{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.035 visninger | Oprettet:

Stopper MIDT i springet?? {{forumTopicSubject}}

Kære HG
Min søde vallak er efterhånden kommet i god nok form til, at jeg lader min part springe ham når vi har undervisning.
Han springer med lyst, og så snart han har fået ros for springet første gang løber han nærmest selv hen over, fordi han er så behagesyg og vil have ros. En del af træningen går naturligvis også på at kunne ride roligt forbi springene. smiley

Det der er, er at han mister balancen lidt, når han springer. Det er okay, det er trods alt en 5-6 år siden, jeg sidst sprang på ham sådan rigtigt. Springene er små (ofte krydsspring og som regel en 30 cm høje som de højeste) og min part gør virkelig alt for at hjælpe ham.

Og over kommer forbenene da også! Men nogen gange virker det som om, han beslutter sig for at stoppe mens han er igang med at springe, og ligesom glemmer at rumpen altså OGSÅ skal over springet, hvilket resulterer i nedrivninger og en forvirret hest, der jo for alt andet end succes med det.

Jeg tror det kommer sig lidt af at min part har en tendens til at stoppe ham efterfølgende og SÅ rose, så den del træner vi så også, og når hun ved at han skal drives efterfølgende er det også som om numsen bedre kommer over springet.

Jeg er dog ikke specielt erfaren indenfor spring eller springundervisning, så jeg står lidt på bar bund, med hensyn til hvad vi kan gøre. For det er tydeligt at han synes det er skægt og at han gerne vil, men at han så også glemmer at han har 4 ben.. (hvilket også sker i andre situationer, hest som ejer i guess)

Generelt træner vi meget balance, både for rytter og hest, og bomme er ofte i brug som en del af træningen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stopper MIDT i springet??
  • #1   16. mar 2016 For mig lyder det som om at der er ALT for lidt aktivitet i hesten i både tilridningen, udførelsen og landingen og fraridningen under springning.

Ikke at den skal løbe meget hurtigt eller løbsk, men den skal hele vejen være aktivt fremadgående uanset om det foregår i trav eller galop. Jeg tænker lidt at der er derfor hesten bliver forvirret og stopper op, især hvis rytteren så også har været slem til ikke at ride "færdig" men bare har stoppet op for at rose.

Så mit råd, rid mere frem og aktivt til tøjlen så hesten "suger" på springet og så den har tillid til at rytteren ved hvad han/hun vil og fokuserer på opgaven, og efter springet så fortsæt med at ride aktivt videre og så må rytteren først tage den op efter en god fraridning og en 20 m volte så hesten lærer ikke bare at stoppe så snart man er på den anden side.

• #2   16. mar 2016 Der er god fart hen til springet, og stor lyst fra hans side af. smiley
    Men ja, det hjælper at ride videre efterfølgende og holde tempoet, så må vi jo fortsætte med det som træning. At der bliver rost for at springe og for at blive i gangarten efter springet må så være målet nu. Han elsker simpelthen at få ros, tossehest smiley

• #3   17. mar 2016 Jeg vil gerne kigge og hjælpe jer næste gang i skal springe smiley smiley

• #4   17. mar 2016 Det ville være fantastisk Cille, er sikker på at du kunne være en kæmpe hjælp smiley

• #5   17. mar 2016 I skriver bare når i ved næste gang i skal springe smiley

• #6   17. mar 2016 Hvis der ikke er noget synligt problem i tilridningen, altså hesten er fint fremme for schenklerne og koncentreret i det I laver, men at det er som om, hesten stopper op lige før og under springet, så handler det simpelthen om, at hesten holdes godt fremme og FORAN schenklerne i tilridningen, eventuelt lidt hjælp med en pisk i afsættet, også handler det om, at øge tempoet efter springet - ikke vildt og voldsomt, men hvis hesten ligesom "stopper" under springet, vil den også falde i tempo i og efter landingen, det er dette der skal undgås. Hesten skal derfor frem efter landingen, så den lærer at holde tempoet smiley Det kan også være, at hans teknik bare ikke er særlig god, og der måske skal noget andet træning til, evt. større grundlinje (hvis I overhovedet bruget grundlinje), noget løsspring eller andet. smiley

• #7   17. mar 2016 Jeg ved ærlig talt ikke hvad du mener,når du skriver grundlinje sådan på stående fod smiley

Men dine råd er i hvert fald rigtig brugbare (så skal de bare omsættes til praksis og indlæres hos hesten)
    Jeg synes han har en udemærket teknik ved løsspring (dengang for 100 år siden) og især ved højere spring. Det er lidt som om han ikke engang gider forsøge hvis springene er små

• #8   21. mar 2016 En grundlinje er en bom på jorden foran springene. Det kan være en hjælp for hesten hvis den ligger 10 cm længere ude end springet. Det hjælper hesten til hvornår den skal sætte af og vurdere springets højde - husk den skal ligge på samme side, som hesten kommer fra. smiley

• #9   22. mar 2016 Jup, sådan en bruger vi! Anede ikke at det hed en grundlinje. smiley

Igen, mange tak for dine råd, de er forhåbentligt rigtig brugbare, jeg glæder mig i hvert fald til at prøve dem i praksis smiley

• #10   23. mar 2016 Velbekomme da smiley

Kommentér på:
Stopper MIDT i springet??

Annonce