Uopdragen pony! {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Ja, jeg er så heldig at jeg har fået Ingolf.. men. Ingolf er bare fræk! Når jeg skal trække ham på fold, kan han finde på at løbe af med mig, og da han jo er bamstærk, kan jeg ikke gøre ret meget hvis han prøver på det. det har dog hjulpet at jeg bruger en kæde til at trække ham med. Men også når jeg har haft ham i ridehuset for at drøne af, så jorder han ud af porten når han skal ud igen, argh. han er simpelthen så flabet, en rigtig drengerøv. Hvad kan jeg gøre for at sætte den lille lort på plads ? Synes jeg har prøvet meget, og det har da hjulpet lidt, men det hele bliver ødelagt når der er nogen andre der synes de skal træke ham på fold, så lader de ham bare løbe, og være flabet.
HJÆLP!
mar 2006
Følger: 136 Følgere: 142 Heste: 4 Emner: 316 Svar: 3.198
jun 2006
Følger: 126 Følgere: 118 Heste: 7 Emner: 451 Svar: 1.353
Det har hjulpet på en shelænder jeg kender (jeg ved godt en shetlænder ikke lyder af meget, men den er bolle-fed og når den ser noget græs eller mad, så får den pludselig mega mange kræfter..)
Så prøv evt det ? Det skal bare være et trækketov, og ikke en kæde da den gøre for ondt.. Og det må ikke være FOR tykt.. Så ryger det bare af ;P
Håber det hjælper..
- Knus Nadi & Co..
mar 2006
Ja, det kunne være jeg skulle prøve noget HMS d;
mar 2006
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Der reagerre via instinkt - eller så har den ingen tillid, hvilket den jo højst sansynligt ikke har hvis den løber af med dig 8-)
For det andet vil jeg kassere hingstekæden og begynde at bruge mit kroppssprog.
Jeg ville lære hesten at stoppe når jeg stopper, og bakke via pres i grimen.
Hvis du vil vide mere, kan du skrive en privat-besked til mig :o)
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 890
heste ejer ikke evnen at drille, det ville betyde den besad evnen til overlagte handlinger og det ved vi jo alle at den IKKE gør!
Så mit bedste forslag er at kigge på dig selv, selvom det er trælst.
Jeg ville også sætte mig grundigt ind i indlæringspsykologien.
heste lærer via associering og operant betingning.
Når han løber så er det lykkes for ham, det bliver hurtigt en associering for hesten og er altså ikke dens skyld men et element af en indlæring der er mislykkes.
Du skal træne udfra den operante betingning som betyder at al adfærd har konsekvenser. I dit tilfælde hvor det er så dybt i ham ville jeg bestemt tage klikkertræning i brug.
som Cassie siger skal du kassere kæden og bruge indlæring og kropssprog.
Tænk grundigt over hvad du forstærker. hver gang vi slipper presset er det en forstærkning, det skal gøres hurtigt og præcist. Så snart hesten udfører vores ønskede adfærd skal vi belønne den , hvis du trækker til at fra fold med et altid stramt træktov mister du effekten ved at give et let pres. Når din hest venter og lytter på dig vil en anholdning i din egen krop være nok... men det kræver træning, tid og tålmodighed.
skæld aldrig hesten ud, det er ikke dens skyld. En hest er altid et spejlbillede af rytteren, vi ser vores fejl i dem... når vi tør se på os selv når der er problemer lærer vi rigtig meget.
Andrew mcLeans bog kan varmt anbefales.
mange hilsner herfra
Uopdragen pony!