672 visninger
|
Oprettet:
Krikken ( nu som ponyejer )
11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Opstilling vs. samling? {{forumTopicSubject}}
Har set en del videoer herinde efterhånden hvor der som regel står noget i retning af; " Ved godt mine ben er urolige, der arbejds på det - jeg rør ham IKKE! "
Imens hesten går øvelser og holdning alla LA.
En anden ting er så at man kan pause filmen og rytterens hæle sidder inde i hesten, selvom det menes af rytteren ikke rør ;). Undlader jeg at kommentere.
Men sagens pointe; Hvorfor starter man ikke med at få styr på benene ( og evt. hænder ) og vente med de fancy øvelser og holdningen/samling?
Eller hvordan mener du? Slf. ændre hesten sig hvis den bliver samlet og i øvelser, men så må den jo tages derfra
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
største delen af hardcore dressur ryttere har heste der sænker farten eller stopper hvis man tager schenklerne af dem
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.194
Jeg har heldigvis en hammer dygtig underviser, og når hun underviser, retter hun udelukkende på mig, og når jeg så sidder ordentligt, og gør de rigtige ting, så går hesten jo også som den skal.
Så, jeg er helt enig i at opstilling kommer før alt andet.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Måske lige få styr på sine flagrende pumpende ben, de høje hænder eller den alt for tilbagelændte ryg osv...
En helt anden ting er så at man måske ikke kan bedømme alt på film herinde, og at der måske virkelig arbejdes på dette, hver gang til undervisning og den stakkels underviser bare kæmper en kamp for at få sin elev til at få de schenkler til at være rolige...
For hvis emnet handler om ren opstilling, så kan det jo sagtens være tilfældet
Hvis vi snakker om selvgående vs fremsparkede heste, så er vi vidst på helt andet emne
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
Selvfølgelig er det en hæmsko for min hest, lige som alle de andre fejl og mangler, jeg har, men jeg lærer kun ved at gøre, og hvis alt skal være perfekt fra starten, så når vi ingen vegne
Er selv en af de ryttere, der sidder med urolige schenkler (specielt på min hoppe), men hvis jeg ikke må øve mig på at sidde på hende, når hun går samlet og laver dressurøvelser, hvornår skal jeg så øve mig?
Hvis jeg kun øver mig når hun går løs og lang, så kommer problemet jo igen når jeg skal til at samle hende op i holdningen igen
jun 2006
Følger: 64 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 289 Svar: 2.388
At ben eller hænder er urolige er noget du retter op på, øver på mens man rider for som RORK siger, hvis man ikke kan øve det når hesten er samlet/ går i holdning hvornår skulle hun så øve det, for der er forskel på en samlet og løs hest På den part jeg har nu, sidder jeg både uroligt i sæddet og med benene, da han har en rigtig kort trav som ikke er særlig nem at sidde i.
Man er nød til at starte et sted, ellers kommer du jo aldrig nogen vegne.
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
Mange tunge ryttere har da specielt svært ved at sidde rigtigt, men de rider da alligevel.. Alt kan jo ikk være perfekt fra starten..
dec 2005
Følger: 65 Følgere: 95 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.154
Jeg mener dog, at det er vigtigt, at man ikke kun fokuserer på det negative - i dette tilfælde den dårlig opstilling - men istedet ser hesten og rytteren som en helhed, og træningen som en del af en proces, der skal bringe dem sammen op på et højere niveau.
Nu nævner du selv som eksempel nogle ryttere på LA-niveau med urolige schenkler, og jeg giver dig ret - vi er mange på LA-niveau som godt kunne sidde pænere med vores ben og/eller hænder, men nu er LA-niveau jo også kun let-niveau i dressur - og man skal jo som bekendt starte et sted
Opstilling vs. samling?