1.209 visninger
|
Oprettet:
Hingste kæde/bid {{forumTopicSubject}}
Hej jeg er lidt i et dilemma..
Mik hest står i boks ro pga led skade i højre forknæ.. Han skal trækkes med 2 gange om dagen i en halv time.. Han er i forvejen meget energisk og jeg har gået med hingste kæde på ham på tur siden han var 3 (han er nu 5) fordi han stejler og løber væk.. Men mens har har stået skadet og jeg har forsøgt at trække med han har han Hevet meget og voldsomt i kæden, det har resulteret i sår der hvor kæden sidder.. Overvejer et hingste bid.. Syntes bare også det er lidt voldsomt? Men kan jo slet ikke trække med ham nu.. Nogen der har en ide til hvad jeg kan gøre?? (:
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Jeg bruger det til min, hvis det er nødvendigt, han reagere godt på det.
Jeg sætter typisk træktovet i både grime og bid.
Og laver kæden sår, så er det nok den der er det voldsomme, da det ikke er normalt.
dec 2011
Følger: 19 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 16
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Trækker man i den "rigtige" retning går den "omvendte" port lige ned i tungen. Av Jeg ville simpelthen være bange for også at lave sår på tungen.
Har du overvejet noget mentaltræning? Det er min erfaring at heste egentlig ofte kan "klare sig" med mental stimulering frem for fysisk, især heste som er lidt varme. Det kan du også bruge når du går tur, så han er opmærksom på dig i steder for at skulle springe rundt. Jeg er klar over at det selvfølgelig er svært når hesten er ved at gå i spåner Men jeg tror bestemt det er muligt hvis man finder noget der virkelig fanger hesten.
dec 2011
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
De kan, som du nok har lagt mærke til blive meget eksplosive af at stå stille. Og eftersom dit reelle problem er at gå med ham, ville jeg også fokusere på flere øvelser her. Alternativt kan du lave mange (som i rigtig mange) overgange fra bevægelse til stillestående øvelse og så bevægelse igen. Kan han nogle dressurøvelser fra jorden? Versade eller lignende? Det kunne også være noget som spanske skridt, men nu hvor han har skaden i forbenet vil jeg gå uden om den. Men bare et eksempel
Hvad går din stillestående øvelse ud på? Er det bare at stå stille, eller gør i noget andet også? Hvis du vil bruge det til en overgang tror jeg at du vil have gavn af at lave en egentlig øvelse når han står stille. At ligge vægten bagud på bagparten som en skoleparade kunne også være et bud - det skal selvfølgelig bygges op, men så han også får noget at tænke på når han står stille.
Nu ved jeg ikke om du i forvejen går med ham på en bane. Men hvis du har en bane og han må gå på blød bund ville jeg helt sikkert lave noget arbejde for hånd med ham den ene af de to gange hvis det var mig - eller i hvertfald prøve på det Altså bare dressur fra jorden - bøjning, stilning, laterale øvelser i det omfang han kan/må. Jeg ved ikke om du kun må gå ligeud?
Men generelt mentaltræning i bevægelse tænker jeg at du skal kigge lidt på
dec 2011
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Ja, det er en elendig "løsning" men hvis hesten ellers er farlig at håndtere??
Men jeg ville ikke give den et håndkøbspræparat bare fordi man kan - tal med dyrlægen først.
Ellers - er der ellers et mønster i hvornår hesten kokser i hovedet?
Er der andet du kan ændre end magtmidler??
dec 2011
Ved ikke hvad jeg ellers kan gøre.. For kan helt ærligt ikke holde ham i kun grime lige nu..
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Og så ville jeg tænke meget over, hvad jeg fodrede med + evt. noget beroligende tilskud. Urtefarm skulle lave flere gode produkter, og man går aldrig helt galt i byen med noget magnesium, b-vitamin, e-vitamin m.m. - alt hvad der kan hjælpe til mindre stress og mere ro. Selvfølgelig skal man lige holde styr på, hvor meget man giver / hvad hesten får totalt
Hvad hvis du smider en alm. trense på? Det er det, jeg har gjort, når man har skulle trækkes med i "friske" perioder evt. m. boksro el. lignende Det er som regel en fin og nem løsning, og de fleste heste, som vel og mærke er redet, har en idé om, at trense betyder arbejde = koncentration og lydighed
Kan virkeligt anbefale at træne medicin i munden med en alm. engangssprøjte med rent vand i Det bruger jeg altid til tilvænning af det
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 99 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 707
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Virker det som om kæden gør mere skade end gavn.
Men jeg har aldrig hørt, om skader efter hingstebid og har selv brugt det, uden problemer.
Så bruger man det rigtigt, skader det ikke, men forkert brug er self ikke godt.
Min hest er lige flyttet, og havde jeg ikke noget på ud til folden, så var han nok skredet.
650 kg vinder jeg ikke over.
Om en uge ka han nok nøjes med grime alene.
Self ville det være mest optimalt, at du ku træne dig ud af det, men Rom blev ikke bygget på en dag.
apr 2004
Følger: 87 Følgere: 105 Heste: 13 Emner: 21 Svar: 435
Vedr. hingstebid, så skal det bruges med stor omtanke, da et forkert eller for hårdt træk kan brække hestens tungeben.
Jeg har i flere år faktisk benyttet mig af en speciel grime til hingste, og den virker for mig. Den er udformet således at nakkestykket er længere end normalt og går helt ned igennem den ring, som grimeskaftet sættes i, dvs. trækket er flyttet.
dec 2011
Hvis kapsun ikke virker så må jeg have en ud og vise mig hvordan hingste bid fungere så jeg ikke gør det forkert
Han er ikke tilredet så han har ikke helt styr på hvad biddet betyder endnu
Tak for hjælp til ideer
dec 2011
dec 2011
Kan lige se at domosedan er det jeg har nu.. Og kan slet ikke få ham til at tage det.. Heller ikke med magt.. ?? Han er en spøjs en min hest, en gang i mellem..
dec 2011
maj 2019
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
Give hesten massage med kuglelejer strigle.
Stimulere hesten i hovedt med miljøtræning, horsemanship kan også være en fantastisk løsning så han for respekt for mennesker igen.
Hvis alt kommer til alt og han er for voldsom at håndterer så ville jeg få den kastreret, det kan gøre en kæmpe forskel for hesten.
apr 2004
Følger: 87 Følgere: 105 Heste: 13 Emner: 21 Svar: 435
Men ud fra din beskrivelse, så tvivler jeg i skrivende stund på, at en kasteration vil hjælpe synderligt på netop det her problem, da det er et spørgsmål om, hvem af dig og hesten, der skal være Alfa. Han kan mærke det, hvis du er bekymret eller bange for ham, når du tager ham ud af hans boks, og det vil han reagere på uanset om han er hingst eller vallak hans alder taget med i betragtning.
Du er nået til det punkt, tror jeg, hvor du skal have kvalificeret hjælp fra en, der er vant til at håndtere hingste. Hingste kan faktisk ofte være langt lettere at håndtere, end man tror, men man skal så afgjort vide lige præcis hvordan netop den individuelle hingst, den skal håndteres - ellers har du ikke en chance.
dec 2011
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Det her er den værste årstid at have skadede heste på Selv “almindelige” heste bliver ofte i februar og marts måned opgearet, enten pga mudder på fold og deraf manglende “krudt af”, manglende foldtid pga mudder/storm/is, og så lurer jeg på om pelsskifte også måske har en “knald i låget effekt “
For nogle heste er det en fordel at blive taget ud af vante omgivelser, når de første begynder at geare op.
Og helt generelt er det for farligt for især dig, men også for hesten.
God bedring med hesten.
Mvh Charlotte
Hingste kæde/bid