{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

Genoptræning - hvor meget? {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at ride den her hest igen efter en pause på et år (mens jeg har været på efterskole). Jeg har redet ham en gang imellem, når jeg har været hjemme på weekend, men ellers har han kun fået den daglige foldmotion.
Jeg har redet ham i ca. 14 dage nu, hver anden dag (dog undtaget to gange, hvor han har haft fri to dage i træk og er blevet motioneret to dage i træk)
Hvor længe skal jeg blive ved med dette? Og hvornår kan jeg ride ham mere? Han ser ikke ud til at have det hårdt efter ridningen, kun få gange (der har været også været varmt).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning - hvor meget?
  • #1   16. jul 2012 Altså normalt siger man jo, at gentoptræningen skal tage ligeså lang tid, som pausen.

Jeg ville ikke bare lige begynde på normal ridning, når den har stået stille et år. Så ville jeg starte ud med skridtintervaller osv. indtil den har musklerne til at gå videre.

• #2   16. jul 2012 (link fjernet)

• #3   16. jul 2012 hvad var grunden til at den stod stille? hvilket niveau rider du normalt? Hvilket niveau rider hesten normalt?
    hvor hurtigt, hvor længe og hvilke gangarter rider du lige nu? smiley

• #4   16. jul 2012 De sejeste fjordbasser:
    Jeg var på efterskole:-)
    Jeg rider normalt LA-niveau, dressur.
    Hesten rider mellem LD og LC. Den er ikke en mester til at galoppere:-)
    Jeg rider ham lidt forskelligt.. Men gennemsnitlig en halv times tid:-) Rider både skridt, trav og så er jeg for nylig begyndt at ride galop (her for 2-3 ganges træning siden - rider jeg normalt ikke, da jeg rider uden sadel)

• #5   16. jul 2012 ok.
    vil mene at du bare skal fortsætte som du gør.
    hvis man mærker på hesten og tager hensyn til denne, så vil den også give signaler når den har fået nok smiley
    Det er tit en god ide i starten af en genoptræning at træne lydighed frem for kondi/muskler. For på denne måde kommer kondien/musklerne af sig selv uden a du overbelaster hesten.

Jeg er også selv i gang med at genoptræne min, men ved hende skal jeg passe mere på da hun har været skadet smiley

• #6   16. jul 2012 Hvor lang tid tror du jeg skal fortsætte med at ride ham hver dag? Han ser slet ikke ud til at lide nogen nød, bliver mere og mere frisk efter hver gang.
    Ja, tænker også at han nok skal give mig besked, hvis han har fået nok - han kan være lidt af en bestemt herre smiley
    Jeg har faktisk slet ikke tænkt over, kun at genoptræne hans muskler. Når jeg har redet ham, har jeg lagt mest vægt på, at han skulle udføre øvelser som slangegang og volte korrekt:-)

• #7   16. jul 2012 Normalt få¨r man et papir af dyrlægen som står på hvor lang tid der går med genoptræningen. Vi fik et trænings program med, som i sikkert også må få hvis i spørger om det smiley Det var en lang og hård periode (ret kedeligt bare at skridte og trave med to minutters mellemrum efter tre uger) men min pony har aldrig været halvt siden. Vi rider La4 og La6 niveau idag og er med til alle de C-stævner vi kan smiley

• #8   16. jul 2012 jo, men jeg forstår ikke din undren. Når du rider hver dag nu (som det lyder fra din sidste besked). Og dette kan du jo bare fortsætte med. Det er jo normalt at ride dagligt smiley

Rigtig god ide at du fokuserer på præcision frem for muskler lige nu! smiley

• #9   16. jul 2012 jeg har ikke modtaget nogen informationer om genoptræningen af min hyp fra dyrlægen. Han sagde bare at efter den md skulle vi bare ride hende som vi plejer og tjekke om hun halter.
    Jeg har startet med 5 min skridt/parader. 10 min skridt over bomme og dernæst en skridttur på ca 30 min. Så 15 min skridt og 10 meter trav. Og så bare bygget på i løbet af den sidste uge, så i forgårs galopperede jeg for 1. gang.
    Hun har ikke vist tegn på noget endnu, og hun virker til stadig at have hendes muskler (hun samler sig fint og bruger sig selv lige så godt som inden skaden smiley )

• #10   16. jul 2012 Jeg forstår ikke helt din besked? Men vi er færdige med genoptræningen, det er vel godt et år siden, hvor vi startede helt forfra smiley Men vi red med tintervaller. Jeg har programet ude i mit skab på rideskolen så kan ikke skrive lige præcis hvad vi gjorde.
    Men jeg kan huske der stod forskellige genoptræninger altså det er jo forskelligt hvor stor skaden er fra hest til hest smiley

• #11   16. jul 2012 ¤ TEAM P -KVISTGAARDS DRESSUR PONY&RYTTER! ¤
    jeg mener bare at jeg ikke har modtaget et genoptræningsprogram fra dyrlægen som du skriver man plejer at få smiley

• #12   16. jul 2012 Alle dem jeg kender og ved har været i genoptræning har fået et program med smiley

• #13   16. jul 2012 Skrev også forkert - hvor lang tid tror du jeg skal ride ham hver anden dag? Hvornår kan jeg begynde at ride ham mere?:-)
    Vi har ikke haft besøg af dyrlægen?:-)

• #14   16. jul 2012 En halvt time som du allerede gør er meget fin, eventuelt med masser af skridt efter behov smiley Jeg ville mene at du skal begynde at ride mere når du kan skinte flere muskler end han har nu. Eller når du synes han er blevet bedre/stærker så lig en uge til sådan man er sikker på at det får den tid det skal ha', hellere for meget end for lidt smiley Hvis man kunne tænke sig det, så kunne man jo spørger sin dyrlæge om et trænings program, jeg kan kun anbefale det smiley

Kommentér på:
Genoptræning - hvor meget?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce