{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

Veganer/vegetar konceptet? {{forumTopicSubject}}

Jeg hørte The Voice da jeg var i stalden tidligere, og de havde tema om den her hestekødsskandale, der lige har været. Og det satte nogle tanker i gang hos mig..

Når man vælger at blive vegetar/ veganer, eller hvad man nu vælger, gør man det så ikke oftest for dyrenes skyld? Altså at man ikke vil støtte de forhold dyrene lever under, og synes det er synd?
Det synes jeg er en smuk tanke, men jeg kan ikke helt se fidusen i praksis.

Som de sagde i indslaget - hvis ikke vi spiser det hestekød vi har vil det bare blive fragtet til Italien fx og blive slagtet der fx. Og det vil jeg da mene er langt værre, end hvad vi kan tilbyde herhjemme. - Det var også det, der fik mig til at tænke, at det også kunne ske for vores andre dyr. Hvis vi lader være med at spise vores kød, vil landmændende bare sende hans dyr på lange transportture, til et land, der gerne vil have dyrene. - Er det så egentlig ikke lidt at gøre dyrene en bjørnetjeneste?

Det er ikke lavet som et oplæg til mudderkastning om man spiser kød eller ej. Den må man tage privat. Men mere et spørgsmålstegn, til om man nogensinde vil slippe af med at producere kødet, eller om man bør sætte mere fokus på at de dyr der bliver brugt i produktionen skal have det bedre.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Veganer/vegetar konceptet?
  • #1   26. feb 2013 Tjaa... at stoppe med at spise kød vil jeg i hvert fald ikke gøre smiley ELSKER kød smiley

• #2   26. feb 2013 Jo, det har du tildels ret i, det samme sker hvis pelsproduktionen i DK går i stå, så rykker de bare til udlandet, og der er reglerne bestemt ikke lige så skrappe som herhjemme, så vi bør rent faktisk bare gøre mere for at holde det her smiley

Desuden vil jeg vædde med, at der hos alle veganer kan findes tøj og fødevarer, der enten er brugt dyreprodukter i, eller som støtter ting/events der ikke er dyrevenlige.

• #3   26. feb 2013 Calla: Ja det kan også blive problematisk. Jeg støtter på ingen måde de kummerlige forhold nogle dyr lever under. Det er naturligvis ikke okay.

Og ja du har ret. Har også ind i mellem tænkt, at hvis de har dyr (hund eller kat) vil de jo være nødsaget til at købe kødprodukter.

• #5   26. feb 2013 Marie: Det er selvfølgelig en løsning, men vi ved alle sammen at det ikke kommer til at ske. Så i stedet for at stile efter noget urealistisk, kunne man vel sætte alle midler ind for at gøre hverdagen for dyrene perfekt?

Landmændenes argument for det er jo egentlig at det så vil gøre kødet/mælken/æggene osv. dyrere. Men er det så dumt? Jo dyrere kødet er, jo mindre køber vi = vi bliver ikke så tykke = der skal ikke produceres så mange dyr for at holde os med disse produkter = madspildet bliver måske mindre, fordi vi rent faktisk bruger det vi har købt, fordi det simpelthen er for dyrt til at blive smidt ud.

• #6   26. feb 2013 Jeg lever vegetarisk på grund af at det gør mit humør bedre. Tror bare ikke, at jeg er indrettet til at spise kød... Er ihvertfald blevet langt gladere efter jeg er blevet vegetar.
    Men ja, forstår virkelig heller ikke hvordan det på nogen måde ville hjælpe dyrene at vi lod være med at spise dem. Hvor mange grise, køer og kyllinger ville der måske ikke lige være på jorden hvis ikke vi spiste dem!? smiley

• #7   26. feb 2013 Jeg er vegetar og det er jeg fordi at jeg virkelig ikke kan spise kød, når jeg ved at der er rigtig mange af de dyr vi spiser har levet under forfærdelige forhold. Derfor spiser og drikker jeg også kun økologiske mælkeprodukter og kun økologiske æg. Jeg spiser stadig fisk, da fisk ikke på samme måde kan leve under dårlige forhold, som fx køer.

Men jeg kan godt se hvad du mener, og jeg har ikke noget imod folk der spiser kød. (:

• #8   26. feb 2013 Gnes: Hvis ikke vi spiste dem, ville de jo så bare ikke blive produceret. Hvor de så skulle bo ved jeg ikke. Men de ville vel egentlig ende i zoo som udstillingsdyr. De er jo ikke længere bygget til at klare sig selv, plus der er ikke plads til at have dem gående som vilde dyr.

• #9   26. feb 2013 Anne Sofie: Jeg kan sagtens se at man kun spiser økologisk. Jeg gør det så vidt muligt også. Arbejder i Bilka, og sidder ved kassen. Får næsten helt ondt i maven, hver gang jeg scanner æg fra burhøns. For er der nogen, der lever under kummerlige forhold, er det burhøns :S

Lige mht. fisk. Så jo. Desværre kan de også have dårlige forhold, så vidt jeg har forstået på nogle andre veganere, i en anden debat for noget tid siden. Dog ikke noget jeg selv har stiftet bekendtskab med. Men det betyder desværre ikke at det er forkert jo.

• #10   26. feb 2013 Altså nej. Det er et ret simpelt regnestykke ..

Eksempel:

Hvis vi har ti mennesker der spiser kød. Så er der f.eks. 200 dyr hvert år der så dræbes for at disse mennesker kan spise dem.

Hvis tre af dem vælger at stoppe med at spise kød. Så er der "kun" 140 dyr hvert år der dræbes.

Hvis der i morgen på verdensplan var yderligere 1% der blev veganere, så ville kødindrustrien automatisk gå længere ned.

Ligesom her i Danmark - hvis alle i morgen blev veganere her i Danmark så er det logik at antallet af dyredrab falder på verdensplan.

Der bliver produceret så meget kød som kødet efterspørges. 1% af verdens befolkning der bliver veganere = en hundrededel færre dyredrab! (lyder måske ikke så meget, men JO det er det) Det er den vej vi skal gå.

Landmændene vil ikke stoppe med at producere køddyr her i Danmark, så længe der er forretning i det, hvilket der jo så er, da Danmark er kendt for deres svinekød og i udlandet vil det jo stadig efterspørges, selvom alle fravalgte kød her i Danmark. Så der vil stadig være penge i det for de danske landmænd ... men DU kan gøre en forskel ved at holde op med at støtte denne industri.

Så for at spørge på dit spørgsmål direkte: Nej, du gør absolut ingen bjørnetjeneste for ofrene i kødproduktion ved at blive ved med at blive ved med at støtte den.

• #11   26. feb 2013 Jeg tænker at hvis vi holder op med at spise kød vil en del dyr jo "uddø" for uden en grund til at have dem vil meget få jo "gide" have dem.. Er det dyrevelfærd at dyrene uddør ?
    Ville det mest dyrevenlige ikke være kun at købe kød fra dyr der har det godt ?

• #12   26. feb 2013 Marie: Keg tvivler på at nogle ville holde grise, køer ellers høns for sjov, det ville jo slet ikke kunne betale sig, så langt de fleste ville forsvinde.. Jeg synes ikke det er dyrevelfærd at nærmest udrydde flere dyrearter.. Og synd hvis dyr der er en stor del af vores historie forsvinder..

• #14   26. feb 2013 Med vores forbrug af kød vil der aldrig blive mulighed for at have optimale forhold for produktionsdyrene. Der er simpelthen ikke ressourcer til det!
    ... og tror ikke ligefrem vi skal være bekymrede for at køer, grise og kyllinger uddør .. Kender i da ikke nogen der har en kæle- gris og ko og måske et par stykker med høns i baghaven? Jeg har ikke noget imod folk der har kæledyr så længe menneskerne går op i at gøre dyrenes liv så godt som muligt. (:

Nå... men det her er en anden verden: i kødproduktionen er dyrene vanskabte og lider pga deres krop. Ingen dyr burde fødes og tvinges til at leve i et køddyrs krop der er avlet så dødhamrende langt ud som en handikappet. Ser hellere at kødkyllinger med chancer for at brække benene og andre dyr der er blevet avlet så langt ud for kødets og pengene skyld, uddør.

Det lyder så hårdt med ordet ”uddør”, men så skal man huske på at der er intet ondt bag denne tankegang. Det betyder jo ikke at man kommer stormende og slår dem én på panden så de dejser om hver over, bare at man ikke lader dyrene formere sig og bære disse afkoms smertefulde liv videre. Jeg er ret sikker på at kødproduktionens dyr ikke ligefrem er taknemmelige for den krop mennesker har set sig i deres ret at tage magten over og avle med.

Seriøst, det er for ulækkert..

Hvis det kunne lade sig gøre at der i takt med at folk (forhåbentligs) valgte kødet fra verden over, og der dermed ville blive færre og færre af disse misfostre af dyr, (da efterspørgslen af kød så ville falde) ville det KUN være godt i mine øjne.

Det er altså et virkelig dårligt argument at man VIL spise kød fordi ”hvis alle ikke spiste kød, så ville kødproduktionens dyr uddø”.

Fokuser hellere på f.eks. isbjørnen som mine oldebørn som sikkert kun kommer til at høre om.. den uddør pga den globale opvarmning. Pga. os mennesker. Menneskeheden er desværre så svinsk og er i gang med masseudryddelse af forskellige naturlige arter.

Mht. miljø … - kødproduktion er HELT VILDT forurenede..

Dyr er lig med afføring og på verdensplan produceres der årligt 13 milliarder ton gylle. Det har konsekvenser for både miljøet, dyr og mennesker når forurenende stoffer som fosfor, nitrogen, hormoner og antibiotika siver ned i grundvandet, ud i havet, i søer, floder og vandløb.
    Kilde: http://www.vegetarforening.dk/node/106

Vi hører tit om at man skal spare på vandet! Men hvor mange er klar over hvor meget vand der egentlig skal til for at producere kød? Det anslåede tal ved produktionen af 1 kg oksekød kan variere meget, lige fra 13.000 liter helt op til100.000 liter. I alt fald står det klart, at produktionen er yderst vandkrævende sammenlignet med, at produktion af eksempelvis 1 kg hvede kræver max 2.000 liter vand, og 1 kg kartofler kun 900 liter.
    Kilde: http://www.vegetarforening.dk/node/105

Landbruget udleder enorme mængder drivhusgasser ud i atmosfæren, og produktionen af landbrugsdyr er alene årsag til op mod halvdelen af det samlede globale udslip af drivhusgasse!
    Kilde: http://www.vegetarforening.dk/node/102

Forskere advarer. Størstedelen af verdens befolkning kan blive nødt til at skifte til vegetarkost inden 2050, hvis vi vil undgå katastrofale mangler på fødevarer og vand.
    Kilde: http://www.b.dk/globalt/forskere-verdens-befolkning-boer-blive-vegetarer

…. http://www.vegetarforening.dk/omveg/materialer/klimapjece.pdf

• #15   26. feb 2013 Marie: Ja der er vild svin og hængebue svin (kæledyr) men det er jo helt andre dyr end alm grise.. Køer findes også i mange racer og det samme høns, men der er ikke ret mange der har dem som kæle/hygge dyr..
    Jeg kan ikke se problemet i at spise dyr (dyr spiser jo også hinanden) men enig i at de skal have det godt og slagtes dyrevenligt..

• #16   26. feb 2013 Dyreelskeren: Nej jeg kender ingen der har grise, køer eller høns som kæledyr, den der har den har dem for æg, kød eller mælk..
    Og ja mange slagtekyllinger fodres til at vokse for hurtigt, hvilket er synd.. Men vil du forklare hvor grise og køer er vanskabninger ?

• #17   26. feb 2013 Jeg bryder mig ganske enkelt ikke om at tage lig i munden. Jeg elsker ellers kød, og savner det også helt forfærdeligt, men kommer aldrig nogensinde til at tage et dødt dyr i munden igen, jeg lever i et senmoderne samfund...

• #18   26. feb 2013 Alle køddyr er langt fra det naturlige, de er avlet til ét formål; kød. Det er det eneste man har gået efter, ingen medlidenhed mht. sundhed for selve væsnet, hvilket har resulteret i uretfærdige konsekvenser for dyrene. Hvis vi ser på grise der knap kan bære sig selv og for det meste ligger ned i en uhumsk stald og aldrig kommer til at se dagens lys et eneste øjeblik i deres liv. De er avlet til at de næsten ikke kan bære sig, for det er ganske enkelt ikke det der er meningen, det formålet er, at de har kød på sig - kødgrise er så langt fra den normale gris der går og øffer veltilfrids og mudrer sig ind i mudder. Hvorfor skulle vi avle videre på dem? Hvad er grunden, hvad ville meningen være med at blive ved med at avle køddyr (hvis ingen spiste kød), der er usunde, når vi har andre sundere racer som faktisk er avlest til at gå udenfor og leve livet? Grise og landbrugsdyr vil jo ikke uddø, der findes mange forskellige slags grise osv, men HVORFOR så avle videre på usunde kroppe fra den nuværende kødindrustri? I don't get it. Som sagt, fokuser hellere på de arter naturen har skabt, som er i stor fare pga os mennesker..

• #19   26. feb 2013 Dyreelsketen: Nu har min bror i mange år arbejdet i og bygget stalde til grise, og de grise kunne altså fint gå, de eneste grise jeg har set der ligger meget er de store avls søer..
    At grise så får stress adfærd fordi de fx går for mange på for lidt plads, det er noget skidt som jeg gerne så ændret..

• #20   26. feb 2013 To ord: Go vegan

Godnat (:

Kommentér på:
Veganer/vegetar konceptet?

Annonce