Uopdragen pony! {{forumTopicSubject}}
Jeg skriver her fordi:
Da jeg købte min pony for lidt over 4 år siden var han sød og velopdragen. Han kúnne stå på staldgangen uden grime og vente på jeg gav ham lov til at gå ind i boksen. Gå fra ham uden han var bundet hvis jeg lige skulle hente et dækken i sadelrummet uden han gik ud af sin boks og begyndte at spise alt halmen. og lign.
Og nu ved jeg ikke helt hvordan jeg skal få ham til det igen?
Håber i vil hjælpe!?
PS: Jeg har også et føl på snat 3 måneder og hun er meget velopdragen. Jeg kan strigle hende over hele kroppen og løfte alle fire ben og putte grime på men jeg ved ikke om jeg skal vente med at lære hende at blive trukket med før hun kommer over i sin ejen boks og stå m.v.
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 55 Heste: 11 Emner: 150 Svar: 1.447
Der med føl - jeg ville have begyndt at trække med den nu
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
jeg har skrevet en eksamens opgave om føl, hvor jeg bla havde om træning af alt det som en hest nu skal (strigles, trækkes, grime osvosv.) du skal i hvert fald være forberedt på at mange føl går imod grimen når der mærker rykket, og i stedet for at følge med og få trykket til at forsvinde, bakker de og gør egentlig bare trykket værre. derfor ville jeg også synes i skulle være min. 2 personer, og have hoppen i nærheden, evt trække hende ved siden af føllet og så lige ½-1 meter foran.
kan ikke se hvorfor du ikke skal træne den i at gå i træktov nu, mange steder jeg har været - og bla. snakket med omkring min eksamens opgave begynder at træne føllene i den alder, også for at lærer dem det inden der bliver 160 høje og man hverken kan få dem til at gå frem eller tilbage
så jeg synes bare du skulle komme igang med det føl, og den lyder jo dejlig nem når du kan strigle, løfte ben og bruge grime
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Du har højest sandsynligt "forventet" at hesten blev ved med at være sådan.
Maja er også yderst velopdragen og derfor har jeg ikke opdraget på hende. Så når hun ind imellem er gået frem og været lidt urolig har jeg været ligeglad.
Derfor er hun nu blevet yderst uopdragen og går sin vej når man stiger op og står ikke altid super stille på gangen.
Så du må til at opdrage igen og ikke være moster flink.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Du har måske som tiden er gået mistet din position i flokken, han har sat dig ned i rang. Det noget man løbende skal være obs på. Og evt få noget undervisning.
Kan være svært selv at se hvor man skal stå og gå. hvornår man skal rose og hvornår man skal sige fra. Men heste har det bedst med faste rammer.
Så find dig selv frem, og tro ikke du kan ændre tingene fordi du nu er blevet obs på det. Ting tager tid, og det kan tage måneder, at rette disse ting igen, hvis den først er begyndt.
men håber da du har grebet det i tide. god arbejdslyst,. med grundtræningen.
Uopdragen pony!