{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

tilvænning af sadel? {{forumTopicSubject}}

hej alle.
Jeg har haft en dum sadel til min hest som virkelig ødelagde ryggen på ham.. Nu er sadlen solgt og ryggen er god igen efter en del kiropratiske behandlinger.. Og nu må jeg begynde at skridte rundt på hesten og longere den med sadel på. Den sadel han har nu passer ham 100%, den er tjekket af sadelmager.

Men men men.. når han skal trave med sadelen i longen, så bliver han til rodeohest. krummer ryggen, stejler, bukker, vilde øjne og pruster... Er kommet til den komklussion at han forbinder sadlen med smerte. Så nu vil jeg starte helt fra bunden... Men hvordan gør jeg lige det?
Han acceptere at sadlen er der, hvis han kun skal skridte, men hvordan kommer jeg videre derfra?

Håber nogle har nogle gode ideer... Det skal dog lige siges at jeg ikke vil tvinge hesten, men mere vise ham igennem leg at det ikke gør ondt... men hvordan??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilvænning af sadel?
  • #1   6. jan 2011 Hmm... jeg har samme problem, dog andre symptomer. Ved min er det under opsidning der er/har været problemer.
    Jeg har haft én til at hjælpe mig - altså holde og berolige hesten under opsidning, og så har han selvfølgelig fået masser af ros når han har stået pænt. Han er klikkertrænet, og det gør det nemt at rose ham i det øjeblik han gør det rigtige.

Du kan evt. prøve at løbe sammen med ham?? Fx op ad langsiderne, og når han går pænt så rose ham, evt. give ham en godbid når han gør det helt perfekt. Når han er i longen, kan det være svært at påvirke ham i og med du står så langt væk. Så start tættere på, så du kan rose ham med det samme han gør det rigtige, og så du lettere kan give ham signaler og styre ham.

• #3   6. jan 2011 har haft en rigtig dygtig dyrlæge ude som også er kiropraktor... der er ikke mere galt med ryggen nu, så det er kun fordi han forbinder sadlen med noget der gør ondt når man løber...
    har ikke lige lyst til at løbe ved siden af ham, det er for farligt... og har heller ikke lyst til at slippe ham løs med den på... hvis han smider sig med den, så er sadlen ødelagt...

• #4   7. jan 2011 når nu du siger kiropraktor, så siger jeg Fys eller massør.

efter sådan en omgang med ødelagt ryg pga. sadel kan det have forplantet sig til andre muskelgrupper. nu ved jeg ikke hvad, hvordan og hvormeget din kiropraktor har lavet. men det kunne evt hjælpe med en fys/massør til at løsne ham op i resten af musklerne. har selv en hingst der har haft sådanne problemer og der var kiropraktoren ikke nok vi havde bagefer en fys til at løsne ham op og nu går han som en drøm igen..
    håber du finder ud af noget - held og lykke.
    mvh
    Anna

• #5   8. jan 2011 smiler... jeg giver ham selv massage, så det får han... smiley
    men allerede i dag var han bedre i med sadlen på.. han har næsten helt accepteret den igen.. så det er lækkert

Kommentér på:
tilvænning af sadel?

Annonce