hvorfor øvelser så hurtigt??? {{forumTopicSubject}}
er jeg den eneste, der slet ikke ser nogen mening i, at man ligger og rider rundt i nogle øvelser som hesten slet ikke er klar til???? (ved jeg godt jeg ikke er, men spørger alligevel)...
for at få en debat igang
nu har jeg efterhånden set en del videoer her inde, med både heste og ponyer som bliver redet... fint nok, det er dejligt at se folks fremskridt osv...
MEN MEN MEN... noget jeg simpelthen ikke fatter, er folk der rider rundt og laver schenkelvigninger, traversader, versader osv osv osv, uden hesten er afslappet???
ja selvfølgelig spænder hesten op i øvelsen de første maaange gange man skal lave den,..
men når vi snakker om heste/ponyer som ikke en gang går en afslappet grund dressur??? men går med piskende hale, åben mund, total spændt hals og sænket ryg??
hvad er så meningen i at kunne ride, for eks. sidebevægelser??
hesten får da intet ud af øvelsen hvis den ikke er afslappet og bruger sig korrekt???
hvad er jere mening, om at ride rundt og lave øvelser, på heste/ponyer, som ikke en gang slapper af i grund dresuren`???
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
MEN hvis hesten ikke kan gå afslappet grund dressur, er hesten i mine øjne ikke klar til andre øvelser... og da slet ikke til at lave øvelserne afslappet
sep 2006
de fleste 6 års kan både schenkelvigninger osv osv osv...
isabella er begyndt at "smage" på versade bøjninger (ikke versader, men kun bøjningen)..
for hun har ikke været afslappet nok til det indtil nu....
sep 2006
og når hun kan det til UG, kan man begynde at ligge andet på
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 61 Svar: 338
sep 2006
hvad skal man bruge alle de øvelser til????
for at være smart eller???
GODT jeg er blevet klogere, og nu kan se at det er federe at kunne ride ens hest rundt i en rolig afslappet grund dressur, end det er at ride rundt på en spændt irriteret hest, og kunne en masse ting, som alligevel gøres forkert når hesten spænder sådan op
sep 2006
sep 2006
stakler
feb 2004
Følger: 159 Følgere: 258 Heste: 11 Emner: 560 Svar: 2.357
jeg rider treavsader og versader på min for at gøre ham afslappet.
er osse begyndt og øve grlop poietter
for hvis jeg bare rider rundt på volter slapper han ikke af, han skal lave svære øvelser og så tager han sig sammen og bliver afslappet
sep 2006
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 78 Heste: 3 Emner: 170 Svar: 1.060
Det minder mig om en bemærkning jeg engang fik:-)
Jeg red en dejlig, smuk, langbenet hest, som jeg netop havde overtaget efter en dårlig rytter som havde "tilredet" den i øvelser den ikke fattede en meter af, med det resultat at den trippede rundt uden fremdrift, og stejlede når man tog i tøjlen:-(
Og spændte totalt op:-(
Da jeg så overtog ham, brugte jeg et år på blot at ride ham fremad, dyb og lang og afslappet, og en masse ture.
Mange mennesker var i tiden efter mig med bemærkningen : Skal i ikke snart videre.
Jeg forklarede at hesten IKKE var klar, og jeg ville ikke smide det hele på jorden, men folk synes jeg var åndsvag.
Men han var ikke klar, når jeg prøvede at lave en øvelse, spændte han op og trippede igen.
Er en hest fejlreder fra starten, tager det altså LANG tid at ride den om igen.
Gid folk ville tænke på det, når de starter en tilridning selv om de inderst inde ved at de ikke er dygtige nok.
I dag er hesten en super lækker springhest, med sin grunddressur i orden, og jeg er sikker på at hvis den nye ejer viste hvad jeg havde brugt et år på, ville hun være mig taknemlig.
(Jeg kender hende ikke, men har set hun rider hesten rigtig pænt:-)
feb 2004
Følger: 159 Følgere: 258 Heste: 11 Emner: 560 Svar: 2.357
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
Vi fik hurtigt besked på at arbejde lidt med versade-bøjningen efter jeg begyndte at ride underivsning på ham i Januar. Og det skal altså siges min underviser er berider, og utrolig forstående, så jeg er tryg ved at hun giver mig de øvelser som hun gør. Først omkring Maj begyndte vi at forsøge at få lidt mere sidebevægelse, end bare bøjning - Hvilket han klarer rigtig fint. Anspring fra skridt til galop er bare noget han kunne. Første gang jeg prøvede - så vupti! Så gjorde han det. Stadig er der lidt knas med ansrping fra trav til galop, men det er kun fordi han bliver så ivrig. Men hvis man ikke giver ham lidt ufordring, så kommer han altså også til at kede sig, og nu når han går afslappet i alle tre gangarter, og der kun lige er lidt problemer med hvilket ben der skal først i anspring, så synes jeg bare man skal øv det lidt og derefter lave noget andet og sådan skiftevis. Drengen er jo kun 5år.
- Det jeg prøver at slå fast er at ingen hest er ens. Nogle heste kan bære det hele mens andre slet ikke kan håndtere en overgang- og når jeg siger det så mener jeg altså ''ikke håndtere'' med at smide næsen i sky og sænke ryggen og det hele. Det at hesten små løber det er bare et spørgmål om at forberde sin overgang. Men selvfølgelig kan man jo tydligt se om hesten kan forstå at lave feks. en sidebevægelse uden at spænde op - hvilket jeg også synes er SÅ irriterende at se på. Så længe hesten ikke kan gå i afslappet holdning så skal man ikke lave noget andet end af øve DET. Og hvis hesten går sorti det, jamen så må man være noget mere bestemt og effektiv. Lave noget andet sjov end sværere øvelser. Feks. springe lidt, lidt ponygames eller sådan noget.
Yea sorry, men jeg er en af dem der har en hest som ligepludselig har lært meget, så følte måske en lille smule at debatten var rettet mod folk som mig. Så ville jeg forklare mig
nov 2005
Følger: 58 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 103 Svar: 661
Men at begynde at forlange de helt samlede øvelser piaff, galoppirouetter er der ingen grund til før hesten er klar til det. Der skal den kunne grundridningen 110% ellers tager det endnu længere tid før den laver de øvelser korrekt end hvis den var klar til det, både fysisk og psykisk..
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.163
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.163
Jeg ser ikke noget galt i at ride øvelser, da man ikke bør ride øvelserne for øvelsernes skyld, men for den løsgørende eller samlende virkning de har på hesten.
jan 2008
Følger: 48 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 1.169
jul 2005
Følger: 2572 Følgere: 4341 Heste: 12 Emner: 127 Svar: 1.261
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 192
Lukas han lærte at gå til bidet UNDEN alt det seletøj,
Nogen siger "jamen det for at hesten ikke skal kaste med hovedet" og alt muligt men jeg tror at hesten bliver anspændt også kaster den med hovedet.
det er bare det jeg mener.. : ) har ikke så meget forstand på det men det er bare men opfattelse...
nov 2005
Følger: 58 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 103 Svar: 661
Helt enig.. Men det hestene laver kan vist ikke engang kaldes for piaff eller passage, når de er oppe at køre bliver det jo til noget jappende ingenting..
hvorfor øvelser så hurtigt???