Vil ikke galopere på banen mere Vil ikke galopere på banen mere
Hej,
Jeg står med et poblem, og nogle gange kan man bare ikke se skoven for bare træer, så håber i har et par råd.
Jeg har mig den sødes islanske hest på 11år men han vil bare ikke (mere!!) galoppere på banen med mig. I skoven er der intet problem skal det lige siges, han ELSKER at galopere i skoven
Førhen har der heller ikke været problemer på banen (han var bare lidt doven), men galop kunne han sagtens komme. Men nu er det som om han bare har sagt stop og nej tak til det. Han nægter simpelthen at sætte i galop. Når jeg prøver at springe ham an ligger han ørene og sætter frem i en hurtig trav.
Intet virker. Det har stået på en måned nu. For en månedstid siden 'sprang' jeg for første gang på ham; altså over bomme på jorden og et lillebittebitte krydsspring, hvor der ingen problemer var.
Han er for en tre måneder siden begyndt sin tølt-træning.
Jeg har prøvet at samle ham og virkelig gøre noget ud af galopanspringene i skoven, og tage samme metode med på banen, men uden held.
Jeg har prøvet at gøre banen lidt sjov ved fx at jordtræne lidt ekstra, ride bidløst, med cordeo... men intet kan få ham på andre tanker.
Har i nogle gode råd, eller andre der har prøvet det samme?
Kærlig hilsen
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
- problemer i kroppen (og Ja det kan der sagtens være selvom den galoperer i skoven)
- hesten er signalforvirret
- hesten er umotiveret og du giver den lov til at slippe
du kan prøve at sætte en anden op og se om hesten gider
evt få hjælp af en god underviser
og få hesten tjekket af en fys evt
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.763
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
Fik kiropraktor/osteopat ud to gange, for hun bøvlede med korsleddet, brystben og nakken. Efter første behandling kunne jeg mærke en helt anden hest under mig og efter anden behandling, så begyndte jeg på undervisning igen og hun blev så godt og stabil kørende i traven, så underviseren spurgte om vi lige skulle se hvordan hendes galop var. Havde advaret underviseren at hun nok ik ville gå i galop eller det ville ik være den kønneste galop. Ved ik om i kender det, at man har forventning til at skidtet ik kan gå i galop
At din part har før har galoperet på bane og ik vil galopere på bane mere, fortæller mig at enten at den bøvler med korsleddet eller at den ik har balance og styrken til at galopere på bane. Mit råd er som de andre nævner at få en underviser på eller få en osteopat/kiropraktor ud, det ene udelukker som regel det andet.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.738
At dit er opstået pludseligt på en så gammel hest tyder dog mere på at det kan være et fald på folden eller lignende som har skab en muskelspænding/skævhed i kroppen. Det kræver ofte ikke mere end et enkelt besøg fra en kiopraktor før det er godt igen
dec 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
‘Rart’ at høre jeg ikke er alene med situationen, og jeg er vidst ikke i tvivl om hvad der skal ske fremadrettet nu. I morgen tidlig kommer min underviser forbi og vi ser på det sammen der, og hvis der ingen forandring er, så kalder jeg en behandler ind og ser på ham:-)
Igen tusind tak, i har været en stor hjælp
Vil ikke galopere på banen mere