Jeg har dårlig selvtilid - Angst!Hjælp {{forumTopicSubject}}
Hvad skal jeg gøre Hg ?
Jeg har fået så vildt dårlig selvtilid, det kan godt være at det lyder dumt - men jeg er springrytter, men går fuldstændig i panik indeni hvis der er fyld under springene, på en springbane. Før i tiden var jeg modig og var ligeglade med springene, men så fik jeg Cesar og han hoppede ALT i starten, men begyndte at stoppe ved fyld. Siden den dag han begyndte på det, har min selvtilid bare blevet dårlig. Han har så været flyttet, hvor han begyndte at springe det meste igen, men så gik der lidt tid, så sprang vi ikke så meget mer, også blev det var værre igen. Og VUPTI en dag, så ville han overhovedet ikke nærme sig en bom. Det gik rigtig galt, og valgte at stoppe med at springe så meget mer'.
- Vi flyttede så et nyt sted hen, her i Maj. Det gik rigtig godt igen, og jeg ved at han springer fyld osv hvis man stoler på ham. Men jeg har baare sååååååå svært ved at stole på ham s;! Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ? jeg kan godt ride ind på en bane med fyld, men så snart jeg er på vej derhen, forsøger jeg at ''spille'' modig, og forsøge at stole på ham. Men har bare så svært ved det. ):
Hvad skal jeg gøre ???????
Tak på forhånd.
jan 2007
Følger: 439 Følgere: 413 Heste: 6 Emner: 551 Svar: 5.257
hmm men jeg trænede bare en masse med at overgå mine grænser, altså springe en masse fyld, og derefer putte højde på springene.
Og nu springer min fint (:
ved det kan være svært, men håber du finder ud af det (:
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.825
aug 2007
Følger: 177 Følgere: 203 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 456
problemet er også at når jeg tøver, så stopper han .. Er jo overhovedet ikke modig mere ); men vil selvfølgelig træne det (;
jan 2007
Følger: 439 Følgere: 413 Heste: 6 Emner: 551 Svar: 5.257
det er rigtig træls
altså mit råd er vel og gå ned og starte (lyder total latterligt) med starte noget LC og få tilliden mellem jer op igen (:
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
Lav et så lille spring som muligt med fyld und. Tag den beslutning at du vil over, og ride så på det med et godt grundtempo og benen ved, så den ikke kan stoppe. Sæt evt. vinger på springet så det er letter at ramme, og den ikke kan løbe uden om.
jan 2008
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 202 Svar: 2.277
sep 2006
Følger: 108 Følgere: 115 Heste: 19 Emner: 162 Svar: 1.211
Min underviser er dog super god. Han presser mig lidt ud over grænsen hver gang, så bliver det nemmere i hverdagen! i marts/april turde jeg dårligt trave over en bom på jorden, nu kan jeg galoppere over fire bomme efter hinanden.
Mit eneste og bedste råd er at få undervisning. Men følger med i tråden, hvis andre har råd.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Det, som ifølge min erfaring er vigtigt, er, at du erkender dit problem (hvad du jo allerede har gjort - et kæmpe skridt og rigtig flot klart efter min mening) og herefter tager tingene i DIT tempo frem for alt!
I starten havde jeg en ridelærer, som konstant pressede mig laaaangt ud over mine grænser for på den måde at kurere min angst. Det resulterede i, at jeg til sidst fik deciderede panikangst-anfald med bankende hjerte, koldsved, rysten, ondt i maven, svimmelhed, kvalme osv. før hver ridetime, og ofte kom jeg slet ikke afsted, fordi jeg kort og godt ikke kunne overskue det.
Til sidst fik jeg imidlertid sagt STOP og overbevist min ridelærer om, at det var nødvendigt, vi tog tingene i MIT tempo, hvis jeg fortsat skulle have undervisning på det sted. Og siden da har jeg gjort kæmpestore fremskridt i forhold til min angst og nervøsitet... selv om jeg desværre endnu ikke er sluppet helt fri af den.
Så det, jeg vil anbefale dig at gøre, er 3 ting:
- sæt dig grundigt ind i hestens adfærd og "tænkemåde"; dette giver en øget forståelse for hesten og dens reaktioner i forskellige situationer
- arbejd med hesten fra jorden for at opbygge et stærkere tillidsforhold mellem jer. Her har du også muligheden for at indarbejde nogle effektive grundsignaler, som du kan overføre til ridningen og bruge til at styrke din tryghed
- udfordrer dig selv og din angst, men tag tingene i DIT tempo og lad være med at forcere dine fremskridt. Sagt med andre ord; skub dig selv, men aldrig for hårdt
Rigtig meget held og lykke med at komme angsten til livs - er sikker på, du nok skal klare det.
aug 2007
Følger: 177 Følgere: 203 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 456
Jeg har dårlig selvtilid - Angst!Hjælp