1.023 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Signe T
Signe T
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Vil ikke galopere på banen mere Vil ikke galopere på banen mere

Hej,

Jeg står med et poblem, og nogle gange kan man bare ikke se skoven for bare træer, så håber i har et par råd.
Jeg har mig den sødes islanske hest på 11år men han vil bare ikke (mere!!) galoppere på banen med mig. I skoven er der intet problem skal det lige siges, han ELSKER at galopere i skoven smiley
Førhen har der heller ikke været problemer på banen (han var bare lidt doven), men galop kunne han sagtens komme. Men nu er det som om han bare har sagt stop og nej tak til det. Han nægter simpelthen at sætte i galop. Når jeg prøver at springe ham an ligger han ørene og sætter frem i en hurtig trav.
Intet virker. Det har stået på en måned nu. For en månedstid siden 'sprang' jeg for første gang på ham; altså over bomme på jorden og et lillebittebitte krydsspring, hvor der ingen problemer var.
Han er for en tre måneder siden begyndt sin tølt-træning.

Jeg har prøvet at samle ham og virkelig gøre noget ud af galopanspringene i skoven, og tage samme metode med på banen, men uden held.
Jeg har prøvet at gøre banen lidt sjov ved fx at jordtræne lidt ekstra, ride bidløst, med cordeo... men intet kan få ham på andre tanker.

Har i nogle gode råd, eller andre der har prøvet det samme?

Kærlig hilsen

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vil ikke galopere på banen mere
  • #1   27. dec 2018 Det kan være

- problemer i kroppen (og Ja det kan der sagtens være selvom den galoperer i skoven)

- hesten er signalforvirret

- hesten er umotiveret og du giver den lov til at slippe

du kan prøve at sætte en anden op og se om hesten gider

evt få hjælp af en god underviser

og få hesten tjekket af en fys evt

• #2   27. dec 2018 min ville i en måned pludselig kun lave 4 taktet galop og lagde øre på den ene volte i dressur i spring var øre fremme og hun satte i en lækker 3 taktet galop ved mindste berøring jeg fik en osteopat ud vi også tidligere har brugt og hun var en smule stram i manken og lidt ned i venstre skulder og en lille spænding i højre hofte op i lænd og det var så lidt hun sagde hun næsten ikke havde behøvet at komme og en massør kunne gøre tricket men det var lige det min hest havde brug for den er så flyvende at 14 dage efter besøget gik vi igang med at indlære chancementer rigtigt istedet for spring tjuhej i hjørnerne smiley så jeg vil sige det kan godt ske der er noget i kroppen der stopper hesten i det men hesten tvinger sig selv til det i situationer den synes det er ekstra fedt ( fx når han er i skoven og er glad) det gjorde min hest i hvert fald
    smiley

• #5   28. dec 2018 Min egen har haft problemer med galoppen både på den ene og anden volte, hun gjorde netop det som du beskriver, at hun satte farten op i trav/grisepas men kom ik i galop på banen. Hun kunne godt galoppere i skoven. Det underede mig, for hun galoperede på bane inden hun blev skadet. Jeg havde underviser ind over og det blev ik bedre.
    Fik kiropraktor/osteopat ud to gange, for hun bøvlede med korsleddet, brystben og nakken. Efter første behandling kunne jeg mærke en helt anden hest under mig og efter anden behandling, så begyndte jeg på undervisning igen og hun blev så godt og stabil kørende i traven, så underviseren spurgte om vi lige skulle se hvordan hendes galop var. Havde advaret underviseren at hun nok ik ville gå i galop eller det ville ik være den kønneste galop. Ved ik om i kender det, at man har forventning til at skidtet ik kan gå i galop smiley vupti, lagde hende i galop i hjørnet og hun var flyvende smiley jeg var at sætte hende ned i trav og hun ville ik tages ned, jeg ville ha bare ha succes med hun gik galop og min underviser råbte " lad hende endelig galoppere for Søren da" og prutten tog 6 runder fint opadgående galop smiley
    At din part har før har galoperet på bane og ik vil galopere på bane mere, fortæller mig at enten at den bøvler med korsleddet eller at den ik har balance og styrken til at galopere på bane. Mit råd er som de andre nævner at få en underviser på eller få en osteopat/kiropraktor ud, det ene udelukker som regel det andet. smiley

• #6   28. dec 2018 Som de andre siger, få en Osteopat eller Kiropraktor ud. Min var låst i kroppen, men det opdaget jeg ikke på tur om fredagen, så skulle vi i ridehuset om lørdagen, han smed mig af fire gange (gang tre og fire var da jeg skulle være sikker på at det var pga øvelsen) da han ikke kunne runde sig uden smerter smiley

Mvh TT

• #7   28. dec 2018 Jeg havde også en vallak med samme problem. Det viste sig at være en låsning i hoften som var kommet på grund af arvæv fra hans kastration. Så når han skulle løfte benene i sandet på banen trak det i arvævet. Vi fik først en kioprator og fys ud som rettede ham op i fællesskab , men det var først efter en operation for arvævet at han blev helt god igen.

At dit er opstået pludseligt på en så gammel hest tyder dog mere på at det kan være et fald på folden eller lignende som har skab en muskelspænding/skævhed i kroppen. Det kræver ofte ikke mere end et enkelt besøg fra en kiopraktor før det er godt igen smiley

• Signe T
    Signe T Tilmeldt:
    dec 2018

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #8   28. dec 2018 Hvor er i bare søde alle sammen!! smiley tusind tak for jeres historier og gode råd.
    ‘Rart’ at høre jeg ikke er alene med situationen, og jeg er vidst ikke i tvivl om hvad der skal ske fremadrettet nu. I morgen tidlig kommer min underviser forbi og vi ser på det sammen der, og hvis der ingen forandring er, så kalder jeg en behandler ind og ser på ham:-)
    Igen tusind tak, i har været en stor hjælp smiley

Kommentér på:
Vil ikke galopere på banen mere

Annonce