466 visninger
|
Oprettet:
Hun løber :S {{forumTopicSubject}}
Jeg var ude og ride på Gossip i dag. Vi red i ridehus.
Men hun løber ret meget. Jeg stoppede hende op flere gange men det gjorde ikke det helt store. Hun har ikke været brugt til "ordenligt dressur" i nogle uger nu, og hun havde ikke været ude i dag.
Jeg brugte meget af tiden på at få hende til biddet.
Men hvad skal jeg gøre?
Skal jeg bare droppe at få hende til biddet, og så bare få hende til at slappe mere af i trav, og så ride små volter?
Hvad er jeres råd? (:
Ps. hun er traver, så hun har jo været trænet til at skulle løbe stærkt
jul 2007
Følger: 26 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 484 Svar: 4.541
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 565 Svar: 5.168
maj 2007
Følger: 47 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 252 Svar: 1.639
Hun kan desværre ikke få sig en ordenlig løbe tur inden
Ville da også gerne at hun ikke skulle ha' en løbetur inden jeg skulle ride (:
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 40 Svar: 1.389
Det handler bare om at være konsekvent.
Hun skal lære at det er behageligt at gå i et langsomt tempo, med halsen strakt frem, ud og ned.
Du gør det ved at give hende løse tøjler. tøjlerne må ikke bruges til at få hesten "til bidet". Dels vil det forvirre hende fuldstændig, og dels vil hun aldrig lære at gå korrekt samlet, og bære sig.
Tøjlernes eneste formål i denne periode (og i fremtiden) er at give signal til stop/sænk farten og drej.
Start i skridt. Firstil dig at hesten har 5 gear. DU bestemmer dig for det gear hesten skal gå i, og så gælder det for dig om at være meget konsekvent, så hesten ikke pludselig går i 4 gear, når du havde bestemt dig for 2 gear.
Lad os sige du bestemmer dig for at hesten skal gå i 2 gear. Du tager fat i tøjlen, og holder trykket indtil hesten sænker farten. Når den sænker farten giver du helt efter på tøjlen. Øger den farten, så tager du fat igen, og holder trykker indtil hesten går i langsomt tempo igen.
Det samme i trav, hvor problemet nok er størst. Du bestemmer dig for et langsomt tempo, og er konsekvent med at hesten forbliver i det tempo. Hesten skal kunne gå i gear 1, for løse tøjler, og skal først sætte farten op når den for besked på det.
Du holder trykket til hesten sænker farten, og giver helt løse tøjler igen..
held og lykke (;
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
maj 2007
Jeg red hende også for løse tøjler til sidst og slappede også af i perioder (:
Men hun har også det problem, at hvis hun ikke kan finde ud af at trave langsomt, så har hun en anden gang art xD Ved ikke om det evt. er noget tólt eller pasgang, og det skal hun jo heller ikke. Så det er lidt svært nogen gange, men hun kan godt trave langsomt i perioder, og så giver jeg self. efter i tøjlen og roser hende med stemmen (:
mar 2007
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 115 Svar: 735
de vil gerne løbe
jul 2007
Et signal må ikke have 2 betydninger.
Når du tager i tøjlen for at få hesten til at bukke nakken, så fortæller dine hænder at den skal stoppe op, men dine schenkler siger at den skal gå frem. Det skaber kun forvirring.
Derfor er det vigtigt, at du glemmer alt om at hesten skal gå med bukket nakke. Som jeg skrev, så må du kun røre tøjlen når du vil sænke farten eller dreje.. (:
maj 2007
maj 2007
Det skal jo helst være sjovt for os begge (:
jul 2007
Når du "støtter" på tøjlen, så fortæller du stadig hesten at den skal sætte farten ned/stoppe. Og når du samtidig bruger dine ben, så fortæller du hesten at den skal gå frem.
kan du se det? (;
Hun løber :S