Hvor meget genoptræning efter 2 mdr? {{forumTopicSubject}}
Min DV hoppe på 6 år, har haft ferie siden 1 dec., da vejret og banerne simpelhen har været elendige.
Jeg regner med at starte op igen nu her, men er lidt i tvivl om hvor lang tid jeg bør bruge på at skridte hende op inden jeg smider traven og galoparbejdet i hende igen?:)
- hun går på fold lige pt. mellem 4-9 timer dagligt (pga. af frosten og alt sneen), hvor hun løber rundt og leger meget af tiden.
Men som sagt:
1. Hvor længe ville I skridte hesten inden trav indlægges?
2. Hvor meget ville I trave og hvornår ville i begynde på galoppen?
3. Hvornår indlægges baneridning (dressur) og spring?
(har selv en ide om hvordan jeg vil gøre det, men vil lige høre hvad I har erfaringer med at gøre?)
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Men vil nok skridte den en uges tid og så stille og roligt begynde at trave og efter en måned ca ligge galop ind.
sep 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 106 Svar: 538
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
Så vidt jeg er forklaret, gælder den ''regel'' kun ved skadede heste. Bemærk her, at hun aldrig har været skadet, har blot haft ferie
- og hvis jeg nøjes med at skrifte en uge også trave lidt op over 3 uger, og allerede efter en måned ligge galop ind, så er hun jo på ''det højeste niveau'' indenfor genoptræningen allerede efter 1½ måned?
- også giver ''fire måneder'' ikke meget mening?
Cecilie B:
har jeg bestemt tænkt mig .
- dog kan skader forårsaget ved for hurtigt optræning først mærkes på hesten når det er sket, derfor er dette lidt svært :).
Stod det til Giza skulle vi bare sadle op og gallopere stubmarker og springe med det samme !
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Fingerregel siger så længe hesten har stået stille og det er kun for at få kondien igen, dvs. ikke noget med at samle den og ride diverse øvelser men ren kondi træning
jun 2005
Følger: 57 Følgere: 52 Heste: 6 Emner: 39 Svar: 103
Og jeg gjorde det, at jeg skridtede ham godt til, og arbejdede ligeså stille med ham, og travede måske 10 om dagen på ham, hvor jeg red ham langt og ned.
Og så ligeså stille lagde jeg noget mere ind, og jeg synes godt du kan arbejde med galop selvom din har har haft ferie, du skal selvfølgelig bare ikke forlange alverdens af den!
Men det er en hest, og efter min mening, så skal man ikke skridte den i en uge, før man begynder ..
Håber du kunne bruge det til noget .
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
Men har fundet lidt frem til at jeg måske skal gøre det sådan at jeg bare sørger for at skridt måske 2-3 gange om ugen af sådan 1-2 timer i stedet, også de øvrige dage om ugen ride måske 1 time med 10 min. trav fordelt på intervaller. Også bare langsomt gå op i minutter samt indlægge galop .
(selvfølgelig ikke starte med en skridttur på 2 timer, men sådan komme fremtil det i 2-3 uge?:))
sep 2008
Følger: 81 Følgere: 81 Heste: 9 Emner: 120 Svar: 778
Hvor meget genoptræning efter 2 mdr?