{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
750 visninger | Oprettet:

At holde samlingen i overgange....? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg har et problem med den hest jeg rider. Jeg kan simpelthen ikke holde samlingen på ham, ved især galop-trav overgange! Han er SÅ stor foran, så kan slet ikke kompakte ham nok til at han bliver nede, uanset hvor brede hænder jeg giver ham, og når han slår fra, laver han simpelthen så KÆMPE en overgang, at man nogle gange er ved at flyve ud af sadlen.

Det er blevet bedre, men aner ikke hvordan jeg skal suge korrekt på ham for at holde ham samlet i overgangen? Det er ikke fordi at han mangler styrke.
Kan det evt. være balancen? :S

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At holde samlingen i overgange....?
  • #3   15. apr 2010
    Tja, mit umiddelbarre gæt ville være manglende styrke :o)
    Så lad hesten slå fra og bare fokuser på at den er afslappet.

Halve parader for at forberede og holde lidt sammen på hesten, forbered den godt og gør overgangen langsom men lad den slå fra.

• #4   15. apr 2010 Det er ikke en islænder jeg rider. Der står også gammel part! Det er en pinto/frieser jeg rider. Du kan se ham uder Noll hvis du søger efter heste.. Jeg har ikke ret meget fat i ham foran, og har stort set altid meget fjedrende håndled, så det burde ikke være bidets skyld. Hans ejer siger også at han altid har gjort det? :s

Halvparader hjælper, men han løber for stærkt lige når han slår over, så jeg kan ikke følge med pga. rygsvinget

• #5   15. apr 2010
    Gætter stadig på manglende styrke, samt evt. balance - så fokuser på han er afslappet. Løber han i overgangen, så skid på holdningen og træn overgange og at han skal reagere på dine signaler.
    Hovedsagen er at han er afslappet, så lad ham slå fra.

• #6   15. apr 2010 okay smiley Vil forsøge på at holde ham i så lavt tempo som muligt i overgangen så smiley tak for svaret

• #10   15. apr 2010 okay tusind tak for svaret Sanne smiley Det lyder som noget der kunne hjælpe rigtig godt, det du forklarer der smiley Vil gøre et forsøg idag, og til UV i morgen smiley

• #12   15. apr 2010 hehe ja smiley
    Men det er bare underligt, for han er 95% stabil i alt det andet, det er KUN overgange der er problemer med der.. ret træls, men vi må kæmpe for det smiley

• #14   15. apr 2010 okay smiley Ja, det er noget af det sværeste. Jeg har også selv svært ved at være 100% med i overgangene osv. da Jeg nogle gange læner mig en liiille smule frem i galopanspringet. Men min træner er på nakken af mig, og det er også ved at være helt i orden nu smiley

Jeg håber at få styr på det smiley Skal til stævne om 9 dage, for første gang på ham smiley

• #16   15. apr 2010 hehe mange tak smiley

Ja, de er jo svære at slippe af med når de først er der. smiley Men Heldigvis så er det forholdsvist nemt for mig selv at se dem, så det er da til egen fordel smiley
    Men vil helt klart prøve det du har skrevet her, og se om det ikke hjælper smiley

• #17   15. apr 2010
    Ville aldrig presse en hest i en overgang, altså holde den fast i holdning smiley Da jeg mener det giver mere spænding i hesten og at den så spænder imod og opbygger forkerte muskler.

Samt hun skriver den løber i overgange, så ville jeg igen - fokusere på at kunne lave en afslappet holdning hvor hesten selv søger ned.

Jeg ville styrke den, men ikke ved at presse den med spænding men ved fx. overgange, tempo og holdningsveksling.
    Men aldrig presse hesten på samme måde, som jeg kan presse mig selv - i fx. løb hvor jeg syre fuldstændigt til i benene og får ondt af det.

Og lige netop i en galop overgang ville jeg fokusere på afslappenhed da det er en af de sværeste overgange mener jeg. Så først, at hesten kan springe an afslappet, derefter kan man begynde at samle.

• #19   15. apr 2010
    Jeg snakker om overgange her, ikke temposkift - dem ville jeg bruge til at styrke med.
    Jeg snakker ikke om løse tøjler hele tiden, ved ikke hvorfor dne konklusion altid bliver draget når man snakker om afslappenhed.

Behøves ikke støtte hesten, den kan skam udemærket godt selv ;). Jeg ville ikke forvente den skulle være afslappet, men træne imod det dvs. at den i overgangen skal slappe af - frem for at jeg ville fokusere på holdning.

• #20   15. apr 2010 små overgange. Bed den ikke lave en samlet overgang lige vupti, der skal styrke til. Du skal ikke holde den nede, den skal blive nede af sig selv, det kommer med træningen. Men forstår dig godt.

Jeg er ved at træne min olde op igen, og jeg var også ved at flyve ud af sædet i starten smiley Men overgangene må gerne være lange i starten, sålænge den forbliver samlet! Ellers stopper den på western manér.

Og så træn i de "små" gangarter først. Ex. fra trav til skridt. Den er rigtig god at samle dem med.

• #21   15. apr 2010 undskyld trav til parade. Jeg er vist lidt for træt smiley

• #23   15. apr 2010 Ja, som sanne siger, skal du lære den at svare rigtigt tilbage i galoppen (bare et par skridt) og så ride fremad igen... Så får hesten mere styrke, til at lave bedere overgange :0)

• #24   16. apr 2010 tak for jeres kommentarer smiley

Jeg tror ikke at i helt 100% forstår hvad problemet med Noll er. Vi kan sagtens lave overgange fra trav til parade, til skridt, og omvendt. og Anspring til galop er også næsten på plads. Men når vi skal lave overgang til trav fra galop, er det at han i stedet for bare at slå over når man laver halvparaden og beder ham om at lave overgangen, begynder at løbe lige så snart han er i trav. Og så er det at han skyder en ud af sædet.
    Han er også totalt ivrig for at galopere efter at man har galoperet første gang, og så er han svær at få til at reagere på halve parader.
    Vi kan sagtens lave temposkift, altså kort galop, middel, og øgning i galopspringet, og det er med samling. Jeg er ikke hård på tøjlen i overgangen, men prøver så vidt muligt at holde ham tilbage når han så slår i trav, fordi at han netop bare skyder afsted nogle gange, så.

Det er meget svært at forklare korrekt. Jeg får det filmet her på søndag, og så prøver jeg lige at sætte en video herind af det, og så kan det være i kan SE hvad det måske er der gør det ? smiley

• #25   16. apr 2010 og så skal det lige siges at jeg ikke kun holder tilbage med tøjlen selvfølgelig, der når han går i trav. Jeg sætter mig så dybt som muligt, og prøver at bremse ham med benene. Tøjlen støtter jeg op med imens.

Kommentér på:
At holde samlingen i overgange....?

Annonce