Galop problemer {{forumTopicSubject}}
Købte mig i oktober mdr den dejligste basse, gik igennem røngten og handelsundersøgelse til UG, da jeg prøve red ham gik han som en drøm, det var virkelig drømme hesten...
nu kommer problematikken så da jeg får ham hjem, og begynder at ride hjemme med undervisning tilknyttet, han forsvinder ligesom helt foran i galop, går så meget under lod at jeg intet har foran mig, jeg kan sidde med total løse tøjler og han går stadig under lod, ka ride for fuld skrue om så må sige og stadig går han under lod, han har fået tjekket tænder prøvet forskellige typer bid, tjekket af sadelmager op til flere gange så den passer også, og underviser siger det Ska nok komme, men er efterhånden ret frusterende at ride sådan et problem barn, så er der nogle som har prøvet lignende der sidder med et guldkorn hører jeg gerne fra jer...
sommer hilsner fra den frusterede hesteejer....
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
prøv at få din underviser til at rid hesten. er din underviser dygtig nok som rytter, så vil denne kunne finde de rigtige knapper, og ud fra dette undervise dig korrekt.
maj 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 84
Han er blevet redet af både underviser, og anden rytter i stalden, hvor problemet er det samme...
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
Mvh TT
jul 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 876
Kender du en massør eller kiropraktor i nærheden af dig?
okt 2005
Følger: 137 Følgere: 114 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 456
Men når jeg bruger kandaren kan jeg lige som løfte ham lidt og få ham ud på plads.. Det jeg gør er når han putter/går bag lod rykker jeg lidt i tøjlen op mod himlen også kommer han ud på plads - han skal lige mindes om det nogle gange - men så er han der altså også bare... I starten var det en langt mere udfordrende Kamp - men nu efter bare 5 måneder I mine arme er der kun lige i starten også stopper det efter en mindre reminder ??
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Der ender det ofte med, hesten bliver solgt, når den er forfaldet nok, og så køber de en ny hest og starter forfra Men som du selv er inde på, godt samarbejde kræver tålmodighed!
MEN det kan også være fysisk - så det skal man altid huske, (kan se, du også selv er inde på det, jeg ville dog få en fys/osteopat ud at kigge).
Jeg vil ellers også sige, prøv dig frem. Den er nok bare blevet lidt rusten, fordi du rider anderledes end tidl. ejer. Så få en masse undervisning af en dygtig underviser, der virkeligt ved, hvad han/hun laver... og så tålmodighed Den skal nok komme frem i næsen, når du får redet mere med sæde, ben og virkeligt får den op at svinge Det er i hvert fald ofte, hvad jeg ser kan være årsag til, at en hest går for snævert Så mangler de lige at slå krop og bagpart til
Rigtig meget held og lykke. Det er tit lidt tilvænning i starten med en ny hest, fordi der for hesten jo sker rigtig mange forandringer Har jeg haft anden rytter på min unghest, (eller på min tidl. voksne hest dengang for den sags skyld), kan/kunne jeg mærke det flere dage frem bagefter
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
For det første jeg også ville tænke var tænder, der drillede.
Næste ville være sadlen.
Og alt det skulle være okey og tjekket.
Så er der kun to muligheder tilbage - enten har hesten fået nogle skavanker siden handelsundersøgelsen, det kan være låsninger.
Eller også er det ny rytter, som gør at den putter sig.
Som de andre der skriver indlæg er i de på, så kan man som rytter nemt ændre noget ved hesten, fordi man ikke rider som dem der havde hesten før.
Der hvor det skurre lidt i mine øre, er at du rider undervisning, og at din underviser mener det nok skal komme - for det er såmænd rigtigt, at en hest kan finde på at gå bag lod, hvis den mangler styrke.
Men løsningen på den manglende styrke er jo ikke, at lade hesten fortsætte med at undvige biddet.
Du kan så vælge den "hurtige løsning", som fx Mille #7 skriver - på med kandar og så hiv opad indtil hesten ved at den skal gå op og lidt ud med hovedet, for ellers bliver den hevet lidt mere. Så skal hesten nok lærer at gå med hovedet oppe og lidt fremme, men det giver ikke det korrekte sug til biddet, som er det jeg finder er ønskværdigt.
Anden mulighed er at gå tilbage i træningen, hvor du som rytter og hesten kan følges ad - det kan jo være at hesten har tabt noget styrke, og reelt skal have noget styrketræning for at kunne gå ud og bære. Og det kan være at du som rytter skal træne din hånd og dit sæde, således at hesten igen får tillid til at gå ud og frem til hånden, og det kræver nok en del letridning, og mindre fokus på bæring og samling. Så det er en mere tidskrævende løsning end Milles forslag med kandaren.
Og når det er sagt, så ville jeg nok kigge efter at komme ud og ride noget undervisning på kursus/finde en anden underviser.
Min erfaring er, at der er noget helt galt i træningen, hvis man intet har foran, og hesten selv med løse tøjler ikke vil ud fra bag lod. Og en underviser bør efter min mening ikke bare aksepterer det.
Jeg er helt med på, at en unghest kan smutte bag lod, i starten hvor den synes det er svært, og endnu ikke er redet nok til at tillidsfuld gå ud til hånden. Og jeg kanogså aksepterer, at hesten går momentvis bag lod, hvis du er inde og bede dem om maksimal samling - men i begge tilfælde snakker vi kortvarigt, og hvor man så kan sætte niveauet ned efterfølgende, og herefter få hesten ud og frem igen til biddet.
Mvh Charlotte
Galop problemer