{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.491 visninger | Oprettet:

Fald teknik {{forumTopicSubject}}

Som ryttere, laver vi flest jo deres egne stunts, når vi ufrivilligt bliver tabt at hesten.

Sad og snakkede med en af mine kollegaer som dyrker kampsport, og der er faldteknik en stor del af sporten.

Hvorfor er det egentlig at vi ryttere ikke også undervises i faldteknik, - så vi ved hvordan vi skal falde når hesten taber os?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fald teknik
  • #2   29. mar 2019 Netop derfor, bør fald indøves, så kroppen kan gøre det ubevist. hvor hastigheden er betydelig mange gange hurtigere.

• #5   29. mar 2019 Kroppen kan sagtens nå at reagere. Måske ikke ligeså snart man forlader hesten, men i hvert fald når man rammer jorden. Som jo er det væsentlige så vi ikke slår os mere end nødvendigt.

Jeg har selv gået til kampsport da jeg var mindre (judo og ju jutsu), og det har helt klart været en fordel, at min krop var vant til at blive kastet med. Når jeg blev smidt af en hest, var folk vidne til nogle ret effektive måder jeg landede og rullede på, sagde de. Red feks på en hest som faldt og skulle til at rulle henover mig, men min ubevidsthed fik ramt jorden så jeg ku lave et rul i den rigtige retning og lande oprejst på knæene med hesten liggende ved siden af mig.

Så det virker helt klart, at kroppen er vant til følelsen at blive kastet med, og derfor også lært at lande rigtigt. Men det er jo en helt ny sport man skal igang med ved siden af så. Tror de færreste kan lære sådanne teknikker se de sidder i ubevidstheden, på et weekendkursus.
    Jeg tror også de fleste ryttere lever i troen "jeg falder aldrig/sjældent af alligevel" og "hvis jeg falder af vil det ikke hjælpe alligevel". "Spild af tid"-mentaliteten.

• #6   29. mar 2019 Det er jeg blevet smiley på rideskolen i Norge i 80'erne. Også har min datter ligeledes blevet undervist i det hos sin underviser smiley Det blev trænet rigtig meget der hjemme da jeg var barn. Jeg lavet "en hest" og denne sad jeg på og smed mig af på forskellige måder (som om hesten bukket, som om den hoppede sidelæns) Den eneste måde jeg ikke kan falde korrekt af på, er hvis jeg lander på ryggen/røven.. Og gudskelov for denne undervisning, for hvis ikke havde det nok gået mig meget værre i dag med alle de ture jeg har taget smiley
    Så I må hellere se at få nogle seriøse undervisere smiley smiley

Mvh TT

• #7   29. mar 2019 I mine unge dage, hvor jeg sprang meget, da gik det rimeligt i de forskellige fald, men jeg på erkende jeg er blevet noget ældre (55år), så går det altså ikke helt så godt mere, når man tager turen...

Jeg er nu også skiftet over til dressur, men der sker jo også af og til utilsigtede ting.

Om undervisning i fald kan hjælpe mig nu, tvivler jeg på, jeg er blevet for langsom i mine reaktioner, eller også er min hest blevet for hurtig smiley smiley

• #8   29. mar 2019 Jeg tror dels, at det er et spørgsmål om tradition.

Dels, hvis jeg har tid til at reagere, så har jeg en tendens til at blive på.

• #9   29. mar 2019 Hvor er det sandt. Jeg er + 50 og gik til Taek-won-do i ungdommen. jeg red fra jeg var 7-18, og har nu taget hesteriet op igen. Jeg er blevet smidt af 4 gange inden for de sidste par år, da jeg ikke faldt for en konehest, men faldteknikken sad på rygraden og gjorde at jeg har masser af glæde af denne skønne hobby.

• #10   29. mar 2019 mener at de i væddeløbssporten bliver undervist i faldteknikker for netop og falde af rigtig så der sker minimale skader... lære og slå den helt rigtige kolbøtte, hvorfor der ikke bliver undervist på rideskoler ved jeg ikke.. måske fordi der tit på sådan et hold ofte er udskiftninger, og så skal man hver gang til at have hele holdet med, og læren ikke selv har lært det, eller nogle forældre syntes det er for voldsomt.. jaa det er et godt spørgsmål, som der helt sikkeret at MANGE undskyldninger til, men som vi jo nok burde tage op på rideskolerne

• #12   29. mar 2019 Jeg synes, at jeg har set billeder af børn, der øvede det på en ridelejr for nylig. Med sådan en tyk gymnastikmadras at falde af på. Det er da en glimrende idé!

Jeg har aldrig fået undervisning i det, men jeg har flere gange oplevet at falde af, hvor jeg godt kunne nå at tænke "ikke tage af med hænderne!!" og reagere på det. Jeg har et skrøbeligt håndled (netop efter styrt med hest), som det er bedst at skåne.

• #13   29. mar 2019 Her er mig og min datter(i lilla) i gang med at øve fald teknik til International Society of Equitational Science konferencen i 2014. Vi havde bare en almindelig madras smiley Artiklen er fra The Horse smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #14   29. mar 2019 Det fik jeg faktisk som ret ung rytter - vi brugte et par undervisningsgange på at vænne os til at komme af hesten i bevægelse, og få drejet os rundt.

Bare det at turde at springe af i galop er faktisk et stort skridt

Men vi fik lidt "fald teknik " for hvad der snart er 20 år siden (var nok i 05 agtig )

• #15   29. mar 2019 Jeg har set at elite-ponyryttere har haft kurser i det. På min rideskole havde vi også nogle gange en øvelse med at falde af med vilje - dels for at prøve det i kroppen og dels for at opleve at ponyerne faktisk stoppede op hvis de tabte rytteren.

Og man kan sagtens nå at reagere! Det er kun et par uger siden jeg tog et pludseligt frontalt styrt på cykel. Jeg nåede både at tænke "pis fucking satans også!!!" og "Drej rundt, så det ikke er hånd og albue og hoved der får direkte slag ned i asfalten". I den rækkefølge smiley

• #17   30. mar 2019 Jeg gik som lille ti år til springgymnastik og lander deraf 99% af gangene i rullefald såfremt jeg ikk lander på benene så vis det er indøvet nok så går kroppen det af sig selv

• #18   30. mar 2019 De underviser i faldteknik på Træner-uddannelsen.
    Jeg er uddannet Træner 2 og vi brugte det meste af en formiddag på at lære at falde korrekt i forskellig fart og fra forskellige højder.

• #19   30. mar 2019 Da jeg fik epilepsi, lærte jeg min gamle hest at stoppe op og blive stående, hvis jeg faldt af.
    Det krævede mange fake fald fra min side, men jeg tænkte sgu ikke på hvordan jeg landede..
    Han havde lært det allerede 2. gang jeg "faldt af", men jeg blev jo nød til at holde det ved lige, så jeg gjorde det ofte. Han havde aldrig smidt mig af, men min nye skal jo tilrides på tidspunkt, så måske burde jeg forberede mig på at blive smidt af?

• #20   30. mar 2019 Tak for alle jeres tanker.

Jeg har aldrig trænet faldteknik, og er også blevet så gammel at det med at falde af, gør fandes ondt, så det er jeg stoppet med.

Jeg ville ønske jeg havde lært faldteknik fra barns ben af, så kunne det være at jeg stadig red uden sadel, odsen for at falde af uden sadel er bare for høj, og min evne til at brække knogler er endnu højere.

Havde jeg teknikken til at falde, ville jeg helt sikkert ride mere uden sadel, jeg elsker det, da jeg var barn red jeg mere uden end med, med flere ufrivillige afsidninger til følge, men dengang gjorde det ikke så ondt som nu.

• #21   8. apr 2019 Jeg sidder i bestyrelsen i en taekwondo klub, nogle af vores træner var på Malling Landbrugsskole for nogle år tilbage og netop undervise dem i faldteknik

• #22   8. apr 2019 Altså jeg har været på kursus i faldteknik 2 gange.
    Første gang da jeg var rundt de 11-12 år, og et for et par år siden.
    Kan absolut anbefales, specielt hvis man er lidt "oppe i årene" som mig (36) og begynder at være lidt stiv og sådan smiley

Men det er nøjagtig sådan at det er når man er lidt ældre man virkelig har brug for det =)
    Specielt med hensyn til "overførsel af kraft" er det vigtigt, for så slår man sig ikke nær så meget =)

Kommentér på:
Fald teknik

Annonce