{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
942 visninger | Oprettet:

Sadel til tilridning/tilvænning. {{forumTopicSubject}}

Det er jo så utrolig vigtig at sadelen er tilpasset hesten. Ingen tvivl der. Men det jeg undrer mig over er hvor længe kan man have en sadel der ikke er optimal? Der er jo de færreste der har en tilpasset sadel når de bliver tilredet/vænnet til rytter. Hvor længe kan man ca. bruge en lånesadel før hesten får problemer? (ved det kommer an på sadel og hvor meget man rider osv) hvis sadelen umidelbart ser ok ud. (det er den jo nok ikke) Jeg tænker nemlig meget på den dag jeg skal begynde at gøre min hest ryttervandt. Der er han ved at være 4 år og den dårlige vinter tid er li om hjørnet. Tænkte derfor at vente med at få sadel købt og tilpasset ham til foråret igen når han skal rides jevnligt. Men er også så bekymret for at han skal få "sadel skræk" fordi den ikke er 100%. Hvad tænker I? Kan jeg nøjes med en låne sadel 4-5 mnd hvor det handler om at han bare skal vænnes til have mor lidt på ryggen og blive trukket rundt med?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel til tilridning/tilvænning.
  • #1   17. dec 2012 Enkelt:
    Sørg for at træne grundsignalerne fra jorden af, tilvænne med farlige ting, evt en sand/halm mand på ryggen til at starte med. Og tilrid så uden sadel, evt med en elastik-gjord med lammeskind under. kender jeg et par stykker der har gjordt - Og deres hestes ryg, fejler bestemt ingenting.

Ellers køb en sadel med udskifteligt kopfjern - De passer de fleste.

• #2   17. dec 2012 Jeg har fået tilpasset mine sadler, til ponyerne, også da jeg skulle til at tilride dem. synes det er vigtigt at den ligger fra starten, og så få tjekket sadlen efter, når den er ved at få nogle muskler.

så vis du alligevel vil få den tilpasset senere, så synes jeg du skulle gøre det med det samme smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #3   17. dec 2012 Køb en sadel der er tilpasset hesten smiley

Du kan ikke sætte tid på hvor længe der går før en sadel ødelægger hesten. Men hvis lave unødvendige smerter på hesten? Hvis sadlen ikke ligger korrekt vil den trykke/irritere hesten med det samme..

• #4   17. dec 2012 Jeg har tænkt at købe en sadel der skal tilpasses og så skal hest og sadel til "Syn" hvert år. Synes bare det er svært at den skal tilpasses da sadelmager skal se sadelen på hesten med rytter i alle gange arter. Og det er jo ikke nemt med en helt rå hest.

• #5   17. dec 2012 Astrid - Er så enig men så må jeg ride uden så? Eller hvad? Det er jeg heller ikke for med en rå hest da man ikke skal ride trav i nedsitning da hesten ikke har nok muskler til det.

• #6   17. dec 2012 Og med lammeskind må man ikke ride let ridning så det dur jo heller ikke.

• #7   17. dec 2012 Meningen med letridning er jo at man skal løfte sig op med knæende - Eller er jeg den eneste der har lært det? smiley

Jeg kan sagtens ride ordentlig letridning uden sadel smiley
    - Det er selvfølgelig lidt hårdere, men man får en super balance og styrke i benene.. Heldigvis skal man jo ikke ride helt vildt meget på en unghest i starten - syntes jeg ivertfald ikke - ivertfald ikke i trav. Så man overlever nok smiley

Man må da gerne ride letridning med lammeskind? Bare gør det uden bøjler smiley

• #8   17. dec 2012 de gange hvor jeg har været med til at tilride/tilvænde heste til sadel og rytter har vi taget en billig discount sadel og lagt på ryggen UDEN gjord og ser efter om sadelen sidder helt hen i vejret eller om den sidder næsten perfekt smiley og hvis den sidde næsten perfekt bruger vi den til sadelvænding og når hesten er stoppet med at rulle sig med den (hvis den gør det som vi self prøver ihærdigt at ungå, men ikke altid er muligt) og er stoppet med alt det ''hoppe rundt fis'' eller hva vi skal kalde det smiley bliver der fundet en sadel til HESTEN så hesten for sin personlige sadel smiley jeg har en sadel som venner engang imellem bruger når deres hest skal tilvændes sadel smiley det er en gammel sadel som lå på min gamle fjordhest som viser sig nyttig til oldenborgere og halv kraftige pintoer samt et par enkelte DV'er men bestemt ikke egnede til de lettere og elegante tynde heste smiley

du kan jo prøve det gamle trick af med kartoffelmel smiley

• #9   17. dec 2012 Men uden sadel får ikke hesten trykket af rytteren fordelt, jeg er lidt sippet på det punkt men jeg vil nødig at min hest skal udsættes for den ekstra belastning at blive redet i trav og galopp uden sadel når den ikke er trænet op til det. Men jeg kommer jo selvfølgelig til at longere han som 3 års med fokus på frem og ned. Men igen...

• #10   17. dec 2012 Team Knab - Det samme har jeg gjort ved de heste jeg har gjort ryttervandt. At brugt en sadel der var ok men ikke tilpasset. Og de fik en bedre en når de var kommet rigtig i gang. Men er bare mere sippet med min egen. De andre heste var ikke mine og ejer var hele tiden med ind over og for dem var det ok med den sadel de havde. Men er selv lidt mere sær.

• #11   17. dec 2012 Hvad med kartoffelmelet? Strø det på hestens ryg, lægge sadel på med lidt tryk og se hvorhen den trykker eller hvad?

• #12   17. dec 2012 Jeg har som regel brugt wintec eller maxam sadler de gange jeg har sadel tilvænnet. Synes de kan bruges til mange heste uden at lave skader.

• #14   17. dec 2012 Team Tindur kender det alt for godt med at være sippet med egen hest smiley og det med trykket med en ok sadel tilpassede vi self når der kom gjord på og sikrede os at det stadig var ok og hvis ikk finde en ny sadel smiley gad bare ikke til at skrive en roman smiley

men den med kartoffelmelet jasom du beskriver og så kan man se på sadel underlaget nogenlunde hvor trykket er smiley den er self ikke præcis men giver et indtryk af hvor den trykker og den har redet min veninde fra at bruge en sadel der så ud til at ligge okay men slet ikke gjorde.. det er mange år siden jeg har prøvet metoden for har været så heldig at de sidste par gange jeg har skulle tilride var der en sadelmager tilstede smiley

• #15   17. dec 2012 Jeg har tjekket at min sadel ligger ok på min, så vil ikke omstoppe nu her hvor jeg først skal tilride. Den ligger fint. Så jeg tilrider med den, og så ser vi på det når hun har holdt pause lidt, og er kommet igang igen.

Det skal lige siges min sadel har en god stopning.

Jeg ville aldrig bruge en billig eller gammel sadel til at ride til med, for det kan umuligt være optimalt for hverken mig eller hesten.

• #16   17. dec 2012 Hmm, må indrømme det aldrig har været noget problem. Har alt tid haft flere sadler at vælge mellem på arbejdet.

Kommentér på:
Sadel til tilridning/tilvænning.

Annonce