{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.066 visninger | Oprettet:

Heste med spat. {{forumTopicSubject}}

Hej,

Eftersom min pony har fået konstateret begyndende spat i begge bagben, vil jeg meget gerne vide hvad det helt præcist vil betyde for vores træning.
Han er blevet behandlet for det for nu et år siden, men er ikke 100% rentgående, nogle dage kan han godt trække ganske lidt på det ene bagben, men:

er det synd for ham, hvis jeg rider dressur, spring eller tur?
er der noget der er specielt dårligt for ham?

Og lige en anden ting:
Har hørt at man kan give hesten noget specielt foder som skulle hjælpe, er det rigtigt, og i så fald, hvad er det for noget?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste med spat.
  • #1   12. okt 2008 Vi har en pony med spat, og vi har slet ikke kunne mærke det(godt nok er hun avlspony nu, men blev redet for et år siden) Vi har kun mærket det en gang, og det var da der var 4 måneder, til hun skulle fole, og så havde jeg redet hende, og red ind over nogle sten, og så væltede hun baover. Men det er, det eneste vi har mærket smiley

• #2   12. okt 2008 hvis din hest er halt, bare den MINDSTE smule, så synes jeg det er dyrplageri at ride på den...

men er den rengåënde synes jeg det er godt at ride på den..

det siges at spat heste helst skal holdes igang, og have meget få fridage

• #3   12. okt 2008 Okarj, tusind tak for hjælpen.

Glucosamin er noget pulver man kommer i foderet?
    - Det er da pæænt dyrt smiley

Men jeg har hørt om noget andet man kan give, kan bare ikke huske hvad det er, kan det passe det var noget med Omega3 (fiskeolie) og noget andet også? Ved du noget om det?

Sandie:
    Okey, vidste ikke at de skulle holdes igang med få fridage, men det er godt at vide. Rider ham selvfølgelig heller ikke når jeg kan se han er halt. Har jeg nogensinde redet ham når han har været halt, har det været fordi jeg ikke har set/mærket det og ikke med vilje! Vil jo ikke gøre noget værre end det allerede er ! smiley

• #4   12. okt 2008 hvorfor spare på ting som er bevist hjælper..?
    Ville ikke spare på min hest, hvis det havde fået konstateret spat.. ville vejlede mig med dr.dyr. da han ved bedst.
    Men ja, kiler er en go ide at prøve..

Og som sandie siger, er hesten halt er det synd at ride den., så skal den have fred.. halthed er jo deres måde at vise smerter..

• #5   12. okt 2008 lugano fik konstateret spat i begge bagben, begyndene spat i den ene og lukket spat i den anden. han skulle gå på fold og la det gro sammen, han stod i 5mdr. på fold, mens han fik glucosamin mod det. så var det groet sammen og vi begyndte at ride igen. så spat behøvedes ikke have betydning hvis det får lov a gro sammen . men det er meget forskelligt fra hest til hest. Men én ulykke kommer sjældent alene, lugano fik konstateret hovseneledsbetændelse og måtte aflives. det fik han muligvis fordi han havde haft spat og ike brgut bagbenne ordentlig, dermed ikke fået ryggen og og køre , og derved belastet forbenet. derfor kan det være svært med spat.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #6   12. okt 2008 Heste med spat skal holdes igang du skal skridte mindst 20 min. før og efter ridning alt efter om leddet er groet sammen eller stadig i den aktive fase så vil du kunne se en ændring af hestens bevægelsesmønster der for den uvidende kan se halt ud men et sammenvokset led giver nedsat mobilitet i det store haseled og derfor er ikke helt så smidig indtil de bliver varme, derfor meget skridt til at få de resterende led varme.

Jeg har en spathest der også fungerer fint idet leddet nu er stift og smertefrit, hun stod et år på løsdriftfold og der er nu 4 år siden vi gik igang igen, meget foldtid og masser af opvarmning ridning hverdag dog skal du nok ikke regne med at du kan bruge den til egentlig hård dressur eller spring og man skal tage den med ro de dage hvor hesten udvise uvillighed til at arbejde så er en lang skridttur i naturen en rigtig god løsning.

Du kan se Amalfi bevæge sig i et kort videoklip på hendes profil det er 3 år efter hun kom i ridning igen.

Held og lykke med hesten, tro på at det nok skal blive godt og læs og søg al den viden du kan så du kan gøre dit til at det skal lykkedes.

• #7   12. okt 2008 Jeg har en pony, der har spat i begge bagben, og hun bliver ikke redet længere, det kunne hun simpelthen ikke, men nu er der ingen problemer. Hun går stadig uden sko, det kan hun ikke da hun har skæv bækken, og fik af vide af smeden at de der kile sko ikke var særligt sunde for dem.

Glucosamin det fik hun engang, men vi fandt et alternativ som virkede lige så godt, men ikke var nær så dyrt, kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder, da vi ikke giver hende det mere, hun har det lige så godt uden at få det, men det var knuste krabbeskaller.

Kan huske at da min pony var indlagt, hvor de fandt ud af at det var spat hun havde, der fik hun i ti dage en sprøjte med noget nyt medicin, som ikke kunne helbrede spatten, det er der intet der kan, men dette her var et nyudviklet produkt der kunne bræmse udviklingen af spatten. og det fik hun så og det er ikke blevet værre.

OG ja, min pony er foldbums, og hun nyder det, Faktisk kan hun bruges til at avle på og hun avler super godt smiley

• #8   12. okt 2008 Dejligt med en masse succes historier.
    Vil helt sikkert finde ud af en masse mere om det, så jeg ved hvad jeg skal gøre smiley

Ved i om Omega3 (altså fiskeolie) og hypenpulver (tror jeg det er?) har nogen effekt, for det mindes jeg at have hørt?

• #9   12. okt 2008 hybenspulver, hedder det jo. Stavefejl !! hehe..

• #10   12. okt 2008 Hyben pulver ... arh..

• #11   12. okt 2008 Få din smed til at ligge kiler på den, det har jeg set mange heste klare sig videre på efter konstateret spat.

• #12   12. okt 2008 Har fundet en udtalelse i andet forum (godt nok ment til mennesker i denne sammenhæng):

5 gr Hybenpulver dagligt er godt mod slidgigt, dvs. den slags slidgigt, som sidder i lænden og hvor Glucosamin ikke hjælper. Hybenpulver fører til færre smerter og bedre bevægelighed i forbindelse med slidgigt uden nogen form for bivirkninger.

Nogle der har erfaringer med dette?

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #13   12. okt 2008 Angående diverse alternative tilskudsting som har været prøvet af en masse så skal du nok sortere lidt i dem og prøve det er har en dokumenteret effekt ellers køber du dig fattig i alverdens ting og det hjælper måske ikke en dyt.

Jeg har periodevis dog ikke i den ophelende fase men efter anvendt Mobility Vet. fra Solanum der er udrenser led og muskler de laver også et andet produkt der hedder Detox har ikke selv prøvet det men har læst at mange spatheste ejere har stor effekt med dette.

Alt efter hvor fremskreden spat din hest har så er der ikke nogen ide i at forlænge ophelingen med div. præparater idet den først er smertefri når leddet er groet sammen så jo længere du holder det åbent jo længere har den en grad af smerte/ubehag.

• #14   12. okt 2008 Okey.
    Tusind tak for hjælpen smiley

• #15   12. okt 2008 Blå har spat.
    Han har haft spat i rigtig rigtig mange år, og vi er ikke mærket af det.
    Vi springer og rider dressur osv.
    Han er selvfølgelig lidt stiv i bagbenene, men han kan bruges ligesågodt som så mange andre heste.

Glocusamin er dyrt, men effiktivt.
    Derudover har jeg brugt Mobility Vet. fra Solanum.

• #16   12. okt 2008 Det er godt nok et meget populært emne, men her er lige en tilføjelse.

Min gamle pony Airwalk, købte vi med spat. Og inden for et år sprang vi SB og var bl.a. til DM, desværre fik han lidt ondt hver vinter, men hvis han bare fik en pause gik det over når den værste frost var ovre.
    Hvis hesten ikke kan springe eller gå dressur, så vil den heller ikke have det godt med at gå på fold - min villle ihvertfald visne hvis vi kun havde ladet ham gøre det.
    Desværre blev min dyrlæge lidt for utålmodig den ene vinter og opperede ham og derefter kom han ikke til at gå igen.

R.I.P. Airwalk

• #17   12. okt 2008 Jeg har også en spathest - han er 21 år og fik konstateret spat som 8 års. Som flere af de andre også skriver, er det vigtigt at holde en spathest igang, - dvs. sørge for at den er så meget på fold som muligt og desuden ride den mere eller mindre hver dag. I de perioder hvor min hest har været lidt ekstra stiv har jeg skridtet i lang tid og derefter varmet op i galop. Det virkede rigtig godt for min hest. Som du selv er inde på, kan man give hesten et specielt tilskud i foderet som afhjælper noget af stivheden. Min hest får noget der hedder Cortaflex - det indeholder bl.a. glucosamin. Ellers kan man også købe glucosamin og MSM i pulverform.

• #18   12. okt 2008 Vi købte også Blå med spat og der har intet været med ham.
    Her i sommermånederne har han stort set ikke været stiv, derfor vil jeg prøve at give ham back on track bandager på her i vintermånederne hvis han ikke bliver solgt.

Men som sagt, heste med spat kan sagtens gå i meget lang tid og være aktive, hvis blot det vokser sammen smiley

• #19   12. okt 2008 Ja blå bliver ikke rigtig redet mere, men han kan stadig gå kanon når jeg har ham ude.

Og ja glucosamin er dyrt, men effiktivt. Jeg bruger så piller.
    Og det synes jeg er tilfresstillende.

• #20   11. nov 2008 Min gamle pony havde os spat i begge bagben,
    men var ikke halt (:
    og han går fint dressur endnu (:

men hold dig til lc-klasserene.
    ellers kan det godt gå galt s;

• #21   3. feb 2009 Jeg har lige fået at vide at min dejlige hest beauty har spat, har ikke engang haft hende et år,, ja så bare jeres forum, ved ikke engang hvad jeg skal skrive er bare ked a det ,,, nu kan jeg godt se at jeg burde ha set mig bedre for da jeg købte hende,, øvv til det hele,,,

• #22   17. jul 2009 En hest med spat behøves ikke nødvendigvis gå med special sko. Min har haft almindeligt, og har nu ikke nogle på bagbenene.
    Han kan, hvis han er redet gå LA klasser. Hvis hesten ikke lider, og ikke har gener af det, så er der intet i vejen for det.
    Min underviser Anne Troensegaard siger at han ikke træder op ligesom almindelige heste, men at det er ganske fornuftigt det vi laver.

• #23   22. nov 2009 jeg har lige fundet ud a min pony har begyndende spat i bagpartiet og da hun nu er verdens bedste pony vil jeg gerne høre jeres mening. synes i jeg skal aflive hende? hun går ikke rent og hakker meget på bagbenene hun er ikke halt men går i hak som vi går når vi har ondt i foden eller lign. kan hun ikke bare bruges som hygge pony ikke blive redet men bare gå på mark?
    håber i gider og hjælpe mig.

• pia b
    pia b Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Svar: 1
    #24   30. jun 2010
    Spændene at læse alle jeres kommentarer. Jeg har lige fundet drømmehesten, men den fik lige konstateret spat i begge ben, under røngten.... øv øv!!! Men bortset fra det så har jeg lige læst en undersøgelse om islandske heste, nemlig at man helst ikke må bruge heste med spat til avl, da det er arveligt... man kan læse pom det inde på google.

Til dig Tammie: Det er hårdtt når væres heste ikke kan mere, men jeg har en filosofi der hedder: at det er vores fornemmeste opgave som dyrejer at sørge for at de kommer godt fra denne verden når de ikke kan mere.... Men rådfør dig med dyrlægen , og få gerne en "second opinion", det gør jeg altid!!! Held og lykke med det.

• #25   9. jul 2012 hvad forstår man ved ungdyrs spat ? hvad er det ? hvilken betydning har det for hestens senere udvikling ?

• #26   8. mar 2015 Gammelt indlæg men faldt over det da min hest har spat og jeg skal begynde genoptræning, men hun halter næsten hver dag. Dr dyr er inde over men han synes jeg skal blive ved. Jeg har bare samme mening som jer med hensyn til halthed. Så ville i blive ved med genoptræningen?

Kommentér på:
Heste med spat.

Annonce