, så er der såmænd ikke så meget unaturligt ved den.

F.eks. er diverse dressurøvelser udledt af noget heste osse gør i naturen. F.eks. galoppriuette bruges når hesten vender rundt for at flygte fra noget. Nu er jeg ikke så meget inde i western-ridning, men har set at de træner at hesten kan lave "maneg galop-pirouetter" (ved ikek hvad øvelsen hedder, men hesten drejer rundt og rundt og rundt, af og til mange omgange). Hvor naturligt er det så? Absolut ikke -men det betyder jo ikke at det er synd for hesten.

I dressuren tilstræbes heller ikke en tvungen holdning. Hvis hesten sames korrekt, skulle holdningen gerne komme "af sig selv" og altså ikke af at man tvinger dens hoved i en bestemt holdning.

Ja, så er der mange dressurryttere der ikke rider korrekt -men lur mig om ikke osse der findes mange uheldige eksempler i westernverdenen?

jeg tror ikke den ene verden har noget at lade den anden høre for. Jeg troede engang ganske naivt, at der i western netop tilstræbes en fri holdning osv. Men kan da se at den der "fri" lave hals-/hovedholdning, af en del ryttere opnåes via hjælpetøjler, og så er man vel ikke et hak bedre end dressurrytterne.

Kan dog ikke se hvorfor det er et problem for dig at din onkelt ikke er vild med dressurverdenen. Hvis du har lyst til at ride der, og det er det eneste der afholder dig fra det, så lad dressur være et emne i ikke snakker om, og nyd dine rideture istedet. Man lærer rigtig meget af at prøve andre metoder af:o)

Kommentér på:
western VS Dressur

Annonce