Opbygning af muskler - hvilke og hvordan? Opbygning af muskler - hvilke og hvordan?
Hej alle sammen
Jeg købte for et år siden en hest (nr. 2). Vi har døjet med sadelproblemer i rigtig lang tid nu, prøvet forskellige sadelmagere, som alle har svært ved at finde en sadel og tilpasse den korrekt (vi er kommet et godt stykke vej, forhåbentlig snart i mål). Min hest har derfor fået nogle rygproblemer, og mistet nogle muskler, da jeg ikke har formået at holde ham nok i gang - han havde heller ikke de største muskler da jeg købte ham.
Jeg har søgt på nettet, men jeg er stadig i tvivl om hvilke muskler jeg skal opbygge, og hvordan jeg skal gøre det. Mavemusklerne skal trænes for at han kan løfte ryggen, hvilket er vigtigt mht. hans rygproblemer, og så tænker jeg også at bag- og forparten skal trænes?
Jeg vil gerne have fokus på at han skal have nok restitutions tid og at der skal være lidt afveksling i træningen. Jeg kan også godt lide at lave lidt horsemanship, og træning fra jorden.
I longen går han fint med halsen uden nogle indspændinger, men jeg føler ikke at han bruger mavemusklerne til at løfte ryggen.
Er der noget om at man skal give dem noget foder med de rigtige proteinger i for at de nemmere kan opbygge muskler?
Har I gode erfaringer med at få en "professionel" til at kigge på hesten og lave en træningsplan samt foderplan? eller hvad vil I anbefale?
Håber I kan hjælpe mig
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.049
Jeg er heldig at jeg har Odense fjord i "baghaven" så jeg har skridtet 2x 10-15 minutter om ugen da min var skadet, så jeg startede op på en hest der stort set ikke manglende en muskel
Jeg har givet horselux protein foder ud over, men det var mest fordi jeg havde læst på Facebook at stråfoderet fra 2020 generelt var lavt på protein
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.174
Mht. foder, så prøv at snakke med Saracen. Jeg startede min op på show improver og det har virkelig gjort underværker! Han står knivskarpt og kører fast på show improver sammen med fiberpiller.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Du kan ikke give noget bestemt foder for at opbygge muskler - ligesom du ikke til mennesker, kan spise noget bestemt også popper muskler frem. Muskler kommer helt af sig selv, ved kontinuerlig træning.
Alt hvad du laver opbygger muskler med hesten - så om du longere, om du rider i skoven, om du rider dressur, alting der gøres kontinuerligt opbygger muskler.
aug 2020
Følger: 10 Følgere: 106 Heste: 3 Emner: 49 Svar: 243
Inden du begynder at træne rygmusklerne op, vil jeg sige at du skal have en kiroprakter ud først. Min hest gik med en forkert sadel i så lang tid, at han generalt har fået adfærdsproblemer når det gælder sadel og ridning... Det er fordi han vænner sig til at det gør ondt have sadel på. Sadel = Smerte.
Nu ved jeg ikke hvor længe din har gået med forkert sadel, men for en god ordens skyld ville det være godt at få rygen undersøgt først
(Anbefaler Lise Berg som er en af landets bedste)
En god ryg-opbygnings-øvelse (også for mavemusklerne som er alt afgørende) er at ride den lang og dyb. Der findes også meget ift. konditionstræning! Hvis hesten har gode bagparts muskler vil det helt klart være nemmere at opbygge ryg musklerne
Hvis hesten generalt har svært ved at opbygge muskler, kan man altid købe tilskud som hjælp, men i min mening kun hvis det er højest nødvendigt
jan 2021
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 1
Opbygning af muskler - hvilke og hvordan?