At skridte af {{forumTopicSubject}}
Min børnelærdom fortæller mig at man bør skridte af, til hestens vejrtrækning er i ro.
Men Basse kan da ikke se formålet med at daske rundt for lange tøjet, der er ret tåbeligt synes han.
Så vi skridter kun af en 3-5 omgange, så stopper han, også er turen ikke længere, jeg står af, det er det kompromi vi er kommet frem til.
Og jeg har aldrig en stiv hest, han er smidig og lægger ryggen op fra første skridt, og han er trods alt 22. Og han får intet tilskud af nogen art, ikke engang seniorfoder. Kun sit fuldfoder + mineraler og grovfoder.
Som løber skridter jeg jo heller ikke af til mit åndedrag er i ro, men går kun de sidste 150 m.
Mit spørgsmål: er der nogen videnskabelig belæg for skridte rundt til åndedraget er i ro, som min børnelærdom foreskriver, eller er det som jeg har erfaret nu, ikke så vigtigt, og 3-5 omgange er nok?
jan 2012
Følger: 91 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 353 Svar: 2.875
De fleste gange jeg har bemærket sidstnævnte er når han er stresset og/eller er i uvante situationer (fx stævne) så der skridter jeg ham ganske enkelt ikke til han stopper med at pruste
Omvendt så tvinger jeg ham gerne nogle ekstra runder rundt når han slet ikke pruster "bare for at være sikker"
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Til gengæld ryger hun stort set altid på fold efter ridning, så hun får bevæget musklerne og ikke bare står og ophober mælkesyre.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Ift. til din sammenligning med løb, så ved jeg naturligvis ikke hvad du gør - men de fleste løbere jeg kender, går rundt/bevæger sig roligt, strækker ud eller hvad de nu gør, når de har løbet... de sætter sig ikke direkte ind i sofaen (og bevæger sig da i øvrigt oftest også rundt i løbet af resten af dagen). Vores heste derimod, vil oftest "sætte sig i sofaen", så snart vi stiger af - først står de på staldgangen til vi er færdige og så kommer de i boksen eller evt. ud at stå ved en høstak på marken... i hvert fald er der for rigtigt mange heste meget begrænset bevægelse når ridningen er overstået.
Måske det også er værd at tage i betragtning, hvor hårdt hesten rides - hvis hesten blot "luftes lidt" så vil den formentligt heller ikke få stive muskler uanset om man skridter af eller ej - der har jo formentligt ikke ophobet sig syr i musklerne.
Har hesten været redet hårdt - måske også på grænsen af, hvad der er for hårdt - så vil det sikkert være sund at geare langsomt ned og altså skridte godt af...
Måske man mere skal se det ssom en sikring, for det tilfælde at det har været lidt rigeligt hårdt, og ikke så meget som en streng nødvendighed, når det ikke har været det?
Uanset, så skridtes min/vores heste altid grundigt af - og ganske ofte hopper jeg af/hesten spændes fra, og så går jeg med den, til den er afslappet, har pulset ned (typisk ved konditionstræning) osv.
- udover eventuelle fysiske fordele, så er det også en hyggestund, som hestene og jeg nyder og sammen
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Det jeg efterlyser er faglige undersøgelser. For som ovenstående indlæg viser er vi mange som er opvokset med at skridte længe af. Men er det realt nødvendigt??? Jeg har som sagt aldrig en stiv hest dvs en mælkesyre ramt hest, hvor stor er problemet egentlig med mælkesyre?
Selvfølgelig skal hesten skridtes af, men er 3-5 omgange nok, når jeg løber er 150 meter afskridtning nok, til at holde mine ben i orden.
nov 2007
Men jeg lærte altså også som barn, at man ikke skulle stå stille, når man lige havde løbet en tur... mindes faktisk, at vi fik at vide temmeligt mange gange i idrætstimerne i folkeskolen, at vi skulle bevæge os (altså efter hårdere aktivitet).
Nå, men jeg har som sagt læst en undersøgelse for år tilbage, så de findes, og nu om stunder burde det være muligt at genfinde vi google.
Men lur mig om ikke det er undersøgt hos mennesker, og det vil sikkert være lettere at finde
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
nov 2007
På den unge tænker jeg, at der skulle trænes ret hårdt, før man evt. kunne spotte en forskel (men om der er skridtet godt varm er til gengæld nemt at spotte).
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Så når jeg løbetræner plejer jeg at varme op 10 minutter og skridte af 10 minutter.
Mine heste får ikke altid helt 10 minutter, men forsøger at komme der op af, da jeg tror på at det er godt for dem at gå mælkesyreren ud af benene.
Det er fint din hest stadigvæk prestere fint dagen efter. Jeg kan også godt løbe uden problemer dagen efter, selvom jeg har ondt i benene. Det er bare ikke behageligt
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Sjovt i har lært 20 minutter.
Hos os var det kun 10 i hver ende
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Når man øger intensiviteten til over normalen, vil der ikke være nok ilt, og derfor vil der ophobe sig mælkesyre som pga. den manglende mængde ilt, ikke kan transporteres væk fra musklerne og blodet. (det er mælkesyren som giver den sviende "smerte").
For at man kan fjerne mælkesyren, skal kroppen have ro. Dette ved enten hvile eller let aktivitet. DOG, fjernes mælkesyren markant hurtigere, faktisk på halvtid, ved fysisk aktivitet efterfølgende med et iltoptage på omkring 55%.
Højt sandsynligt så skridter man af, for at hjælpe kroppen til at fjerne mælkesyren, ved at opretholde en ilt produktion.
Om dette kan kørers over på hestens fysiologi ved jeg ikke, men det giver god mening, at man skridter af for at maksimere ilt tilførelsen, og derved hurtigere fjerne mælkesyren
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Jeg skridtercaltid selv af i mindst 10 min - også selvom jeg kun har travet 5 minutter og galopperet 2 på hele turen børnelærdom sidder dybt i en
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Men nej, mælkesyre er ikke et problem, men kan forekomme som en smerte.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 668
derfor skridtes santos altid varm forløse tøjler i 10 min før vi yderligere tager 5-10 min skridt bare hvor vi arbejder med kroppen, bøjninger og samling etc. samt traves for løse tøjler de sidste 2 rundter på HVER volte, for til sidst at skridte af 10-15 min, hvis han stadig har højere puls, trækker vejret hurtigere eller sveden (hvis der er noget) stadig er varm, skridtes han yderligere.
Jeg ønsker at have santos ben i mage år endnu, så uanset om det er videnskabligt bevist så mener jeg at det er god kammerat skab at varme ham op og køle ham ned, Han er jo den største atlet af ham og mig, og bør passes godt på.
Som hovedregel da jeg var lille fik jeg afvide at man aldrig kunne varme for meget op eller skridte af, kun for lidt.
Og ærligt, hvorfor have så travlt med at kaste hesten ud i træning, har man så travlt i dag at man ikke har tid til at tage hele rideturen med?
Ser desværre nogen tilfælde hvor hesten ikke skridtes hverken specielt meget varm eller skridtes af, med nogen piger der ligner de har så travlt at det kun kan gå for langsomt.
Bare lidt tanker jeg gør mig når jeg færdes på ridebanen og stalden.
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 346
Hvis en varm hest som fx puster lidt ikke skridtes af og sættes direkte ind og fx drikker, så ender den med kolik.
Jeg skridter mindst af 10 min og gerne på hårdt underlag.
jul 2015
Så fjerner nyrerne lige meget mælkesyre som vi er i bevægelse eller stilstand, leveren derimod, fjerner mindre mælkesyre, når vi er i bevægelse.
http://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-syrer-dine-ben-til
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 339
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Det er stadig et faktum at hestens store muskelgrupper i bagparten dårligt tåler en hurtig afkøling når de er varme, og det er derfor ikke anbefalelsesværdigt at lukke en varm hest ud på fold uden beskyttelse når det er koldt eller regnvejr, og heller ikke at afkøle disse muskelgrupper med koldt vand efter hårdt arbejde. Ligesådan kan man også give hestens system et kuldechok, hvis man lader en varm hest drikke store mængder koldt vand og dermed forårsage kolik.
Rent anatomisk er det værd at vide at hesten ingen muskler har under forknæ og haser, så her kan den ikke syre til. Det sker højere oppe i kroppen hvor musklerne sidder. Af samme årsag har den heller ikke veneklapper i benene, for veneklapper har ingen funktion uden muskler.
jul 2015
Ja, hestene skal skridtes af, spørgsmålet gik på længen af denne afskridtning.
(Og i vinter perioden står mine også inde med dækken til de er tørre ( de går i løsdrift med fuld vinter pels), hvorefter de for dækkenet af og kommer ud. Ligesom de store muskelgrupper for en omgang massage efter hver træning. Så kuldeshok får de ikke)
sep 2011
Så længe det du gør fungerer så godt, så ville jeg ikke ændre noget.
Din hest trives tydeligvis med den mængde afskridtning han får nu. Så længe du bare er obs på at han bliver ældre og at det dermed kan ændre sig, så ser jeg ingen problemer
mar 2017
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 29
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
mar 2017
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 29
Jeg kunne aldrig finde på at gøre det over lænden og krydset netop pga. nyreslag... Men jeg plejer at gøre det, der hvor den sveder - som regel i gjord - og sadellejet, på halsen, mellem benene.... Og benene får også en tur, selvom de ikke sveder - da jeg har hørt, at det er godt at få dem afkølet, da varme ben ikke skulle være sundt... derfor man skal bruge åndbare gamacher....
Så selvom jeg bruger det, og de sjældent sveder og er varme, så får de som regel også en tur for en sikkerheds skyld Men er det usundt skylle hesten i koldt vand, så længe man undgår krydset og lænden?
sep 2011
Her bliver de skyllet fri for sved hvis vi skønner det er forsvarligt i forhold til temperatur og omgivende forhold. Når de bliver skyllet med koldt vand starter man altid nedefra på benene, fordi her er størst blodgennemstrømning, hvilket giver en mere gradvis afkøling af hele kroppen, så hesten ikke får kuldechok. Og alt efter temperatur arbejder man sig op til de større muskler.
Det sidste sted jeg vælger er netop på krydset, for at undgå nyreslag, men er temperaturen udenfor på den gode side af 20 grader og skal den ud og gå i solen om et øjeblik, ja så kan den også få en hurtig duche her. Der når kulden næppe rigtig ned i musklerne og det har aldrig givet problemer.
Skal den til gengæld rigtig vaskes, så bliver den vasket i lunkent vand på disse steder.
jan 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Hvorfor gør jeg det, ja pas. Jeg har bare fundet ud af, at det fungere godt for os begge.
Jeg er stiv i kroppen og skal lige have den i gang før jeg kan ride ordentlig. Min hest er ret sensitiv og spænder nemt op, så han har også godt af at få startet kroppen/hovedet ordentligt.
Vi skridter altid (ud over hvis det regner for meget og andet vejr forhindre det) varm og af udenfor - rundt om foldene, grusvej, i skov, asfalt osv.
Det fungere for os
At skridte af