{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.574 visninger | Oprettet:

Tilvænning til Sadel og Trense? {{forumTopicSubject}}

Ja, hvordan synes i det er bedst at vænne en hest til det?
- jeg arbejder med en 2 års hingst, og har sat mig det mål han skal kunne vi sadel og hovedtøj i slutningen af juli smiley
Jeg startede med at lægge et underlag på, kørte det over hele hans krop, og han var helt ligeglad. Dagen efter tog jeg min mors bairbagsadel(nærmest et tykt underlag med gjord), og lagde. Spændte gjorde så den ikke var for stram og ikke for løs. Så lod jeg ham gå lidt rundt i boksen sådan. Det gjorde jeg to gange den dag.
Så den næste dag, fik han så sadel på, uden gjord eller noget. Den kommer bare op og lægge. Det gjorde jeg også to gange..
Og så den 4. dag fik han gjord på..
Han har fået lov til at undersøge alle tingene rigtig grunddigt, og det hele er forgået stille og roligt, og på hans prinsipper.

Sys i at det er rigtigt? Han fik lig fri i går, og så regner jeg med at han får sadel med gjord, på igen i dag (:

-- Flæske (;

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilvænning til Sadel og Trense?
  • #2   10. jul 2008 Synes det lyder fint .. Så længe hesten er med på det og det forgår i dens tempo ..

Ville dog aldrig gøre det i en boks smiley

• #3   10. jul 2008 det lyder da til at gå rigtig fint.. med mine ungheste har jeg dog ik lagt sadel på dem så tidlig.. men hvis han tager det pænt så er det jo bare dejligt:-)

• #4   10. jul 2008 Jeg har en til at holde ham, men han er faktisk helt rå, og han er ikke så god til at stå på staldgangen (:, de andre heste driller ham (;

- kunne ALDRIG finde på at binde ham imens, men min mor holder ham (:

• #5   10. jul 2008
    *Anne & Blackie*
    Han er helt ligeglad (: Kigger lig lidt, men ellers står han bare..
    Han er ikke min egen, men er bare opstaldet der hvor jeg rider, og så har jeg så fået lov til at arbejde med ham. Grunden til at jeg vil i gang så tidligt, er fordi at han altså allerede er omkring 1,75 høj (;

• #6   10. jul 2008 Det lyder okay... Men pas på ikke og gøre tingen for hurtigt:) selv om han ikke siger noget til skal du virklig passe på ikke og gøre det for hurtig.
    Jeg træner selv en unghest. Og der gør jeg tingen mindst 3 gange før jeg gør noget nyt. Så er jeg sikker på at hesten er klar til noget nyt:)....

• #7   10. jul 2008 Anna H
    Okay tak for rådet (:
    skal nok passe på med ham. jeg bliver også ved med sadlen i en uges tid, før jeg præsentere ham for trensen.

• #8   10. jul 2008 synes det lyder fint men jeg gav min hest 1 dag fri imellem når han skulle "arbejde/ lære nye ting" så han ikke fik stress... så pas meget på med at gå for hurtigt frem selvom det går godt for lige pludselig giver det tilbage slag.. ro på og tålmodighed så går det smiley

• #9   10. jul 2008 Han fik også fri igår, og får fri nogle flere dage (:

• #10   10. jul 2008 en god ting når du ligger trense på er at have en slik sten klar så hesten kan slikke på den lige så snart den får biddet i munden så oplever den det positivt.. det gjord jeg ved ham af min ,)

• #11   10. jul 2008 tina S
    Tak for rådet smiley Det vil jeg huske (;

• #12   10. jul 2008 Synes det lyder rigtig fint ... :o)

Som de andre også skriver, så er tænke pauser noget af det bedste .... og detmener jeg også udfra egen erfaring ... Harn en hoppe på snart tre år og hun får en masse pauser... -hvilket jeg tror på er rigtig rigtig godt..

Men som jeg forstår det så foregår din træning over ganske kort tid, måske to gange om dagen..

Det vil jeg rose dig for ... I de perioder hvor jeg "træner"/leger meget med min - gør jeg det også to gange om dagen i kort tid ... :o) Hvilket fungerer rigtig godt for både mig og hesten ..

Så synes det lyder rigtig fint. Så længe man gør tingene med måde og kigger på hesten og kender den, så man ved man ikke presser den, så kan jeg ikke se noget problem i at forberede din 2 årige hingst på denne måde..

Nu kan jeg ikke huske hvor gammel wariant var da hun havde "sadel" + gjord og stigebøjler på første gang ("sadel" = nærmest et tykt underlag eller pude), men hun var nok omkring de 1-2 år smiley

• #13   10. jul 2008 Katja .
    tusind tak, det er rigtig dejligt ta høre at det bliver gjort rigtigt (:
    jeg red på et tidspunkt også en 3årig pony op, og jeg var lig syg et par dage, og dag jeg så red igen, var den som forandret, den havde virkelig også lig haft brug gor en tænkepause (:

• #14   10. jul 2008 Det lyder fint smiley

Dog ville jeg aldrig gør det i en boks, hvis nu hesten synes det var helt forfærdeligt??

Med min unghest tog jeg ham med ud på ridebanen i longe og lærte ham tingene der ude, så hvis han ville løbe kunne han bare gøre det. Jeg vile være bange for hesten vile forvolde skade på sig selv i boksen.

• #15   10. jul 2008 Simone H
    Det er an kæææmpe boks heldigvis, og han er ikke vant til at blive trukket med, eller longeret desværre (:

• #16   10. jul 2008 Okay smiley , men ville nok være lidt bekymret alligevel - men held og lykke fremover, jeg startede også med min plg i den alder med sadel og hovedtøj og det har han ikke taget skade af smiley

• #17   10. jul 2008 hehe tak smiley
    - så længe det foregår stille og roligt, burde der jo heller ikke ske noget (:

• #18   10. jul 2008 Ja - det utroligt hvad en pause kan gøre nogen gange :o)

En pause er sådan set dobbelt så effektiv som selve træningen smiley
    Og nåårh ja - jeg villle nok også råde dig til at gøre det udenfor, bare for en sikkerheds skyld :o) Men så skal trækningen og ligende jo lige på plads først.. Måske var det en ide at holde pause med sadlen og begynde på at trække ham :o)

Kommentér på:
Tilvænning til Sadel og Trense?

Annonce