{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.393 visninger | Oprettet:

Puster/ikke til at skridte af {{forumTopicSubject}}

Idag var jeg ude og træne dressur som jeg plejer. Allerede da vi startede var hun mere doven end normalt. Red som jeg plejer, og var tilbage i stalden en time efter, hvilket vi har gjort så mange gange før. Jeg holdte skridpause i ridningen selvfølgelig og travede hende også af. Hun var kun fugtig ved gjorden af sved..

Jeg skridtede af i næsten 15 min. Og hun blev ved og ved med at have store næseboer og puste.. Hvordan kan det være? Er det fordi hun mangler jern o. lign ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Puster/ikke til at skridte af
  • #1   21. aug 2010 Måske den har svært ved at få vejret... Ville nok få en dyrlæge ud og tjekke lunger osv på den. Det lyder ikke helt sundt.

• #2   21. aug 2010 Ja du siger noget.. Hmm..

• #3   21. aug 2010 15 minutter er også for lidt. De for ømme muskler - ikke fordi det er grunden jo, men bare info. Jeg havde massør til min egang og hun sagde man skal skridte af mindst 20 minutter.

• #4   21. aug 2010 Okay.. men jeg skridtede mindst et kvarter. Men det har nu intet at sige, når hun stadig lignede en, som havde løbet et travløb eller sådan noget. Store næsebor, fremtrædende blodårer og forpustet. Burde den ikke være efter 15 mins. skridten af..

• #5   21. aug 2010 Altså hallo. Jeg prøver at finde ud af hvad grunden er til det ? Ved ikke hvor længe jeg skridede. Det jeg siger er at den ikke plejer at se sådan ud efter træning.

Læs spørgsmålet, og svar hvis I har svaret, eller nogle ideer til det.

• #6   21. aug 2010 Tag hendes temperatur!

• #7   21. aug 2010 Det lyder lidt som dårlig kondi smiley Så hvis dyrlægen har udelukket alt andet, så skal konditionen bare op.

• #8   21. aug 2010 15 er altså ikk aaaalt for lidt... come on.

Men ja tag hendes temperatur, og hvis det ikke er bedre på mandag så ring til dyrlægen. Det ville jeg gøre.

• #9   21. aug 2010 Mylady. Okay. Det vil jeg prøve i morgen...

Tvivler meget på at det skulle være kondien. Hun bliver redet ca 4 gange om ugen, og er bestemt ikke tyk. Hun er lige som hun skal være.. Hun elsker at arbejde og bliver ved til man beder hende om andet. Desuden svedte hun heller ikke idag, som hun fx. hurtigt gjorde i genoptræningen for nogle måneder siden..

• #10   21. aug 2010 Det kan jo være mange ting. Har hun lavet mindre gennem sommeren? og fået dårligere kondi, Har hun gået på meget græsfyldte folde og blevet lidt mere rund og tungere i det? Har luften været tung ved dig idag, der ligger jo en front omkring Danmark?

Hvis ikke nogen af tingene, så måske få hende tjekket for evt. infektion af dyrlægen.

• #11   21. aug 2010 Tror heller ikke jeg ville lave andet hvis man skulle skridte af i mere end 15 min.. Har jeg da aldrig hørt om før, at man ligefrem skal skridte af i flere timer, eller kvarter..

• #12   21. aug 2010 Berit J: Hun er redet og og fodret som hun plejer. Der var støvregn da vi red, men tvivler på at det kan gøre det.. :s Skridtede også resten af tiden inde i hallen, og det hjalp heller ikke..

• #13   21. aug 2010 wauw mere end et kvarter? nu kan det være jeg er blevet for vandt til at have en hest der står på løsdrift, men jeg skridter af i højst 5 -7 minutter.. der er dobbelt så lang tid det tager min hest at stoppe med at puste..

• #14   21. aug 2010 Jeg tænker om det måske kan have noget med alt det regn at gøre vi lige har fået smiley Måske har hun været kold og er blevet lidt sløj- eller på vej til en forkølelse? (hvis hun står ude selvfølgelig)

Ellers så tænker jeg faktisk overanstrængelse... ved nogle muskelgrupper viser begyndende overanstrængelse sig som om hesten er træt inden det udvikler sig til decideret overanstrængelse.

Jeg ville tage temperaturen og hvis ikke der er feber og den ellers virker normal, så giv den ro et par dage- evt. en trækketur stille og roligt.

• #15   21. aug 2010 Kan det måske have noget at gøre med det trykkende vejr og meget tykke luft vi har haft på det sidste? kunne godt forrestille mig at det kunne have en stor betydning...

• #16   21. aug 2010 Støvregn har normalt ingen indflydelse.

Prøv hende igen de næste 2 dage og får du samme resultat, så kontakt dyrlægen på mandag som andre også siger.

Hvis hun er sløv igen imorgen, så det nok en god idé at tage temperaturen.

• #18   21. aug 2010 det med at skridte af har altså ikke KUN noget med om den stopper med at puste at gøre!!! Det ER faktisk for at undgå ømme muskler OG overanstrængelse, og jo- vi som massere heste siger minimum 20 min både før OG efter ridning! Så Jer som har en hest som ikke puster efter 5 min. : Skridt alligevel- det er EN DEL AF DET AT RIDE EN HEST og bør IKKE være en last!

• #19   21. aug 2010 Wow, har heller aldrig hørt at 15 min skulle være for lidt? smiley Jeg har altid bare hørt 10 min før og efter ridning er fint. Og har da heller ikke været udsat for at hesten stadig pustede efter den tid.

• #20   21. aug 2010 Feber kan godt forårsage ændret vejrtrækning, så som andre har skrevet, så tag hendes tempertur. Vejret har skiftet meget hurtig her på det seneste, og flere steder har det regnet så voldsomt at hestne har stået og rystet på folden. Så vær lidt obs de følgende dage.

Du kan også prøve at lave kamilie the, køle det lidt af og hælde ud over en portion foder, eller pebermynte te. Det kan løsne evt slim og hoste.

• #21   21. aug 2010 Tager temeraturen på hende i morgen, og lader hende stå i et par dage.
    Tror i måske jeg skulle smide et regndækken på hende? Synes dog ikke hun er den store frysepind..

• #22   21. aug 2010 Jeg ville ikke smide et regndækken på, hvis hun ikke viser tegn på at hun fryser ellers. Et regndækken er ikke så åndbart og det er jo stadig varmt, så jeg tror hun ville komme til at svede istedet- ja og det kan hun jo også blive syg af smiley

• #23   21. aug 2010 Ville også få dyrlægen ud at tjekke, for hvis den ikke plejer at puste sådan efter du har skridtet af i 15 min. er der sikkert et eller andet galt smiley

• #24   21. aug 2010 Synes også der er lidt varmt til det, men hendes ejer har lige skrevet at hun plejer at få dækken på tidlig for at undgå at hun skal klippes. Så det må vi prøve..

• #25   21. aug 2010 Jamen temperaturen er jo ikke faldet endu... der er over 20 grader. Den sætter altså ikke pels endnu- og så længe de går på døgnfold kan de jo ikke gå med dækken, for hvad vil du gøre hvis det en dag er total gennemblødt og skal til tørre? Hesten skal så stå uden eller hvad? Jeg ville nu ikke smide dækken på endnu... men hvis ejeren siger det, så er det jo hendes hovedpine at den muligvis bliver syg smiley

• #26   21. aug 2010 hmm lyder underligt det der med at skridte af i 20 min, jeg plejer altså også kun gøre det i 10 min, kommer self an på om hesten stadig puster.
    men det er ihvertfald vigtigt at varme ordenligt op.. (:

• #27   21. aug 2010 Altså jeg har prøvet det samme med en rimelig doven pony også, men det viste sig faktisk at det var fordi den blev ved med at hidsige sig selv op, uden at man mærkede det som sådan på hende. For hun fejlet ingenting overhovedt.
    Men ja ellers få tjekket lunger osv på den, det var ihvertfald det første jeg ville få tjekket.

Med hensyn til at skridte af er 15 minutter passende.

• #28   21. aug 2010 Min gamle hest begyndte også at blive meget forpustet sidste år og svedte utroligt meget når jeg red, pludselig en dag efter 15min longering fik hun et kraftigt nyreslag som hun desværre ikke klarede.. Jeg anede ikke at dette var tegnene på det, jeg havde min træner på hele vejen igennem og telefonisk kontakt med dyrlæge. Men desværre endte det altså med et nyreslag... =( ... Så få endelig dyrlægen ud en gang for meget

Kommentér på:
Puster/ikke til at skridte af

Annonce