976 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Gøre hesten "stævnevant" - starte udenfor konkurrence Gøre hesten "stævnevant" - starte udenfor konkurrence

Hej alle,

Hvordan har I taget de første skridt til at gøre jeres heste "stævnevant"? Og hvordan har det gået(ikke pointmæssigt, men mht. hesten)?

Jeg har en ung fyr, som jeg fik hjem i april måned. Vi har desværre haft en del problemer, men har fundet ud af at fortøj er løsningen for os indtil han er helt stabil.

Nu går det super godt, og han er efterhånden RET stabil. Men jeg føler ikke vi er helt klar til at smide fortøjet endnu, og ved ikke hvornår vi bliver det.

Dog ville jeg gerne prøve, for sjov, at se hvordan han er at have med ude til stævne(bare et lille klubstævne) og prøve at vænne ham til det. Derfor snakkede jeg med min underviser om, at søge om at ride med fortøjet og så starte udenfor konkurrence. Bare for at se hvordan han vil tage det smiley

Er det noget I har erfaring med? Og hvad har I gjort med jeres?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gøre hesten "stævnevant" - starte udenfor konkurrence
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #1   11. nov 2016 vent til at hesten er klar smiley

man kan ikke bare sådan ride uden for konkurrence.

• #2   11. nov 2016 Dommeren skal godkende ens årsag til at ride uden for konkurrence og man skal stadig følge reglementet selvom man rider uden for konkurrence.
    Vent istedet til din hest er klar, du kan jo sagtens øve at køre steder hen for at træne uden det behøver være et stævne smiley

• #3   11. nov 2016 Du må ikke starte uden for konkurrence, i en klasse du er startberettiget i. Samtidig skal disciplin reglementet overholde, også når der startes uden for konkurrence smiley
    Så vent til hesten er klar til det smiley

• #4   11. nov 2016 Jeg har også overvejet at køre andre steder hen, men det kan man jo heller ikke bare lige når man ikke er medlem af klubben smiley

Det er heller ikke fordi jeg har travlt. Det kunne bare være sjovt at prøve smiley Men jeg må vente til at vi kan komme af med fortøjet smiley

• #5   11. nov 2016 Man kan jo fx leje sig ind i et ridehus med ridehuskort, så kan man få trænet at tage ham med ud, evt et større ridecenter - så får du trænet at der er andre/mange heste/mennesker et nyt sted og får set hans reaktion - de fleste steder kan man også bare leje sig ind en enkelt gang (rent betalingsmæssigt) smiley

• #6   11. nov 2016 Også uden at være medlem? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   11. nov 2016 på de fleste steder med ridehus, der kan du betale dig fra at låne deres faciliteter smiley

• #8   11. nov 2016 Synes bare altid de også kræver, at man skal være medlem af klubben for at købe fx halkort smiley

Men jeg må prøve at undersøge det smiley

• #9   11. nov 2016 Kontakt arrangørene af et klubstævne i nærheden, og spørg om du må komme og ride med på opvarmningen. Og hvad du evt. skal give for det..
    På den måde har du lige så meget ret til opvarmningen som de andre, da du også har betalt.. Forklar din situation og jeg er sikker på du kan få lov, især hvis du selv tilbyder at ville betale for det.

Det at starte udenfor konkurrence er kun noget man kan gøre hvis man er udklasset.. Reglementerne er stadig gældende..

• #10   11. nov 2016 Det er simpelthen så øv... smiley for når de kun tillader to Bidløse klasser om året så er det ikke meget at få vænnet sin hest til stævner.. smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#11   11. nov 2016 men nu behøver der jo ikke lige just være stævne, for at vende sin hest til det at komme udenbys..

det kan gøres på rigtig mange andre måder - f.eks. ved at tage ud til forskellige klubber og ride.

det er trods alt begrænset hvor vilde og voldsomme små klub/venskabsstævner er..

• #12   11. nov 2016 Du får ikke dispensation til at ride med fortøj.

Det lyder mere, som om, det er en falsk tryghed hos dig. Et fortøj gør faktisk ikke den store forskel medmindre hesten virkelig kaster hovedet helt op, ellers har det faktisk minus effekt.

Derfor det bruges i spring normalt. Så tag det af og begynd at træne uden det og tro på du godt kan uden fortøjet.

• #13   11. nov 2016 Når du siger fortøj, så regner jeg med du snakker om martingal? For et fortøj har ingen anden effekt end at holde sadlen fremme..

Martingal går under hjælpetøjler og er ikke engang tilladt på opvarmningsbanen..

• #14   11. nov 2016 http://toftegaardens-rideudstyr.dk/product/cheval-fortoej-3789/

^ Det er sådan en jeg mener..

• #15   11. nov 2016 Sandra, det er ikke en falsk tryghed. Har døjet med, at hesten kaster hovedet i vejret og løber modsatte vej. Derfor valgte jeg et fortøj, som kunne hjælpe mig med at bevare kontrollen i de situationer, men som ikke decideret holder hans hoved nede smiley

Og ja, han er tjekket af både fys, kiropraktor og dyrlæge(røntgen). Han fejler ingenting. Og problemet er også væk nu, han er dog bare ikke 100% stabil endnu. Så jeg vil bare gerne vente med, at pille det af indtil vi er HELT på plads, så vi ikke får et tilbagefald og skal starte forfra smiley

• #16   11. nov 2016 Det du linker til er et fortøj med martingal.. Det er lidt væsentligt hvis du vil spørge en dommer om dispensation. Selve fortøjet er det der sidder over bringen og har fat i gjorden og sadlen..
    Martingalen er det der sidder på tøjlerne..
    Man kan også købe martingale der ikke er indbygget på et fortøj, ligesom man kan få fortøjer uden martingalstykker..

• #18   11. nov 2016 Som de andre skriver, så ville jeg vente med at starte til du føler du har styr på ham.

Jeg har mine heste hjemme, og er vant til at kører ud til forskellige ridehaller for at træne. På de store ridecenter med klub, der kan man ofte købe dagskort, hvor det selvfølgelig er billigere at købe hvis man er medlem - fx 30 kr i stedet for 50 kr. Men så er der også ofte en del private ridecenter, og der er også fint at køre dertil.

Jeg bor i Midtjylland, og har indenfor 20 min kørsel fra mig selv af hele 5 stedet hvor jeg kan købe dagskort/halkort - så jeg skifter lidt for træningens skyld.

Mht at hesten kaster med hovedet - hvis det primært er i galop, så kan du jo overveje at starte i ld1-2, som er travprogrammer, hvor der intet galop er med.

Mvh Charlotte

• #19   11. nov 2016 Hvis hesten ikke er klar til at gå uden fortøj, er den i min optik heller ej klar til at starte stævner.
    Jeg ville smide det, også arbejde noget mere med grundridningen, de næste par måneder, også starte til februar - Der plejer at komme en del klubstævner.

Mener ikke man bare lige sådan kan starte uden for klassen, og ser heller ej nogen grund til det i de lave programmer. Mener ikke engang det bliver registreret under hesten. smiley

• #20   12. nov 2016 Som svar på dit spørgsmål...
    Jeg står selv i en situation hvor min hest og jeg slet slet ikke er klar til stævner, men derfor vil jeg gerne forberede hende så meget som muligt, så når tiden endelig er til det, så er jeg sikker på at min hest ikke bliver helt ustyrlig eller urolig.
    Jeg selv har tænkt at jeg starter at tage forskellige steder hen for at ride, longere, you name it, og evt en dag til et stævne i nærheden hvor jeg blot trækker hende rundt og lader hende mærke energien i luften - for energi og omgivelserne til et stævne er lidt anderledes end normalt, om man vil det eller ej smiley også ellers bare gøre hende van til at at være ude i byen, det hjælper ihvertfald en lidt på vej smiley

• #21   12. nov 2016 Siw,

Det var en god idé at tage ud og bare kigge til et stævne med ham. Det er også værd at overveje smiley

Og så må jeg se om jeg kan få ham lidt med i byen uden det er til stævne smiley

• #22   12. nov 2016 Bare husk at spørg arrangørende.. For heste der færdes på stævnepladsen skal have stævnenummer på, og det får man jo ikke uden at melde til..

• #23   13. nov 2016 Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men f.eks et arrgemnet som store hestedag er rigtig godt til at lære hesten "at være i byen" for der sker RIGTIG meget omkring den smiley

• #24   13. nov 2016 Du spørger til om man kan leje ridehus, uden at være medlem af klubben (det kan man som regel, det er bare dyre), derfor vil du starte stævne i stedet, men hvis du ikke er medlem af en klub, kan du heller ikke starte stævner. smiley
    Som andre skriver, vent med stævne til han er klar og så kør ud med ham i hal og udendørs, så han kan se sig om smiley

Min blev kastet ud i det, lige på og hårdt, første gang i hal, første gang udenbys og første stævne, 4 år gammel.
    han tog det hele i stiv hov og mine to niecer på 7 år skridtede ham af på springbanen efter vi havde startet to klasser. smiley
    Min chauffør skulle have startet en hest hun havde i tilridning i samme klasser, men han blev desværre halt, så hun ringede til rideklubben og spurgte om han måtte komme med og se hvad der skete, uden at starte, det måtte hun gerne så hun trak ham lidt rundt på opvarmningsbanen og så ventede han i traileren til vi var færdige. smiley

• #25   13. nov 2016 Jeg ved selvfølgelig godt, at jeg ikke kan starte stævne uden at være medlem af en klub. Men jeg er tilfældigvis opstaldet samme sted som jeg er medlem smiley

Men tak for svar. Jeg må undersøge hvad der er af muligheder i nærheden.

• #26   17. nov 2016 Hvorfor starte udenfor konkurrence? Hvorfor ikke bare tag hesten ud i nye opgivelser? Kør i en anden ridehal og rid der. Kør ud og rid nye steder i naturen. Hvis du ikke har mulighed for transport, så rid hen på den nærmeste rideskole og rid rund der, mens der er undervisning eller lign. Det er måske ikke stævneatmosfære, men det er nyt og det er jo egentlig det du vil i første om gang.
    Du kunne også kontakte den lokale rideskole og høre, om det var okay at du kom op og red lidt rundt, næste gang der var stævne der. Altså uden at på nogen måde at ride i vejen for de startende, men man kan jo også sagtens opfange atmosfæren udenfor banerne.
    Alt det ovenstående kan selvfølgelig kun lade sig gøre, hvis du indhenter tilladelse først. Men de fleste steder er der også plads til det, også selvom du kommer ude fra.

Det var det jeg ville gøre først. Og når hesten så opførte sig "normalt" der, så ville jeg starte til et alm. stævne og så starte en klasse, hvor jeg var 110 % sikker på, at vi kunne alle øvelserne og så regne med en middelmådig præstation. På den måde ville det blive uden forventninger og dermed også med mindre stress for rytterens side og dermed også mindre stress for hesten.

At starte udenfor konkurrence syntes jeg ikke er en god ide. Ikke når der er så mange andre muligheder.

Kommentér på:
Gøre hesten "stævnevant" - starte udenfor konkurrence

Annonce