1.491 visninger
|
Oprettet:
Fald teknik {{forumTopicSubject}}
Som ryttere, laver vi flest jo deres egne stunts, når vi ufrivilligt bliver tabt at hesten.
Sad og snakkede med en af mine kollegaer som dyrker kampsport, og der er faldteknik en stor del af sporten.
Hvorfor er det egentlig at vi ryttere ikke også undervises i faldteknik, - så vi ved hvordan vi skal falde når hesten taber os?
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Jeg har selv gået til kampsport da jeg var mindre (judo og ju jutsu), og det har helt klart været en fordel, at min krop var vant til at blive kastet med. Når jeg blev smidt af en hest, var folk vidne til nogle ret effektive måder jeg landede og rullede på, sagde de. Red feks på en hest som faldt og skulle til at rulle henover mig, men min ubevidsthed fik ramt jorden så jeg ku lave et rul i den rigtige retning og lande oprejst på knæene med hesten liggende ved siden af mig.
Så det virker helt klart, at kroppen er vant til følelsen at blive kastet med, og derfor også lært at lande rigtigt. Men det er jo en helt ny sport man skal igang med ved siden af så. Tror de færreste kan lære sådanne teknikker se de sidder i ubevidstheden, på et weekendkursus.
Jeg tror også de fleste ryttere lever i troen "jeg falder aldrig/sjældent af alligevel" og "hvis jeg falder af vil det ikke hjælpe alligevel". "Spild af tid"-mentaliteten.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Så I må hellere se at få nogle seriøse undervisere
Mvh TT
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Jeg er nu også skiftet over til dressur, men der sker jo også af og til utilsigtede ting.
Om undervisning i fald kan hjælpe mig nu, tvivler jeg på, jeg er blevet for langsom i mine reaktioner, eller også er min hest blevet for hurtig
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Dels, hvis jeg har tid til at reagere, så har jeg en tendens til at blive på.
jul 2016
Følger: 17 Følgere: 1 Svar: 2
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Jeg har aldrig fået undervisning i det, men jeg har flere gange oplevet at falde af, hvor jeg godt kunne nå at tænke "ikke tage af med hænderne!!" og reagere på det. Jeg har et skrøbeligt håndled (netop efter styrt med hest), som det er bedst at skåne.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
dec 2007
Følger: 158 Følgere: 153 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 556
Bare det at turde at springe af i galop er faktisk et stort skridt
Men vi fik lidt "fald teknik " for hvad der snart er 20 år siden (var nok i 05 agtig )
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Og man kan sagtens nå at reagere! Det er kun et par uger siden jeg tog et pludseligt frontalt styrt på cykel. Jeg nåede både at tænke "pis fucking satans også!!!" og "Drej rundt, så det ikke er hånd og albue og hoved der får direkte slag ned i asfalten". I den rækkefølge
maj 2004
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 500
jan 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 1 Svar: 49
Jeg er uddannet Træner 2 og vi brugte det meste af en formiddag på at lære at falde korrekt i forskellig fart og fra forskellige højder.
mar 2008
Følger: 73 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 201
Det krævede mange fake fald fra min side, men jeg tænkte sgu ikke på hvordan jeg landede..
Han havde lært det allerede 2. gang jeg "faldt af", men jeg blev jo nød til at holde det ved lige, så jeg gjorde det ofte. Han havde aldrig smidt mig af, men min nye skal jo tilrides på tidspunkt, så måske burde jeg forberede mig på at blive smidt af?
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Jeg har aldrig trænet faldteknik, og er også blevet så gammel at det med at falde af, gør fandes ondt, så det er jeg stoppet med.
Jeg ville ønske jeg havde lært faldteknik fra barns ben af, så kunne det være at jeg stadig red uden sadel, odsen for at falde af uden sadel er bare for høj, og min evne til at brække knogler er endnu højere.
Havde jeg teknikken til at falde, ville jeg helt sikkert ride mere uden sadel, jeg elsker det, da jeg var barn red jeg mere uden end med, med flere ufrivillige afsidninger til følge, men dengang gjorde det ikke så ondt som nu.
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 42
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 5
Første gang da jeg var rundt de 11-12 år, og et for et par år siden.
Kan absolut anbefales, specielt hvis man er lidt "oppe i årene" som mig (36) og begynder at være lidt stiv og sådan
Men det er nøjagtig sådan at det er når man er lidt ældre man virkelig har brug for det =)
Specielt med hensyn til "overførsel af kraft" er det vigtigt, for så slår man sig ikke nær så meget =)
Fald teknik