Tilvænning til Sadel og Trense? {{forumTopicSubject}}
Ja, hvordan synes i det er bedst at vænne en hest til det?
- jeg arbejder med en 2 års hingst, og har sat mig det mål han skal kunne vi sadel og hovedtøj i slutningen af juli
Jeg startede med at lægge et underlag på, kørte det over hele hans krop, og han var helt ligeglad. Dagen efter tog jeg min mors bairbagsadel(nærmest et tykt underlag med gjord), og lagde. Spændte gjorde så den ikke var for stram og ikke for løs. Så lod jeg ham gå lidt rundt i boksen sådan. Det gjorde jeg to gange den dag.
Så den næste dag, fik han så sadel på, uden gjord eller noget. Den kommer bare op og lægge. Det gjorde jeg også to gange..
Og så den 4. dag fik han gjord på..
Han har fået lov til at undersøge alle tingene rigtig grunddigt, og det hele er forgået stille og roligt, og på hans prinsipper.
Sys i at det er rigtigt? Han fik lig fri i går, og så regner jeg med at han får sadel med gjord, på igen i dag (:
-- Flæske (;
jun 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 149 Svar: 2.938
Ville dog aldrig gøre det i en boks
apr 2007
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 856
sep 2007
Følger: 52 Følgere: 45 Heste: 7 Emner: 118 Svar: 1.535
- kunne ALDRIG finde på at binde ham imens, men min mor holder ham (:
sep 2007
*Anne & Blackie*
Han er helt ligeglad (: Kigger lig lidt, men ellers står han bare..
Han er ikke min egen, men er bare opstaldet der hvor jeg rider, og så har jeg så fået lov til at arbejde med ham. Grunden til at jeg vil i gang så tidligt, er fordi at han altså allerede er omkring 1,75 høj (;
jul 2008
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 56 Svar: 191
Jeg træner selv en unghest. Og der gør jeg tingen mindst 3 gange før jeg gør noget nyt. Så er jeg sikker på at hesten er klar til noget nyt:)....
sep 2007
Okay tak for rådet (:
skal nok passe på med ham. jeg bliver også ved med sadlen i en uges tid, før jeg præsentere ham for trensen.
sep 2007
Følger: 79 Følgere: 148 Heste: 12 Emner: 501 Svar: 2.250
sep 2007
sep 2007
Følger: 79 Følgere: 148 Heste: 12 Emner: 501 Svar: 2.250
sep 2007
Tak for rådet Det vil jeg huske (;
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
Som de andre også skriver, så er tænke pauser noget af det bedste .... og detmener jeg også udfra egen erfaring ... Harn en hoppe på snart tre år og hun får en masse pauser... -hvilket jeg tror på er rigtig rigtig godt..
Men som jeg forstår det så foregår din træning over ganske kort tid, måske to gange om dagen..
Det vil jeg rose dig for ... I de perioder hvor jeg "træner"/leger meget med min - gør jeg det også to gange om dagen i kort tid ... :o) Hvilket fungerer rigtig godt for både mig og hesten ..
Så synes det lyder rigtig fint. Så længe man gør tingene med måde og kigger på hesten og kender den, så man ved man ikke presser den, så kan jeg ikke se noget problem i at forberede din 2 årige hingst på denne måde..
Nu kan jeg ikke huske hvor gammel wariant var da hun havde "sadel" + gjord og stigebøjler på første gang ("sadel" = nærmest et tykt underlag eller pude), men hun var nok omkring de 1-2 år
sep 2007
tusind tak, det er rigtig dejligt ta høre at det bliver gjort rigtigt (:
jeg red på et tidspunkt også en 3årig pony op, og jeg var lig syg et par dage, og dag jeg så red igen, var den som forandret, den havde virkelig også lig haft brug gor en tænkepause (:
sep 2004
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 54
Dog ville jeg aldrig gør det i en boks, hvis nu hesten synes det var helt forfærdeligt??
Med min unghest tog jeg ham med ud på ridebanen i longe og lærte ham tingene der ude, så hvis han ville løbe kunne han bare gøre det. Jeg vile være bange for hesten vile forvolde skade på sig selv i boksen.
sep 2007
Det er an kæææmpe boks heldigvis, og han er ikke vant til at blive trukket med, eller longeret desværre (:
sep 2004
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 54
sep 2007
- så længe det foregår stille og roligt, burde der jo heller ikke ske noget (:
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
En pause er sådan set dobbelt så effektiv som selve træningen
Og nåårh ja - jeg villle nok også råde dig til at gøre det udenfor, bare for en sikkerheds skyld :o) Men så skal trækningen og ligende jo lige på plads først.. Måske var det en ide at holde pause med sadlen og begynde på at trække ham :o)
Tilvænning til Sadel og Trense?