1.135 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Bjørnetjeneste eller ej, bare kaste ham ud i det? Bjørnetjeneste eller ej, bare kaste ham ud i det?

Ja vi har jo i dag startet op igen efter en måneds træningsfri pga sygdom hos Tindur. Og jeg er i syv sind mht hvad jeg skal gøre.. Han er simpelthen så nervøs, og stresser SÅ meget op.. Så jeg måtte starte fra scratch igen. Dvs at jeg måtte nøjes med enkelte trav trin for han smed hovedet op da der var noget der skulle kigges på.. Så ned igen i skridt, afslappenhed og så forsøge igen.. smiley
Jeg har jo ingen ridebane her hjemme, og må ride 2km hver vej, og det er næsten altid forfærdeligt for ham.. Men Normalt er banen tryg, og han kan slappe af og arbejde korrekt. Det kunne jeg overhovedet ikke i dag.. Så jeg tænkte om jeg bare skulle ride frem og tilbage på markvejen der ligger nogle hundrede meter fra gården de første gange så han kommer igang igen, men jeg er bange for at det ikke ændrer noget og at jeg bare udsætter tingene..
Min underviser vil jo gerne have kvalitet, kvalitet, kvalitet, og det bliver det ikke pt. På banen.. smiley
Grr.. Hvad tænker I?

Mvh TT

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bjørnetjeneste eller ej, bare kaste ham ud i det?
  • #1   5. jan 2018 Hvad med at trække ham til/fra banen?

Så kan han puste sig op og falde ned mens du går og er reelt skridtet varm når du ankommer.

Evt træk på grusvejen før du går hjemmefra, så du ved han ikke er uhåndterlig pylret når du går ud på vejen??

• #2   5. jan 2018 Jeg tænker, at jeg ville fortsætte på ridebanen, selvom han stresser. smiley Jeg tror, at du risikerer at udsætte problemet, hvis du venter med ridebanen. smiley Han er jo nervøst anlagt. Mon ikke at han lige skal "se den an" igen nogle træninger, og så er han ok med det igen? smiley

• #3   5. jan 2018 Dr Who - Jeg kan ikke styre ham så nemt fra jorden som på ryggen når han bliver så nervøs, så er det tryggest at sidde ovenpå ham. Han bliver så bange nogle gange at han glemmer at man er der.. smiley jeg kan normalt trække ham uden problemer, men ikke når han er som lige nu smiley

Sofie - Det tænker jeg også egentlig.. Men jeg tænker jo kvalitet også smiley han skulle jo gerne være lidt fidt indtil februar jo smiley

Mvh TT

• #4   5. jan 2018 Ved ikke om du har set, hvad jeg skrev på din statusbesked, men måske en fast chambon var en mulighed for jer, Karita? Den tvinger ham ikke ned, men forhindre giraf-holdning? smiley
    http://sallingefoder.dk/til-hest?catalogue_selected=713445_59042

• #6   5. jan 2018 Har svaret dig smiley

Mvh TT

• #7   5. jan 2018 HR - det er prøvet i flere år.. Desværre ikke den rette tilgang med ham her.. Jeg begyndte også på dette da jeg har lært det samme tilbage i tiden.. Det der fungerer er at få ro på ham, og så gå i gang igen og rose for det ønskede smiley

Mvh TT

• #8   5. jan 2018 Hvordan er dit eget mindset? Bevidste eller ubevidste bekymringer forplanter sig direkte i hesten. Hvordan er han hvis en anden sidder på ryggen?
    Et lille eksempel fra min verden. Har en veninde hvis hest altid spændte, når ejer satte sig op
    Jeg mærkede aldrig noget. Hun tænkte ikke selv over at hun kom med et påvirket mindset, så det var helt ubevidst hun påvirkede hesten. Med hjælp fra vores fælles underviser fik hun lært at håndtere det, som hun egentlig ikke var en ubevidst handling fra hendes side.

• #9   5. jan 2018 Ind på ridebanen og så må du lade kvaliteten komme af sig selv. Synes faktisk heller ikke du kan forvente af en så nervøst anlagt hest, at der er kvalitet fra dag 1.

Ting tager tid og det gør genoptræning også på flere forskellige måder. Det er selvfølgelig okay at du efter lidt tid begynder at forlange og forvente mere af ham, men i starten tror jeg bare det handler om at gøre ham tryg igen og kun fokusere på det, istedet for hvor godt du lige rider, og hvor godt du laver øvelserne.

Lav en masse øvelser så kan glemmer de farlige ting og ignorer hvor han går med hovedet og om han stopper op eller hopper til siden. Bare hæng fast og træk vejret. Når du er rolig så bliver han også smiley

• #10   5. jan 2018 Og hvis du, som du lige har nævnt, ved hvad der fungerer for ham for at få ham til at slappe af, så brug det. Pyt med kvaliteten lige nu, gør det der virker.

Men ellers så få da underviseren ud, hun vil nok kunne hjælpe dig med det smiley

• #11   5. jan 2018 Hvordan er dit sind, hvordan er din arousal, hvordan er dit nærværd.

En ting som alle de telepatier som jeg har lavet, er at hestene læser os som en åben bog. Og er hesten nervøs, må du være rolig, er er hesten meget nervøs, må du være ekstrem rolig.

I stedet for at overveje hvad der er "i vejen" med Tendur, så overvej hvad der er "i Vejen" med din måde at håndtere dit sind på.

• #12   5. jan 2018 Dorthe - Jeg tager det fuldstændig med ro når han danser rundt, jeg sidder og tager og giver efter, og placerer hans numse tilbage til siden. Jeg stopper ham op, og roser når han stopper, og beder om skridt når jeg er klar. Jeg er meget bevidst om min vejrtrækning og om jeg spænder. Jeg forsøger at få ham ned med min vejrtrækning og dybe pust med maven. Men det er ikke meget det hjælper. Jeg havde min veninde med på et tidspunkt (Briarwood horses) da han også blev bange. Jeg var meget optaget af hvad hun så(ift mig, min krop og mine signaler), og om jeg burde gøre noget anderledes. Det var det ikke ifølge hende. Og de undervisere jeg har haft har også rost mig for korrekt håndtering af situationerne smiley
    Havde jeg turde, så skulle det være sjovt at se andre på ham i disse situationer (så længe de ikke reagerer med vrede) og se hvad de kunne få til smiley men kender ikke rigtig nogen der har modet (og som jeg vil lade ride ham).

Mvh TT

• #14   5. jan 2018 Phoenix - ovenstående er primært på vej til og hjem fra ridebanen hvor det kun er mig og ham, og jeg har meget fokus på at han skal bruge sig korrekt, men det kan jeg ikke få ham til da han ikke er afslappet. Min underviser har et rigtig stort fokus på hestens kropsarbejde så det er der fokus på i undervisningen smiley

Mvh TT

• #15   5. jan 2018 Men igen ^^ giv det tid! Lad vær med at tænk for meget på undervisning allerede nu, men find i stedet rytmen igen. Så skal resten nok komme. Undervisningen kan netop hjælpe dig på vej, men ingen siger at det skal være perfekt fra start. Så fik man vel ikke undervisning.

• #16   5. jan 2018 jeg tænker at du lige er startet op igen i dag, prøv igen i morgen med det samme du har lavet i dag smiley syntes det er ret tidligt at sige at i er tilbage til scratch og hvis du har den tanke gang fra dag 1, Ja så går i lidt tilbage. så mit forslag er PRØV IGEN smiley

• #17   5. jan 2018 Jeg kan stadig ikke lade være at tænke lidt på din indgangsvinkel. Det er svært ubevidst ikke at være mærket af Går det mon ligesom sidst? Vil han være træls i dag? Kommer vi mon til at opnå mit mål om kvalitet? osv. Et er at sige, man ikke tænker på det, noget andet er kropssproget og overbevisningen overfor sig selv og hesten. Det handler tit om hvordan man vender det. Siger man til sig selv "Det er ikke farligt, det er ikke farligt, det er ikke farligt" plantes der stadig en spænding og usikkerhed i kroppen i forhold til "Jeg kan!".

Min underviser bad mig i en periode om at sige "JA" hver gang jeg synes min hest gik godt - ikke nødvendigvis perfekt, men når jeg var tilfreds. Jeg synes det var vildt fjollet og åndsvagt til at starte med, og mit ja var heller ikke særlig udtryksfuldt. Da jeg ligesom overgav mig til det og virkelig lagde mening og højt og tydeligt sagde "JA!" kunne der faktisk også mærkes en forskel på hesten.

• #18   5. jan 2018 Jannie - vi har haft en måneds pause og startet op i dag. Og det gik fint før pausen smiley Jeg havde helt ærligt regnet med at han var som han plejer (nervøs på dele af vejen over til banen, og rolig derover) han var mere nervøs på vej dertil, og overhovedet ikke rolig på banen..
    Jeg har dog ikke nået at visualisere dagens træning.. Det har været anderledes.. Så måske derfor.. smiley

Mvh TT

• #19   6. jan 2018 Altså Jannie har virkelig fat i noget her.

som telepartør har jeg haft mange heste igennem, som har været snot forvirret. Da rytterens tanke bare ikke giver mening på nogen måde. Hestene kan læse vores tanker, men IKKE ordret "IKKE".

så når du går med din hest og tænker, du må IKKE være nervøs, der er da IKKE farligt. Læser hesten: du må være nervøs, der er da farligt + at disse tanker giver ubevidst spændinger i din krop, som bare understøtter de tanker som hesten læser. = en nervøs hest, vil blive endnu mere nervøs.

Helt galt går det når vi blander IKKE-tanker med ønske-tanker. f.eks. Dette er ikke farlig og du skal være rolig. Så siger du til din hest, Dette er farligt og du skal være rolig?????? Farligt=flygt og rolig=bliv. Det giver ingen mening for hesten. Og er det dagligdagskost at rytterne blander IKKE-tanker med ønske-tanker, så lærer nogle hesten at rytteren er ikke til at stole på, så jeg stoler kun på mig selv. Og derved mister rytteren et meget vigtigt redskab i sin guidning af sin hest.

• #20   6. jan 2018 I forstår vidst ikke.. Jeg sidder ikke og tænker på den måde.. Jeg bruger faktisk ikke min tid på at tænke sådanne tanker når jeg rider, når jeg rider så rider jeg bare, er i nuet og er fokuseret på ham. Ift hvordan han går, og hvordan min holdning er. Især har jeg meget omkring mig selv pt. Det er faktisk ikke alle mennesker der har et problem med en trippende og nervøs hest.. smiley når han er sådan så er jeg bevidst på min krop, og på at få ham rolig. Dette gør jeg ved parader og giv og tag (der bliver maange temposkift trav-skridt) hans opførsel rører mig ikke, ikke andet end at det er destruerede for hans krop.. smiley

Mvh TT

• #21   6. jan 2018 Jeg tror ikke på telepati - det er lidt for mysti-magisk til mig.

Men mennesker og dyr kommunikerer på flere planer end vi er bevidste om.
    Så, hvis der er bevidst eller ubevidst bekymring over hestens mulige reaktion, kan det påvirke ekvipagen. Jeg kan ikke forestille mig, at hesten ikke har en tydelig ide om rytters stemning. Tænker man på "ikke nervøs, ikke nervøs" så er fokus netop på "er der mon nervøsitet"?
    Så, selvom jeg ikke giver 5 potter pis for klassisk telepati, er der noget formidling i at lade somom heste hører tanker og bare ikke hører ordet ikke...

Der findes folk, der er urørlige overfor trippetrap heste. Men den slags ryttere, som er helt urørlige tror jeg er sjælden... Og hvis man var urørlig var det ikke brug for at visualisere, det er en selvmodsigelse.
    Men hvis det kommer fra rytter, kan man snyde ved at aflede rytter. Fx ved at rytter skal synge, ja øvelsen, osv.

Hvis det er hesten, der er indebrændt er det bare inderligt urealistisk at den går fint fra starten af. Så er det bare om at komme igang og igennem den indebrændte fase. Sæt målet lidt ned, indtil hesten er klar!

Venlige hilsner herfra.

• #22   6. jan 2018 Dr Who - Jeg oplever at når jeg visualiserer på forkant (imens jeg hopper i tøjet eller sadler op) så bliver øvelserne bedre og han bruger sig godt. Det er måske noget med en selv og det indre. Jeg har faktisk aldrig (når jeg nu tænker efter) visualiseret turen til ridebanen. Kun det der skal ske/ønsker inde på banen.
    Han har overhovedet ikke gået fint fra start af.. Trippe trappe og spændt hele vejen.. Han formåede dog at skridte afslappet rundt (for det meste) da ridebanen normalt er det trygge sted for ham. Men han plejer at kunne både trave og galopere roligt også..

Mvh TT

• #23   6. jan 2018 Jeg ville starte i de små igen. Som du selv siger, få noget kvalitet.
    Vi galopere ikke før hesten har en fin balanceret trav, vi tilrider ikke før hesten mentalt er klar mv.
    Og det lyder til Tindur ikke er helt klar på livet som ridehest igen og skal finde ud af, hvor sjovt det egentlig var før i tiden.
    Derfor ville jeg ride, stress, ingen stress stop! Således at han langsomt finder ud af det er bedst ikke at stresse, for alle parter. Også især lave den træning HAN bedst kan lide lige NU. Ikke før i tiden, men NU. Find hans motivation, og langsomt få ham længere og længere smiley

• #24   6. jan 2018
    Gør som du altid har gjort og det du synes virker, det lyder til at det er det du gerne vil.
    Om du gør det på ridebanen eller hvor du gør det, gør nok ikke den store foreskel.

• #25   6. jan 2018 Det et altså ikke ment som kritik.

Jeg har mere eller mere bevidst telepateret med mine heste hele mit “hesteliv” og brugt mit sind meget i min omgang med heste, da det faldt min intuitivt rigtigt. Og havde nogle sagt til mig før jeg begyndte at telepatere mere bevidst, at jeg ikke brugte mit sind nok/korrekt var jeg nok også blevet fornærmet.

Men efter jeg har haft små 100 heste igennem, er der bare nogle ting som går igen, hos rigtig mange heste, enten fordi det ikke fungere eller fordi det fungere.

Efter jeg har taget disse ting til mig, og har ændret i min måde at bruge mit sind, og andre ting som jeg gjorde i forvejen, gør jeg nu endnu mere. Er der absolut ingen tvivl om, at det har opvirket mine fjollere positivt. Det på trods af jeg i mange år har brugt mit sind. Det er faktisk pisse svært at forsøge at styre sit sind, også selvom jeg har mange års erfaring.

• #27   6. jan 2018 Rebgrime søde - træk ham i rebgrimen - op til banen og skift der til hovedtød

• #28   6. jan 2018 Little John - Læs længere oppe.. smiley

Mvh TT

• #29   8. jan 2018 Har du prøvet at give ham magnesium med L-Thyptophan?

Det kan tage toppen af stress, hos mange heste.

Derudover ville jeg bare bede ham om at bestille noget, hvis det er langs vejen, så må han gå versade, eller let bøjning. På banen, så er det ind på en lille volte evt med lidt overtrædning.
    Altså gi ham lidt at tænke på.

Kommentér på:
Bjørnetjeneste eller ej, bare kaste ham ud i det?

Annonce